حقوق زن در دعاوی خانواده

حقوق زن در دعاوی خانواده

حقوق زن در دعاوی خانواده

انعقاد عقد نکاح، باعث به وجود آمدن حقوقی برای دو طرف می‌شود. دین اسلام به تک تک این حقوق اشاره کرده و قانونگذار نیز با توجه به آن ها قوانینی تالیف کرده است. برخی از حقوق زن و مرد شناخته شده‌تر هستند و تقریبا تمام افراد به محض وقوع عقد ازدواج به آن ها عمل می‌کنند. اما از طرف مقابل برخی از این حقوق و وظایف زن و شوهر در برابر یکدیگر نیز ناشناخته هستند و بسیاری از افراد فقط در زمان وقوع مشکلات، مثل بروز دعاوی خانوادگی است که از آن ها مطلع می‌شوند. موسسه حقوقی وکلای تلفنی درباره هر دو گروه از این حقوق و وظایف توضیحات کافی را در اختیار شما عزیزان قرار داده است. در این مقاله نیز قصد دارد در رابطه با حقوق زن در قانون ایران و دعاوی خانواده صحبت کند. اطلاع یافتن از این حقوق بر هر فردی که تابعیت ایران دارد و طبق قوانین ایران زندگی می‌کند، لازم و ضروریست. بنابراین توصیه می‌کنیم حتما تا انتهای این مقاله با موسسه حقوقی وکلای تلفنی همراه باشید، حتی اگر با همسر خود دچار مشکل نشده اید و زندگی آرام و خوبی دارید!

 

هزینه مشاوره حقوقی

اجرت المثل ایام زوجیت چیست؟

بسیاری از افراد از حقوق زن فقط مهریه و نفقه را جزو حقوق مالی می‌دانند. در حالی که وقوع عقد نکاح باعث به وجود آمدن سه نوع حق مالی برای زوجه می‌شود که این حقوق عبارتند از؛ 1. مهریه 2. نفقه 3. اجرت المثل.
درباره مهریه و نفقه مفصلا در مقالات دیگر صحبت کرده ایم پس برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آن ها، به مقالات دیگر موجود در سایت مراجعه نمایید. اما اجرت المثل ایام زوجیت در اصل هزینه انجام کارهای منزل است که مرد باید به زن بپردازد.به عبارت دیگر زن می‌تواند در قبال کارهایی که در خانه شوهر انجام می‌دهد، مثل آشپزی کردن، ظرف شستن، شیر دادن به بچه و ... از شوهر خود مزد بگیرد. این مزد که در صورت مطالبه زن، شوهر باید بپردازد همان اجرت المثل ایام زوجیت است.

حق حبس در چه زمانی مطرح می‌شود؟

حق حبس یکی دیگر از حقوق زن محسوب می‌شود که اکثر خانم ها از آن بی خبرند! قانونگذار در ماده 1085 قانون مدنی بیان می‌کند: " زن می‌تواند تا مهر به او تسلیم نشده از ایفاء وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند، مشروط بر اینکه مهر او حال باشد." همانطور که دین اسلام و قانون ایران وظایفی برای زوج در مقابل زوجه در نظر گرفته اند، وظایفی هم برای زوجه در برابر زوج قرار داده اند. اما در صورتی که مهریه زوجه حال باشد (برای پرداخت آن مهلت تعیین نشده باشد) و زوج از پرداخت آن امتناع ورزد، زوجه می‌تواند به وظایف خود در برابر زوج عمل نکند. این حق همان حق حبس است که البته شرایط خاص خود را دارد. به طور مثال یکی از شرایط استفاده از حق حبس، به موجب ماده 1086 قانون مدنی این است که زن تا زمانی که وظایف خود در مقابل شوهر را انجام نداده، حق استفاده از حق حبس را دارد. به طور مثال زنی که با اختیار و خواست خود تمکین کرده، الان پس از گذشت چند سال یا چند ماه از زندگی مشترک دیگر نمی‌تواند از حق حبس بهره‌مند شود.

