جرم اخاذی در قانون مجازات اسلامی

جرم اخاذی در قانون مجازات اسلامی

جرم اخاذی در قانون مجازات اسلامی

افراد زیادی در جامعه، توسط مجرمان در کوچه و خیابان یا در فضای مجازی مورد اخاذی قرار گرفته یا از این جرم به شدت ترسان و نگران هستند. در این مقاله جزئیات جرم اخاذی و مجازات آن در قانون جزایی ایران بررسی می گردد.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

تعریف اخاذی از زبان وکیل

اخاذی در لغت به معنای گرفتن و ستاندن بوده و در اصطلاح حقوقی به معنای گرفتن با توسل به فشار، تهدید و خشونت است. این جرم در زبان عامه بیشتر با عنوان زورگیری شهرت دارد.

صورت فیزیکی (رکن مادی) جرم اخاذی این است که مجرم برای اعمال فشار از اسلحه گرم یا سرد استفاده کرده و یا با روش هایی مانند تهدید به افشای اسرار یا از بین بردن حیثیت و آبرو، بخواهد منافعی کسب کند. منافع مورد نظر مجرم می تواند مال، شبه مال، سند، نوشته، امضا و هر نوع منفعت مادی یا معنوی دیگر باشد.

رکن معنوی جرم به معنای سوء نیت آگاهانه و عالمانه نسبت به عمل است. یعنی فرد دانسته و با نیت کسب منفعت برای خود و ضرر رساندن به دیگری، عمل مذکور را انجام دهد.

رکن قانونی به این معناست که عمل در قانون جزا به عنوان جرم شناخته شده و مجازاتی برای آن تعیین شده باشد. جرم اخاذی در مفاد مختلفی از قانون جرم انگاری شده است که در قسمت بعد ذکر می گردد.

 

 

 

مشاوره اخاذی

 

 

مجازات جرم اخاذی در قانون مجازات اسلامی

ماده 617 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات های بازدارنده مصوب 1392) به عنوان رکن قانونی جرم اخاذی با سلاح محسوب می شود. طبق این ماده «هر کس به وسیله چاقو و یا هر نوع اسلحه دیگر تظاهر یا قدرت نمایی کند یا آن را وسیله مزاحمت اشخاص یا اخاذی یا تهدید قرار دهد یا با کسی گلاویز شود» به مجازات حبس از 6 ماه تا 2 سال و تا 74 ضربه شلاق محکوم می گردد.

رکن قانونی جرم اخاذی بدون سلاح در ماده 665 به این شرح آمده است: «هر کس مال دیگری را برباید و عمل او مشمول عنوان سرقت نباشد به حبس از شش ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.»

طبق بند الف ماده 5 قانون سمعی بصری «وسیله تهدید قرار دادن آثار مستهجن به منظور اخاذی یا هر منظور نامشروع و غیرقانونی دیگر» جرم بوده و مجازات آن دو تا پنج سال حبس و ده سال محرومیت از حقوق اجتماعی و 74 ضربه شلاق می باشد.

 

طبق ماده 668 «هرکس با اجبار و قهر یا با اکراه و تهدید دیگری را ملزم به دادن نوشته یا سند یا امضا و یا مهر نماید و یا سند و نوشته ای که متعلق به او یا سپرده به او می باشد را از وی بگیرد» مجازاتی معادل حبس از 45 روز تا یک سال و حداکثر 74 ضربه شلاق خواهد داشت.

طبق ماده 669 «هرگاه کس دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی، شرفی، مالی یا افشاء سری نسبت به خود یا بستگان او نماید، اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا مال یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد» به شلاق تا 74 ضربه و حبس از یک ماه تا یک سال محکوم می گردد.

 

 

تعرفه خدمات دفاتر خدمات قضایی 1403
نکات حقوقی جرم اخاذی 
مجازات زورگیری در ایران
درباره ما 

 

 

آیا جرم اخاذی قابل گذشت است؟

قبل از اینکه قابل گذشت بودن جرم اخاذی را بررسی کنیم باید بدانیم فرض بر این است که تمام جرایم غیر قابل گذشت هستند مگر اینکه عکس آن تصریح شده باشد. وقتی جرمی قابل گذشت باشد به این معناست که در صورت رضایت شاکی خصوصی، تعقیب و مجازات مجرم متوقف خواهد شد. یعنی برای مجازات مجرم حتما باید شاکی خصوصی وجود داشته باشد.

برخی جرایم غیر قابل گذشت هستند. به عبارت دیگر حتی اگر شاکی خصوصی رضایت دهد یا شاکی خصوصی وجود نداشته باشد، دادستان به عنوان شاکی مدعی العموم تعقیب و مجازات مجرم را درخواست می کند. جرایمی که بیشتر جنبه عمومی دارند غیر قابل گذشت تلقی می شوند.

 

جرم اخاذی از نوع جرایم ماده 665، 668 و 669، به موجب ماده 104 قانون مجازات اسلامی به جرایم قابل گذشت تبدیل شده است. بنابراین تعقیب و مجازات مجرم فقط در صورتی امکان پذیر است که بزه دیده یا قربانی شکایت خود را ثبت نماید.

جرایم ماده 617 قانون مجازات اسلامی و ماده 5 قانون سمعی و بصری غیر قابل گذشت هستند.

برای اطلاع از جزئیات این جرم و مجازات آن در حالت های مختلف، بهتر است با وکیل متخصص تماس بگیرید.

 

 

 

مجازات اخاذی

 

 

برای شکایت از جرم اخاذی به کجا مراجعه کنیم؟

برای شکایت از جرم اخاذی باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید. بعد از ثبت شکوائیه و ارائه مدارک لازم، پرونده تشکیل شده و به دادسرای محل وقوع جرم ارجاع می گردد. تحقیقات اولیه در دادسرا انجام شده و اگر مدارک، کافی و دال بر ارتکاب جرم باشند، پرونده به دادگاه کیفری همان حوزه قضایی فرستاده می شود.

 

آدرس وکیل خوب برای پرونده اخاذی

اگر به عنوان بزه دیده جرم اخاذی قصد شکایت و احقاق حقوق دارید، باید حتما با یک وکیل خوب مشورت نمایید. وکیل از جزئیات جرم در قانون اطلاعات کافی داشته و می تواند به بهترین شکل راهنما و مشاور شما باشد. با مراجعه به سایت وکالت تکلفنی می توانید با وکلای زبده و کارآزموده مشورت کنید.

جهت دریافت مشاوره حقوقی تلفنی از برترین وکلای ایران با شماره 09212242670 و یا 02147625900 تماس حاصل نمایید. خدمات نگارشی از دیگر خدمات این سایت تخصصی است. لازم به ذکر است خدمات حقوقی سایت وکالت تلفنی به صورت شبانه روزی و در تمامی ایام هفته حتی تعطیلات رسمی ارائه می گردد.

لازم نیست نگران هزینه های مشاوره باشید. زیرا مشاوره آنلاین و تلفنی با قیمت کاملا به صرفه و اقتصادی انجام می گیرد . برای اطلاع از هزینه مشاوره حقوقی می توانید با کارشناسان سایت وکالت تلفنی تماس بگیرید.

 

 

 

 

 

 


سوالات متداول

نظرات

ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.