بطلان ازدواج در چه مواردی می باشد؟

بطلان ازدواج در چه مواردی می باشد؟

بطلان ازدواج در چه مواردی می باشد؟

عقد نکاح می تواند به صورت دائم یا موقت باشد که برای هرکدام در قانون شرایطی خاص عنوان شده است. این که ازدواج به صورت دائم یا موقت ثبت شود، بسته به توافق بین زوجین دارد. اما زوجین بهتر است که قبل از ثبت عقد ازدواج، از شرایط و مقررات قانونی آگاهی کافی داشته باشند. چه بسیار افرادی بوده اند که از مقررات عقد نکاح دائم یا موقت اطلاع نداشته و در طول دوران زندگی مشترک دچار مشکلاتی شده اند.

همانطور که از طریق ازدواج بین زن و مرد پیوند زوجیت برقرار می شود، در مواقعی نیز ممکن است عقد صورت گرفته بین آنها در شرایطی پایان پذیر است. یکی از روش هایی که زن و شوهر از هم جدا می شوند و رابطه زوجیت به پایان می رسد، طلاق است. علاوه بر طلاق در صورت وجود مواردی نیز عقد صورت گرفته باطل می شود و درخواست فسخ نکاح از سوی طرفین به مرجع قضایی ارائه می شود.

در صورتی که شرایط قانونی در مورد عقد ازدواج رعایت نشود، عقد صورت گرفته به لحاظ حقوقی باطل خواهد بود که تحت عنوان بطلان عقد ازدواج شناخته می شود. در صورتی که زن یا مرد ادعای بطلان عقد ازدواج را داشته باشند، می توانند دادخواستی متناسب با موضوع دعوا تقدیم دادگاه صالح نمایند. چنانچه زوجین مدعی بطلان عقد نکاح باشند، باید دلیل قانع کننده برای دادگاه بیاورند تا شرایط صدور حکم فسخ نکاح فراهم شود. برای مشاوره حقوقی با برترین وکلای خانواده با شماره 02147625900 تماس بگیرید.

            

هزینه مشاوره حقوقی    

منظور از بطلان نکاح چیست؟

عقد نکاح در صورتی که براساس مقررات و ضوابط تعیین شده صورت نگیرد، منجر به باطل شدن آن خواهد شد. بطلان عقد ازدواج به این معناست که زن و مرد بعد از گذشت مدت مشخصی از عقد، متوجه وجود عیوبی از یکدیگر می شوند که عقد صورت گرفته به لحاظ حقوقی باطل است و اعتبار قانونی ندارد. علاوه بر وجود عیب در مرد یا زن، ممکن است که هرکدام از طرفین در این زمینه فریب خورده باشند که در علم حقوق به عنوان تدلیس در ازدواج شناخته می شود.

تصور کنید که مرد قبل از ازدواج، واقعیت اصلی زندگی خود را به زن نمی دهد و مثلا خود را به عنوان دکتر معرفی می کند. بعد از عقد، زوجه در صورتی که متوجه شود، مورد اغفال قرار گرفته است، می تواند دادخواست بطلان عقد نکاح به دادگاه بدهد. همچنین اگر عیوبی در مرد یا زن وجود داشته باشد که قبل از عقد از آن بی خبر بوده باشند، اما بعد از عقد متوجه این مشکل شوند، در صورت اثبات آن برای دادگاه، عقد ازدواج باطل خواهد شد.

در مورد موضوع بطلان عقد ازدواج باید گفت که مراحل ثبت عقد ازدواج صورت گرفته و به لحاظ حقوقی صحیح است اما بعدا به دلایلی عقد نکاح باطل می شود. در خصوص این که چه مواردی منجر به بطلان عقد ازدواج می شود، در بخش بعدی به آن می پردازیم.

چه مواردی می تواند منجر به بطلان ازدواج شود؟

همانطور که گفته شد، وجود عیوبی در مرد یا زن سبب می شود تا هریک حق فسخ عقد نکاح را داشته باشند. در هرصورت مواردی که منجر به بطلان عقد ازدواج می شوند، عبارتند از:

  • خضاء: همان اختنه بودن مرد است که وجود این مشکل می تواند حق فسخ ازدواج را برای زن به وجود آورد.
  • عنن: در صورتی که بعد از عقد ثابت شود که مرد دارای مشکل ناتوانی جنسی است، زن می تواند فسخ نکاح را از دادگاه تقاضا کند.
  • جنون: جنون مرد از دیگر مواردی است که زوجه می تواند درخواست بطلان عقد نکاح را از دادگاه بخواهد.

 

وکیل برای بطلان ازدواج

موارد فوق می تواند حق فسخ نکاح را برای زن به دلیل وجود عیوبی در مرد به وجود آورد. هم چنین مواردی که به واسطه وجود عیوبی در زن، مرد حق فسخ ازدواج را داشته و منجر به بطلان نکاح خواهد شد، به شرح زیر است:

  • قرن
  • جذام
  • برص
  • افضاء
  • زمین گیری
  • نابینایی از دو چشم

موارد فوق نیز به عنوان شرایط بطلان نکاح به شمار می رود که زوج این امکان را دارد تا با ارائه دادخواست به دادگاه تقاضای فسخ عقد ازدواج را نماید.

