فسخ فروشنامه آپارتمان در صورت عدم وصول چک

فسخ فروشنامه آپارتمان در صورت عدم وصول چک

فسخ فروشنامه آپارتمان در صورت عدم وصول چک

عقد بیع از جمله عقود لازمی است که تقریبا تمام معاملات از جمله معامله ملک را شامل می‌شود. از طرفی در ماده 185 قانون مدنی آمده "عقد لازم آن است که هیچ یک از طرفین معامله حق فسخ آن را نداشته باشد، مگر در موارد معینه." همین موضوع باعث شده تا بسیاری از فروشندگان آپارتمان درباره فسخ فروشنامه آپارتمان در صورت عدم وصول چک خریدار سوالاتی مطرح کنند.

از همین رو ما در موسسه حقوقی وکلای تلفنی تصمیم گرفتیم به سوالات شما عزیزان درباره فسخ فروشنامه آپارتمان پاسخ دهیم و در مجموع به بررسی این موضوع بپردازیم که متعاملین در چه صورت حق فسخ معامله را دارند؟ آیا در صورت وصول نشدن چک و عدم پرداخت مبلغ در موعد مقرر، فروشنده می‌تواند معامله را فسخ کند یا خیر؟

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

با توجه به این که مبایعه نامه فروش ملک در اصل یکیست و به نوع ملک ارتباطی ندارد، مسلما شیوه فسخ آن در صورت عدم وصول چک توسط خریدار نیز یکسان خواهد بود. پس فرقی نمی‌کند نوع ملکی که معامله کرده اید آپارتمان است یا ویلا و باغ و ... در هر صورت اگر چک خریدار وصول نشد یا این که مبلغ را در موعد مقرر پرداخت نکرد، می‌توانید با نکاتی که در ادامه بیان خواهیم کرد فروشنامه را فسخ کرده و معامله را منحل کنید.

 

منظور از فسخ فروشنامه آپارتمان چیست؟

فسخ قرارداد یکی از بندهای اصلی و مهم تمام قراردادهای خرید و فروش محسوب می‌شود. اما امکان دارد تعدادی از شما عزیزان معنای آن را ندانید! از همین رو پیش از پرداختن به مبحث اصلی یعنی فسخ فروشنامه آپارتمان، لازم دیدم به مفهوم شناسی این واژه بپردازم.

 

فسخ در لغتنامه ها به زایل گردانیدن و باطل کردن معنا شده است. اما در اصطلاح حقوقی واژه فسخ زمانی بکار می‌رود که طرفین معامله یا یکی از آن ها به صورت ارادی، قرارداد را منحل کنند و به قرارداد پایان دهند. البته فسخ قرارداد علاوه بر طرفین معامله ممکن است توسط شخص ثالث انجام شود، اما چون محل بحث ما نیست به آن نمی‌پردازیم.

حال منظور از فسخ فروشنامه آپارتمان نیز همان انحلال ارادی قرارداد از جانب فروشنده است. یعنی فروشنده با استناد به حکم مستقیم قانون یا توافقاتی که با طرف مقابل داشته، فروشنامه را منحل کرده و قرارداد منعقد شده را برهم می‌زند. به دنبال این کار آثار مترتب بر قرارداد نیز از بین می‌رود.

 

در چه صورت می‌توان فروشنامه آپارتمان را فسخ کرد؟

فروشنده در دو حالت حق فسخ فروشنامه آپارتمان را دارد؛

  • در حالتی که با خریدار بر سر همان موضوع توافق کرده باشند و به اصطلاح شرط فسخ قرارداد را برای آن موضوع مشخص، در نظر گرفته باشند. مثلا توافق کرده باشند که اگر چک خریدار در همان تاریخ درج شده بر روی چک، پاس نشد فروشنده معامله را فسخ کند.
  • با استناد به یکی از خیارات فسخ که عبارتند از؛ خیار مجلس، خیار شرط، خیار غبن، خیار تخلف شرط و خیار تاخیر ثمن.

 

 

فسخ فروشنامه اپارتمان

 

نکته: خیارات فسخ بر طبق قانون 10 مورد هستند اما فروشنده برای فسخ فروشنامه آپارتمان فقط می‌تواند به موارد گفته شده استناد کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره می‌توانید از مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان موسسه ما استفاده کنید.

 

مدارک لازم برای فسخ فروشنامه آپارتمان

برخلاف تصور برخی از افراد، دور انداختن فروشنامه یا از بین بردن آن به معنای فسخ فروشنامه آپارتمان و فسخ معامله نیست! بلکه طبق قانون، فروشنده برای فسخ معامله به دلیل عدم وصول چک یا به هر دلیل دیگری، باید ابتدا اظهارنامه ای برای خریدار ارسال کند. اگر بعد از ارسال اظهارنامه، خریدار باز هم به تعهدات خود عمل نکرد فروشنده باید طرح دعوا کند.

