فسخ نکاح به علت تدلیس

فسخ نکاح به علت تدلیس

سلام وقت بخیر آیا می‌توان با این وصف که گذشته طرف واسمون مهم بوده که دوست پسر نداشته باشه و هیچگونه رابطه فیزیکی نباشه ولی خب دختر گواهی بکارت و داره میشه اینجوری نکاح رو فسخ کرد؟


مجید بیاتی
۱۲ خرداد ۱۴۰۳

سلام فسخ نکاح از جمله موارد استثنایی است و نیاز به تصریح دارد و مورد سوال مشمول فسخ نکاح نمی شود.


فاطمه حسینی فر
۱۱ خرداد ۱۴۰۳

با سلام، در مورد سوال شما که مربوط به فسخ نکاح به دلیل رابطه فیزیکی قبل از ازدواج است، باید به نکات زیر توجه کرد: 1. شرایط فسخ نکاح: طبق قانون مدنی ایران، نکاح را می‌توان به دلایل مختلفی از جمله فسخ کرد. یکی از این دلایل، وجود عیب در یکی از زوجین است. عيب در اصطلاح قانون مدنی، نقصی است که در یکی از زوجین وجود دارد و می‌تواند زندگی مشترک را مختل کند. از جمله عیوب شرعی که می‌توان به استناد آنها نکاح را فسخ کرد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: عنن: عدم توانایی زوج برای نزدیکی با همسر جنون: بیماری روانی که موجب از بین رفتن قوای عقلی فرد می‌شود غیاب: مفقود شدن یکی از زوجین برای مدت طولانی استسقاء: بیماریی که موجب ناتوانی جنسی می‌شود عیوب ذاتی: نقص عضو یا بیماری‌های صعب العلاج که موجب مشقت و سختی برای طرف مقابل می‌شود 2. رابطه فیزیکی قبل از ازدواج: رابطه فیزیکی قبل از ازدواج به تنهایی جزء عیوب شرعی محسوب نمی‌شود و نمی‌توان به استناد آن نکاح را فسخ کرد. اما در برخی موارد، رابطه فیزیکی قبل از ازدواج می‌تواند شرایط فسخ نکاح را فراهم کند. برای مثال: اگر رابطه فیزیکی قبل از ازدواج به فریب و تدلیس انجام شده باشد، زن یا مرد می‌توانند نکاح را فسخ کنند.** اگر رابطه فیزیکی قبل از ازدواج به بارداری منجر شده باشد، در صورتی که مرد از بارداری زن قبل از ازدواج مطلع نبوده باشد، می‌تواند نکاح را فسخ کند. 3. گواهی بکارت: ارائه گواهی بکارت توسط زن تثبیتی بر عدم رابطه فیزیکی قبل از ازدواج نیست. دلایل متعددی می‌تواند برای عدم وجود پرده بکارت در زن وجود داشته باشد، از جمله: انجام عمل جراحی زایمان برخی از فعالیت‌های ورزشی بیماری 4. اثبات رابطه فیزیکی: اثبات رابطه فیزیکی قبل از ازدواج کار آسانی نیست و نیاز به مدارک و شواهد قوی دارد. از جمله این مدارک می‌توان به: شهادت شهود اقرار طرفین معاینات پزشکی پیامک، ایمیل یا سایر مستندات اشاره کرد. 5. توصیه: با توجه به پیچیدگی موضوع، توصیه اکید می‌شود که برای بررسی دقیق شرایط و تعیین تکلیف در مورد امکان فسخ نکاح، با یک وکیل مجرب در امور خانواده مشورت کنید. وکیل می‌تواند با بررسی اسناد و مدارک و همچنین شرایط شما، راهنمایی‌های لازم را در مورد نحوه اقدام برای فسخ نکاح به شما ارائه دهد.


محمد مهدی جنیدی
۱۰ خرداد ۱۴۰۳

سلام علیکم این سوال پیش می آید آیا خودتون هم با هیچ کسی نبودید تدلیس زمانی قابله اعتبار هست که موجب فریب و تاریک کردن و مبهم کردن واقعیتی ثابت شده باشد نه اینکه چون افکار یا حدسیات یا یکسری حرفها گفته میشود قابل استناد باشد ضمنا اصل بر برائت افراد هست درصورتي تدليس تحقق مي‌يابد كه داراي دو عنصر باشد: مادي و معنوي ۱- عنصر مادي: بايد عملياتي انجام شود كه عيبي را بپوشاند يا وجود صفتي را كه مورد نظر طرف عقد است در ديگري وانمود كند خواه به وسيله نوشته يا لفظ باشد (مانند توصيف دروغ) يا انجام كارهاي خدعه‌آميز (مانند ارايه گواهي جعلي) تشخيص عملياتي كه تدليس به شمار مي‌رود با عرف است. ۲- عنصرمعنوي: اعمالي كه انجام مي‌شود بايد ارادي و به عمد باشد و به قصد فريب طرف انجام شود، در اين باره قانون مدني حكمي ندارد ولي بديهي است كه مفهوم فريب دادن جز به عمد تحقيق نمي‌يابد. مجازات كيفري تدليس در ازدواج فريب در ازدواج با شرط اينكه صفت خاصي در شخص مقابل شرط شده باشد يا در فرض عدم صراحت، عقد بر مبناي آن واقع شده باشد هم فسخ نكاح خواهد بود و هم از بعد كيفري جرم و داراي مجازات است. طبق ماده ۶۴۷ قانون مجازات اسلامي؛ چنانچه هريك از زوجين قبل از عقد ازدواج طرف خود را به امور واهي از قبيل داشتن تحصيلات عالي، تمكن مالي، موقعيت اجتماعي، شغل و سمت خاص، تجرد و امثال آن فريب دهد و عقد بر مبناي هريك از آنها واقع شود مرتكب به حبس تعزيري از شش ماه تا دو سال محكوم مي‌شود.مصاديق ذكرشده براي امور واهي در اين ماده جنبه تمثيلي دارد، به عبارتي هر امري كه موجب فريب ديگري شود حتي اگر از موارد موارد مذكور در اين ماده نباشد را شامل مي‌شود، لذا عرف در اين مورد تشخيص‌دهنده است مانند اينكه فردي بر خلاف واقع خود را داراي ثروت و مقام بالا معرفي كند. اگر زوجه در روند ازدواج مرتكب تدليس شده باشد و نكاح فسخ شود، تكليف مهريه چيست؟ زوجه‌اي كه با فريب موجبات عقد ازدواج را فراهم آورد به موجب ماده 1101 قانون مدني چه نزديكي ميان زن و شوهر واقع شده باشد چه نشده باشد، حق مهر ندارد زيرا با تقلب حقي به دست نمي‌آيد. بر اساس اصول كلي حقوق و قواعد مسووليت مدني از آثار فريب در ازدواج توسط هريك از زوجين مي‌توان به امكان مطالبه خسارت اشاره نمود، به عبارت ديگر فريب‌خورده مي‌تواند طبق قواعد مسووليت مدني از كسي كه مرتكب تدليس در نكاح شده است مطالبه خسارت كند اعم از اينكه تدليس‌كننده يكي از زوجين يا شخص ثالثي باشد.


رضا آقایانی
۱۰ خرداد ۱۴۰۳

باسلام تدریس باعث فسخ نکاح میگردد


ثبت پاسخ


- شماره تماس شما محرمانه می‌ماند

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.