بهترین وکیل برای مطالبه دیه

بهترین وکیل برای مطالبه دیه

بهترین وکیل برای مطالبه دیه

مطالبه دیه چگونه است؟ برای مطالبه دیه چه باید کرد؟ سوالات مذکور از جمله مهم ترین و متداول ترین سوالاتی هستند که متقاضیان دریافت مشاوره حقوقی دیه از مشاورین موسسه حقوقی وکلای تلفنی می پرسند. همه ما به خوبی با دیه آشنا هستیم. به عنوان مثال قطعا شما هم در بحث های خانوادگی شنیده اید که فلان شخص با دریافت دیه یکی از اقوام خود توانسته خانه، ماشین و ... بخرد اما قطعاً با بحث های حقوقی دیه و مطالبه آن آشنا نیستید. در نتیجه با یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی وکلای تلفنی همراه ما باشید تا به طور تفصیلی به موضوع مطالبه دیه بپردازیم.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

دیه چیست؟

اولین گام برای آشنایی با مطالبه دیه، پرداختن به مفهوم دیه می باشد. در ابتدا بایستی با معنای لغوی آن آشنا شویم. هنگامی که این واژه را در لغت نامه های مختلفی جستجو می کنیم با کلمه خون بها مواجه خواهیم شد. در واقع معنای حقوقی دیه از معنای لغوی آن دور نیست. به همین خاطر با استناد به ماده 17 قانون مجازات اسلامی، دیه را می توان مالی دانست که در صورت وجود شرایط لازم، بایستی به مجنی علیه یا اولیای دم او پرداخت شود. لازم به ذکر است که در ادامه به بررسی شرایط و موارد مطالبه دیه خواهیم پرداخت. همچنین بایستی بگوییم مقدار دیه در قوانین مشخص شده است و در صورتی که مقدار دیه مشخص نباشد به آن، ارش می گویند.

در چه مواردی می توان مطالبه دیه کرد؟

همانطور که گفته شد، دیه تنها در مواردی که قانونگذار ذکر کرده است، پرداخت می شود. به همین منظور ماده 17 قانون مجازات اسلامی عنوان می کند: «دیه اعم از مقدر و غیرمقدر، مالی است که در شرع مقدس برای ایراد جنایت غیرعمدی بر نفس، اعضاء و منافع و یا جنایت عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد به موجب قانون مقرر می شود». در نتیجه می توان مطالبه دیه را شامل موارد ذیل دانست:

  • جنایات غیر عمد اعم از این که بر جان افراد یا جسم آنها باشد.
  • جنایات عمدی که به هر حال امکان قصاص مجرم وجود نداشته باشد.
  • در صورتی که مجنی علیه یا اولیای دم وی نسبت به گرفتن دیه به جای قصاص مصالحه کنند.

 

 

مطالبه دیه

 

 

دیه در ماه های حرام

یکی دیگر از مواردی که هنگام مطالبه دیه و محاسبه دیه حائز اهمیت است، میزان دیه در ماه های حرام می باشد. ماده 555 قانون مجازات اسلامی عنوان می کند، در صورتی که رفتار قاتل و فوت مقتول در یکی از ماه های حرام (محرم، رجب، ذی الحجه و ذی القعده) باشد، دیه افزایش می یابد. همچنین با استناد به مواد دیگر این قانون شرایط دیگری برای افزایش میزان دیه در ماه های حرام در نظر گرفته شده است که عبارتند از:

  • عدم تفاوت بین قتل عمد و غیرعمد.
  • عدم تفاوت بین افراد بالغ و نابالغ.
  • افزایش دیه تنها مربوط به قتل است.

اکنون نوبت آن است که به سراغ محاسبه دیه در ماه های حرام برویم. در واقع قوه قضاییه در ابتدای هر سال میزان دیه عادی را مشخص می کند. به عنوان مثال دیه در سال 1402 برابر با ۹ میلیارد ریال یا ۹۰۰ میلیون تومان می باشد. حال با استناد به ماده 555 قانون مجازات اسلامی در ماه های حرام به میزان یک سوم دیه کامل به دیه مقتول افزوده می شود. شما می توانید برای محاسبه دیه با وکیل مطالبه دیه مشاوره حقوقی انلاین و رایگان داشته باشید.