برای طرح دعوای فسخ فروشنامه آپارتمان نیز مسلما باید دادخواست تنظیم شده و به همراه آن مدارکی تقدیم دادگاه صالح شود که مهمترین این مدارک همان فروشنامه است. مدارک لازم جهت فسخ مبایعه نامه توسط فروشنده، بسته به دلایل او برای فسخ تعیین می‌شوند. به طور مثال اگر فروشنده به دلیل عدم وصول چک، تقاضای فسخ قرارداد را داشته باشد باید چک برگشتی را هم به دادخواست ضمیمه کند.

شما برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مدارک لازم جهت فسخ فروشنامه آپارتمان می‌توانید از طریق مشاوره حقوقی تلفنی با وکلا و کارشناسان موسسه حقوقی وکلای تلفنی در ارتباط باشید.

 

 

ارتباط در واتس اپ

 

هزینه دادخواست فسخ معامله در صورت عدم وصول چک

 همانطور که در پاراگراف های قبل گفتم، فروشنده برای فسخ معامله و پس از ارسال اظهارنامه باید دادخواست فسخ را تنظیم کرده و از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تقدیم مراجع صالح کند. حال فرقی ندارد شرط فسخ قرارداد در صورت عدم وصول چک یکی از شروط متعاملین باشد و یا فروشنده با اختیاراتی که دارد بخواهد معامله را فسخ کند. در هر صورت مراحل فسخ قرارداد همان است که بالاتر گفتم.

وکلای موسسه حقوقی وکلای تلفنی آماده تنظیم دادخواست فسخ فروشنامه آپارتمان برای شما هموطنان عزیز هستند. وکلای ما با تخصص و تجربه‌ای که دارند، ابتدا مبایعه نامه را بررسی کرده و سپس با در نظر گرفتن بندها و مفاد آن، و همچنین با استناد به مدارک موجود دادخواست مذکور را تنظیم خواهند کرد.

جهت اطلاع از هزینه تنظیم دادخواست فسخ قرارداد فروش می‌توانید با شماره 09212242670 تماس بگیرید. همچنین می‌توانید با خرید مشاوره حقوقی تلفنی موسسه، ابتدا با وکلای مجرب ما مشورت نمایید و سپس از هزینه نگارش دادخواست توسط ایشان مطلع شوید.

 

 

وکیل معاملات 
مشاوره حقوقی اثبات فسخ بیع
مشاوره حقوقی ملکی 
مشاوره حقوقی فسخ معامله
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

سهند مهدی پور

سلام فسخ در لغتنامه ها به زایل گردانیدن و باطل کردن معنا شده است. اما در اصطلاح حقوقی واژه فسخ زمانی بکار می‌رود که طرفین معامله یا یکی از آن ها به صورت ارادی، قرارداد را منحل کنند و به قرارداد پایان دهند. البته فسخ قرارداد علاوه بر طرفین معامله ممکن است توسط شخص ثالث انجام شود، اما چون محل بحث ما نیست به آن نمی‌پردازیم.


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، در جامعه ما انواع و اقسام عقود مختلف بین افراد گوناگون بسته می شود و طرفین این اختیار را دارند که به فراخور اوضاع و احوال قضیه نسبت به کم یا زیاد کردن مفاد عقد تنظیمی اقدام نمایند. عقد بیع بدون شک از مهمترین و پر کاربرد ترین عقود جامعه ما می باشد که بسیاری از افراد در زمان حیات خود اقدام به انعقاد چنین معامله ای می نمایند مانند عقد بیع خودرو ، ملک یا آپارتمان . در تمام قرارداد های مربوط به عقد بیع ، شرایطی برای طرفین قرارداد پیش بینی شده است که در صورت لزوم بتوانند از حق فسخ استفاده کرده و بدون آنکه ضرری متوجه ایشان بشود معامله را برهم بزنند . در واقع حق فسخ امتیازی است رای یکی از طرفین قرارداد یا هردو که در صورت بروز شرایط خاص در یک معامله نسبت به برهم زدن ان اقدام نمایند اما به جهت ابهامات موجود در آن یا انوع و اقسام خیاراتی که در قانون مدنی پیش بینی شده است باید با هماهنگی یک شخص آگاه نسبت به فسخ معامله اقدام نموده و بعد از آن اقدام کرد . توصیه اکید ما در این زمینه استفاده از وکلای کارکشته موسسه وکیل تلفنی بوده که با استفاده از تجارب ارزنده خود مشکلات مربوط به فسخ معامله در زمینه آپارتمانها یا سایر عقود مختلف را بررسی کرده و بهترین راهکار ممکن را به کاربران خود ارائه می دهند.


