فرق نفقه زن شاغل با نفقه زن خانه دار

فرق نفقه زن شاغل با نفقه زن خانه دار

فرق نفقه زن شاغل با نفقه زن خانه دار

پرداخت نفقه زن تکلیف قانونی برعهده مرد است در واقع زن در تامین کردن هزینه های زندگی هیچ نقشی ندارد و مرد باید در هر شرایطی از عهده مخارج امور زندگی همسر خود برآید. البته برای پرداخت نفقه شرایطی وجود دارد و زوجه باید از شوهر خود تمکین کند. عدم اجرای تکالیف قانونی از طرف زوجه و عدم اجرای دستورات شرعی و قانونی مرد توسط زن می تواند منجر به این موضوع شود که وی از این که نفقه به او تعلق بگیرد، محروم شود.

در مورد نفقه زن تفاوتی بین این که زوجه شاغل یا خانه دار باشد، نمی کند. در صورتی که زن شاغل بوده و به تبع آن درآمد مشخصی داشته باشد یا شغل خاصی نداشته و به اصطلاح خانه دار باشد، تحت هیچ شرایطی وظیفه تامین کردن مخارج زندگی با وی نیست. در واقع مرد نمی تواند به استناد شاغل بودن زن از پرداخت نفقه وی خودداری کند. بنابراین پرداخت نفقه زن هیچگونه ارتباطی به برخورداری وی از تمکن مالی ندارد و در هر شرایطی مرد موظف به پرداخت نفقه زوجه است.

میزان نفقه زوجه براساس معیار های مختلفی تعیین می شود و نمی توان در این زمینه معیار ثابتی را در نظر گرفت. در واقع نفقه جدای از بحث تامین مخارج زندگی، به نیاز های متعارف زوجه نیز بستگی دارد. بنابراین میزان نفقه برای خانم هایی که شاغل یا خانه دار هستند، متفاوت است.

 

هزینه مشاوره حقوقی

تعیین مقدار نفقه به حکم دادگاه و براساس نظریات کارشناس رسمی دادگستری انجام می شود. طبق قانون زوجه می تواند نفقه گذشته و حتی آینده خود را نیز مطالبه کند و در این زمینه محدودیت خاصی وجود ندارد. شرایط پرداخت نفقه زن بسته به اوضاع و احوال زندگی او و همچنین متناسب با نیاز های ضروری وی ممکن است که متفاوت باشد. در واقع برخی از زنان با توجه به شرایط زندگی خود باید یکسری از نیاز های آنها علاوه بر مخارج اصلی زندگی نیز تامین شود.

بنابراین تمکن مالی یا عدم برخوداری از شرایط مالی مناسب زن تاثیری در پرداخت نفقه از طرف مرد ندارد. در واقع این که زوجه پولدار یا فقیر باشد، در هرصورت پرداخت نفقه وظیفه قانونی زوج است و این مسئله مانع از پرداخت نفقه نخواهد بود. چنانچه در مورد شرایط قانونی پرداخت نفقه زن به مشاوره حقوقی نیاز دارید، می‌توانید از طریق شماره 09212242670 اقدام کنید.                                                                                                                                             

تعریف نفقه در قانون ایران

نفقه مانند سایر حقوق مالی زوجه به واسطه عقد نکاح ایجاد می گردد. در واقع تا زمانی که زن و شوهر به صورت مشترک باهم زندگی می کنند و به نوعی رابطه زوجیت بین آنها برقراراست، مرد باید هزینه های زندگی همسرش را پرداخت نماید. در ارتباط با این که نفقه چیست و جهت آشنایی با تعریف نفقه، باید به ماده 1107 قانون مدنی اشاره کرد. به موجب این ماده، نفقه عبارت است از مسکن و البسه و غذا و اثاث البیت که بطور متعارف با وضعیت زن متناسب باشد و خادم در صورت عادت زن به داشتن خادم یا احتیاج او به واسطه مرض یا نقصان اعضاء.

