طلاق غیابی

طلاق غیابی

 طلاق از جانب مرد

بر اساس قانون مرد در هر زمانی که بخواهد می تواند از حق طلاق استفاده کند و از همسر خود جدا شود. اما برای اینکه قانون اجازه جاری شدن طلاق را بدهد باید مرد تمام حق و حقوق همسر خود را طبق قانون پرداخت کند. مرد زمانی می تواند یک طرفه همسر خود را طلاق دهد که تکلیف مهریه را مشخص کند. حتی در صورت طلاق غیابی از طرف زوج دادگاه حق و حقوق زوجه را در نظر خواهد گرفت و آن را در حکم لحاظ خواهد کرد.

رزرو مشاوره حقوقی

برخی اوقات شرایط زندگی به اندازه ای سخت می شود که زوجین تحمل آن را ندارند و یا یکی از طرفین نمی توانند شرایط موجود را تحمل کنند به همین دلیل جدایی را بهترین گزینه برای خود می دانند. گاه ممکن از طلاق به صورت توافقی انجام شود یا یکی از زوجین دادخواست طلاق را ثبت کنند.

 

 به هر حال در سال های اخیر تلاش های زیادی برای پیشگیری از طلاق انجام شده است به عنوان مثال راه اندازی سامانه تصمیم و مشاوره با متخصصان حوزه خانواده راهکاری برای کاهش طلاق است. اینکه طلاق به صفر برسد غیر ممکن به نظر می رسد و زوجین به روش های مختلفی از همدیگر طلاق خواهند گرفت که یکی از این روش ها طلاق غیابی است.

طلاق غیابی به چه صورت است؟

بر اساس ماده قانونی 1133 مرد هرگاه که بخواهد می تواند دادخواست طلاق بدهد و از همسر خود جدا شود اما اگر همسر او در دادگاه حاضر نشود و لایحه ای هم به دادگاه تقدیم نکند حکم طلاق به صورت غیابی صادر خواهد شد. ذکر این نکته لازم است هرگاه در جریان طلاق مرد یا زن در جلسات دادگاهی حاضر نشوند حکم غیابی صادر می شود و در مهلت تعیین شده قابل واخواهی است. مهلت 20 روزه ای نیز برای واخواهی در دادگاه تجدیدنظر در نظر گرفته خواهد شد اگر درخواست واخواهی نشود حکم قطعی خواهد شد.

برای جاری شدن صیغه طلاق در دفتر ثبت طلاق توسط سردفتر اگر زوجه حضور پیدا نکند سردفتر می تواند بصورت غیابی صیغه طلاق را جاری و طلاق را ثبت کند. برخی اوقات مشاوره حقوقی رایگان این امکان را فراهم می کند تا گره حقوقی از کار فردی باز کند. موسسه حقوقی وکیل تلفنی با فراهم کردن مشاوره حقوقی با وکیل متخصص طلاق کاربران را در رسیدن به اهداف حقوقی خود همراهی می کند.

 

شرط لازم برای طلاق غیابی از جانب زوج

دو شرط برای صدور حکم طلاق غیابی لازم است اول اینکه یکی از زوجین در جلسات دادگاه حضور پیدا نکند یا لایحه ای تقدیم دادگاه نکرده باشد.

برای دادخواست طلاق نیز زوج در ابتدای کار در سامانه تصمیم بهزیستی ثبت نام می کند و مابقی مراحل نیز به مانند سایر طلاق ها است با این تفاوت که زوجه در مراحل رسیدگی به پرونده در دادگاه حاضر نشود. بعد از صدور حکم طلاق زوج می تواند با در دست داشتن برگه به یکی از دفاتر ثبت طلاق مراجعه و طلاق را ثبت کند.

زوج تنها سه ماه فرصت دارد حکم را برای ثبت به دفتر ثبت طلاق ببرد اگر این مدت به پایان برسد باید مجدد مراحل طلاق را در دادگاه طی کند. سردفتر نیز برای جاری کردن صیغه طلاق مهلتی را برای حضور زوجین تعیین می کند اگر زوجه به مهلت تعیین شده اعتنایی نکند و در دفتر حضور نیابد طلاق غیابی انجام خواهد شد.

مشاوره ارزان و تضمینی همیشه یکی از خواسته های مراجعه کنندگان دستگاه قضا بوده است اینک تمامی افرادی که مشکلات حقوقی دارند می توانند مشاوره با وکیل 24 ساعته را با هزینه ای پایین انجام دهند.

