تفاوت میان فسخ معامله و بطلان معامله

تفاوت میان فسخ معامله و بطلان معامله

تفاوت میان فسخ معامله و بطلان معامله

تفاوت فسخ معامله و بطلان معامله

فسخ معامله به چه معناست؟

در واقع اجرای مفاد قراردادها توسط طرفین لازم الاجرا است و هیچ کدام از طرفین حق ندارند بدون داشتن شرایط قانونی یا توافقی که انجام داده اند قرارداد را بر هم بزنند. فسخ قرارداد یعنی اینکه یکی از طرفین از حق قانونی خود استفاده کند و قرارداد را بر هم بزند. تا زمانی که مهلت قانونی مندرج در قرارداد به پایان نرسد هیچ کدام از طرفین نمی توانند بدون دلیل قانونی نسبت به فسخ قرارداد اقدام کنند. نمونه قراردادهای عقود لازم شامل قرارداد نکاح، خرید و فروش و اجاره می باشد. در ادامه به تفاوت بطلان معامله با فسخ معامله خواهیم پرداخت.

مشاوره حقوقی فسخ معامله

برخی از قرارداد ها نیز مانند عقود جایز هستند که نمونه آن قرارداد وکالت است. در این نوع قرارداد هر کدام از طرفین می توانند بدون انجام تشریفات ویژه ای نسبت به برهم زدن آن اقدام کنند یا به اصطلاح آن را فسخ کنند. برای فسخ کردن معامله نیاز به دلیل قانونی است قانون برای جلوگیری از ضرر کردن یکی از طرفین معامله اختیاراتی را در قانون مدنی در نظر گرفته است که 10 خیار در ماده 396 قانون مدنی و دو خیار نیز در سایر مواد قانونی در نظر گرفته است. با فسخ قرارداد دیگر تعهدی در بین طرفین وجود نخواهد داشت اگر یکی از طرفین دارای یکی از شرایط فسخ قرارداد باشد نیازی به رضایت طرف مقابل نیست و معامله یکطرفه فسخ خواهد شد.

آیا می توان از کلمه بطلان معامله بجای فسخ معامله استفاده کرد؟

عرفا و قانونا نمی توان از کلمه بطلان به جای کلمه فسخ استفاده کرد چون این دو معنا و اثر متفاوتی با همدیگر دارند. در ابتدای مطلب به موضوع فسخ پرداختیم و شرایط فسخ معامله نیز مشخص است. اما بطلان معامله به این معنی است که معامله از آغاز در بین طرفین فاقد اعتبار و اثر حقوقی بوده است و با تعریفی ساده تر این حالت را دارد که اصلا قراردادی منعقد نشده باشد.

اگر هر یک از طرفین برای انجام معامله اهلیت قانونی نداشته باشند معامله باطل است و اثر حقوقی ندارد. به عنوان مثال مجنون، صغیر و سفیه اهلیت قانونی برای انجام معامله ندارند. در مورد دیگر اگر معامله با هدف و انگیزه نامشروع انجام شود آن معامله نیز باطل است. برخلاف فسخ در بطلان معامله نیازی به اعلام نیست و قرارداد از ابتدا فاقد اثر حقوقی است.

چارت هزینه مشاوره حقوقی

حق فسخ تا چند روز پس از انجام معامله برقرار است؟

بر اساس خیار مجلس طرفین می توانند تا زمانی که مجلس انجام معامله را ترک نکرده اند نسبت به فسخ معامله اقدام کنند. در خیار شرط نیز تا زمانی که در قرارداد درج می شود طرفین می توانند نسبت به فسخ قرارداد اقدام کنند به عنوان مثال معامله خرید و فروش یک خودرو انجام می شود در قرارداد درج می کنند که 7 روز هر کدام از طرفین برای فسخ قرارداد زمان دارند. گاهی اوقات طرفین معامله به اشتباه تصور می کنند که به مدت دو یا سه روز فرصت دارند که از معامله خود پشیمان شوند و معامله را فسخ کنند اما چنین موضوعی واقعیت ندارد و از نظر قانون فقط مواردی که در برگه معامله درج می شود قابلیت اجرا دارد. در بحث حق پشیمانی باید مدت زمان و میزان ضرر در نظر گرفته شود به عنوان مثال قید می شود اگر در مدت زمان 5 روز یکی از طرفین پشیمان شوند و درخواست فسخ معامله را داشته باشند باید مبلغ معینی را به طرف مقابل معامله بپردازند.