نیاز های متعارف در واقع همان تامین مخارج زندگی که در عرف جامعه به زن تعلق می گیرد و باید نیاز های ضروری آنها در زندگی تامین گردد. در واقع نفقه شامل مخارج متعارف زندگی هر زن شامل خوراک، پوشاک، مسکن و غیره است که مسئولیت تامین کردن آن برعهده مرد است. همچنین قانوگذار در ماده فوق به یکسری نیاز های زن که خارج از عرف بوده و متناسب با شان و منزلت زن می باشد، اشاره کرده است. در واقع اگر زوجه در زمانی که در منزل پدری سکونت داشته، از خادم برخوردار بوده است، برحسب عادت او گرفتن خدمتکار به عنوان نفقه محسوب شده که مرد باید این نیاز زن را نیز تامین کند.

به طور کلی نفقه برای نکاح دائم در نظر گرفته شده و در ازدواج موقت به زن نفقه تعلق نمی گیرد. براساس ماده 1106 قانون مدنی، در عقد دائم نفقه زن بعهده شوهر است. بنابراین در نکاح موقت، زوجه مستحق دریافت نفقه نیست مگر آن که بین طرفین در این زمینه شرط شده باشد. در واقع خانمی که با مردی به صورت موقت ازدواج کرده است، نمی تواند از او بخواهد که تامین مخارج زندگی وی را تامین کند و به اصطلاح نفقه وی را پرداخت کند.

 

نفقه زن خانه دار

عدم پرداخت نفقه می تواند برای مرد ضمانت اجرای حقوقی و کیفری داشته باشد. زوجه طبق قانون می تواند به جهت آن که زوج نفقه او را پرداخت نکرده است، با تنظیم شکواییه در دادسرا اقدام به طرح دعوا کیفری نماید. علاوه بر آن، امکان طرح شکایت حقوقی با ثبت دادخواست مطالبه نفقه در دادگاه خانواده وجود دارد. نپرداختن نفقه طبق قانون جرم محسوب می شود که البته طرح دعوا حقوقی یا کیفری در این زمینه بسته به اختیار زوجه دارد.

در واقع اگر زوجه خواهان پرداخت نفقه است، باید دادخواست مرتبط با موضوع دعوا را در دادگاه خانواده مطرح کند. همچنین این امکان برای زوجه وجود دارد که به دلیل عدم پرداخت نفقه اقدام به اقامه دعوا کیفری علیه زوج کند. نفقه مانند مهریه وظیفه قانونی برای مرد است که البته با این تفاوت که در صورتی امکان پرداخت نفقه به زوجه وجود دارد که نسبت به همسر خود تمکین داشته باشد. عدم تمکین زن می تواند به عدم تعلق گرفتن نفقه به او منتهی شود و در این شرایط مرد ملزم به پرداخت نفقه زن نیست.

معیار تعیین نفقه زن

تمکن مالی مرد معیاری جهت پرداخت نفقه نیست. در واقع قانونگذار پرداخت نفقه را منوط به استطاعت مالی زوج ندانسته است و در هر شرایطی مرد باید از عهده تامین مخارج زندگی همسر خود برآید. تامین نیاز های متعارف متناسب با شان زوجه جزو معیار تعیین نفقه زن به شمار می رود.

در صورت توافق بین زوجین در مورد تعیین میزان نفقه، ملاک پرداخت آن همین توافق صورت گرفته است. اما به طور کلی میزان نفقه توسط کارشناس دادگستری مورد ارزیابی قرار گرفته و در نهایت تعیین می گردد. زمانی که زوجه اقدام به ارائه دادخواست نفقه می نماید، پرونده جهت بررسی به کارشناسی دادگستری ارجاع داده می شود. تعیین کردن مقدار نفقه امری کاملا تخصصی است و بدون ارجاع به امر کارشناسی امکان تعیین آن وجود ندارد.

حال در این زمینه بحث معیار هایی که کارشناس برای تعیین نفقه مورد بررسی قرار می دهد، بسیار مهم است. کارشناس نفقه، برای تعیین میزان آن کلیه شرایط و جوانب مانند سن زوجه، منزلت خانوادگی وی به لحاظ اقتصادی و فرهنگی، سطح تحصیلات، وضعیت شغلی و عوامل دیگر را بررسی می نماید.