 

مهریه در طلاق غیابی از جانب مرد

همانطور که به آن اشاره شد هر زمانی که مرد بخواهد می تواند زوجه را طلاق دهد اما باید حق و حقوق قانونی را پرداخت کند این نکته در مورد طلاق غیابی هم صدق می کند و دادگاه در حکم طلاق مهریه را لحاظ خواهد کرد. اگر مرد توانایی مهریه را نداشته باشد و زوجه نیز در دادگاه حاضر نشود زوج می تواند با معرفی دو نفر شاهد که نسبت به وضعیت مالی زوج شهادت دهند می تواند مهریه را قسط بندی کند. زوجه باید دادخواست اعسار را در همان شعبه که رای صادر شده است ارائه دهد. اگر زوجه قبلا مطالبه حق و حقوق خود را کرده باشد مرد باید نفقه، اجرت المثل و ... را نیز پرداخت کند.

حق و حقوق قانونی زن که بخشی از آن در عقدنامه ذکر شده است هیچ وقت از بین نخواهد رفت و زن به مدت بیست روز می تواند درخواست واخواهی داشته باشد. جهت دریافت اطلاعات حقوقی در حوزه خانواده و طلاق از وکلای مجرب و متخصص مشاوره بگیرد. مشاوره حقوقی قبل از طرح دعوا باعث می شود در مورد حق و حقوق قانونی خود آشنایی کافی از مسائل داشته باشید.

طلاق غیابی برای مرد به کمک وکیل متخصص

به دلیل اینکه قوانین در حال تغییر هستند و دادگاه ها هر روز شلوغ تر می شوند وکیل می تواند با توجه به تجربه و تسلطی که بر قوانین حقوقی دارد بجای موکل خود در جلسات دادگاه حضور پیدا کند و به روند رسیدگی به پرونده سرعت ببخشد.

طلاق غیابی از جانب زوجه سخت تر است اما طلاق غیابی از جانب زوج در حالتی که درخواست واخواهی یا تجدیدنظر انجام نشود کمتر از سه ماه طول خواهد کشید البته این مورد به شلوغی شعبه رسیدگی کننده بستگی دارد. برخی اوقات ممکن است شعبه رسیدگی کننده خلوت تر باشد و سریعتر به پرونده رسیدگی شود.

مشاورین و حقوقدانان موسسه حقوقی وکیل تلفنی به صورت شبانه روزی این آمادگی را دارند که در حوزه های مختلف حقوقی به کاربران مشاوره حقوقی آنلاین انجام دهند. مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری در کمترین زمان ممکن و با کمترین هزینه یکی از روش های ارتباط با وکلای متخصص است.


سوالات متداول

نظرات

سحر نیک پور

سلام و عرض ادب، به دلیل اینکه قوانین در حال تغییر هستند و دادگاه ها هر روز شلوغ تر می شوند وکیل می تواند با توجه به تجربه و تسلطی که بر قوانین حقوقی دارد بجای موکل خود در جلسات دادگاه حضور پیدا کند و به روند رسیدگی به پرونده سرعت ببخشد. طلاق غیابی از جانب زوجه سخت تر است اما طلاق غیابی از جانب زوج در حالتی که درخواست واخواهی یا تجدیدنظر انجام نشود کمتر از سه ماه طول خواهد کشید البته این مورد به شلوغی شعبه رسیدگی کننده بستگی دارد. برخی اوقات ممکن است شعبه رسیدگی کننده خلوت تر باشد و سریعتر به پرونده رسیدگی شود. مشاورین و حقوقدانان موسسه حقوقی وکیل تلفنی به صورت شبانه روزی این آمادگی را دارند که در حوزه های مختلف حقوقی به کاربران مشاوره حقوقی آنلاین انجام دهند. مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری در کمترین زمان ممکن و با کمترین هزینه یکی از روش های ارتباط با وکلای متخصص است.


ملیکا محبوبی

کاربران گرامی می توانند در هر ساعت از شبانه روز از خدمات مشاوره حقوقی آنلاین و تلفنی موسسه وکیل تلفنی با کادری مجرب و ماهر بهره مند شوند


