مهمترین مزایای دعوی تمکین در دعاوی طلاق

مهمترین مزایای دعوی تمکین در دعاوی طلاق

مهمترین مزایای دعوی تمکین در دعاوی طلاق

هنگامی که زن و مرد با هم ازدواج می‌کنند در قبال سلامتی و حفظ شرافت هم مسئول می‌شوند. اگر یکی از طرفین با رفتارها و اعمال خود به شخص مقابل آسیب برساند، می‌توان از وی در دادگاه شکایت کرده و درخواست طلاق داد. یکی از موارد مهمی که در دعوی‌های طلاق مطرح می‌شود، موضوع تمکین و عدم تمکین است. طبق قانون زوجه باید همیشه از زوج تمکین کند مگر اینکه تمکین به او آسیب وارد کند. بنابراین ما در این مقاله قصد داریم تا درباره این موضوع و موارد مهم آن صحبت کنیم. در صورتی که مایل به مشورت باشید می‌توانید از مشاوره حقوقی استفاده کنید.

 

هزینه مشاوره حقوقی

منظور از تمکین چیست؟

تمکین یکی از حقوقی بوده که بعد از ازدواج به زوج داده می‌شود. به معنای کلی تمکین یعنی اطاعتی که زن از شوهر خود باید داشته باشد. طبق قانون، تمکین دارای دو دسته عام و خاص است. تمکین خاص به زمانی گفته می‌شود که زن موظف به برقراری رابطه زناشویی به همسر خود می‌شود. براساس قانون شما چه مایل باشید چه تمایلی نداشته باشید، در صورت تمایل زوج باید با او رابطه جنسی برقرار کنید. تمکین به معنای عام هم یعنی اطاعت کردن در هر زمینه‌ای از زوج یا همان همسر در امور زندگی مشترک. اغلب زوجه‌ها از این موارد اطلاعاتی ندارد و به همین دلیل بعد از ازدواج تمایلی به این اطاعت ندارند. مشکل اصلی این بوده در صورت اجتناب از تمکین به شما ناشزه گفته می‌شود. اگر زنی ناشزه باشد به او نفقه تلق نمی‌گیرد.

آیا عدم تمکین زوجه دلیل محکمه پسندی برای طلاق است؟

عدم تمکین زوجه ممکن است دلایل زیادی داشته باشد. در صورتی که مرد برای زن آسیب جسمانی داشته باشد یا به دلیل بیماری مقاربتی مشکلاتی را برای زن ایجاد کند؛ زن می‌تواند از همسر خود تمکین عام و خاص نکند. در این حالت هم می‌تواند خانه خود را تغییر داده و هم از برقراری رابطه جنسی اجتناب کند. در صورتی که موضوع این باشد، زن ناشزه نخواهد بود و امکان به اجرا گذاشتن مهریه و طرح دادخواست طلاق را خواهد داشت. در حالی که زن نتواند دلایل محکمه پسندی برای عدم تمکین خود ارائه دهد، از جانب دادگاه حق طلاق از او گرفته می‌شود. در صورتی که درگیر پرونده طلاق هستید و یا به دلیل آسیب‌های جسمی و روحی مدتی است که از همسر خود تمکین نمی‌کنید می‌توانید با شماره 09212242670 تماس گرفته و از مشاوره حقوقی تلفنی راهنمایی دریافت کنید.

 

هزینه نگارش دادخواست عدم تمکین

چه به عنوان زوج و چه به عنوان زوجه در صورتی که مایل به طرح دادخواست عدم تمکین باشید، لازم است تا آن را نگارش کنید. سیستم بورکراسی برای هر فعالیت قانونی نیازمند نگارش و توصیف دقیق و کتبی موضوع است. این مساله در مورد خودداری از تمکین هم صدق می‌کند. متن دادخواست باید رسمی بوده و از قواعد مشخصی پیروی کند. نمونه‌های زیادی در اینترنت وجود دارد که با توجه و مطالعه آن‌ها می‌توانید متن دادخواست را نگارش کنید. با این حال اگر مایل به انجام یک کار حرفه‌ای و بدون نقص باشید یک وکیل خانواده می‌تواند با دریافت هزینه این متن را نگارش کند.