برای بطلان ازدواج چه باید کرد؟

در صورتی که مرد و زن مدعی بطلان ازدواج هستند، در ابتدا باید دادخواستی که با موضوع دعوا مرتبط باشد را تنظیم کنند. دادخواست بطلان عقد ازدواج در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به ثبت می رسد و دادخواست جهت رسیدگی به مرجع قضایی واجد صلاحیت فرستاده می شود.

مدیر دفتر دادگاه بررسی های لازم را در مورد دادخواست ثبت شده انجام می دهد و در صورت نبود مشکل در این زمینه تاریخ جلسات دادرسی تعیین می شود و اصحاب دعوا در دادگاه حضور پیدا می کنند.

 

مشاوره حقوقی بطلان ازدواج

مرجع صالح برای رسیدگی به بطلان ازدواج

مرجعی که به درخواست های بطلان عقد ازدواج رسیدگی می کند، دادگاه خانواده است. این موضوع براساس ماده 4 قانون حمایت خانواده است که رسیدگی به دعاوی فسخ نکاح در صلاحیت دادگاه های خانواده خواهد بود. شما می توانید با شماره 09212242670 تماس گرفته و در هر ساعت از شبانه روز با وکیل مورد نظر خود مشاوره حقوقی تلفنی داشته باشید.

مهریه در صورت بطلان ازدواج

شرایط مهریه در صورت بطلان ازدواج به این صورت است که اگر قبل از آغاز زندگی زناشویی، فسخ نکاح انجام شود، مهریه ای به زوجه تعلق نمی گیرد. اما در موارد دیگر امکان تعلق گرفتن مهریه به زن وجود دارد. به موجب مواد 1095 و 1098 قانون مدنی، در صورت باطل شدن عقد نکاح اعم از دائم یا موقت، در صورت عدم نزدیکی بین زوجین، زن مستحق دریافت مهریه نخواهد بود.

 

ارتباط در واتس اپ

وکیل کاربلد برای بطلان ازدواج

در صورتی که زوجین بخواهند برای بطلان ازدواج اقدام کنند، بهتر است در این زمینه از وکیل کار بلد که سابقه چندین ساله در رسیدگی به دعاوی خانواده دارد، کمک بگیرند.. اگر به دنبال وکیل متخصص در دعاوی خانواده هستید، موسسه حقوقی وکلا ی تلفنی یقیتا گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

با توجه به این که وکلا متخصص و مجرب در این موسسه فعالیت می کنند، می تواند انتخاب مناسبی برای آن دسته از افرادی باشد که به دنبال وکیل خوب هستند، باشد. در هرصورت برای بهره مندی از وکیل  کاربلد و همچنین دریافت مشاوره حقوقی ازدواج می توانید از طریق شماره تلفن 09212242670 اقدام کنید. همچنین می توانید از مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان در وبسایت موسسه حقوقی وکلای تلفنی بهره مند شوید.

 

وکیل فسخ نکاح 
مشاوره حقوقی طلاق 
مشاوره حقوقی فسخ نکاح 
مشاوره حقوقی خانواده 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

سهند مهدی پور

سلام از طریق ازدواج بین زن و مرد پیوند زوجیت برقرار می شود، در مواقعی نیز ممکن است عقد صورت گرفته بین آنها در شرایطی پایان پذیر است. یکی از روش هایی که زن و شوهر از هم جدا می شوند و رابطه زوجیت به پایان می رسد، طلاق است. علاوه بر طلاق در صورت وجود مواردی نیز عقد صورت گرفته باطل می شود و درخواست فسخ نکاح از سوی طرفین به مرجع قضایی ارائه می شود


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام؛ همانطور که می دانیم به مجرد ثبت عقد نکاح بین زوجین و جاری شدن صیغه عقد طرفین در مقابل یکدیگر دارای یک سری از حقوق و تعهدات می گردند که ملزم به رعایت آن هستند، حال اگر این تعهداتی که آن را قبول نموده اند جزو شرایط اساسی یک عقد باشد و بعدها معلوم گردد طرفی که این شرط را بر ذمه داشته فاقد این شرایط است به طرف مقابل خود هم حق فسخ عقد نکاح را می دهد و هم این شرایط برای او وجود دارد که به دلیل عدم رعیت شرایط اساسی معامله نسبت به ثبت شکایت کیفری اقدام نماید ، البته گاهی اوقات مانند هر عقد دیگری مشخص می گردد که شرایط عادی صحت انجام عقدوجود نداشته یعنی در این عقد نه تنها حق فسخی وجو ندارد بلکه عقد از اساس باطل می باشد و باید طی دادخواست بطلان عقد نکاح این موارد را دادگاه درخوسات نمود مانند این که طرف قصدی نداشته و مجبور بوده یا طرف ععقد شخص دیگری بوده یا امثال آن، البته به دلیل پیچیدگی کار و شرایط دشواری که در این گونه موارد وجود دارد توصیه اکید ما این است که با همراهی وکلای کارکشته موسسه وکیل تلفنی اقدام نموده و بعد از آن نسبت به احقاق حق خود اقدام نمائید.


