تفاوت دستور تخلیه با حکم تخلیه

تفاوت دستور تخلیه با حکم تخلیه

تفاوت دستور تخلیه با حکم تخلیه

تفاوت دستور تخلیه با حکم تخلیه

فرض کنید که صاحب یک ملک مسکونی هستید و در دی ماه سال 1398 آن را برای مدت معین دو سال اجاره داده اید. اکنون دی ماه سال 1400 است و با پایان مهلت قرارداد از مستاجر می خواهید که ملک را تخلیه کند. اما او به هر دلیلی از انجام این کار سر باز زده و خواسته شما را اجرا نمی کند. این دردسری است که سالیانه گریبان گیر بسیاری از موجران می شود. در چنین شرایطی پای مفاهیم حقوقی مهمی همچون حکم تخلیه و دستور تخلیه به ماجرا باز می شود. اگرچه بسیاری از افراد بر این باورند که این دو مبحث به یک موضوع اشاره داشته و هیچ فرقی با هم ندارند، اما لازم است بدانید که این دو از نظر حقوقی کاملا مجزا می باشند! در ادامه به بیان تفاوت های دستور تخلیه و حکم تخلیه پرداخته و موضوعات حول این محور را مورد بررسی قرار می دهیم. برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی با شماره 09212242670 تماس بگیرید.

 

چارت هزینه های مشاوره حقوقی

منظور از حکم تخلیه چیست؟

قراردادهای عادی اجاره دسته ای از قراردادهای عقد شده بین موجر و مستاجر هستند که در دو نسخه تنظیم شده و مدت اجاره در آن ها قید می گردد. این قراردادها از سوی موجر، مستاجر و دو شاهد که مورد اعتماد طرفین هستند، امضا می شوند. اگر قراردادی جز این باشد؛ یعنی با قید مدت در دو نسخه تنظیم نشده و یا از طرف دو شاهد مورد اعتماد طرفین امضا نشده باشد، مشمول تخلیه فوری (دستور تخلیه) نخواهد بود. در چنین شرایطی اگر مستاجر با پایان قرارداد از تخلیه ملک سر باز بزند، مالک ناچار است برای تخلیه ملک دادخواستی را به مرجع صالح ارائه نماید.  در این جا موجر خواهان دعوا است و دادخواست خود را به طرفیت دعوا که از او تحت عنوان خوانده دعوا یاد می شود، مطرح می کند تا مرجع صالح اقدام به صدور حکم تخلیه مستاجر نماید. این حکم در تمام مواردی که تخلیه ملک ضروری باشد، صادر می گردد. برای مشاوره حقوقی انلاین و رایگان در وبسایت وکلای تلفنی ثبت نام نمایید.

 

مشاوره حقوقی تخلیه فوری مستاجر

مرجع قضایی صالح برای رسیدگی به حکم تخلیه

در صورتی که قرارداد اجاره به مکان های مسکونی یا مکان های تجاری فاقد حق سر قفلی مربوط باشد، شورای حل اختلاف محل وقوع ملک مرجع صالح خواهد بود. این در حالی است که اگر اجاره به مکان های تجاری دارای حق سر قفلی مربوط باشد، دادگاه محل وقوع ملک مرجع صالح خواهد بود.

در چه مواردی حکم تخلیه صادر می گردد؟

جالب و در عین حال لازم است بدانید که صدور حکم تخلیه تنها محدود به پایان یافتن مدت اجاره نیست. در موارد زیر نیز حکم تخلیه ملک از سوی مرجع صالح صادر می گردد:

  • عدم پرداخت اجاره بها به مدت سه ماه
  • انتقال مال مورد اجاره به غیر
  • استفاده از ملک در موارد نامشروع و غیر قانونی

بنابراین نتیجه می گیریم که بر اساس قانون؛ موجر حتی در صورت باقی ماندن مدت قرارداد می تواند منافع ملک اجاره ای خود را از تصرف و اختیار مستاجر خارج نماید.

 

مشاوره حقوقی اجاره

آیا حکم تخلیه همان دستور تخلیه است؟

حکم تخلیه و دستور تخلیه دو اصطلاح حقوقی کاملا مجزا هستند. دستور تخلیه که امروزه از آن تحت عنوان دستور تخلیه فوری نیز یاد می کنند، تنها در مورد اماکن مسکونی که قرارداد آن ها در دو نسخه تنظیم و مدت اجاره در آن قید شده باشد و دو شاهدِ مورد اعتمادِ طرفینِ قرارداد آن را امضا کرده باشند، صادر می گردد. لازم به ذکر است که دستور تخلیه فوری تنها در صورتی که مدت اجاره به پایان رسیده باشد و مستاجر ملک را تخلیه نکند، صادر می شود. در موارد دیگر امکان تقاضای صدور دستور تخلیه میسر نیست.  بنابراین اگر ملک مورد دعوا تجاری یا مغازه باشد و یا ملک مسکونی ای باشد که قرارداد اجاره آن فاقد شرایط مقرر در قانون است، در خصوص آن دستور تخلیه صادر نمی گردد. گفتنی است که برای این موارد حکم تخلیه صادر می کنند.

