روش تشخیص معامله ربوی

روش تشخیص معامله ربوی

روش تشخیص معامله ربوی

 ربا و معاملات ربوی سالهاست که میان مردم رواج پیدا کرده و همین موضوع، قانون را بر آن داشته تا قوانین و مجازات جدیدی را برای این عمل حرام وضع کند. دین اسلام در همه شرایط، منفعت مسلمانان را در نظر گرفته و از آنها خواسته تا از معاملات ربوی که با ضرر و زیان همراه هستند، دوری کنند. لغت ربا به معنی فزونی بوده و به دو نوع ربای قرضی و ربای معاملی تقسیم بندی می شود. بهره و نزول، واژه هایی هستند که به جای ربا در جامعه مورد استفاده قرار می گیرند. .معامله ربوی نیز به معامله ای گفته می شود که طی آن، فرد پول خود را قرض داده و پس از مدتی، اصل و سود پول را پس می‌گیرد. همانطور که دین اسلام این نوع معاملات را حرام کرده، قانون نیز آن را نهی کرده و برای معامله‌گران آن مجازاتی در نظر گرفته است. مطابق مواد 190 و 217 قانون مدنی، هر معامله ای که بر مبنای ربا باشد، نامشروع بوده و باطل است. برای دریافت مشاوره حقوقی با شماره 09212242670 تماس بگیرید. 

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

از کجا بفهمیم یک معامله ربوی است یا نه؟

تشخیص اینکه یک معامله ربوی است یا خیر، برای بسیاری از افراد کار دشواری است. این امر به خصوص در مواجه با عقد مضاربه اهمیت پیدا می کند. وجود شباهت زیاد بین معامله ربوی و عقد مضاربه، تشخیص هر یک از این موارد را برای افراد دشوار می کند. عقد مضاربه که در سیستم بانکداری اسلامی و قانونی بیشتر مطرح می شود، به معامله ای گفته می شود که طی آن از قبل، نسبت و درصد سود و زیان حاصل از این معامله مشخص می شود. در مقابل، در معامله ربوی، زیادت (مازاد) که مبلغ مشخصی بوده بین طرفین تعیین می شود. همچنین، عقد مضاربه به منظور گردش سرمایه و همچنین رونق تولید و کسب و کار بین طرفین بسته می‌شود.

چنانچه در تشخیص معامله ربوی از سایر معاملات سوالی داشتید، می توانید با مشاوران حقوقی ما در موسسه حقوقی وکلای تلفنی ارتباط برقرار کنید. شما می توانید از طریق  مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان  سوالات خود را در این زمینه مطرح کرده و پاسخ خود را از کارشناسان ما دریافت نمایید. از آنجایی که انجام معامله ربوی از نظر دین حرام بوده و تشخیص آن باید با اطمینان و آگاهی کامل نسبت به این موضوع انجام شود؛ پس تشخیص این مورد را به مشاوران حقوقی ما واگذار کنید.

 

مجازات انجام معامله ربوی چیست؟

همانطور که دین اسلام معامله ربوی را گناه کبیره دانسته، قانون نیز برای طرفین این نوع معامله مجازاتی در نظر گرفته است. البته قانون اعلام کرده که اگر نفر سومی نیز وارد معامله شود، علاوه بر طرفین معامله، شخص ثالث نیز مجازات خواهد شد. به همین ترتیب، بر اساس ماده 595 قانون مجازات اسلامی، مجازات طرفین معامله ربوی از 6 ماه تا 3 سال حبس و حداکثر 74 ضربه شلاق خواهد بود. همچنین، برای این افراد جزای نقدی نیز در نظر گرفته شده و همه افرادی که در معامله نقش داشتند، محکوم به پرداخت مبلغی معادل مال مورد ربا خواهند شد. در این شرایط، جمع مجازات برای مجرمان اعمال خواهد شد؛ یعنی مجرم باید هر سه مجازات را متحمل شود.

البته قانون برای ربا‌دهنده ای که ناچار به گرفتن ربا بوده، استثنا قائل شده و او را از مجازات معاف می کند. بطور مثال، فردی که برای درمان بیماری خود مجبور به گرفتن ربا می شود، ربادهنده مضطر بوده و مجازات نخواهد شد. توجه داشته باشید که ربا دهنده کسی است که قرار است پس از مدتی، سود پولی را که قرض گرفته، پس دهد. در مقابل، ربا‌گیرنده شخصی است که بهره پول را دریافت می کند.

