اجرت المثل زنان خانه دار

اجرت المثل زنان خانه دار

اجرت المثل زنان خانه دار

حقوقی که زن به واسطه عقد ازدواج از آن بهره مند می شوند، بسیار گسترده است که یکی از آنها، اجرت المثل است. در علم حقوقی اجرت المثل انواع مختلفی دارد اما در دعاوی خانواده منظور همان اجرت المثل ایام زوجیت است. شرایط مطالبه اجرت المثل زن کمی با مهریه یا نفقه متفاوت است که در هرصورت زوجه این اختیار را دارد تا در صورت احراز شرایط قانونی بتواند مبلغی را به عنوان اجرت المثل از زوج مطالبه کند.

عقد نکاح یکسری وظایفی را برای زوجین به وجود می آورد که باید در بهترین حالت ممکن آنها را اجرا کنند. حال برخی از اموری که زن جزو وظایف قانونی و شرعی وی نبوده اما آنها را انجام می دهد، ممکن است که به آنها اجرت المثل تعلق بگیرد. در واقع خدماتی که زوجه خارج از وظایف قانونی و با قصد عدم تبرع انجام می دهد، اجرت المثل نامیده می شود.

 

هزینه مشاوره حقوقی

برای آن که به زن اجرت المثل تعلق بگیرد، وجود شرایطی الزامی است که مهم ترین آن عدم قصد تبرع است. زوجه کار هایی در طول دوران زندگی مشترک که عرفا و شرعا جزو وظایف او به شمار نمی رود را با این هدف که به صورت غیر رایگان انجام دهد، مستحق دریافت اجرت المثل خواهد بود.

در صورتی که برای دادگاه ثابت شود که زوجه امور مربوطه را با قصد تبرع انجام داده است، اجرت المثل به او تعلق نمی گیرد. البته در مورد اجرت المثل زن، صرفا قصد عدم تبرع به عنوان تنها ترین شرایط قانونی در این زمینه به شمار نمی رود. در خصوص اجرت المثل زنان خانه دار و شاغل تفاوت هایی وجود دارد که این موضوع در زمان اعلام نظر کارشناس رسمی دادگستری برای تعیین میزان اجرت المثل زوجه حائز اهمیت است.

چنانچه در مورد شرایط قانونی پرداخت اجرت المثل زن به مشاوره حقوقی نیاز دارید، می‌توانید از طریق شماره 09212242670 اقدام کنید.                                              

 اجرت المثل زن چیست؟

اجرت المثل زن که تحت عنوان اجرت المثل ایام زوجیت نیز شناخته می شود، اجرت اموری که زوجه طبق قانون و شرع وظیفه ای در انجام آن نداشته باشد، اما با قصد عدم تبرع اقدام به انجام دادن آن نماید، گفته می شود. به موجب ماده 336 قانون مدنی، هرگاه کسی بر حسب امر دیگری اقدام به عملی نماید که عرفا برای آن عمل اجرتی بوده و یا آن شخص عادتا مهیای آن عمل باشد، عامل مستحق اجرت عمل خود خواهد بود مگر آن که معلوم شود قصد تبرع داشته است.

همچنین براساس تبصره ماده مزبور، چنانچه زوجه کار هایی را که شرعا به عهده وی نبوده و عرفا برای آن کار اجرت المثل باشد، به دستور زوج و با عدم  قصد تبرع انجام داده باشد و برای دادگاه ثابت شود، دادگاه اجرت المثل کار های انجام گرفته را محاسبه و به پرداخت آن حکم می نماید.

 

مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت

منظور از عدم قصد تبرع این است که زوجه کار هایی که شرعا و قانونی عهده دار وی نبوده را بدون نیت رایگان بودن آن انجام دهد. زوجه برای آن که بتواند بابت دریافت اجرت المثل شکایت کند، می بایست در متن دادخواست به این موضوع اشاره کند که قصد انجام کار های مربوطه را به صورت رایگان ندارد.

اجرت المثل زن بدون فرزند چقدر است؟

در صورتی که زوجه صاحب فرزند نباشد، به دلیل آن که امور مرتبط با نگهداری از فرزند را انجام نمی دهد، طبیعتا میزان اجرت المثل کمتر به او تعلق می گیرد. نگهداری و مراقبت از فرزند مانند شیر دادن به او به لحاظ شرعی وظیفه ای برای زن نیست اما در صورت انجام این امور در صورت وجود شرایطی زن می تواند اجرت المثل ایام زوجیت را مطالبه کند.

تعیین اجرت المثل زن بدون فرزند با طرح شکایت در دادگاه توسط کارشناس انجام می شود. در واقع کارشناس دادگستری جهت تعیین اجرت المثل، داشتن فرزند و نداشتن آن را مورد بررسی قرار می دهد.