وضعیت شغلی جزو معیار مهم در تعیین نفقه زن به شمار می رود اما در این زمینه تفاوتی در خصوص پرداخت نفقه زن شاغل و خانه دار نمی کند. دادگاه بعد از اتمام نظریات کارشناسی، براساس عوامل تعیین کننده مزبور، مبلغ پرداختی نفقه را تعیین می کند. در پرونده های نفقه، دادگاه طبق نظر کارشناس اقدام به صدور رای می کند و در این شرایط زوج مکلف به پرداخت مبلغ مندرج در دادنامه می باشد.

جدای از بحث عوامل تاثیرگذار در تعیین میزان نفقه، پیروری از دستورات شوهر نیز شرط لازم برای پرداخت نفقه است. تمکین یکی از دلایلی است که باعث می شود که نفقه به زوجه تعلق گیرد. در واقع نفقه زن منوط به تمکن او نسبت به شوهر است. در صورتی که زوج مدعی آن است که همسر وی از دستوراتش پیروی نمی کند، باید این موضوع را در دادگاه ثابت کند. در صورت اثبات آن زن مستحق دریافت نفقه نخواهد بود.

 

محاسبه نفقه فوری زن شاغل

آیا به زن شاغل هم نفقه تعلق می گیرد؟

یکی از سوالاتی که همواره در مورد نفقه زن مطرح می شود، آن است که زنان شاغل نیز به آنها نفقه تعلق می گیرد؟ آیا شاغل بودن زن و داشتن درآمد مانعی برای پرداخت نفقه محسوب می شود؟ در پاسخ به این سوالات باید گفت که شاغل بودن زوجه تاثیری مانع از پرداخت نفقه نخواهد شد. برای پرداخت نفقه، فقر زن یا برخورداری از شرایط اقتصادی مناسب او مورد بررسی قرار نمی گیرد.

اگر زن شاغل  و دارای درآمد باشد، باز هم مستحق دریافت نفقه است. مرد نمی تواند به دلیل آن که زن از شرایط مالی مناسبی برخوردار است، نفقه وی را نپردازد. در صورتی که زن برحسب مقتضیات شغل خود بتواند نیاز های مالی خود را نیز تامین کند، وظیفه تامین مخارج زندگی را نداشته و زوج باید در هر شرایطی نفقه او را پرداخت نماید.

بنابراین به خانم های شاغل، نفقه تعلق گرفته و حتی در صورت داشتن درآمد نیز وظیفه ای جهت تامین هزینه های زندگی ندارند و به طور کلی مرد باید اقدامات لازم جهت پرداخت نمودن نفقه زن را انجام دهد.  برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی با شماره 09212242670 تماس بگیرید.

تفاوت نفقه زن شاغل و خانه دار

نفقه زن شاغل تفاوتی با نفقه زن خانه دار ندارد. برای تامین میزان نفقه، شاغل و خانه دار بودن زن مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت اما در این زمینه برای تعلق یا عدم تعلق نفقه نمی توان تفاوتی را قائل شد. این که به زن نفقه تعلق بگیرد، شاغل یا خانه دار بوذن او چندان اهمیت خاصی ندارد و همانطور که خانم های خانه دار به آنها نفقه تعلق می گیرد، خانم های شاغل نیز مستحق دریافت نفقه می باشند.

زن خانه داری که طبیعتا در منزل شوهر سکونت دارد، باید در برابر شوهر خود تمکین اعم از عام و خاص کند. همچنین این موضوع برای زنان شاغل نیز صدق می کند. برخی از آقایان تصور می کنند که اگر همسرشان شغل داشته باشد و به نوعی توانایی کافی برای تامین نیاز مالی خود را داشته باشد، دیگر لزومی ندارد که نفقه آنها پرداخت شود.