 

 

مشاوره حقوقی اجرای احکام دادگستری 
وکیل کیفری انلاین 
مجازات جرم رباخواری 
مشاوره حقوقی کیفری 
درباره ما 

 

مشاوره حقوقی تلفنی معاملات ربوی

در شرایطی که تفاوت بین معامله عادی و معامله ربوی مشخص نیست، کمک گرفتن از یک مشاور حقوقی زبده و مجرب بهترین راه برای گریز از مجازات و عواقب اینگونه معاملات شبهه‌دار است. در معاملات ربوی، برخلاف معاملات دیگر، شخص فقط خود را در سود شریک دانسته و مقدار دقیق سود خود را از قبل تعیین می کند. این در حالیست که در معاملات دیگر، طرفین باید خود را در سود و زیان شریک بدانند. اگر شما هم در مسیر انجام معاملات خود دچار تردید شدید، می توانید از طریق  مشاوره حقوقی تلفنی با مشاوران حقوقی ما در این زمینه مشورت کنید. بدون تردید، مشاوران حقوقی با آگاهی و تخصصی که در این زمینه دارند، می توانند در تشخیص درست و به موقع ربوی بودن معامله به شما کمک کنند. به هر حال، پیشگیری بهتر از درمان بوده و جلوگیری از وقوع چنین معاملاتی از تجربه مجازات آن بهتر است.

 

 

معامله ربوی

 

مصادیق بارز جایز بودن ربا در قانون

دین اسلام در حالاتی، ربا را جایز و حلال در نظر گرفته و انجام معامله ربوی را صحیح می داند. حالت اول زمانی است که معامله ربوی میان پدر و فرزند صورت پذیرد. به عبارت دیگر، پدر و فرزند می توانند شرط کنند که مبلغ مازاد به هر یک تعلق گیرد. حالت دیگر، معامله بین زن و شوهر بوده که از نظر اسلام و قانون با وجود تعیین مبلغ مازاد از قبل، معامله ربوی در نظر گرفته نمی شود. حالت سوم، معامله میان مسلمان با کافر بوده به طوری که مسلمان از کافر مبلغ مازاد را دریافت کند نه برعکس. در این شرایط، معامله، ربوی نبوده و حلال است.

 


سوالات متداول

نظرات

علیرضا

به عنوان کاربری که برای بار اول از خدمات مشاوره تلفنی شما استفاده کردم خواستم ضمن تشکر و قدردانی بابت کیفیت پاسخگویی و سطح علمی مشاوره از تمامی کاربرانی که تا امروز مشاوره دریافت نکردند خواعش کنم قبل از تصمیم گیری حتما مشورت کنند


رسول متقی راد

ربا از نظر لغوی نیز به‌معنی افزونی است. از نظر اصطلاحی نیز واژه ربا عبارت است از معامله دو کالای همجنس اعم از وجه نقد یا غیرنقد با شرط پرداخت مازاد از همان جنس.در توضیح معامله ربوی نیز باید گفت که فروش یا معاوضه یکی از دو کالا که از نظر جنس، مشخصات ظاهری یا وزن یکسان با دریافت وجه یا کالای بیشتری است. این قرارداد می‌تواند در قالب فروش، قرض یا حتی مشارکت باشد.


قادری

همانطور که دین اسلام معامله ربوی را گناه کبیره دانسته، قانون نیز برای طرفین این نوع معامله مجازاتی در نظر گرفته است. البته قانون اعلام کرده که اگر نفر سومی نیز وارد معامله شود، علاوه بر طرفین معامله، شخص ثالث نیز مجازات خواهد شد. به همین ترتیب، بر اساس ماده 595 قانون مجازات اسلامی، مجازات طرفین معامله ربوی از 6 ماه تا 3 سال حبس و حداکثر 74 ضربه شلاق خواهد بود. همچنین، برای این افراد جزای نقدی نیز در نظر گرفته شده و همه افرادی که در معامله نقش داشتند، محکوم به پرداخت مبلغی معادل مال مورد ربا خواهند شد. در این شرایط، جمع مجازات برای مجرمان اعمال خواهد شد؛ یعنی مجرم باید هر سه مجازات را متحمل شود