برای فسخ قانونی معامله انجام شده چه باید کرد؟

بعد از اینکه یکی از شرایط قانونی برای فسخ معامله را داشتید باید از طریق دفاتر خدمات قضایی دادخواستی را تقدیم دادگاه نماید بعد از آن مراحل رسیدگی به پرونده آغاز خواهد شد. طرفی که دادخواست فسخ را تقدیم دادگاه کرده است دلیل کافی را برای فسخ به دادگاه ارائه خواهد داد و دادگاه نیز در نهایت حکم را صادر خواهد کرد.

مراحل اعلام بطلان معامله

برای اعلام بطلان معامله باید ابتدا دادخواستی تنظیم و تقدیم دادگاه گردد. مرجع رسیدگی به دادخواست نیز موارد مرتبط با بطلان معامله را مورد بررسی قرار می دهد اگر معامله شرایط ابطال را داشته باشد دادگاه رای اعلامی صادر خواهد کرد. باید به همراه دادخواست تصویر قرارداد، مدارک شناسایی، سند مالکیت در صورت وجود تقدیم دادگاه شود و برای اثبات دلیل خود می توانید از شهادت شهود، درخواست استعلام و ارجاع به کارشناس استفاده کنید.

هزینه نگارش دادخواست بطلان معامله

هزینه نگارش دادخواست بنا بر موضوع آن متفاوت است. تعرفه نگارش از 200 هزار تومان تا بیش از یک میلیون تومان است که بر اساس موضوع دادخواست تعیین می شود. موسسه حقوقی وکیل تلفنی تعرفه های منصفانه ای برای نگارش در نظر گرفته است که به صورت کاملا حرفه ای و حقوقی نگارش خواهد شد. وکیل تلفنی برای هزینه نگارش بطلان معامله مبلغی بین 300 هزار تا یک میلیون تومان را در نظر گرفته است که دادخواست توسط وکیل پایه یک دادگستری نگارش خواهد شد.

برای دریافت مشاوره حقوقی درباره چگونگی تنظیم نگارش دادخواست از یکی از طریق موجود در وکیل تلفنی با وکیل پایه یک ارتباط برقرار کنید. کاربران می توانند از دو روش مشاوره حقوقی تلفنی و مشاوره به صورت آنلاین مشاوره حقوقی با کیفیت و تخصصی انجام دهند.

بطلان معامله

در چه مواردی نمی توان از بطلان معامله استفاده کرد؟

هیچ معامله صحیحی را نمی توان باطل کرد مگر اینکه شرایط آن وجود داشته باشد. قرارداد معامله باید توسط افراد حقوقی نوشته شود تا اصول قانونی آن رعایت شود. قبل از انجام معامله می توانید از طریق موسسه وکیل تلفنی با وکیل پایه یک دادگستری مشاوره تخصصی انجام دهید. انجام مشاوره به شما کمک خواهد کرد قراردادی صحیح منعقد کنید و تمامی جوانب و عواقب معامله را در آن در نظر بگیرید.

شرایط لازم جهت اعلام بطلان معامله

در صورت داشتن شرایط زیر می توان بطلان معامله را اعلام کرد

  • نامشروع بودن معامله
  • معامله به قصد فرار از دین
  • اهلیت نداشتن طرفین
  • نبود رضایت طرفین
  • نبود موضوعی معین

انجام معامله، تنظیم قرارداد، تنظیم و نگارش دادخواست و تمامی موارد مرتبط با بحث معامله نیازمند تخصص حقوقی است برای جلوگیری از ضرر و زیان و اتلاف وقت در انجام معامله نیاز است مشاوره حقوقی با وکیل مجرب انجام شود.

سوالات رایج

+ آیا فسخ با بطلان معامله تفاوت دارد؟

بله، برای انجام فسخ یا بطلان شرایط مختلفی وجود دارد

 

+ در صورت اهلیت نداشتن طرفین چه اتفاقی برای معامله می افتد؟

معامله باطل است و قرارداد به مرحله اجرا نخواهد رسید.

 

+ اگر هر دو طرف نسبت به برهم زدن معامله رضایت داشته باشند قرارداد فسخ می شود؟

در صورت رضایت طرفین برای برهم زدن معامله اقاله قرارداد اتفاق خواهد افتاد.