 

زن در چه شرایطی می‌تواند برای مطالبه مهریه اش اقدام کند؟

مهریه یکی دیگر از حقوق زن برعهده شوهر است که در دسته حقوق مالی قرار می‌گیرد. مهریه با توجه به نحوه پرداخت یا مطالبه به دو دسته تقسیم می‌شود؛

  • مهریه عندالاستطاعه: در این حالت زن نمی‌تواند مهریه را مطالبه کند. بلکه مرد باید زمانی که استطاعت مالی دارد، مهریه زن را بپردازد.
  • مهریه عندالمطالبه: در این حالت مرد باید به محض مطالبه مهریه از جانب زن، آن را بپردازد.

حال اگر مهریه زوجه از نوع عندالمطالبه باشد، او تحت هر شرایطی می‌تواند مهریه اش را مطالبه کند. البته در مهریه عندالاستطاعه هم اگر مرد از نظر مالی توان پرداخت داشته باشد و نپردازد، زن می‌تواند آن را مطالبه کند. اما در هر حالت مهریه که از مهمترین حقوق زن است، تحت هیچ شرایطی ساقط نمی‌شود مگر در صورت بخشش و گذشت خودش.

حق نفقه و ارث زوجه در عقد موقت

نفقه نیز از دیگر حقوق زن به حساب می‌آید که از اهمیت زیادی برخوردار است. اما نکته مهم این که این حق فقط مختص عقد ازدواج دائم است و در عقد ازدواج موقت، چنین حقی برای زن در نظر گرفته نمی‌شود. یعنی در عقد موقت، مرد در قبال نفقه زن هیچ تکلیف و وظیفه‌ای ندارد. همچنین به موجب ماده 940 قانون مدنی، طرفین در ازدواج موقت از یکدیگر ارث نمی‌برند. پس با این که حق ارث یکی از حقوق زن است اما این حق نیز مثل نفقه فقط منحصر در ازدواج دائم می‌باشد نه موقت.

حق تنصیف چیست؟

حق تنصیف نیز از دیگر حقوق زن است که به نوعی در زیر مجموعه حقوق مالی قرار می‌گیرد. طبق این حق، زن می‌تواند خواستار نصف کردن اموال شوهر خود باشد. البته فقط اموالی که در طول زوجیت تحصیل شده، نه همه اموال وی. حق تنصیف اموال هم مثل بسیاری از حقوق زن و شوهر، پیچیدگی ها و شرایط خاص خود را دارد. برای اطلاع از این شرایط می‌توانید مقاله تالیف شده با این مضمون که در وب سایت موسسه حقوقی وکلای تلفنی قرار داده شده را مطالعه نمایید. همچنین می‌توانید از طریق مشاوره حقوقی تلفنی یا مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان و ارتباط با وکلای موسسه، از این شرایط مطلع شوید.

 

وکیل طلاق

در چه مواردی زن حق طلاق دارد؟

وکالت در طلاق، عدم پرداخت نفقه از جانب زوج، عسر و حرج زوجه در زندگی مشترک، غیبت بیش از چهار سال زوج از جمله مواردی هستند که حق طلاق را برای زن ثابت می‌کنند. بنابراین حق طلاق زوجه با این که یکی از حقوق زن است اما تحت هر شرایطی ثابت نیست. زیرا زن نمی‌تواند خود را مطلقه کند مگر در موارد گفته شده. در نتیجه به نظر می‌رسد حق طلاق بیشتر جزو حقوق زوج باشد و تحت شرایطی برای زوجه نیز ثابت شود.