 

مشاوره حقوقی تخلیه و خلع ید

شرایط اجرای حکم تخلیه و دستور تخلیه

حکم تخلیه در صورتی اجرا می گردد که ملک مورد دعوا تجاری یا مغازه بوده و یا ملک مسکونی ای باشد که قرارداد آن قانونی نیست. قرارداد قانونی قراردادی است که در دو نسخه تنظیم شده، مدت دار بوده و دو نفر شاهد هر دو نسخه آن را امضا کرده باشند. دستور تخلیه در صورتی اجرا می گردد که ملک مورد دعوا مسکونی بوده و قرارداد عقد شده بین موجر و مستاجر قانونی باشد.  گفتنی است که برای اجرای دستور تخلیه نیازی به صدور برگه اجراییه نخواهد بود. این دستور غالبا پس از گذشت یک هفته از تقدیم تقاضای موجر به مرجع قضایی صالح اوراق قضایی اجرا می گردد. پس از این که اوراق قضایی و یا اجرائیه در اختیار مستاجر قرار می گیرد، او تا سه روز موظف است ملک را تخلیه نموده و تحویل دهد. در غیر این صورت دستور تخلیه در روز و ساعت تعیین شده توسط مامور اجرا انجام می پذیرد.

برای گرفتن حکم تخلیه به کجا مراجعه کنیم؟

موجر می تواند به اداره ثبت اسناد مراجعه کرده و حکم تخلیه را اخذ نماید. سپس باید با در دست داشتن حکم تخلیه به دفتر ثبت اسناد رسمی ای که عقد قرارداد اجاره ملک در آن صورت پذیرفته است، رفته و درخواست صدور اجراییه نماید.

 

ارتباط در واتس اپ

چگونگی اعتراض به حکم و دستور تخلیه

بلافاصله بعد از صادر شدن حکم تخلیه، این موضوع به مستاجر اطلاع داده شده و مهلت بیست روزه ای به منظور اعتراض به دادخواست برای او در نظر گرفته می شود. پس از اتمام مهلت تجدید نظرخواهی، موجر درخواست اجرای حکم می نمایند. در این مرحله نیز فرصتی ده روزه برای اعتراض در اختیار مستاجر قرار می گیرد. پس از گذشت این مدت و عدم اعتراض یا تخلیه ملک توسط مستاجر، موجر با در دست داشتن حکم تخلیه به همراه مامور کلانتری مستاجر را مجبور به تخلیه خواهد نمود.

جالب است بدانید که دستور تخلیه بر خلاف حکم تخلیه قابل اعتراض و تجدید نظرخواهی نمی باشد.

هزینه وکیل برای دریافت حکم تخلیه و دستور تخلیه

لازم به ذکر است که حق الوکاله دریافت حکم و دستور تخلیه بر اساس تعرفه و آیین نامه های مربوطه می باشد. البته باید در نظر داشته باشید که با در نظر گرفتن هزینه های پیگیری عواملی نظیر محل طرح دادخواست و مراحل رسیدگی مبلغ حق الوکاله را تحت تاثیر قرار خواهند داد. اگر احساس می کنید که در این زمینه نیاز به راهنمایی ها و مشاوره های تخصصی بیشتری دارید، کافی است تلفنتان را بردارید، با وکیل تلفنی تماس گرفته و از مشاوره حقوقی با وکلای تلفنی بهره ببرید!

 

راهنمای نگارش انلاین
مشاوره حقوقی فسخ معامله
مشاوره حقوقی اثبات مالکیت 
مشاوره حقوقی الزام به تحویل مبیع 
درباره ما


نظرات

مریم عبدالغلامی

با سلام از لحاظ حقوقی، حکم تخلیه با دستور تخلیه کاملا متفاوت است. مطابق قانون، چنانچه قراردادی میان موجر و مستاجر، درخصوص اماکن تجاری، مغازه ها و اماکن مسکونی با لحاظ شرایط قانونی منعقد شده باشد، (قید مهلت، تنظیم در دو نسخه، امضا توسط دو شاهد)باید با پایان یافتن مهلت قرارداد اجاره، علیه مستاجر، حسب مورد، در شورای حل اختلاف یا دادگاه محل وقوع ملک، تقاضای دستور تخلیه یا تخلیه فوری نمود. معمولا ظرف یکهفته از تقدیم تقاضا، دستور تخلیه صادر میگردد که قابل اعتراض نیست، اجرای آن نیازی به صدور برگ اجراییه ندارد و ظرف مهلت ۳ روز پس از ابلاغ به مستاجر، قابل اجراست. اما موضوع حکم تخلیه، تنها اماکن مسکونی فاقد شرایط قانونی قرارداد اجاره میباشد. موارد صدور حکم تخلیه، علاوه بر انقضا مدت قرارداد، عدم پرداخت اجاده بها به مدت ۳ ماه، انتقال مال مورد اجاره به غیر و استفاده از ملک در موارد نامشروع و غیرقانونی میباشد.


علیرضا محمدی

گاهی اوقات صرف یک لغت و اصطلاح میتواند بار معنایی و حقوقی متفاوتی ایجاد کند که طبعا مردم عادی از آنها آگاه نیستند. تا امروز که با مشاور موسسه خوب وکیل تلفنی صحبت کردم تصور نمیکردم بتوان به راحتی و از راه قانونی مستاجری که بسیار خانواده ام را اذیت و آزار داده بود را مجبور به تخلیه ملک کنم. خواستم از این طریق بابت تمام زحمات و تلاشهای شبانه روزی کلیه پرسنل و مدیریت دلسوز و حرفه ای موسسه تشکر کنم که در راه حل مشکلات مردم گام برمیدارید موفق باشید