 

 

مشاوره حقوقی مطالبه دیه
مشاوره حقوقی محاسبه دیه
مشاوره حقوقی مطالبه دیه از دولت
مشاوره حقوقی کیفری
درباره ما

 

 

برای مطالبه دیه چه باید کرد؟

یکی دیگر از متداول ترین سوالاتی که افراد هنگام دریافت مشاوره حقوقی دیه می پرسند، این است که برای مطالبه دیه چه باید کرد؟ در پاسخ به این سوال بایستی بگوییم، مجنی علیه یا اولیای دم وی می توانند به صورت مستقیم در دادسرا دعوای خود را مطرح کنند. همچنین امکان درخواست شروع فرآیند رسیدگی از طریق مرجع انتظامی نیز وجود دارد. برای شروع فرایند مطالبه دیه، فرد ابتدا بایستی دادخواست خود را تنظیم نماید. سپس مدارک زیر را فراهم کند:

  • کپی دادنامه. (اختیاری).
  • کپی گزارش مرجع انتظامی. (اختیاری).
  • کپی نظر پزشکی قانونی. (اختیاری).
  • ارائه مدارک هویتی نظیر کارت ملی.

در آخر نیز فرد بایستی هزینه های مربوطه را پرداخت نماید. همچنین ذکر این نکته حائز اهمیت است که اگر هر کدام از مدارک اختیاری فوق الذکر وجود نداشتند، متقاضی می تواند یکی از دلایل زیر را ارائه نماید:

  • جلب نظر کارشناس.
  • استماع شهادت شهود.
  • شماره پرونده استنادی.
  • درخواست استعلام.

 

وکیل مطالبه دیه

 

بهترین وکیل برای مطالبه دیه کیست؟

برای اینکه شما بتوانید نسبت به مطالبه دیه اقدام کنید، بایستی نحوه بروز خسارت و شدت آن را در دادگاه اثبات نمایید. در نتیجه قطعاً به کمک یک وکیل نیاز خواهید داشت. پس اگر به دنبال بهترین وکیل برای مطالبه دیه هستید، بایستی با ویژگی های وی نیز آشنا شوید. ویژگی های بهترین وکیل برای مطالبه دیه عبارتند از:

  • تسلط کامل بر قوانین دیه.
  • تسلط بر نحوه محاسبه دیه.
  • قلم بسیار خوب برای نگارش دادخواست.
  • بررسی همه جانبه اسناد و مدارک موجود.
  • تسلط بر آیین دادرسی رسیدگی به مطالبه دیه.

شما می توانید برای دریافت مشاوره حقوقی دیه با بهترین وکیل برای مطالبه دیه مشاوره حقوقی تلفنی داشته باشید.

 

آدرس بهترین وکیل برای مطالبه دیه

قطعاً تاکنون با اهمیت مشاوره با یک وکیل مطالبه دیه جهت گرفتن دیه آشنا شده اید و به دنبال آدرس بهترین وکیل مطالبه دیه هستید. ما در موسسه حقوقی وکلای تلفنی با بهره مندی از بهترین وکلای مطالبه دیه ایران در کنار شما هستیم تا فرآیند گرفتن دیه را برای شما تسهیل نماییم. شما می توانید همین الان از طریق مشاوره حقوقی با بهترین وکیل مطالبه دیه در ارتباط باشید.


