ماهیت حقوقی ازدواج سفید

ماهیت حقوقی ازدواج سفید

ماهیت حقوقی ازدواج سفید

اگر عضو فعال شبکه های مجازی باشید، احتمالا نام ازدواج سفید به گوشتان خورده و شاید هم راجع به آن تحقیق کرده اید تا بدانید منظور از آن چیست؟! این روزها گویا دشواری تعهدات مالی و عاطفی، بخصوص در کلان شهرهایی مثل تهران جوانان را به سمت این سبک ازدواج و تشکیل خانواده سوق داده است. اما آیا به نظر شما از منظر شرع اسلام و قانون ایران چنین ازدواجی صحیح است؟!

با ما در موسسه حقوقی وکلای تلفنی همراه باشید تا حکم فقهی ازدواج سفید و نظر قانون را درباره این ازدواج بررسی کنیم. همچنین به آشکارسازی تفاوت های آن با ازدواج های معمولی (عقد نکاح) بپردازیم.

 

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

منظور از ازدواج سفید چیست؟

ازدواج در ایران دو ویژگی بارز دارد و فقط با وجود این دو ویژگی است که دو نفر از نظر فقهی، حقوقی و عرفی زن و شوهر شناخته می‌شوند. ویژگی اول جاری شدن عقد نکاح (دائم / موقت) میان آن ها و ویژگی دوم ثبت ازدواج آن هاست.

اما به تازگی شیوه جدیدی از ازدواج به گوشمان می‌خورد که نه با فرهنگ ما سازگار است و نه با شرع و دینمان! در این شیوه از ازدواج دختر و پسر به توافق می‌رسند که بدون ثبت ازدواج خود با یکدیگر زندگی کنند و تعاملات عاطفی، جنسی، عقلانی و ... داشته باشند.

این سبک ازدواج که به نوعی نشان دهنده تاثیر فرهنگ غرب بر جوانان ایرانی است، ازدواج سفید نامیده می‌شود. این ازدواج چند سالی است که وارد ایران شده و تقریبا بیشتر جوان ها با آن آشنایی دارند، اما هنوز مورد پذیرش جامعه قرار نگرفته است.

 

آیا ازدواج سفید در ایران جرم انگاری شده است؟

یکی از پرتکرارترین سوالاتی که در قالب مشاوره حقوقی ازدواج موسسه حقوقی وکلای تلفنی مطرح می‌شود این است که آیا این شیوه ازدواج طبق قانون ایران، مصداقی از جرم است و مجازات دارد؟!

قانونگذار صراحتا درباره جرم بودن یا نبودن ازدواج سفید صحبت نکرده، البته شاید دلیل عدم صحبت درباره این موضوع این باشد که این ازدواج هنوز آنقدر در جامعه رواج نیافته! اما در قانون ایران رابطه جنسی میان دو فرد نامحرم یا همان زنا، جرم انگاری شده است. حال این که ما گفتیم در این ازدواج، دو نفر با هدف رفع تمایلات عاطفی و جنسی یکدیگر بدون این که به شکل قانونی و شرعی میانشان پیمان زناشویی بسته شود، تصمیم به شروع زندگی مشترک می‌گیرند. بنابراین عمل ایشان مصداق بارز زناست و از این جهت جرم محسوب شده و مجازات هایی برایشان در پی خواهد داشت.

 

علل عمده تمایل افراد به ازدواج سفید

از نظر روانشناسان گرایش افراد و بخصوص نسل جوان به ازدواج سفید ممکن است به یکی از دلایل زیر باشد؛

  1. مشکلات مالی و چالش های اقتصادی
  2. ضعیف شدن اعتقادات مذهبی
  3. تمایلات جنسی سرکوب شده
  4. افزایش آمار طلاق
  5. کسب تجارب جدید بدون داشتن هیچگونه تعهد
  6. تغییرات فرهنگی
  7. عوامل اجتماعی مثل تصمیم به مهاجرت یا استقلال از خانواده

 

 

 

 

وکیل خانواده
مشاوره حقوقی ازدواج سفید 
مشاوره حقوقی ازدواج 
مشاوره حقوقی خانواده
درباره ما 

 

عمده مشکلات حقوقی ناشی از ازدواج سفید

یکی از مهمترین معایب ازدواج سفید در ایران پایین بودن عمر آن است! چون حدود 90 درصد افرادی که به این روش تشکیل خانواده می‌دهند اصلا هدف تشکیل خانواده ندارند و صرفا به دنبال ارضای امیال خود هستند. از طرفی چون هیچ تعهدی میان ایشان وجود ندارد، پس از مدتی خیلی راحت طرف مقابل را رها می‌کنند و به سراغ کیس مناسب‌تر می‌روند.