مریم عبدالغلامی

با سلام از لحاظ حقوقی، حکم تخلیه با دستور تخلیه کاملا متفاوت است. مطابق قانون، چنانچه قراردادی میان موجر و مستاجر، درخصوص اماکن تجاری، مغازه ها و اماکن مسکونی با لحاظ شرایط قانونی منعقد شده باشد، یعنی دارای مهلت


Mohamad sheykhi

بهتر است برای بیان تفاوت دستور تخلیه با حکم تخلیه ابتدا هر یک از این مباحث و شرایط اخذ آنها را به طور جداگانه بررسی کنیم. این خود به درک تفاوت بین آنها کمک می کند و در نهایت بحث جمع بندی کلی بر تفاوت دستور تخلیه با حکم تخلیه خواهیم داشت. دستور تخلیه چه زمانی صادر می شود و شرایط لازم برای صدور آن کدامند؟ اقدام به اخذ دستور تخلیه زمانی صورت می گیرد که موعد اجاره ملک بر اساس آنچه که در قرارداد اجاره فی مابین موجر و مستاجر قید شده به پایان رسیده باشد و مستاجر از تخلیه ملک سرباز زند. در این شرایط موجر می تواند برای خارج کردن مستاجر از ملک و تصرف مجدد ملک خود دستور تخلیه را اخذ نموده و مستاجر را از آن خارج کند. به عنوان مثال در نظر داشته باشید که شما ملک مسکونی خود را به شخصی در شهریور ماه سال ۱۳۹۸ به مدت یکسال اجاره می دهید. آن شخص موظف است که در شهریور ماه سال ۹۹ و پیش از اتمام قرارداد ملک را تخلیه و در موعد معین آن را به شما تحویل نماید؛ در صورتی که مستاجر این کار را نکرده و حتی با درخواست و تذکر شما باز اقدام به تخلیه ننماید می توانید به گرفتن دستور تخلیه از مراجع قانونی اقدام نمایید. با این حساب شرایط لازم برای صدور دستور تخلیه را می توان شامل مواردی از قبیل درج دقیق مدت اجاره در قرارداد، پایان مدت اجاره، رسمی بودن و امضای دو شاهد در قسمت ذیل قرارداد، تنظیم قرارداد اجاره منعقد شده در دو نسخه و قراردادهای اجاره املاک فاقد سرقفلی در نظر گرفت. مرجع قضایی صالح جهت رسیدگی به مبحث دستور تخلیه و صدور آن بنا به بند ب ماده ۹ قانون شورای حل اختلاف، قاضی شورای حل اختلاف منطقه یا محلی است که ملک در آن قرار دارد. در ابتدای این ماده قانونی آورده شده است که “در موارد زیر، قاضی شورا با مشورت اعضای شورا رسیدگی و مبادرت به صدور رای می نماید: …” که عین بند ب آن به صورت ” ب- تمامی دعاوی مربوط به تخلیه عین مستاجره به جز دعاوی مربوط به سرقفلی و حق کسب و پیشه” پس همانطور که مشخص می شود از آنجایی که دعاوی مربوطه به بررسی و صدور دستور تخلیه و همچنین حکم تخلیه هر دو مربوط به تخلیه عین مستاجره می شوند مرجع ذیصلاح رسیدگی به آنها شورای حل اختلاف محل و قاضی شورا می باشد. تفاوت دستور تخلیه با حکم تخلیه (3)تفاوت دستور تخلیه با حکم تخلیه (۳) حکم تخلیه چه زمانی صادر می شود و شرایط لازم برای صدور آن کدامند؟ برای روشن شدن تفاوت دستور تخلیه با حکم تخلیه پس از بررسی و شناخت شرایط لازم برای صدور دستور تخلیه، در اینجا به بررسی شرایط و چگونگی صدور حکم تخلیه می پردازیم. زمانی می توان اقدام به اخذ حکم تخلیه نمود که شرایط لازم برای اخذ دستور تخلیه وجود نداشته باشد و گر نه موجر به راحتی می تواند با ارائه مستندات لازم دستور تخلیه را بدون طی مراحل قانونی پیچیده و بیشتر اخذ و تخلیه و تصرف ملک خود را به انجام برساند. به عبارتی با توجه به شرایط اخذ دستور تخلیه، در صورتی که مدت اجاره به صورت دقیق در اجاره نامه رسمی قید نشده باشد، امضای دو شاهد در قسمت پایانی قرارداد اجاره وجود نداشته باشد، اجاره نامه در دو نسخه تنظیم نشده باشد، مالک شرایط لازم برای اخذ دستور تخلیه را نخواهد داشت و از این رو بایستی با ارائه دادخواست به شورای حل اختلاف یا دادگاه محل می تواند اقدام به اخذ حکم تخلیه نماید. پس با توجه به آنچه که در بالا گفته شد بیان تفاوت دستور تخلیه با حکم تخلیه از نظر حقوقی با توجه به شرایط متفاوت در نظر گرفته شده برای اخذ آنها صورت می پذیرد. تفاوت دستور تخلیه با حکم تخلیه (4)تفاوت دستور تخلیه با حکم تخلیه (۴) تفاوت دستور تخلیه با حکم تخلیه در مورد نحوه اجرا برای اجرای دستور تخلیه نیازی به صدور اجراییه وجود ندارد. در این مورد یک مامور ابلاغ موظف می شود که ظرف ۲۴ ساعت دستور تخلیه را به مستاجر ابلاغ و از او رسید دریافت کند. در صورتی که مستاجر از ارائه رسید سر باز زند، مامور این موضوع را در ابلاغ نامه قید می کند و ظرف سه روز اقدام به اجرای مفاد دستور می نماید. دستور تخلیه حتی در صورت عدم حضور مستاجر در داخل خانه و وجود اسباب و وسیله های او در آنجا نیز انجام می شود و مامور با تخلیه محل دستور انتقال اثاثیه به نزدیکترین انبار عمومی را می دهد. اما در مورد حکم تخلیه برای اجرای حکم، صدور اجراییه که بر اساس دادخواست موجر صادر و به مستاجر ابلاغ می شود ضروری است. مستاجر در این حالت موظف است تا ۱۰ روز پس از تاریخ ابلاغ ملک را تخلیه و از آن خارج شود. در صورتی که در ظرف این مدت مستاجر تخلیه ملک را انجام ندهد این کار از طریق دادگاه صورت می پذیرد. در این حالت صاحب ملک مبلغ ودیعه اجاره اخذ شده از مستاجر را به حساب سپرده دادگستری واریز می کند و اقدام به اجرای حکم تخلیه به دست مامور قانون انجام می شود. با توجه به تفاوت دستور تخلیه با حکم تخلیه در نحوه اجرا، در صورتی که شرایط لازم را برای اخذ دستور تخلیه داشته باشید بهتر است اقدام به اخذ دستور تخلیه نمایید تا در سریع ترین زمان ممکن مراتب قانونی تخلیه ملک شما صورت پذیرد چرا که طی مراحل قانونی و اجرای حکم تخلیه پروسه ای زمانبر تر از صدور و اجرای دستور تخلیه است.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام خدمت مجموعه وکیل تلفنی حکم تخلیه و دستور تخلیه دو اصطلاح حقوقی کاملا مجزا هستند. دستور تخلیه که امروزه از آن تحت عنوان دستور تخلیه فوری نیز یاد می کنند، تنها در مورد اماکن مسکونی که قرارداد آن ها در دو نسخه تنظیم و مدت اجاره در آن قید شده باشد و دو شاهدِ مورد اعتمادِ طرفینِ قرارداد آن را امضا کرده باشند، صادر می گردد. لازم به ذکر است که دستور تخلیه فوری تنها در صورتی که مدت اجاره به پایان رسیده باشد و مستاجر ملک را تخلیه نکند، صادر می شود. در موارد دیگر امکان تقاضای صدور دستور تخلیه میسر نیست. بنابراین اگر ملک مورد دعوا تجاری یا مغازه باشد و یا ملک مسکونی ای باشد که قرارداد اجاره آن فاقد شرایط مقرر در قانون است، در خصوص آن دستور تخلیه صادر نمی گردد. گفتنی است که برای این موارد حکم تخلیه صادر می کنند.