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، کلمه ربا در لغت به معنای فزونی است. در خصوص معنای فقهی و شرعی آن نیز می‌توان گفت «فزونی است که در ازای مالی دریافت شود.» در فقه امامیه و به تبع آن در قوانین کیفری جمهوری اسلامی، ربا دو صورت دارد که در ماده 1 قانون نحوه اجرای اصل 49 قانون اساسی بیان شده است؛ ربای قرضی و ربای معاملی.ربا در شرع جرم دانسته شده ولی برای آن مجازاتی تعیین نشده پس یک جرم تعزیری است و از جمله جرایم حدی نیست. ربا متاسفانه در جامعه بسیار فراگیر و مخرب است به نحوی که بانکها علنا و آزادانه ربا را در قالب عقود به ظاهر قانونی و اسلامی توجیه میکنند و به قصد ربا عقودی مثل جعاله یا مضاربه یا مشارکت منعقد میکنند ولی نیتشان همان رباست. و واژه هایی مثل بانکداری اسلامی و عملیات بانکی بدون ربا بازیچه و شوخی بیش نیست! ماده 595 قانون مجازات اسلامی در این باره مقرر می دارد که هر نوع توافق بین دو یا چند نفر تحت هر قراردادی از قبیل بیع، قرض، صلح و امثال آن جنسی را با شرط اضافه با همان جنس مکیل و‌ موزون معامله نماید و یا زائد بر مبلغ پرداختی، دریافت نماید ربا محسوب و جرم شناخته میشود. بنابراین می توان گفت که عنصر مادی جرم ربا شامل پرداخت، دریافت و وساطت یا معاونت در عملیات ربوی می باشد که هرکدام از موارد مذکور باید به توافق طرفین رسیده و شرط مازاد شده و قبض و اقباض مازاد نیز صورت گیرد.


آزاده حیدری

ربا به این معناست که کسی پول یا جنس را به کسی قرض بدهد و شرط کند هنگام بازگرداندن، چیزی اضافه بدهد، خواه چیزی اضافه از همان جنس باشد یا جنس دیگر، یا خدمتی از خدمات باشد. از پاره ای از مواد قانونی مانند بند ۵ اصل ۴۳ قانون اساسی که در آن قانون گذار به معاملات ناشی از «… ربا و دیگر معاملات باطل و حرام» اشاره کرده است و اینگونه معاملات را بی اثر اعلام داشته و نظر به ماده ۶ قانون آیین دادرسی مدنی و ماده ۹۷۵ قانون مدنی که وظیفه کنترل قراردادها را برعهده دارد و از آنجائیکه ربای قرضی یکی از معاملات مخل نظم عمومی و مغایر با موازین شرعی و طبق اصول ۴۳ و ۴۹ قانون اساسی است؛ هیچ گونه تعهدی برای طرفین ایجاد نمی کند و چون حقی ایجاد نشده دیگر نمی توان اقامه دعوی نماید.


پروانه برغمدی

با سلام کلمه ربا در لغت به معنای فزونی است. در خصوص معنای فقهی و شرعی آن نیز می‌توان گفت «فزونی است که در ازای مالی دریافت شود.» در فقه امامیه و به تبع آن در قوانین کیفری جمهوری اسلامی، ربا دو صورت دارد که در ماده 1 قانون نحوه اجرای اصل 49 قانون اساسی مصوب 17/5/63 بیان شده است؛ ربای قرضی و ربای معاملی.ربا در شرع جرم دانسته شده ولی برای آن مجازاتی تعیین نشده پس یک جرم تعزیری است و از جمله جرایم حدی نیست. ربا متاسفانه در جامعه بسیار فراگیر و مخرب است به نحوی که بانکها علنا و آزادانه ربا را در قالب عقود به ظاهر قانونی و اسلامی توجیه میکنند و به قصد ربا عقودی مثل جعاله یا مضاربه یا مشارکت منعقد میکنند ولی نیتشان همان رباست.