با جدایی عاطفی یا فیزیکی میان خانم و آقا، کم کم مشکلات حقوقی ناشی از ازدواج خود را نشان می‌دهند که بزرگ‌ترین آن ها متوجه فرزند حاصل از این ازدواج است. به عبارت دیگر فرزند حاصل از ازدواج سفید مورد حمایت قانون و جامعه قرار نمی‌گیرد و این عمده‌ترین مشکل حقوقی این ازدواج در ایران به حساب می‌آید.

طبق آمار و ارقام موجود، مشکلات حقوقی ازدواج سفید پس از فرزندان متوجه زنانی می‌شود که در ابتدا با عشق و علاقه این رابطه را پذیرفته بودند اما حالا بدون هیچ پشتوانه مالی، رها می‌شوند.

 

حقوق مالی زن در ازدواج سفید

 منظور از حقوق مالی زن در ازدواج، همان نفقه و مهریه است. ما در تعریف مهریه می‌گوییم مالی که به محض انعقاد عقد میان زن و مرد، زن مالک آن می‌شود. حالا به نظر شما در ازدواج سفید زن می‌تواند مهریه داشته باشد؟! نفقه هم دقیقا به همین شکل است و تا زمانی که ازدواج زن و مرد ثبت نشده باشد، زن نمی‌تواند ادعایی بابت آن داشته باشد.

بنابراین صحبت درباره حقوق مالی زن در ازدواج سفید، امری بیهوده و لغو است! با این حال اگر میان شما توافقی صورت گرفته که فکر می‌کنید می‌توانید با استناد به آن ادعای چنین حقی داشته باشید، بهتر است از طریق مشاوره حقوقی تلفنی موسسه ما با وکلای موسسه در این باره مشورت نمایید و راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

 

 

ازدواج سفید

 

ارث و نفقه فرزند حاصل از ازدواج سفید

فرزند حاصل از ازدواج سفید در اصل فرزند نامشروع محسوب می‌شود و ممکن است از نظر بعضی افراد، نامشروع بودنش باعث سلب حقوق او شود. اما طبق قانون فرزند نامشروع نیز مثل فرزند مشروع از حقوقی مثل ارث، نفقه، داشتن شناسنامه و ... برخوردار است ولی ابتدا باید وجود رابطه میان او و پدر / مادر ثابت شود. یعنی تا وقتی که فرزند نتواند رابطه میان خود و پدر و مادرش را ثابت کند، نمی‌تواند ادعای ارث و نفقه داشته باشد.

البته امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی و آزمایشات DNA این کار چندان هم دشوار نخواهد بود! در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در این باره توصیه می‌کنم از مشاوره حقوقی ازدواج سفید یا مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان موسسه حقوقی وکلای تلفنی استفاده کنید.

 


سوالات متداول

نظرات

مریم دهقان

با سلام من با آقایی اشنا شدم و ار نظر اجتماعی و کاری و خانوادگی مورد تایید هیتند اما پدر بنده رضایت به ازدواج نمیدان با کمک و نگارشات خانم علی زاده تونستم از دادگاه اجازه ازدواج با ابن آقا بگیرم الان عقد کردیم خواستم ازشون تشکر کنم واقعا در حقمون لطف کردن


بهنام رحمانی فرد

باسلام ازدواج سفید از جمله روابطی است که در بین جوانان امروزی رواج پیدا کرده است به گونه ای که از لحاظ قانونی هیچگونه اشاره‌ای به ازدواج سفید نشده است و ازدواج سفید در عمل روابط بین دختر و پسر می باشد که بدون ثبت ازدواج شکل می گیرد اما مشکلاتی که این نوع رابطه می تواند در پی داشته باشد این است که دختر و پسر هیچ گونه تعهدی نسبت به یکدیگر ندارند و رابطه آنها متزلزل خواهد بود و هر لحظه ممکن است که به دلایلی یکدیگر را رها نمایند همچنین در این نوع رابطه دختر و پسر هیچگونه مزیت حقوقی برخوردار نخواهند بود،اما نکته مهم این است که که این نوع رابطه با توجه به اینکه هیچگونه صیغه شرعی بین دختر و پسر اتفاق نیفتاده است پس می توان گفت رابطه جنسی آنها مجازات خواهد داشت.