اجرت المثل زنان خانه دار چه تفاوتی با زنان شاغل دارد؟

به زنان خانه دار و شاغل اجرت المثل تعلق می گیرد البته مشروط به این که قصد تبرع وجود نداشته باشد. میزان اجرت المثل زن شاغل با زن خانه دار تفاوت هایی دارد. البته این موضوع تا حد زیادی به نظر کارشناس دادگستری بستگی دارد و نمی توان اظهار نظر قطعی در این زمینه ارائه نمود.

استدلال کارشناسان عموما این است که زن خانه دار به دلیل آن که زمان بیشتری را نسبت به زن شاغل برای انجام امور منزل صرف می کند، اجرت المثل بیشتری را دریافت می کند. البته در این زمینه اختلاف نظر بین مراجع قضایی وجود دارد و برخی از قضات تفاوت خاصی را در مورد اجرت المثل خانم های شاغل و خانه دار قائل نیستند.

 

محاسبه اجرت المثل زوجه

در چه مواردی اجرت المثلی به زن تعلق نمی گیرد؟

شرایط ذیل باعث می شود تا به زن اجرت المثل تعلق نگیرد:

  1. داشتن قصد تبرع در انجام امور
  2. انجام اموری که شرعا و قانونا وظیفه زوجه باشد.
  3. عدم اثبات دلایل قانونی جهت تعلق گرفتن اجرت المثل در دادگاه

محاسبه فوری اجرت المثل 1401

در مورد میزان اجرت المثل در سال 1401 معیار ثابتی در این زمینه وجود ندارد و نمی توان برای تمامی مطالبات مرتبط با اجرت المثل زن در نظر گرفت. کارشناس دادگستری برای محاسبه اجرت المثل کلیه شرایط و عوامل موثر در این زمینه را مورد بررسی قرار می دهند. حال برای محاسبه فوری اجرت المثل می توانید  با شماره تلفن 09212242670 تماس بگیرید و از مشاوره حقوقی تلفنی با برترین وکلا بهره مند شوید. .

 

ارتباط در واتس اپ

هزینه محاسبه آنلاین اجرت المثل زن

هزینه محاسبه اجرت المثل زن بسته به عوامل مختلفی متفاوت است. در واقع برای تعیین میزان اجرت المثل، اوضاع و شرایط زندگی زن مورد بررسی قرار می گیرد و از این حیث برای تمامی زنان این موضوع ثابت نیست. اگر به دنبال محاسبه آنلاین اجرت المثل با هزینه مناسب هستید، می توانید آن را برعهده موسسه وکلا تلفنی قرار دهید. در خصوص محاسبه کردن اجرت المثل و همچنین سایر خدمات نظیر مشاوره حقوقی اجرت المثل از طریق شماره 09212242670 اقدام کنید.  همچنین می توانید از مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان در سایت موسسه استفاده نمایید.


 

وکیل دادگستری خانواده 
اعتراض به اجرت المثل ایام زوجیت 
مشاوره حقوقی اجرت المثل 
مشاوره حقوقی خانواده 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

سهند مهدی پور

سلام نکاح یکسری وظایفی را برای زوجین به وجود می آورد که باید در بهترین حالت ممکن آنها را اجرا کنند. حال برخی از اموری که زن جزو وظایف قانونی و شرعی وی نبوده اما آنها را انجام می دهد، ممکن است که به آنها اجرت المثل تعلق بگیرد. در واقع خدماتی که زوجه خارج از وظایف قانونی و با قصد عدم تبرع انجام می دهد، اجرت المثل نامیده می شود.


فاطمه موسوی نژاد

در رابطه زناشوئی زن تکلیفی به انجام کارهای منزل و نگهداری از فرزندان ندارد در نتیجه میتواند برای کارهای که تحت این عناوین انجام میدهد از شوهر مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت نماید. که چون غالبا زن و شوهر در مورد اجرت توافقی نمیکند آنچه که زن مستحق آن است طبق تعریف فوق اجرت المثل ایام زوجیت نامیده میشود.