بهاره توکلی پور

با سلام خدمت موسسه و همکاران وکیل تلفنی،ضمن تشکر از خدمات ارزندتان در این شرایط خاص و مشکل ساز بیماری به هموطنان عزیز پیشنهاد میکنم با توجه به بودجه بسیار مناسبی که نسبت به حل مشکلات حقوقی خود می‌پردازید از همه مهمتر در زمان خود صرفه جویی میکنید و با تماسی که کمتر از 5دقیقه با شما گرفته میشود از مشاوره وکلای خبره پایه یک بهره مند می شوید و برای مراجعه به دادگاه دیگر استرس و دغدقه چندانی ندارید.باارزوی حل مشکلات حقوقی مردم عزیز.وکیل پایه یک بهاره توکلی پور در زمینه خانواده با کد 30972 در خدمت مردم عزیز هستم.با تشکر


سهند مهدی پور

در صورتی که قرارداد اجاره به مکان های مسکونی یا مکان های تجاری فاقد حق سر قفلی مربوط باشد، شورای حل اختلاف محل وقوع ملک مرجع صالح خواهد بود. این در حالی است که اگر اجاره به مکان های تجاری دارای حق سر قفلی مربوط باشد، دادگاه محل وقوع ملک مرجع صالح خواهد بود.


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام؛ یکی از موضوعاتی که در دوران اخیر و به ویژه بعد از شیوع ویروس کرونا بسیار مطرح شده است بحث دستور تخلیه یا حکم تخلیه می باشد. در زبان ساده وقتی یک قرارداد دارای اصول و قواعد لازم باشد یعنی در دو نسخه تنظیم شود و دو شاهد پای آن را امضا زده باشند و تمام اصول و قواعد لازم انجام گرفته باشد دیگر صاحب ملک نیازی به مراجعه به دادگاه جهت اخذ حکم تخلیه ندارد و می تواند به صورت مستقیم برای این کار یعنی دستور تخلیه اقدام نماید ، گره کار در زمانی است که اصول اولیه رعایت نمی شود یا اماکن مسکونی هستند که فاقد قرارداد مشخص می باشند ، در این گونه مواقع با شکایت موجر و انجام فرایند دادرسی و صدور دستور مقتضی از دادگاه، حکم تخلیه یک ملک صادر می گردد. پس باید دستور تخلیه را به نوعی یک ححکم ممتاز ازسوی مراجع قضایی دانست که نیازی به طی کردن پیچ و خم های اداری ندارد و کار را برای صاحبان املاک راحت می نماید.