محمدی

مباحثی مانند ازدواج سفید که مبنای حقوقی و قانونی و شرعی هم ندارد متاسفانه بسیار فراگیر شده در حالیکه در اینگونه موارد بیشتر حقی که تضییع میشود از بانوان است به همین دلیل توصیه ای که مفید است اینست که به خصوص بانوان قبل از هر اقدامی برای تضمین حقوق خویش مشاوره دریافت کنند


سپیده کرمی

ازدواج سفید پیوندی به مدت نامعلوم بین دو فرد برقرار است که فاقد مشروعیت اجتماعی و حقوقی است به این دلیل فرزند حاصل از این ازدواج بیشترین لطمه را می خورد. به عبارت دیگر منظور از « ازدواج سفید » زندگی مشترک زن و مرد بدون ازداوج رسمی است. یعنی به گونه‌ای که زن و مرد بدون اینکه خطبه عقد یا صیغه بینشان جاری شود برای زندگی زیر یک سقف می‌روند.


فاطمه موسوی نژاد

در این نوع ازدواج رابطه‌ی زن و مرد زنا تلقی می‌شود و فرزند ناشی از آن فاقد مشروعیت قانونی است، چون نسبت فرزندی او با پدر قابل اثبات نیست. در چنین مواردی اغلب زن به خاطر پرهیز از بی آبرویی به دنبال اثبات رابطه ی پدری فرزند و والد نمی‌رود و حتی اگر ادعا کند که صیغه بوده است، در صورت انکار مرد، ادعای زن، به خاطر ثبت نبودن، قابل اثبات نیست.در این نوع رابطه متاسفانه زن بیشتر از مرد صدمه می بیند هم از لحاظ روحی و هم جسمی


سعید ربیعی

سلام . عقد ازدواج از عقود مقدس در اسلام است که باید بدلیل تضمین حقوق طرفین نکاح حتما ثبت شود. پس بخاطر داشته باشیم که عدم ثبت نکاح از جانب مرد دارای عواقب قانونی بوده و در قانون مجازات اسلامی براز آن جرم هم تعیین شده است. مرد باید ظرف مدتی که در قانون تعیین شده است نسبت به ثبت ازدواج دائم اقدام نماید. در مورد ازدواج موقت ثبت آن لازم نیست ولی در موارید استثنا ازدواج موقت ام باید ثبت شود:۱(در شروط ضمن عقد نکاح موقت ثبت آن شرط شود ۲)از این نکاح بچه ای حاصل شود.


mohamad sheykhi

معنای ازدواج سفید در ایران با سایر کشورها متفاوت است. در ایران زندگی مشترک زن و مردی که بدون ثبت رسمی نکاح، با یکدیگر زندگی میکنند را ازدواج سفید می گویند. ولی وایت مریج (white marriage) در سایر کشورها به ازدواجی اطلاق میشود که در آن زن و شوهر به هر دلیلی فاقد رابطه جنسی هستند. این نوع ازدواج در ایران هم معنی نکاح عرفی در کشورهای غربی است. در این نوع از نکاح، طلاق توافقی و یا طلاق یک طرفه معنی پیدا نمیکند و متارکه در دو طرف بدون هیچگونه تشریفات قانونی است. در قوانین ما این نوع ازدواج غیر قانونی است و هرگونه ارتباط زن و مرد نامحرم خارج از حیطه عقد دائم یا موقت جرم تلقی میشود. بنابراین مورد حمایت قانونگذار نیست. به معنای دیگر ازدواج سفید مفهومی است که در جامعه رواج پیدا کرده و از منظر قانون چنین رابطه ای “ازدواج” تلقی نمیشود. ازدواج سفید؛ زیر پوست شهر با کاهش آمار ازدواج و با افزایش میزان طلاق در ایران پدیده ای با عنوان ازدواج سفید بیش از پیش در کشور مورد توجه قرار گرفته است. در واقع این نوع از نکاح همان زندگی مشترک زن و مرد است بدون ثبت رسمی و بدون طی کردن مراحل شرعی و قانونی. فارغ از آثار اجتماعی چنین روابطی، سوالات و ابهامات حقوقی فراوانی در این مورد مطرح میشود که ما به مهترین آنها میپردازیم. آیا برای فرزندان حاصل از ازدواج سفید میتوان شناسنامه گرفت؟ در صورتی که خانم در این رابطه باردار شود و مرد برای گرفتن شناسنامه همراهی نکند، خانم برای صدور شناسنامه فرزند خود باید به دادگاه مراجعه کند. لازم به ذکر است که برای فرزندان حاصل از عقد موقت که به صورت شرعی انجام شده است، صدور شناسنامه انجام میگیرد. هر چند عقد موقت ثبت رسمی نشده باشد. در صورت بروز جدایی، حقوق مالی به زن تعلق میگیرد؟ همچنانکه بیان شد، طلاق توافقی و غیر توافقی فقط در عقد شرعی و قانونی معنا پیدا میکند. بنابراین وقتی نکاح به صورت رسمی و شرعی ثبت نشده باشد، هیچ حقی که در نتیجه زوجیت به طرفین تعلق میگیرد در این نوع از نکاح وجود ندارد. در نتیجه زن نه تنها نمیتواند مطالبه نفقه و مهریه نماید، بلکه امکان الزام مرد به پرداخت هزینه های زندگی فرزند احتمالی هم وجود ندارد.