سوالات متداول

نظرات

ابوالفضل علی مددی

سلام.تغلیظ دیه در ماه های حرام(رجب،محرم،ذی الحجه،ذی القعده)میباشد.یک سوم به دیه کامل اضافه میگردد.وفرقی بین قتل عمد وغیرعمد نیز نمی‌باشد.ولی تغلیظ دیه صرفا شامل قتل می‌شود وشامل جنایات غیرقتل نمی‌شود


معراج فرجی

برای افزایش میزان دیه در ماه های حرام در نظر گرفته شده است که عبارتند از: عدم تفاوت بین قتل عمد و غیرعمد. عدم تفاوت بین افراد بالغ و نابالغ. افزایش دیه تنها مربوط به قتل است. اکنون نوبت آن است که به سراغ محاسبه دیه در ماه های حرام برویم


بهنام رحمانی فرد

با سلام هنگام مطالبه دیه و محاسبه دیه حائز اهمیت است، میزان دیه در ماه های حرام می باشد. ماده 555 قانون مجازات اسلامی عنوان می کند، در صورتی که رفتار قاتل و فوت مقتول در یکی از ماه های حرام (محرم، رجب، ذی الحجه و ذی القعده) باشد، دیه افزایش می یابد. همچنین با استناد به مواد دیگر این قانون شرایط دیگری برای افزایش میزان دیه در ماه های حرام در نظر گرفته شده است که عبارتند از: عدم تفاوت بین قتل عمد و غیرعمد. عدم تفاوت بین افراد بالغ و نابالغ. افزایش دیه تنها مربوط به قتل است. اکنون نوبت آن است که به سراغ محاسبه دیه در ماه های حرام برویم. در واقع قوه قضاییه در ابتدای هر سال میزان دیه عادی را مشخص می کند. به عنوان مثال دیه در سال 1402 برابر با ۹ میلیارد ریال یا ۹۰۰ میلیون تومان می باشد. حال با استناد به ماده 555 قانون مجازات اسلامی در ماه های حرام به میزان یک سوم دیه کامل به دیه مقتول افزوده می شود


آزاده حیدری

قانون مدنی افراد را مسئول اعمال و رفتار خود می داند. بنابراین افراد موظفند در صورت وارد کردن خسارت به سایر افراد آن را جبران نمایند. بر همین اساس دیه نیز نوعی جبران خسارت وارد شده است که افراد خاطی آن را پرداخت می کنند. همچنین دیه را می توان به عنوان نوعی مجازات تلقی کرد. از طرفی بر اساس مجازات های مقرر در دین اسلام که شامل حد، قصاص، دیه و تعزیر می باشند، بدون شک این نوع جریمه جزو مجازات‌های تعیین شده در دین اسلام است.


مجید پریدست فومنی

با سلام دیه یا خون بها که مقدر یا غیر مقدر است جهت ایراد خسارت بدنی اعم از فوت مقتول یا قطع اعضا در صورتیکه به هر دلیل قصاص ممکن نباشد پرداخت خواهد شد که اگر میزان آن توسط کارشناس مربوط قابل اعلام باشد مقدر و در غیر اینصورت توسط قاضی تعیین که به آن غیر مقدر گفته میشود


امین چراغی شیخ آباد

دیه مالی است که به سبب جنایات بر نفس یا عضو به مجنی علیه یا به ولی یا اولیای دم او داده می شود. در قتل های خطایی، شبه عمد و جرح شبه عمد، دیه تعلق می گیرد. هنگامی که تعقیب امر جزایی و اجرای مجازات به دلایلی مانند فوت متهم یا محکوم علیه در مجازات های شخصی، گذشت شاکی یا مدعی خصوصی در جرائم قابل گذشت، عفو، نسخ مجازات قانونی، اعتبار امر مختومه، مرور زمان در مجازاتهای بازدارنده موقوف گردد و نتوان موضوع را از طریق کیفری تعقیب نمود، فرد می تواند با ارائه دادخواست مطالبه دیه به مراجع حقوقی طرح دعوا کند. فرایند دادرسی کیفری راجع به مطالبه‌ی دیه در جنایات غیرعمدی امروزه در جنب حقوق کیفری ماهوی (حقوق تعیین کننده)، حقوق کیفری شکلی (حقوق تضمین کننده) اهمیتی بیش از پیش یافته است؛ این اهمیت از آن روست که حقوق متهم در جریان رسیدگی و در قالب فرایند از مرحله‌ی وقوع جرم، کشف، تعقیب، تحقیق، رسیدگی بدوی، رسیدگی نهایی و نیز اجرای حکم، به بهترین شکل ممکن تضمین و تأمین شود. در مجموع باید گفت فرایند دادرسی کیفری در خصوص مطالبه‌ی دیه در جنایات غیرعمدی، خصوصاً در قلمرو سوانح رانندگی ناشی از عدم رعایت مقرّرات و نظامات، با شکایت شاکی آغاز می‌شود. شاکی یا می‌تواند به طور مستقیم از طریق نهاد دادسرا اقدام به طرح دعوای جزایی نماید یا اینکه با مراجعه به مرجع انتظامی، خواستار شروع روند رسیدگی به موضوع شود؛ هرچند در صورت نخست نیز دادسرا با ارجاع امر به مرجع انتظامی، می‌تواند خواستار تهیه و ارسال گزارش نهایی حسب مورد و در خصوص موضوع گردد. در هر شکل، با ارجاع امر و طرح موضوع در دادسرا، فرایند دادرسی در چارچوب نظام قضایی مطرح می‌شود.