Mohamad sheykhi

در صورتی که عقدی شرایط لازم برای صحت را نداشته باشد، باطل محسوب می­شود. مانند وضعیتی است که هیچ عقدی منعقد نشده است. در صورتی پس از نکاح کشف گردد که نکاح فاسد بوده یعنی یک یا چند شرط از شرایط صحت نکاح در آن وجود نداشته است، نکاح باطل است. برای اعلام باطل بودن نکاح از حین انعقاد عقد، دعوای بطلان نکاح طرح می­شود. موارد بطلان نکاح قانون مدنی در فصل سوم باب اول از مواد 1045 تا 1061 موانع ازدواج بین زن و مرد را برشمرده است. این موارد شامل نکاح با افراد زیر است:  محارم  دوخواهر به صورت همزمان خواهر زاده یا برادر زاده زوجه ( در صورت تنفیذ زوجه باطل نخواهد بود ) زنی که در علقه زوجیت است ، یا با زنی که در عده است(با علم به عده و حرمت نکاح) زنی که به واسطه لعان تفریق با وی حاصل شده است.( به این معنی که زوج سه بار سوگند یاد کند که همسر وی مرتکب زنا شده است و زوجه سه بار با واسطه سوگند گفته وی را رد کند) در حال احرام مادر، خواهر یا دختر پسری که مرد قبلاً با وی عمل شنیع لواط انجام داده است. زنی که سابقاً با دختر یا مادر وی نزدیکی به شبهه انجام شده است. هر زنی که سابقا شوهر دار بوده و مرد در حالی که او شوهر دار بوده یا در عده رجعیه بوده ، با وی زنا کرده باشد که در این صورت حرمت ابدی بین ایشان حادث میگردد. همسر سابق که سه دفعه با واسطه طلاق رجعی مطلقه شده باشد مگر با دخالت محلل. با همسر سابق که با نه طلاق که شش عدد آن رجعی باشد مطلقه شده باشد ( حرام موبد) مسلمه با غیر مسلمان نکاح معلق زن مجبور در صورتی که عقد به وسیله وی بعدا تنفیذ نشود. نکاح معلقی که مدت و مهر آن تعیین نشده باشد. در صورتی که توالی ایجاب و قبول آن رعایت نشده باشد. شخص نامعلوم دختر باکره بدون اذن ولی یا دادگاه خانواده به شرط عدم تنفیذ ولی یا در صورتی که نکاح توسط دادگاه به مصلحت زوجه تشخیص داد نشود. تفاوت بطلان و ابطال عقد بطلان و ابطال عقد بطلان و ابطال عقد در بطلان عقد، عقد از اساس و پایه باطل بوده است. علت آن نیز همان مواردی است که در بالا ذکر شد. اما در ابطال عقد ، عقد از اساس و پایه باطل نبوده است. بلکه به جهت وجود یکی از شرایط قابل ابطال است. لذا از حین اعلام ابطال ، آثار عقد از بین می­رود و قبل از آن تاریخ، آثار عقد صحیح اجرا می­شود. نکاح قابل ابطال نیست اما قابل بطلان است.


فاطمه موسوی نژاد

به طور کلی بطلان عقد نکاح یا عقد باطل به عقدی گفته می شود که شرایط لازم یک عقد معمولی را ندارد. عقدی که باطل باشد مانند این است که هیچ عقدی صورت نگرفته است. ادعای باطل بودن عقد نکاح یکی از دعاوی می باشد که در دادگاه خانواده قابل رسیدگی است. هر کدام از زوجین اگر مدعی باشد که عقد صورت گرفته از نظر شرعی و یا قانونی باطل است می تواند به دادگاه خانواده مراجعه کند و طرح دعوی بطلان عقد را درخواست دهد و عقد را با استناد به شرایط و مدارکی باطل اعلام نماید.


علیرضا

ضمن لرض ادب و احترام متشکرم بابت اطلاعات مفیدی که ارائه دادید بسیار جامع و کامل و روشن بود و نکات ابهام زیادی را برای بنده برطرف کرد اخلاق کاری و برخورد مناسب پرسنل موسسه وکیل تلفنی برای من بسیار ارزشمند بود حتی در ساعات غیر معمول هرگاه تماس گرفتم بسیار خوش برخورد و با حوصله پاسخگو بودند ممنونم موفق باشید


محسن جعفری

موارد فسخ نکاح بصورت کامل و مشروح در سایت وکیل تلفنی توضیح داده شده است ممنون جهت اطلاع رسانی حقوقی


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.