بهاره توکلی پور

با سلام و عرض ادب خدمت دوستان موسسه وکیل تلفنی کار بسیار ارزشمندی را در دوران بیماری انجام دادن و سبب صرفه جویی در هزینه ها و وقت مردم شدن ونیاز به مراجعه حضوری رو به حداقل رساندند،پیشنهادمیکنم مردم حتما از این حرکت خیروخوب استفاده کنندوبه وکلای مجرب موسسه مراجعه کنند باتشکر


سحر نیک پور

سلام و عرض ادب، قراردادهای عادی اجاره دسته ای از قراردادهای عقد شده بین موجر و مستاجر هستند که در دو نسخه تنظیم شده و مدت اجاره در آن ها قید می گردد. این قراردادها از سوی موجر، مستاجر و دو شاهد که مورد اعتماد طرفین هستند، امضا می شوند. اگر قراردادی جز این باشد؛ یعنی با قید مدت در دو نسخه تنظیم نشده و یا از طرف دو شاهد مورد اعتماد طرفین امضا نشده باشد، مشمول تخلیه فوری (دستور تخلیه) نخواهد بود. در چنین شرایطی اگر مستاجر با پایان قرارداد از تخلیه ملک سر باز بزند، مالک ناچار است برای تخلیه ملک دادخواستی را به مرجع صالح ارائه نماید. در این جا موجر خواهان دعوا است و دادخواست خود را به طرفیت دعوا که از او تحت عنوان خوانده دعوا یاد می شود، مطرح می کند تا مرجع صالح اقدام به صدور حکم تخلیه مستاجر نماید. این حکم در تمام مواردی که تخلیه ملک ضروری باشد، صادر می گردد. برای مشاوره حقوقی انلاین و رایگان در وبسایت وکلای تلفنی ثبت نام نمایید.


محمد

با سلام دستور تخلیه غیر قابل اعتراض ولی حکم‌تحلیه قابل اعتراض است .تخلیه اماکن تجاری در صلاحیت دادگاه است


Mohamad sheykhi

تفاوت دستور تخلیه با حکم تخلیه بهتر است برای بیان تفاوت دستور تخلیه با حکم تخلیه ابتدا هر یک از این مباحث و شرایط اخذ آنها را به طور جداگانه بررسی کنیم. این خود به درک تفاوت بین آنها کمک می کند و در نهایت بحث جمع بندی کلی بر تفاوت دستور تخلیه با حکم تخلیه خواهیم داشت. دستور تخلیه چه زمانی صادر می شود و شرایط لازم برای صدور آن کدامند؟ اقدام به اخذ دستور تخلیه زمانی صورت می گیرد که موعد اجاره ملک بر اساس آنچه که در قرارداد اجاره فی مابین موجر و مستاجر قید شده به پایان رسیده باشد و مستاجر از تخلیه ملک سرباز زند. در این شرایط موجر می تواند برای خارج کردن مستاجر از ملک و تصرف مجدد ملک خود دستور تخلیه را اخذ نموده و مستاجر را از آن خارج کند. به عنوان مثال در نظر داشته باشید که شما ملک مسکونی خود را به شخصی در شهریور ماه سال ۱۳۹۸ به مدت یکسال اجاره می دهید. آن شخص موظف است که در شهریور ماه سال ۹۹ و پیش از اتمام قرارداد ملک را تخلیه و در موعد معین آن را به شما تحویل نماید؛ در صورتی که مستاجر این کار را نکرده و حتی با درخواست و تذکر شما باز اقدام به تخلیه ننماید می توانید به گرفتن دستور تخلیه از مراجع قانونی اقدام نمایید. با این حساب شرایط لازم برای صدور دستور تخلیه را می توان شامل مواردی از قبیل درج دقیق مدت اجاره در قرارداد، پایان مدت اجاره، رسمی بودن و امضای دو شاهد در قسمت ذیل قرارداد، تنظیم قرارداد اجاره منعقد شده در دو نسخه و قراردادهای اجاره املاک فاقد سرقفلی در نظر گرفت. مرجع قضایی صالح جهت رسیدگی به مبحث دستور تخلیه و صدور آن بنا به بند ب ماده ۹ قانون شورای حل اختلاف، قاضی شورای حل اختلاف منطقه یا محلی است که ملک در آن قرار دارد. در ابتدای این ماده قانونی آورده شده است که “در موارد زیر، قاضی شورا با مشورت اعضای شورا رسیدگی و مبادرت به صدور رای می نماید: …” که عین بند ب آن به صورت ” ب- تمامی دعاوی مربوط به تخلیه عین مستاجره به جز دعاوی مربوط به سرقفلی و حق کسب و پیشه” پس همانطور که مشخص می شود از آنجایی که دعاوی مربوطه به بررسی و صدور دستور تخلیه و همچنین حکم تخلیه هر دو مربوط به تخلیه عین مستاجره می شوند مرجع ذیصلاح رسیدگی به آنها شورای حل اختلاف محل و قاضی شورا می باشد. تفاوت دستور تخلیه با حکم تخلیه (3)تفاوت دستور تخلیه با حکم تخلیه (۳) حکم تخلیه چه زمانی صادر می شود و شرایط لازم برای صدور آن کدامند؟ برای روشن شدن تفاوت دستور تخلیه با حکم تخلیه پس از بررسی و شناخت شرایط لازم برای صدور دستور تخلیه، در اینجا به بررسی شرایط و چگونگی صدور حکم تخلیه می پردازیم. زمانی می توان اقدام به اخذ حکم تخلیه نمود که شرایط لازم برای اخذ دستور تخلیه وجود نداشته باشد و گر نه موجر به راحتی می تواند با ارائه مستندات لازم دستور تخلیه را بدون طی مراحل قانونی پیچیده و بیشتر اخذ و تخلیه و تصرف ملک خود را به انجام برساند. به عبارتی با توجه به شرایط اخذ دستور تخلیه، در صورتی که مدت اجاره به صورت دقیق در اجاره نامه رسمی قید نشده باشد، امضای دو شاهد در قسمت پایانی قرارداد اجاره وجود نداشته باشد، اجاره نامه در دو نسخه تنظیم نشده باشد، مالک شرایط لازم برای اخذ دستور تخلیه را نخواهد داشت و از این رو بایستی با ارائه دادخواست به شورای حل اختلاف یا دادگاه محل می تواند اقدام به اخذ حکم تخلیه نماید. پس با توجه به آنچه که در بالا گفته شد بیان تفاوت دستور تخلیه با حکم تخلیه از نظر حقوقی با توجه به شرایط متفاوت در نظر گرفته شده برای اخذ آنها صورت می پذیرد. تفاوت دستور تخلیه با حکم تخلیه (4)تفاوت دستور تخلیه با حکم تخلیه (۴) تفاوت دستور تخلیه با حکم تخلیه در مورد نحوه اجرا برای اجرای دستور تخلیه نیازی به صدور اجراییه وجود ندارد. در این مورد یک مامور ابلاغ موظف می شود که ظرف ۲۴ ساعت دستور تخلیه را به مستاجر ابلاغ و از او رسید دریافت کند. در صورتی که مستاجر از ارائه رسید سر باز زند، مامور این موضوع را در ابلاغ نامه قید می کند و ظرف سه روز اقدام به اجرای مفاد دستور می نماید. دستور تخلیه حتی در صورت عدم حضور مستاجر در داخل خانه و وجود اسباب و وسیله های او در آنجا نیز انجام می شود و مامور با تخلیه محل دستور انتقال اثاثیه به نزدیکترین انبار عمومی را می دهد. اما در مورد حکم تخلیه برای اجرای حکم، صدور اجراییه که بر اساس دادخواست موجر صادر و به مستاجر ابلاغ می شود ضروری است. مستاجر در این حالت موظف است تا ۱۰ روز پس از تاریخ ابلاغ ملک را تخلیه و از آن خارج شود. در صورتی که در ظرف این مدت مستاجر تخلیه ملک را انجام ندهد این کار از طریق دادگاه صورت می پذیرد. در این حالت صاحب ملک مبلغ ودیعه اجاره اخذ شده از مستاجر را به حساب سپرده دادگستری واریز می کند و اقدام به اجرای حکم تخلیه به دست مامور قانون انجام می شود. با توجه به تفاوت دستور تخلیه با حکم تخلیه در نحوه اجرا، در صورتی که شرایط لازم را برای اخذ دستور تخلیه داشته باشید بهتر است اقدام به اخذ دستور تخلیه نمایید تا در سریع ترین زمان ممکن مراتب قانونی تخلیه ملک شما صورت پذیرد چرا که طی مراحل قانونی و اجرای حکم تخلیه پروسه ای زمانبر تر از صدور و اجرای دستور تخلیه است.