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام؛ همان طور که می دانیم از زمان جاری شدن صیغه عقد فی مابین زن و شوهر، حقوقی بین زوجین بر قرار می گردد که دو طرف بر حسب قانون و اخلاق ملزم به رعایت آن هستند . " ماده1102- همينكه نكاح بطور صحت واقع شد روابط زوجيت بين طرفين موجود و حقوق و تكاليف زوجين در مقابل همديگر برقرار ميشود ماده1103- زن و شوهر مكلف بحسن معاشرت با يكديگرند." و هر عقل سلیمی می داند که زندگی مشترک بدون محبت بین انسان ها و نیز بدون رعایت حقوق بین زوجین در مدت زمان کوتاهی به بن بست رسیده و دوامی نخواهد داشت ، یکی از حقوقی که زوجه بابت آن در زندگی مشترک و یا در زمان طلاق اقدام به مطالبه آن می نمایند بحث مربوط به اجرت المثل ایام زناشویی هست که اگر معلوم شود زوجه به قصد تبرع این امور را انجام نداده قابل مطالبه از طرف وی می باشد و با ارائه یک دادخواست مطالبه اجرات المثل این مساله را در محکمه قاضیی پیگیری نمود ، البته باید در زمانی که زوجه شاغل بوده و یا این که چه تعداد فرزند دارد یا مواردی مثل این تفکیک قائل شد و هر مورد را به صورت دقیق مورد بررسی قرار داد . برای دانستن دیگر جزئیاتکار کافی است با وکلای موسسه تماس گرفته و مشکل خویش را بر طرف نمائید.


Mohamad sheykhi

اجرت المثل یکی از حقوق مالی زوجه مانند مهریه و نفقه است که مرد ملزم به پرداخت آن به زن در صورت مطالبه او خواهد بود. زن برای انجام اموری مانند کار در منزل، آشپزی، رسیدگی به فرزندان، شیر دادن به فرزند و ... وظیفه ای ندارد و اگر این امور را در مدت زندگی مشترک با همسرش انجام داد، می تواند بابت این امور از همسرش اجرت المثل دریافت نماید. هرچه مدت زندگی زناشویی بیشتر گذشته باشد میزان اجرت المثل نیز بیشتر خواهد بود. البته دریافت اجرت المثل منوط به وجود شرایطی است که در ادامه بیان می شود. موضوعی که باید بدان اشاره نمود این است که زن فقط برای انجام اموری مانند اطاعت از همسر، حسن معاشرت با او، آراستگی ظاهری، اقامت در منزل همسر، کسب اجازه از او برای انجام هر امری و انجام وظایف زناشویی نسبت به همسرش الزام می گردد و برای انجام باقی مسائل که مربوط به زندگی مشترک آن‌هاست، می تواند اجرت المثل مطالبه کند. شرایط دریافت اجرت المثل ایام زوجیت 1- زوجه اموری را که انجام می دهد باید به دستور زوج باشد. 2- زوجه با قصد رایگان آن امور را انجام نداده باشد. 3- اموری که زوجه انجام می دهد شرعا به عهده او نباشد یعنی مشمول موارد تمکین عام و خاص نباشد. 4- تمامی این موارد برای دادگاه اثبات شود. اجرت المثل در ازدواج موقت قانونگذار در خصوص اجرت المثل ایام زوجیت در ازدواج موقت سکوت کرده است. البته شاید به این خاطر بوده که فلسفه ازدواج موقت بر پایه لذت جنسی مشروع است و عموما در ازدواج موقت افراد به دنبال تشکیل خانواده و انجام وظایفی که منتهی به استحکام خانواده می شود، نیستند اما در هر حال به نظر می رسد که اگر شرایط در ازدواج موقت نیز مانند ازدواج دائم باشد و زن در منزل همسرش زندگی کند و اموری مانند کار در منزل، آشپزی، رسیدگی به فرزندان را انجام می دهد و شرایط دریافت اجرت المثل نیز وجود داشته باشد زن بتواند تقاضای اجرت المثل کند.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام حقوقی که زن به واسطه عقد ازدواج از آن بهره مند می شوند، بسیار گسترده است که یکی از آنها، اجرت المثل است. در علم حقوقی اجرت المثل انواع مختلفی دارد اما در دعاوی خانواده منظور همان اجرت المثل ایام زوجیت است. شرایط مطالبه اجرت المثل زن کمی با مهریه یا نفقه متفاوت است که در هرصورت زوجه این اختیار را دارد تا در صورت احراز شرایط قانونی بتواند مبلغی را به عنوان اجرت المثل از زوج مطالبه کند. عقد نکاح یکسری وظایفی را برای زوجین به وجود می آورد که باید در بهترین حالت ممکن آنها را اجرا کنند. حال برخی از اموری که زن جزو وظایف قانونی و شرعی وی نبوده اما آنها را انجام می دهد، ممکن است که به آنها اجرت المثل تعلق بگیرد. در واقع خدماتی که زوجه خارج از وظایف قانونی و با قصد عدم تبرع انجام می دهد، اجرت المثل نامیده می شود


محسن جعفری

با سلام از جمله حقوق مالی که تحت شرایطی از طرف زوجه قابل دریافت میباشد اجرت المثل است .


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.