بهنام رحمانی فرد

باسلام دین اسلام معامله ربوی را گناه کبیره دانسته، قانون نیز برای طرفین این نوع معامله مجازاتی در نظر گرفته است. البته قانون اعلام کرده که اگر نفر سومی نیز وارد معامله شود، علاوه بر طرفین معامله، شخص ثالث نیز مجازات خواهد شد. به همین ترتیب، بر اساس ماده 595 قانون مجازات اسلامی، مجازات طرفین معامله ربوی از 6 ماه تا 3 سال حبس و حداکثر 74 ضربه شلاق خواهد بود. همچنین، برای این افراد جزای نقدی نیز در نظر گرفته شده و همه افرادی که در معامله نقش داشتند، محکوم به پرداخت مبلغی معادل مال مورد ربا خواهند شد. در این شرایط، جمع مجازات برای مجرمان اعمال خواهد شد؛ یعنی مجرم باید هر سه مجازات را متحمل شود. البته قانون برای ربا‌دهنده ای که ناچار به گرفتن ربا بوده، استثنا قائل شده و او را از مجازات معاف می کند. بطور مثال، فردی که برای درمان بیماری خود مجبور به گرفتن ربا می شود، ربادهنده مضطر بوده و مجازات نخواهد شد. توجه داشته باشید که ربا دهنده کسی است که قرار است پس از مدتی، سود پولی را که قرض گرفته، پس دهد. در مقابل، ربا‌گیرنده شخصی است که بهره پول را دریافت می کند


ابوالفضل علی مددی

سلام.باتوجه به متن ماده۵۹۵،قرارداد تحت هرعنوانی باشد(اعم از بیع،صلح،قرض)مشمول مقررات ماده است.دراین ماده برای شخصی که واسطه ی بین ربادهنده و رباگیرنده بوده است وبه نوعی در ارتکاب جرم ربا معاونت کرده مجازات مباشردرنظر گرفته شده است‌.


امین چراغی شیخ آباد

ملاک تشخیص ربوی بودن یک معامله، این است که یک طرف معامله بخواهد سود قطعی ببرد. به عبارت ساده‌تر، وقتی دو نفر در کسب و کار و یا هر امر مالی دیگری شریک می‌شوند، باید در سود و زیان آن سهیم باشند. اگر یک نفر بخواهد فارغ از وضعیت سود و یا زیان‌دهی امر شراکتی، تحت هر شرایطی سود قطعی ببرد معامله منعقده، ربوی و باطل است.


آنیتا مولودی

مطالب مفید و ارزشمندی بود اما ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است این معاملات از منظر اسلام و هم طبق قانون نهی شده و دارای مجازات می باشد. چنانچه در مصداق هایی آورده شده کماکان شاهد این هستیم که در بعضی مواقع به دلیل رابطه سببی و نسبی جایز است و مجازات ندارد.


مجید پریدست فومنی

با سلام برای تشخیص معامله ربوی باید دانست که معمولا رباگیرنده در عملیات کاری و معاملات ربادهنده نقشی نداشته و تنها طی پرداخت وجه و تعیین درصدی سود ثابت ماهیانه و درصورت عدم پرداخت سود هرماه افزودن آن به مبلغ اصل وجه پرداختی و مجددا از سود اضافه شده سود دریافت میکند لذا این عملیات مالی خارج از عقود و حتی خارج از عقد مضاربه خواهد بود


Mohammad sheykhi

همانطور که دین اسلام معامله ربوی را گناه کبیره دانسته، قانون نیز برای طرفین این نوع معامله مجازاتی در نظر گرفته است. البته قانون اعلام کرده که اگر نفر سومی نیز وارد معامله شود، علاوه بر طرفین معامله، شخص ثالث نیز مجازات خواهد شد. به همین ترتیب، بر اساس ماده 595 قانون مجازات اسلامی، مجازات طرفین معامله ربوی از 6 ماه تا 3 سال حبس و حداکثر 74 ضربه شلاق خواهد بود. همچنین، برای این افراد جزای نقدی نیز در نظر گرفته شده و همه افرادی که در معامله نقش داشتند، محکوم به پرداخت مبلغی معادل مال مورد ربا خواهند شد. در این شرایط، جمع مجازات برای مجرمان اعمال خواهد شد؛ یعنی مجرم باید هر سه مجازات را متحمل شود. البته قانون برای ربا‌دهنده ای که ناچار به گرفتن ربا بوده، استثنا قائل شده و او را از مجازات معاف می کند. بطور مثال، فردی که برای درمان بیماری خود مجبور به گرفتن ربا می شود، ربادهنده مضطر بوده و مجازات نخواهد شد. توجه داشته باشید که ربا دهنده کسی است که قرار است پس از مدتی، سود پولی را که قرض گرفته، پس دهد. در مقابل، ربا‌گیرنده شخصی است که بهره پول را دریافت می کند.


وحید فراست

عقد مضاربه با معامله ربوی تفاوت دارد عقد مضاربه عقد جایز است و باید حتما سود و زیان آن مشخص باشد


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.