عواقب عدم تمکین برای زن

عدم تمکین در قانون اسلامی جرم انگاری نشده است بنابراین نمی‌توان آن را به عنوان جرم درنظر گرفته و مجازاتی برایش تعیین کرد. با این حال این موضوع می‌تواند برای زن مشکل‌ساز بوده و عواقبی را در پی داشته باشد. یکی از اولین و مهم‌ترین عواقب عدم تمکین بدون داشتن دلیل مشروع این است که زن از دریافت نفقه محروم می‌شود. علاوه بر این حق تصنیع اموال مرد بعد از طلاق را از دست می‌دهد. این موضوع به خصوص برای زوجه‌هایی که با همسرشان دارایی مشترک دارند، می‌تواند مشکلات زیادی به وجود بیاورد. همچنین اگر مدت زمان کافی از اجتناب زن گذشته باشد، مرد می‌تواند با دریافت حکم از دادگاه برای ازدواج مجدد اقدام کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید از مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان بهره‌مند شوید.

 

ارتباط در واتس اپ

دفاعیات زوجه در دعوای تمکین به چه صورت باشد؟

زوجه برای دفاع از عدم تمکین خود می‌تواند مدعی شود که زندگی کنار همسرش برای او آسیب جسمی و روانی دارد. برای همین تصمیم گرفته تا محل زندگی خود را تغییر دهد. در مورد تمکین خاص یا همان برقراری رابطه جنسی هم، اگر مرد دارای بیماری مقاربتی بوده و رابطه با او این بیماری را به زن هم انتقال می‌دهد، می‌توان از او دوری کرد. برای اثبات این ادعا در دادگاه هم لازم است تا فرد تحت معاینه پزشکی قرار بگیرد. در صورتی که آسیب فیزیکی به زن وارد شود، این موضوع از سوی پزشکی قانونی قابل پیگیری خواهد بود. در صورتی هم که مشکل بیماری مقاربتی باشد، باز هم معاینات پزشکی قانونی آن را ثابت می‌کند.

 

مشاوره حقوقی الزام تمکین
مشاوره حقوقی طلاق 
سیر تا پیاز تله تمکین
مشاوره حقوقی خانواده 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

حسین سیفی

تمکین زوجه اعم است از تمکین عام و خاص که تمکین خاص در خصوص برقراری روابط زناشویی می‌باشد و تمکین عام نیز پیروی از شوهر البته نسبت به خواسته ها و موارد متعارف و در حدود معاضدت زناشویی که نتیجه عدم تمکین عدم استحقاق نفقه به زوجه و همچنین محق شدم زوج برای ازدواج مجدد به تجویز دادگاه و بدون نیاز به اخذ اجازه از زوجه


حسین سیفی

تمکین در خصوص زوجه شامل تمکین عام و خاص می‌باشد که تمکین خاص در خصوص ایفا روابط زناشویی موضوعیت داشته و تمکین عام نیز در خصوص پیروی از شوهر البته در خصوص خواسته های شوهر در راستای معاضدت خانوادگی و امور مشمول مصلحت خانواده می‌باشد و از آثار عدم تمکین میتوان به عدم استحقاق نفقه و محقق شدن زوج جهت ازدواج مجدد بدون اجازه زوجه می‌باشد


بشیر علی پاریاد

با سلام ‌. زوجه موظف به تمکین خاص و عام از زوج است البته تمکین خاص زمامی است که حق حبس زوجه زایل شده باشد . در صورت عدم تمکین از نفقه محرم می شوند و در صورت استمرار به درخواست زوج حکم ازدواج مجدد صادر می گردد و همچنین در اگر زوج قصد طلاق زوجه را داشته باشند بحث تنصیف اموال منتفی است