 

+ نیاز به مشاوره حقوقی درباره فسخ قرارداد دارم چکار کنم؟

می توانید از طریق شماره های مندرج در سایت وکیل تلفنی با وکلای مجرب مشاوره حقوقی آنلاین انجام دهید.

 

+ طرفین معامله چگونه می توانند از حق پشیمانی استفاده کنند؟

در صورتی که در قرارداد مدت زمان و مقدار مبلغی که باید پرداخته شود درج شده باشد.

 


سوالات متداول

نظرات

سحر نیک پور

سلام و عرض ادب، انجام معامله، تنظیم قرارداد، تنظیم و نگارش دادخواست و تمامی موارد مرتبط با بحث معامله نیازمند تخصص حقوقی است برای جلوگیری از ضرر و زیان و اتلاف وقت در انجام معامله نیاز است مشاوره حقوقی با وکیل مجرب انجام شود.


علیرضا محمدی

سلام خسته نباشید مقاله شما بسیار برای من مفید بود و از این بابت ممنونم متاسفانه ناآگاهی ریشه بسیاری از مشکلاتی است که روزمره مردم با آنها دست به گریبان هستند تلاشهای موسساتی مانند موسسه خوب وکیل تلفنی در جهت ارائه مشاوره های تخصصی و نیز نشر این اطلاعات مفید به صورت رایگان در سایت قدم بزرگی در جهت آگاهی بخشی به مردم محسوب میشود که جدا جای تقدیر و تشکر دارد. من به سهم خودم از زحمات شبانه روزی و موثر شما سپاسگزارم و امیدوارم جایگاه مشاوره حقوقی در مشکلات زندگی روزمره برای همه افراد روشن و تثبیت شود.


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام؛ بعد از انجام هر نوع قراردادی، طرفین معامله دارای حق و حقوقی می گردند که امکان بر هم زدن معامله را تحت شرایطی به آنها خواد داد که در اصطلاح ساده به آن حق فسخ معامله گویند، فسخ معامله یکی از راه های ارادی انحلال و خاتمه قرارداد است یعنی طرفین یا یکی از آنها و یا حتی بعضا شخص ثالثی این حق را دارد که در مورد بقا یا از بین رفتن قرارداد تصمیم بگیرد.این فسخ می تواند بنا به اراده طرفین باشد که در ضمن عقد یا خارج از آن ، برای خود یا شخص سوم حق فسخ قرار دهند و یا در قانون مواردی بعنوان حق فسخ در نظر گرفته می شود مانند وجود عیب در خودرو که بعد از فروش آن عیان می گردد یا تقلبی که فروشنده در زمان انعقاد مرتکب می شود و برای طرف مقابل حق فسخ ایجاد خواهد شد که به مجموع آن، خیار (اختیار) فسخ معامله گفته می شود مانند خیار مجلس، خیار حیوان ، خیار تدلیس و ... اما همان طور که می دانیم به دلیل سرعت تجارت و نیز اختیاری که قانونگذار به افراد داده امکان فسخ کافه خیارات نیز در قرارداد پیش بینی شده است و عبرات« اسقاط کافه خیارت» اشاره به این معنا دارد اما در کنار فسخ عبارت دیگری نیز وجود دارد که معامله را از بین خواهد برد و آن هم عبارت بطلان معامله است و زمانی رخ می دهد که ارکان اصلی معامله مخدوش بوده و از سوی طرفین رعایت نشود مانند معامله با انسان مجنون و دیوانه ، یا خرید و فروش مواد مخدر یا معامله با انسانی که فاقد اختیار است و مانند آن که چون شرایط اساسی معامله یعنی قصد و روضای طرفین، اهلیت،موضوع معین مورد معامله و مشروعیت وجود ندارد معامله از اساس باطل خواهد بود. تفاوت اصلی و مهم بطلان و فسخ در آثار و نتایج آن می باشد یعنی در فسخ اقدامات صورت گرفته تا قبل از فسخ صحیح بوده و بعد از آن باطل است اما در بطلان به دلیل اینکه معامله صورت گرفته از لحظه اول به درستی منعقد نشده به صورت کلی باطل بوده و فاقد هرگونه اثری می باشد . برای دانستن ذکر جزئیات بیشتر و به دلیل گستردگی موضوع بهتر است با کارشناسان مجرب موسسه ارتباط برقرار کرده و با اطمینان خاطر نسبت به انعقاد قرارد اقدام نمایید.