mohamad sheykhi

عقد بیع از جمله عقود لازمی است که تقریبا تمام معاملات از جمله معامله ملک را شامل می‌شود. از طرفی در ماده 185 قانون مدنی آمده "عقد لازم آن است که هیچ یک از طرفین معامله حق فسخ آن را نداشته باشد، مگر در موارد معینه." همین موضوع باعث شده تا بسیاری از فروشندگان آپارتمان درباره فسخ فروشنامه آپارتمان در صورت عدم وصول چک خریدار سوالاتی مطرح کنند. با توجه به این که مبایعه نامه فروش ملک در اصل یکیست و به نوع ملک ارتباطی ندارد، مسلما شیوه فسخ آن در صورت عدم وصول چک توسط خریدار نیز یکسان خواهد بود. پس فرقی نمی‌کند نوع ملکی که معامله کرده اید آپارتمان است یا ویلا و باغ و ... در هر صورت اگر چک خریدار وصول نشد یا این که مبلغ را در موعد مقرر پرداخت نکرد، می‌توانید با نکاتی که در ادامه بیان خواهیم کرد فروشنامه را فسخ کرده و معامله را منحل کنید. فسخ قرارداد یکی از بندهای اصلی و مهم تمام قراردادهای خرید و فروش محسوب می‌شود. اما امکان دارد تعدادی از شما عزیزان معنای آن را ندانید! از همین رو پیش از پرداختن به مبحث اصلی یعنی فسخ فروشنامه آپارتمان، لازم دیدم به مفهوم شناسی این واژه بپردازم. فسخ در لغتنامه ها به زایل گردانیدن و باطل کردن معنا شده است. اما در اصطلاح حقوقی واژه فسخ زمانی بکار می‌رود که طرفین معامله یا یکی از آن ها به صورت ارادی، قرارداد را منحل کنند و به قرارداد پایان دهند. البته فسخ قرارداد علاوه بر طرفین معامله ممکن است توسط شخص ثالث انجام شود، اما چون محل بحث ما نیست به آن نمی‌پردازیم. حال منظور از فسخ فروشنامه آپارتمان نیز همان انحلال ارادی قرارداد از جانب فروشنده است. یعنی فروشنده با استناد به حکم مستقیم قانون یا توافقاتی که با طرف مقابل داشته، فروشنامه را منحل کرده و قرارداد منعقد شده را برهم می‌زند. به دنبال این کار آثار مترتب بر قرارداد نیز از بین می‌رود. فروشنده در دو حالت حق فسخ فروشنامه آپارتمان را دارد؛ در حالتی که با خریدار بر سر همان موضوع توافق کرده باشند و به اصطلاح شرط فسخ قرارداد را برای آن موضوع مشخص، در نظر گرفته باشند. مثلا توافق کرده باشند که اگر چک خریدار در همان تاریخ درج شده بر روی چک، پاس نشد فروشنده معامله را فسخ کند. با استناد به یکی از خیارات فسخ که عبارتند از؛ خیار مجلس، خیار شرط، خیار غبن، خیار تخلف شرط و خیار تاخیر ثمن. نکته: خیارات فسخ بر طبق قانون 10 مورد هستند اما فروشنده برای فسخ فروشنامه آپارتمان فقط می‌تواند به موارد گفته شده استناد کند.   مدارک لازم برای فسخ فروشنامه آپارتمان برخلاف تصور برخی از افراد، دور انداختن فروشنامه یا از بین بردن آن به معنای فسخ فروشنامه آپارتمان و فسخ معامله نیست! بلکه طبق قانون، فروشنده برای فسخ معامله به دلیل عدم وصول چک یا به هر دلیل دیگری، باید ابتدا اظهارنامه ای برای خریدار ارسال کند. اگر بعد از ارسال اظهارنامه، خریدار باز هم به تعهدات خود عمل نکرد فروشنده باید طرح دعوا کند. برای طرح دعوای فسخ فروشنامه آپارتمان نیز مسلما باید دادخواست تنظیم شده و به همراه آن مدارکی تقدیم دادگاه صالح شود که مهمترین این مدارک همان فروشنامه است. مدارک لازم جهت فسخ مبایعه نامه توسط فروشنده، بسته به دلایل او برای فسخ تعیین می‌شوند. به طور مثال اگر فروشنده به دلیل عدم وصول چک، تقاضای فسخ قرارداد را داشته باشد باید چک برگشتی را هم به دادخواست ضمیمه کند.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام فسخ قرارداد یکی از بندهای اصلی و مهم تمام قراردادهای خرید و فروش محسوب می‌شود. اما امکان دارد تعدادی از شما عزیزان معنای آن را ندانید! از همین رو پیش از پرداختن به مبحث اصلی یعنی فسخ فروشنامه آپارتمان، لازم دیدم به مفهوم شناسی این واژه بپردازم. فسخ در لغتنامه ها به زایل گردانیدن و باطل کردن معنا شده است. اما در اصطلاح حقوقی واژه فسخ زمانی بکار می‌رود که طرفین معامله یا یکی از آن ها به صورت ارادی، قرارداد را منحل کنند و به قرارداد پایان دهند. البته فسخ قرارداد علاوه بر طرفین معامله ممکن است توسط شخص ثالث انجام شود، اما چون محل بحث ما نیست به آن نمی‌پردازیم.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.