فریبرز ذوالفقاری

قراردادهای عادی اجاره دسته ای از قراردادهای عقد شده بین موجر و مستاجر هستند که در دو نسخه تنظیم شده و مدت اجاره در آن ها قید می گردد. این قراردادها از سوی موجر، مستاجر و دو شاهد که مورد اعتماد طرفین هستند، امضا می شوند. اگر قراردادی جز این باشد؛ یعنی با قید مدت در دو نسخه تنظیم نشده و یا از طرف دو شاهد مورد اعتماد طرفین امضا نشده باشد، مشمول تخلیه فوری (دستور تخلیه) نخواهد بود. در چنین شرایطی اگر مستاجر با پایان قرارداد از تخلیه ملک سر باز بزند، مالک ناچار است برای تخلیه ملک دادخواستی را به مرجع صالح ارائه نماید. در این جا موجر خواهان دعوا است و دادخواست خود را به طرفیت دعوا که از او تحت عنوان خوانده دعوا یاد می شود، مطرح می کند تا مرجع صالح اقدام به صدور حکم تخلیه مستاجر نماید


فریبرز ذوالفقاری

قراردادهای عادی اجاره دسته ای از قراردادهای عقد شده بین موجر و مستاجر هستند که در دو نسخه تنظیم شده و مدت اجاره در آن ها قید می گردد. این قراردادها از سوی موجر، مستاجر و دو شاهد که مورد اعتماد طرفین هستند، امضا می شوند. اگر قراردادی جز این باشد؛ یعنی با قید مدت در دو نسخه تنظیم نشده و یا از طرف دو شاهد مورد اعتماد طرفین امضا نشده باشد، مشمول تخلیه فوری (دستور تخلیه) نخواهد بود. در چنین شرایطی اگر مستاجر با پایان قرارداد از تخلیه ملک سر باز بزند، مالک ناچار است برای تخلیه ملک دادخواستی را به مرجع صالح ارائه نماید. در این جا موجر خواهان دعوا است و دادخواست خود را به طرفیت دعوا که از او تحت عنوان خوانده دعوا یاد می شود، مطرح می کند تا مرجع صالح اقدام به صدور حکم تخلیه مستاجر نماید