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام همان‌طوری که می‌دانیم جهان امروز تبدیل به دهکده‌ای شده‌است موسوم به دهکده‌ی جهانی، طبیعتاً در این دهکده جهانی یکی از اتفاقاتی که رخ می‌دهد ارسال فرهنگ‌ها و اخلاقیات کشورهای مختلف به یکدیگر است. یکی از ارمغان‌های ارسال فرهنگ غربی به فرهنگ ایرانی اسلامی ما مسئله‌ای است بنام ازدواج سفید،این ازدواج چون طبیعتاً از فرهنگ غربی به فرهنگ ایرانی آمده‌است مصداق و مجرای قانونی و شرعی ندارد زیرا قوانین جمهوری اسلامی برگرفته شده از عرف و شرع و آداب‌و رسوم کهن این آب‌وخاک می‌باشد؛ لذا ازدواج جدید ازدواج سفید پدیده‌ای جدید است که به فراخور اوضاع‌واحوال امروز اجتماع وارد ایران شده‌است و عمدتاً کسانی که به این نوع ازدواج گرایش دارند کسانی هستند که تمایل به فرهنگ غربی داشته‌اند.ازآن‌جایی‌که این ازدواج هنوز فراگیر نشده و عده کمی در اجتماع بر روی آن بدان روی آورده‌اند قوانین مشخصی در خصوص آن وجود ندارد اما به‌صورت کلی باید گفت این ازدواج از نظر قانون و شرع ایران پذیرفته نیست پس هیچ انسانی نمی‌تواند مابه‌ازای این ازدواج از دادگاه تقاضا روزای مهریه نفقه و ارث و امثال آن را داشته باشد.شاید بتوان گفت یکی از مهم‌ترین علت‌های روی آوردن جوانان به ازدواج سفید بی‌قیدوشرط بودن آنست و چون این افراد نمی‌خواهند زیر بار تعهد اخلاقی و قانونی بروند به چنین ازدواجی تمایل پیدا می‌کنند درحالی‌که براساس مقررات قانونی وقتی یک عقد بین ۲ نفر هر منعقد می‌گردد اولین وظیفه آن‌ها عمل به تعهدات فی‌مابین خواهد بود پس باید گفت این ازدواج با نص صریح مواد قانونی که بین طرفین تعهد و اخلاق ایجاد می‌کند متفاوت است و بر همین اساس است که در قانون ما چنین ازدواجی پذیرفته نشده است. برای دانستن دیگر جزئیات می‌توانید با وکلای مؤسسه هماهنگ کرده و مشکل خویش را برطرف نمایید موفق باشید


فریبرز ذوالفقاری

با سلام با جدایی عاطفی یا فیزیکی میان خانم و آقا، کم کم مشکلات حقوقی ناشی از ازدواج خود را نشان می‌دهند که بزرگ‌ترین آن ها متوجه فرزند حاصل از این ازدواج است. به عبارت دیگر فرزند حاصل از ازدواج سفید مورد حمایت قانون و جامعه قرار نمی‌گیرد و این عمده‌ترین مشکل حقوقی این ازدواج در ایران به حساب می‌آید. طبق آمار و ارقام موجود، مشکلات حقوقی ازدواج سفید پس از فرزندان متوجه زنانی می‌شود که در ابتدا با عشق و علاقه این رابطه را پذیرفته بودند اما حالا بدون هیچ پشتوانه مالی، رها می‌شوند


محمد مهدی احمدی

یکی از مهمترین معایب ازدواج سفید در ایران پایین بودن عمر آن است! چون حدود 90 درصد افرادی که به این روش تشکیل خانواده می‌دهند اصلا هدف تشکیل خانواده ندارند و صرفا به دنبال ارضای امیال خود هستند. از طرفی چون هیچ تعهدی میان ایشان وجود ندارد، پس از مدتی خیلی راحت طرف مقابل را رها می‌کنند و به سراغ کیس مناسب‌تر می‌روند


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.