بهنام رحمانی فرد

با سلام و احترام با توجه به اینکه زوج و زوجه در زندگی مشترک وظایف متقابلی را بر عهده یکدیگر دارند یکی از آن وظایف برای زوجه تمکین می باشد بنابراین زوجه بایستی تمکین نماید،تمکین اعم از عام و خاص می باشد تمکین خاص یعنی اینکه زوجه رابطه زناشویی را با زوج برقرار نماید و تمکین عام بسیاری از مواردی که زوجه بایستی از زوج تبعیت کندرا شامل می شود اما نکته حائز اهمیت این است که ضمانت اجرای عدم تمکین چی می باشد در صورتی که زوجه بدون دلایل قانع کننده ای از زوج تمکین ننماید ناشزه محسوب می شود و نفقه به او تعلق نمی گیرد اما گاهی اوقات زوجه برای عدم تمکین خود دلایل قانع کننده ای دارد که در صورتی که دلایل برای دادگاه قانع کننده باشد در این صورت نفقه به زوجه تعلق می گیرد.


Mohamad sheykhi

تمکین یکی از حقوقی بوده که بعد از ازدواج به زوج داده می‌شود. به معنای کلی تمکین یعنی اطاعتی که زن از شوهر خود باید داشته باشد. طبق قانون، تمکین دارای دو دسته عام و خاص است. تمکین خاص به زمانی گفته می‌شود که زن موظف به برقراری رابطه زناشویی به همسر خود می‌شود. براساس قانون شما چه مایل باشید چه تمایلی نداشته باشید، در صورت تمایل زوج باید با او رابطه جنسی برقرار کنید. تمکین به معنای عام هم یعنی اطاعت کردن در هر زمینه‌ای از زوج یا همان همسر در امور زندگی مشترک. اغلب زوجه‌ها از این موارد اطلاعاتی ندارد و به همین دلیل بعد از ازدواج تمایلی به این اطاعت ندارند. مشکل اصلی این بوده در صورت اجتناب از تمکین به شما ناشزه گفته می‌شود. اگر زنی ناشزه باشد به او نفقه تلق نمی‌گیرد. آیا عدم تمکین زوجه دلیل محکمه پسندی برای طلاق است؟ عدم تمکین زوجه ممکن است دلایل زیادی داشته باشد. در صورتی که مرد برای زن آسیب جسمانی داشته باشد یا به دلیل بیماری مقاربتی مشکلاتی را برای زن ایجاد کند؛ زن می‌تواند از همسر خود تمکین عام و خاص نکند. در این حالت هم می‌تواند خانه خود را تغییر داده و هم از برقراری رابطه جنسی اجتناب کند. در صورتی که موضوع این باشد، زن ناشزه نخواهد بود و امکان به اجرا گذاشتن مهریه و طرح دادخواست طلاق را خواهد داشت. در حالی که زن نتواند دلایل محکمه پسندی برای عدم تمکین خود ارائه دهد، از جانب دادگاه حق طلاق از او گرفته می‌شود.


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام. یکی از حقوقی که مخصوص زوج در زندگی مشترک می‌باشد بحث تمکین زوجه از وی هست.براساس قانون مدنی جمهوری اسلامی زوجه مکلف به تمکین عام و تمکین خاص از همسر خویش می‌باشد به زبان ساده تمکین عام یعنی این‌که در محلی که او تعیین می‌کند زندگی نمایند و نسبت‌به وظایف زناشویی از همسر خویش حرف‌شنوی داشته باشد. اما سوال مهم این است که ضمانت اجرای این عدم تمکین چیست؟در صورت عدم تمکین زوجه از همسر خویش حتی اگر حکم قطعی دادگاه تجدیدنظر صادرشده باشد ضمانت اجرایی مبنی‌بر این‌که ایشان را به‌زور به حبس در منزل شوهر ببرند یا این‌که زندانی نمایند وجود ندارد اما درعوض زوجی از برخی از حقوق مالی خویش مانند حق نفقه حق تنصیف اموال محروم خواهد شد از طرفی این حق برای زوج وجود دارد که درخواست اجازه ازدواج مجدد را از دادگاه کسب نماید البته باید دانست در پاره‌ای از موارد زوجه حق دارد که از شوهر خویش تمکین نکند مانند زمانی‌که برای وی خوف جانی داشته باشد یا این‌که این اجازه در ضمن شرط عقد به او داده‌شده باشد. برای دانستن دیگر جزئیات می‌تواند با وکلای مؤسسه مشورت نموده و مشکل خویش را برطرف نمایید موفق باشید.