 

ارتباط در واتس اپ

شروط لازم برای تعلق گرفتن نفقه به زن

برای تعلق گرفتن نفقه به زن دو شرط اساسی لازم است که اولا عقد نکاح به صورت دائمی باشد و ثانیا زوجه از زوج تمکین کند. در حالت کلی، در عقد نکاح دائم به زوجه نفقه تعلق می گیرد اما در نکاح موقت دیگر نفقه ای به زن تعلق نمی گیرد مگر آن که توافقی بین زوجین در این زمینه صورت گرفته باشد.

همچنین تمکین از دیگر شرایط پرداخت نفقه به زوجه است. تصور کنید که زوجه دادخواست مطالبه نفقه را تقدیم مرجع قضایی نموده اما زوج در جلسات دادگاه به این موضوع استناد می کند که همسرش تحت هیچ شرایطی تمکین نمی کند. در صئرت اثبات این موضوع، پرداخت نفقه به زوجه منتفی است.

به طور مثال اگر زوج درخواست برقراری رابطه جنسی به زوجه بدهد( در صورت نداشتن عذر شرعی)، طبق قانون زن باید تقاضای مرد را بپذیرد و به اصطلاح تمکین کند. عدم تمکین زن در این شرایط منجر به عدم تعلق گرفتن نفقه به وی خواهد شد.

در مورد نفقه زن شاغل و خانه دار و مسائل مرتبط با آن در مقاله توضیحاتی ارائه شده اما برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید از مشاوره حقوقی نفقه موسسه وکلا تلفنی استفاده کنید. مشاوره حقوقی نفقه توسط وکیل دعاوی نفقه ارائه می گردد که امکان برخوداری از اطلاعات حقوقی به میزان کافی وجود دارد. در خصوص استفاده از خدمات حقوقی این موسسه از طریق شماره 09212242670 اقدام کنید. همچنین می توانید از مشاوره حقوقی انلاین و رایگان در وبسایت وکلای تلفنی استفاده نمایید.

 

حق الوکاله وکیل نفقه
مشاوره حقوقی مطالبه اجرت المثل 
مشاوره حقوقی نفقه 
مشاوره حقوقی خانواده 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

فریبرز ذوالفقاری

با سلام پرداخت نفقه زن تکلیف قانونی برعهده مرد است در واقع زن در تامین کردن هزینه های زندگی هیچ نقشی ندارد و مرد باید در هر شرایطی از عهده مخارج امور زندگی همسر خود برآید. البته برای پرداخت نفقه شرایطی وجود دارد و زوجه باید از شوهر خود تمکین کند. عدم اجرای تکالیف قانونی از طرف زوجه و عدم اجرای دستورات شرعی و قانونی مرد توسط زن می تواند منجر به این موضوع شود که وی از این که نفقه به او تعلق بگیرد، محروم شود. در مورد نفقه زن تفاوتی بین این که زوجه شاغل یا خانه دار باشد، نمی کند


Mohamad sheykhi

بر اساس قانون مدنی ، نفقه زن در عقد دائم بر عهده شوهر است . به این معنا که زمانی که زن و مرد به عقد دائم یکدیگر درآمدند ، مرد مکلف می شود که به همسر خود نفقه بپردازد . همانگونه که از این ماده مشخص است ، تکلیف پرداخت نفقه زن بر عهده مرد است و زن در این خصوص هیچگونه وظیفه ای نخواهد داشت و حتی در صورتی که شاغل باشد هم موظف نیست برای زندگی مشترک هزینه ای بپردازد ؛ چرا که بر اساس شرع و قانون وظیفه تامین نفقه زن بر عهده همسر وی قرار گرفته است . نفقه زن شاغل یکی از مزایای نفقه زن آن است که پرداخت نفقه به وی مشروط به فقر زن نیست . بنابراین حتی اگر زن دارای اموالی بوده و قادر به تامین نیازهای خود بوده و همچنین در صورتی که زن شاغل باشد ، باز هم پرداخت نفقه زن بر عهده شوهر است . لذا در پرداخت نفقه به زن تفاوتی میان زنان شاغل و زنان غیر شاغل نیز وجود ندارد


محسن جعفری

با سلام میزان تعیین نفقه توسط کارشناس به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از آنها شان زن میباشد


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.