Mohamad sheykhi

یکی از اصطلاحاتی که در مورد طلاق به کار برده می شود ، طلاق غیابی است . البته در قانون ، اصطلاح طلاق غیابی به کار برده نشده است ، اما با توجه به غیبت یکی از زوجین در فرایند رسیدگی به دعوای طلاق ، این نوع از طلاق تحت عنوان طلاق غیابی شناخته می شود . طلاق غیابی می تواند از طرف زن باشد یا از طرف مرد . به همین دلیل ، انواع طلاق غیابی را می توان شامل طلاق غیابی از طرف زن و از طرف مرد دانست . به همین مناسبت در این مقاله قصد داریم به بررسی اینکه طلاق غیابی چیست بپردازیم . بنابراین ، به توضیح طلاق غیابی چیست ، طلاق غیابی از سوی مرد و طلاق غیابی از سوی زن خواهیم پرداخت . طلاق غیابی چیست برای توضیح در مورد اینکه منظور از طلاق غیابی چیست ، نخست بهتر است که به توضیح حکم غیابی بپردازیم . بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی ، در صورتی که خوانده یا وکیل یا قائم مقام یا نماینده قانونی وی در هیچ یک از جلسات دادگاه حاضر نشده باشد و به طور کتبی نیز دفاع نکرده باشد و یا اخطاریه دادگاه ، ابلاغ واقعی نشده باشد ، حکم صادر شده غیابی است . بنابراین ، در صورتی که یکی از زوجین یا وکیل او در دادگاه برای دعوای طلاق حاضر نشود و لایحه ای هم به دادگاه خانواده نفرستد و اخطاریه دادگاه به او ابلاغ واقعی نشده باشد ، حکم طلاقی که علیه او صادر می شود ، حکم طلاق غیابی است که برای استعلام آن می تواند به سامانه استعلام طلاق غیابی با کد ملی مراجعه نماید.


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام؛ مبحث طلاق از جمله مواردی است که تا کنون مقالات مهمی در خصوص آن ارائه شده و گونه های مختلفی از آن مورد رسیدگی قرار گرفته است ، علت این کار هم فراوانی پرونده های طلاق در محاکم قضایی می باشد که اکثر قریب به اتفاق خانواده ها را درگیر خود کرده است و به جهت اهمیت این موضوع، موسسه وکیل تلفنی همواره مقالات جدید و به روزی را جهت آگاهی کاربران خود ارائه می دهد. یکی از انواع طلاق که معمولا در زمان جدایی زن و شوهر از یکدیگر می باشد طلاق غیابی است که طرفین ،مدتها از هم بی خبر بوده و زیر یک سقف زندگی نمی کنند و بعد از مدتها دوری و به جهت تعیین تکلیف برای ادامه زندگی، یکی از آنها اقدام به ثبت دادخواست طلاق نموده و مراحل اداری آن را پیگیری می نماید اما طرف دیگر بعلت کوچ به شهر و دیاری دیگر ، در هیچ یک از جلسات دادگاه حاضر نمی گردد تاطلاق صادره شکل غیابی به خود می گیرد. هرچند که امروزه بعلت گسترش سامانه ثنا بین مردم و ارسال پیامکی که به منزله ابلاغ می باشد طلاق غیابی شکل کمرنگ تری را نسبت به سایر گون های طلاق پیدا کرده اما مباحث مربوط به آن همچنان ساری و جاری می باشد، زمانی که زوجین از یکدیگر بی خبر بوده و اطلاعی از حق و حقوق خود در زمان جدایی ندارند وجود یک وکیل آگاه بسیار تاثیر گذار بوده و می تواند نسبت به استیفای کامل مطالبات ایشان اقدام نماید پس باید با سپردن زمام امور به چنین فرد یا افراد خبره ای، خود را از هرنوع حادثه احتمالی بیمه نمود.


سهند مهدی پور

سلام برای اینکه قانون اجازه جاری شدن طلاق را بدهد باید مرد تمام حق و حقوق همسر خود را طبق قانون پرداخت کند. مرد زمانی می تواند یک طرفه همسر خود را طلاق دهد که تکلیف مهریه را مشخص کند. حتی در صورت طلاق غیابی از طرف زوج دادگاه حق و حقوق زوجه را در نظر خواهد گرفت و آن را در حکم لحاظ خواهد کرد


فریبرز ذوالفقاری

با سلام اساس ماده قانونی 1133 مرد هرگاه که بخواهد می تواند دادخواست طلاق بدهد و از همسر خود جدا شود اما اگر همسر او در دادگاه حاضر نشود و لایحه ای هم به دادگاه تقدیم نکند حکم طلاق به صورت غیابی صادر خواهد شد. ذکر این نکته لازم است هرگاه در جریان طلاق مرد یا زن در جلسات دادگاهی حاضر نشوند حکم غیابی صادر می شود و در مهلت تعیین شده قابل واخواهی است. مهلت 20 روزه ای نیز برای واخواهی در دادگاه تجدیدنظر در نظر گرفته خواهد شد اگر درخواست واخواهی نشود حکم قطعی خواهد شد.


محمد

سلام طلاق غیابی زمانی است که طرف مقابل در دادگاه حاضر نشده و اگر در مدت معینه اعتراض نکند رای قطعی شده و طلاق را میتوان ثبت رسمی نمود


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.