فریبرز ذوالفقاری

قراردادهای عادی اجاره دسته ای از قراردادهای عقد شده بین موجر و مستاجر هستند که در دو نسخه تنظیم شده و مدت اجاره در آن ها قید می گردد. این قراردادها از سوی موجر، مستاجر و دو شاهد که مورد اعتماد طرفین هستند، امضا می شوند. اگر قراردادی جز این باشد؛ یعنی با قید مدت در دو نسخه تنظیم نشده و یا از طرف دو شاهد مورد اعتماد طرفین امضا نشده باشد، مشمول تخلیه فوری (دستور تخلیه) نخواهد بود. در چنین شرایطی اگر مستاجر با پایان قرارداد از تخلیه ملک سر باز بزند، مالک ناچار است برای تخلیه ملک دادخواستی را به مرجع صالح ارائه نماید. در این جا موجر خواهان دعوا است و دادخواست خود را به طرفیت دعوا که از او تحت عنوان خوانده دعوا یاد می شود، مطرح می کند تا مرجع صالح اقدام به صدور حکم تخلیه مستاجر نماید


فریبرز ذوالفقاری

قراردادهای عادی اجاره دسته ای از قراردادهای عقد شده بین موجر و مستاجر هستند که در دو نسخه تنظیم شده و مدت اجاره در آن ها قید می گردد. این قراردادها از سوی موجر، مستاجر و دو شاهد که مورد اعتماد طرفین هستند، امضا می شوند. اگر قراردادی جز این باشد؛ یعنی با قید مدت در دو نسخه تنظیم نشده و یا از طرف دو شاهد مورد اعتماد طرفین امضا نشده باشد، مشمول تخلیه فوری (دستور تخلیه) نخواهد بود. در چنین شرایطی اگر مستاجر با پایان قرارداد از تخلیه ملک سر باز بزند، مالک ناچار است برای تخلیه ملک دادخواستی را به مرجع صالح ارائه نماید. در این جا موجر خواهان دعوا است و دادخواست خود را به طرفیت دعوا که از او تحت عنوان خوانده دعوا یاد می شود، مطرح می کند تا مرجع صالح اقدام به صدور حکم تخلیه مستاجر نماید


فریبرز ذوالفقاری

قراردادهای عادی اجاره دسته ای از قراردادهای عقد شده بین موجر و مستاجر هستند که در دو نسخه تنظیم شده و مدت اجاره در آن ها قید می گردد. این قراردادها از سوی موجر، مستاجر و دو شاهد که مورد اعتماد طرفین هستند، امضا می شوند. اگر قراردادی جز این باشد؛ یعنی با قید مدت در دو نسخه تنظیم نشده و یا از طرف دو شاهد مورد اعتماد طرفین امضا نشده باشد، مشمول تخلیه فوری (دستور تخلیه) نخواهد بود. در چنین شرایطی اگر مستاجر با پایان قرارداد از تخلیه ملک سر باز بزند، مالک ناچار است برای تخلیه ملک دادخواستی را به مرجع صالح ارائه نماید. در این جا موجر خواهان دعوا است و دادخواست خود را به طرفیت دعوا که از او تحت عنوان خوانده دعوا یاد می شود، مطرح می کند تا مرجع صالح اقدام به صدور حکم تخلیه مستاجر نماید


فریبرز ذوالفقاری

قراردادهای عادی اجاره دسته ای از قراردادهای عقد شده بین موجر و مستاجر هستند که در دو نسخه تنظیم شده و مدت اجاره در آن ها قید می گردد. این قراردادها از سوی موجر، مستاجر و دو شاهد که مورد اعتماد طرفین هستند، امضا می شوند. اگر قراردادی جز این باشد؛ یعنی با قید مدت در دو نسخه تنظیم نشده و یا از طرف دو شاهد مورد اعتماد طرفین امضا نشده باشد، مشمول تخلیه فوری (دستور تخلیه) نخواهد بود. در چنین شرایطی اگر مستاجر با پایان قرارداد از تخلیه ملک سر باز بزند، مالک ناچار است برای تخلیه ملک دادخواستی را به مرجع صالح ارائه نماید. در این جا موجر خواهان دعوا است و دادخواست خود را به طرفیت دعوا که از او تحت عنوان خوانده دعوا یاد می شود، مطرح می کند تا مرجع صالح اقدام به صدور حکم تخلیه مستاجر نماید


فریبرز ذوالفقاری

قراردادهای عادی اجاره دسته ای از قراردادهای عقد شده بین موجر و مستاجر هستند که در دو نسخه تنظیم شده و مدت اجاره در آن ها قید می گردد. این قراردادها از سوی موجر، مستاجر و دو شاهد که مورد اعتماد طرفین هستند، امضا می شوند. اگر قراردادی جز این باشد؛ یعنی با قید مدت در دو نسخه تنظیم نشده و یا از طرف دو شاهد مورد اعتماد طرفین امضا نشده باشد، مشمول تخلیه فوری (دستور تخلیه) نخواهد بود. در چنین شرایطی اگر مستاجر با پایان قرارداد از تخلیه ملک سر باز بزند، مالک ناچار است برای تخلیه ملک دادخواستی را به مرجع صالح ارائه نماید. در این جا موجر خواهان دعوا است و دادخواست خود را به طرفیت دعوا که از او تحت عنوان خوانده دعوا یاد می شود، مطرح می کند تا مرجع صالح اقدام به صدور حکم تخلیه مستاجر نماید