احمدجوکاری

با سلام یکی از نکاتی که بعضاً در مراجعات و مشاوره ها به کرات مشاهده می شود این است که اغلب آقایان از اجرای حکم تمکین یا تقاضای صدور اجراییه بعد از رای قطعی الزام زوجه به تمکین آگاهی کامل ندارند. حکم الزام زوجه به تمکین بدون اجراییه و عدم تسلیم زوجه به رای قضایی فاقد کارآیی لازم است و حتی پس از حکم قطعی هم زوجه مستحق نفقه است مگر اینکه اجراییه صادر شده باشد و زوجه اجرای حکم ننماید و دادگاه گواهی نشوز صادر کرده باشد.


سپیده کرمی

باسلام در صورت اثبات عدم تمکین زوجه ،زوج می‌تواند حکم اجازه ازدواج مجدد را با تقدیم دادخواست از دادگاه خانواده دریافت نمایدهمچنین ارائه رای عدم تمکین زوجه در دعوی حقوقی مطالبه نفقه موجب عدم استحقاق زوجه به نفقه خواهد بود.


معراج فرجی

تنها یک نکته مغفول مونده اون هم حق حبس زن هستش قبل از اولین ارتباط جنسی که مانع صدق نشوز میشه و در مقابل دریافت مهریه میتونن تمکین رو حبس کنند


محسن جعفری

عدم تمکین زوجه از زوج از مواردی است که دارای آثاری همچون عدم تعلق نفقه و دریافت اجازه ازدواج مجدد از سوی دادگاه برای مرد را به همراه دارد


فریبرز ذوالفقاری

تمکین یکی از حقوقی بوده که بعد از ازدواج به زوج داده می‌شود. به معنای کلی تمکین یعنی اطاعتی که زن از شوهر خود باید داشته باشد. طبق قانون، تمکین دارای دو دسته عام و خاص است. تمکین خاص به زمانی گفته می‌شود که زن موظف به برقراری رابطه زناشویی به همسر خود می‌شود. براساس قانون شما چه مایل باشید چه تمایلی نداشته باشید، در صورت تمایل زوج باید با او رابطه جنسی برقرار کنید. تمکین به معنای عام هم یعنی اطاعت کردن در هر زمینه‌ای از زوج یا همان همسر در امور زندگی مشترک. اغلب زوجه‌ها از این موارد اطلاعاتی ندارد و به همین دلیل بعد از ازدواج تمایلی به این اطاعت ندارند. مشکل اصلی این بوده در صورت اجتناب از تمکین به شما ناشزه گفته می‌شود. اگر زنی ناشزه باشد به او نفقه تلق نمی‌گیرد


خدیجه میرحیدری

باسلام: نظر به اینکه در دعاوی خانواده ، بحث عدم تمکین یکی از مباحثی است که ابتدای امر زوج با ارسال اظهارنامه از زوجه درخواست تمکین و ایفای وظایف زوجیت می نماید و در صورت عدم ایفای وظایف زوجیت ، زوج دادخواست تمکین می نماید و نهایتا در صورتی که زوجه بدون دلیل موجه قانونی و شرعی حاضر به تمکین نباشد ، زوجه ناشزه محسوب و نفقه به وی تعلق نمی‌گیرد و به زوج حق ازدواج مجدد داده می شود .


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.