Mohamad sheykhi

بطلان قرارداد به معنای این است که از ابتدا قراردادی که بین طرفین منعقد گردیده است، فاقد اعتبار و اثر حقوقی بوده و به عبارتی اصلا وجود خارجی پیدا نکرده است. فی الواقع مانند این است که هیچگونه قراردادی میان طرفین از ابتدا بوجود نیامده است. مانند اینکه اگر در یک قرارداد خرید و فروشی مشخص گردد که بیع جاری شده از ابتدا باطل بوده است، فروشنده باید ثمن را مسترد نماید و خریدار می بایست مورد معامله را مسترد بنماید. مواردی که سبب بطلان قرارداد میشوند عبارتند از: زمانی که هر یک از طرفین معامله، فاقد اهلیت قانونی لازم در زمان معامله باشند مانند اینکه یکی از طرفین محجور (مجنون، صغیر، سفیه و …) باشد در اینصورت اگر قراردادی در آن زمان منعقد گردد، آن قرارداد باطل می باشد. زمانی که هر یک از طرفین دارای انگیزه نامشروع جهت تنظیم قرارداد باشند و انگیزه و نیت خود از تنظیم قرارداد را در آن ذکر نمایند، در اینصورت نیز شامل بطلان قرارداد می شود. فسخ قرارداد در فسخ قرارداد، شرایطی بوجود می آید که یکی از طرفین، میتواند قرارداد را بصورت یکطرفه فسخ نماید و جهت انجام این کار نیازی به توافق طرف مقابل ندارد. آثار عقدی که فسخ میشود، تا لحظه فسخ، از سوی کسی که حق فسخ دارد، باقی می ماند. تفاوت میان بطلان و فسخ قرارداد در بطلان قرارداد، قرارداد فاقد اثر و اعتبار حقوقی می باشد اما در فسخ، آثار قرارداد از زمان انعقاد تا زمان فسخ، باقی می ماند. بطور مثال فرض کنید یک قرارداد اجاره یک ملک تجاری، بین موجر و مستاجر با مبلغ اجاره ماهیانه ۵٠٠ هزار تومان منعقد میگردد و در قرارداد قید میگردد که هر یک از طرفین در هر زمان میتواند قرارداد را فسخ نماید. مستاجر اجاره یکساله را به موجر پرداخت می نماید (۶ میلیون تومان). بعد از گذشت ۶ ماه مستاجر تصمیم میگیرد قرارداد را فسخ کند در اینصورت موجر می بایست سه میلیون تومان اجاره بها را به مستاجر عودت نماید اما اگر مشخص گردد که قرارداد از ابتدا باطل بوده است در اینصورت موجر باید ۶ میلیون تومان را به مستاجر عودت داده و مستاجر نیز بابت ۶ ماه اجاره، باید اجرت المثل طبق نظر دادگاه به موجر پرداخت نماید. در فسخ قرارداد، حتما می بایست فسخ از سوی طرف قراردادی که خواهان فسخ است، اعلام شود و تا زمانی که فسخ اعلام شود، قرارداد دارای اثر حقوقی خواهد بود اما بطلان قرارداد در اثر وجود یکسری از شرایط خود به خود ایجاد میشود و نیازی به اعلام ندارد.


محمد

سلام اثر فسخ نسبت به آینده و اثر بطلان نسبت به گذشته نیز می باشد.بطلان قرارداد آن را کان لم یکن می نماید


فریبرز ذوالفقاری

باسلام عرفا و قانونا نمی توان از کلمه بطلان به جای کلمه فسخ استفاده کرد چون این دو معنا و اثر متفاوتی با همدیگر دارند. در ابتدای مطلب به موضوع فسخ پرداختیم و شرایط فسخ معامله نیز مشخص است. اما بطلان معامله به این معنی است که معامله از آغاز در بین طرفین فاقد اعتبار و اثر حقوقی بوده است و با تعریفی ساده تر این حالت را دارد که اصلا قراردادی منعقد نشده باشد. اگر هر یک از طرفین برای انجام معامله اهلیت قانونی نداشته باشند معامله باطل است و اثر حقوقی ندارد. به عنوان مثال مجنون، صغیر و سفیه اهلیت قانونی برای انجام معامله ندارند. در مورد دیگر اگر معامله با هدف و انگیزه نامشروع انجام شود آن معامله نیز باطل است. برخلاف فسخ در بطلان معامله نیازی به اعلام نیست و قرارداد از ابتدا فاقد اثر حقوقی است.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.