فریبرز ذوالفقاری

قراردادهای عادی اجاره دسته ای از قراردادهای عقد شده بین موجر و مستاجر هستند که در دو نسخه تنظیم شده و مدت اجاره در آن ها قید می گردد. این قراردادها از سوی موجر، مستاجر و دو شاهد که مورد اعتماد طرفین هستند، امضا می شوند. اگر قراردادی جز این باشد؛ یعنی با قید مدت در دو نسخه تنظیم نشده و یا از طرف دو شاهد مورد اعتماد طرفین امضا نشده باشد، مشمول تخلیه فوری (دستور تخلیه) نخواهد بود. در چنین شرایطی اگر مستاجر با پایان قرارداد از تخلیه ملک سر باز بزند، مالک ناچار است برای تخلیه ملک دادخواستی را به مرجع صالح ارائه نماید. در این جا موجر خواهان دعوا است و دادخواست خود را به طرفیت دعوا که از او تحت عنوان خوانده دعوا یاد می شود، مطرح می کند تا مرجع صالح اقدام به صدور حکم تخلیه مستاجر نماید


فریبرز ذوالفقاری

قراردادهای عادی اجاره دسته ای از قراردادهای عقد شده بین موجر و مستاجر هستند که در دو نسخه تنظیم شده و مدت اجاره در آن ها قید می گردد. این قراردادها از سوی موجر، مستاجر و دو شاهد که مورد اعتماد طرفین هستند، امضا می شوند. اگر قراردادی جز این باشد؛ یعنی با قید مدت در دو نسخه تنظیم نشده و یا از طرف دو شاهد مورد اعتماد طرفین امضا نشده باشد، مشمول تخلیه فوری (دستور تخلیه) نخواهد بود. در چنین شرایطی اگر مستاجر با پایان قرارداد از تخلیه ملک سر باز بزند، مالک ناچار است برای تخلیه ملک دادخواستی را به مرجع صالح ارائه نماید. در این جا موجر خواهان دعوا است و دادخواست خود را به طرفیت دعوا که از او تحت عنوان خوانده دعوا یاد می شود، مطرح می کند تا مرجع صالح اقدام به صدور حکم تخلیه مستاجر نماید


فریبرز ذوالفقاری

قراردادهای عادی اجاره دسته ای از قراردادهای عقد شده بین موجر و مستاجر هستند که در دو نسخه تنظیم شده و مدت اجاره در آن ها قید می گردد. این قراردادها از سوی موجر، مستاجر و دو شاهد که مورد اعتماد طرفین هستند، امضا می شوند. اگر قراردادی جز این باشد؛ یعنی با قید مدت در دو نسخه تنظیم نشده و یا از طرف دو شاهد مورد اعتماد طرفین امضا نشده باشد، مشمول تخلیه فوری (دستور تخلیه) نخواهد بود. در چنین شرایطی اگر مستاجر با پایان قرارداد از تخلیه ملک سر باز بزند، مالک ناچار است برای تخلیه ملک دادخواستی را به مرجع صالح ارائه نماید. در این جا موجر خواهان دعوا است و دادخواست خود را به طرفیت دعوا که از او تحت عنوان خوانده دعوا یاد می شود، مطرح می کند تا مرجع صالح اقدام به صدور حکم تخلیه مستاجر نماید


فریبرز ذوالفقاری

قراردادهای عادی اجاره دسته ای از قراردادهای عقد شده بین موجر و مستاجر هستند که در دو نسخه تنظیم شده و مدت اجاره در آن ها قید می گردد. این قراردادها از سوی موجر، مستاجر و دو شاهد که مورد اعتماد طرفین هستند، امضا می شوند. اگر قراردادی جز این باشد؛ یعنی با قید مدت در دو نسخه تنظیم نشده و یا از طرف دو شاهد مورد اعتماد طرفین امضا نشده باشد، مشمول تخلیه فوری (دستور تخلیه) نخواهد بود. در چنین شرایطی اگر مستاجر با پایان قرارداد از تخلیه ملک سر باز بزند، مالک ناچار است برای تخلیه ملک دادخواستی را به مرجع صالح ارائه نماید. در این جا موجر خواهان دعوا است و دادخواست خود را به طرفیت دعوا که از او تحت عنوان خوانده دعوا یاد می شود، مطرح می کند تا مرجع صالح اقدام به صدور حکم تخلیه مستاجر نماید


فریبرز ذوالفقاری

قراردادهای عادی اجاره دسته ای از قراردادهای عقد شده بین موجر و مستاجر هستند که در دو نسخه تنظیم شده و مدت اجاره در آن ها قید می گردد. این قراردادها از سوی موجر، مستاجر و دو شاهد که مورد اعتماد طرفین هستند، امضا می شوند. اگر قراردادی جز این باشد؛ یعنی با قید مدت در دو نسخه تنظیم نشده و یا از طرف دو شاهد مورد اعتماد طرفین امضا نشده باشد، مشمول تخلیه فوری (دستور تخلیه) نخواهد بود. در چنین شرایطی اگر مستاجر با پایان قرارداد از تخلیه ملک سر باز بزند، مالک ناچار است برای تخلیه ملک دادخواستی را به مرجع صالح ارائه نماید. در این جا موجر خواهان دعوا است و دادخواست خود را به طرفیت دعوا که از او تحت عنوان خوانده دعوا یاد می شود، مطرح می کند تا مرجع صالح اقدام به صدور حکم تخلیه مستاجر نماید


سهند مهدی پور

سلام و ادب بسیاری از افراد بر این باورند که این دو مبحث به یک موضوع اشاره داشته و هیچ فرقی با هم ندارند، اما لازم است بدانید که این دو از نظر حقوقی کاملا مجزا می باشند! در ادامه به بیان تفاوت های دستور تخلیه و حکم تخلیه پرداخته و موضوعات حول این محور را مورد بررسی قرار می دهیم


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.