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، سلامتی جسم و جان افراد ، در جامعه از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد و قانون گذار نیز به این موضوع اهمیت داده است . به همین دلیل در صورتی که جنایتی ، علیه جان افراد انجام شود و یا سلامتی اعضای آن ها را دچار آسیب کند ، فرد مرتکب ، بر اساس قانون مجازات اسلامی ، موظف به پرداخت دیه جنایت و آسیب وارده می باشد . دیه ، نوعی از مجازات است و مالی می باشد که مرتکب جنایت باید به زیان دیده از جرم یا اولیای دم او بپردازد. بر اساس ماده 17 قانون مجازات اسلامی عنوان می کند: «دیه اعم از مقدر و غیرمقدر، مالی است که در شرع مقدس برای ایراد جنایت غیرعمدی بر نفس، اعضاء و منافع و یا جنایت عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد به موجب قانون مقرر می شود». پس باید دانست که امکان اجرای دیه و قصاص به صورت همزمان وجود ندارد. مساله بعدی اشاره به این نکته مهم است که تغلیظ دیه در ماه های حرام تنها در صورت فوت مجنی علیه اتفاق می افتد نه برای هر نوع آسیب وارده به افراد. برای اینکهاز صفر تا صد پروسه مطالبه دیه را بدون هیچ نوع استرسی طی نمائید بهتر است که با وکلای موسسه وکیل تلفنی مشورت بگیرید تا از نتیجه کار مطمئن باشید.


مجید پریدست فومنی

با سلام دیه یا خون بها که مقدر یا غیر مقدر است جهت ایراد خسارت بدنی اعم از فوت مقتول یا قطع اعضا در صورتیکه به هر دلیل قصاص ممکن نباشد پرداخت خواهد شد که اگر میزان آن توسط کارشناس مربوط قابل اعلام باشد مقدر و در غیر اینصورت توسط قاضی تعیین که به آن غیر مقدر گفته میشود


مهران رمضان پناه

باسلام دیه یاخون بها،ازقوانین اسلام است وبراساس تعاریف فقهی،مال یاپولی است که به سبب کشتن انسان یانقص عضوبه کسی که صدمه دیده است یابه بازماندگان اوپرداخت می شود.درتعریف حقوقی دیه،کیفرنقدی است که ازمجرم به نفع مجنی علیه یاقائم مقام اوگرفته می شودمیزان دیه ازسوی شارع(دادگاه)، حسب موردبرای جنایت تعیین شده است.


وحید فراست

مطالبه دیه در مواردی است که جنایت یا شبه عمدی است یا خطای محض البته که در جرایم عمدی در مواردی می توان قصاص را به دیه تبدیل نمود


فریبرز ذوالفقاری

با سلام خدمت شما کاربر گرامی دیه تنها در مواردی که قانونگذار ذکر کرده است، پرداخت می شود. به همین منظور ماده 17 قانون مجازات اسلامی عنوان می کند: «دیه اعم از مقدر و غیرمقدر، مالی است که در شرع مقدس برای ایراد جنایت غیرعمدی بر نفس، اعضاء و منافع و یا جنایت عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد به موجب قانون مقرر می شود».


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.