 

ارتباط در واتس اپ

مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خانواده

با توجه به پیچیدگی مسائل مربوط به حقوق زن در دعاوی خانوادگی، بهترین راهکار در زمان بروز مشکلات خانوادگی مشاوره با وکیل خانواده است. وکلای خانواده موسسه حقوقی وکلای تلفنی با تجربه و تخصصی که در این زمینه دارند قطعا بهترین راهکارها را به شما پیشنهاد خواهند داد و از حقوق شما در این دعاوی به بهترین نحو دفاع خواهند کرد. برای برقراری ارتباط با وکلای این موسسه و دریافت مشاوره حقوقی، فقط کافیست یکی از مشاوره های حقوقی تلفنی موسسه را خریداری نمایید یا با شماره 09212242670 تماس بگیرید.

 

 

حقوق زن بعد از ازدواج
مشاوره حقوقی حق التنصیف
مشاوره حقوقی ازدواج
مشاوره حقوقی خانواده
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

حسین سیفی

در روابط زوجین زن دارای حقوق و البته تکالیفی می باشد که بعضاً با اطلاعات ناقص از این حقوق موجبات ضایع گردیدن و زایل گردیدن حقوق زن فراهم می‌گردد به عنوان مثال استفاده از حق حبس برای زن در فرضی است که حتی یک مرتبه هم تمکین نکرده باشد قابلیت اعمال دارد لذا در صورت ولو یک بار تمکین کردن عملاً حق حبس زن ساقط و زائل میگردد


احمدجوکاری

با سلام یکی از دلایل بی شمار بودن دعاوی خانواده در دادگاه ها عدم اطلاع و آگاهی زوجین از حقوق قانونی خود در بدو ازدواج است. بی شک از بهترین راهکارها جهت کاهش پرونده ها اقدامات پیشگیرانه از قبیل آموزش و آشنا کردن زوجین به حقوق خود و عواقب و آثارتعهداتی است که در شروع زندگی و عقدنامه نکاحیه می پذیرند و برآن توافق می نمایند.


محسن حاجی آبادی

 حق طلاق زوجه با این که یکی از حقوق زن است اما تحت هر شرایطی ثابت نیست. زیرا زن نمی‌تواند خود را مطلقه کند مگر در موارد گفته شده. در نتیجه به نظر می‌رسد حق طلاق بیشتر جزو حقوق زوج باشد و تحت شرایطی برای زوجه نیز ثابت شود.


سهند مهدی پور

سلام حق حبس یکی دیگر از حقوق زن محسوب می‌شود که اکثر خانم ها از آن بی خبرند! قانونگذار در ماده 1085 قانون مدنی بیان می‌کند: " زن می‌تواند تا مهر به او تسلیم نشده از ایفاء وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند، مشروط بر اینکه مهر او حال باشد.


سپیده کرمی

با سلام ،حقوق زن در خانواده از نظر مالی، یکی از مهم ترین جوانب حق و حقوق او به حساب می‌آید. در نظام اسلام، زن از لحاظ تمتع از حقوق مالی با مرد برابر است. بنابراین می‌تواند این حق را به طور مستقل و کامل دریافت کند. البته این حق در شرایطی که ثبات خانواده برقرار است و بعد از طلاق، با هم تفاوت‌هایی دارند.


محمدی

به تبع زیاد شدن پرونده های طلاق در جامعه کم و بیش لغات و اصطلاحات حقوقی از قبیل نفقه و اجرت المثل به گوش مردم رسیده اما متاسفانه صرفا اطلاعات کمی و حتی بعضا اطلاعات نادرستی در ذهن عموم مردم شکل گرفته قطعا گرفتن نفقه و مواردی از این دست نیاز به بررسی شرایطی دارد که قطعا در حیطه تخصص مشاورین حقوقی مجرب که در زمینه دعاوی خانواده تجربه کافی دارند میباشد وکیل تلفنی امکان دسترسی همه مردم با شرایط آسان و ارزان را فراهم آورده و این جای تشکر و تقدیر دارد موفق باشید


بهنام رحمانی فرد

با سلام و احترام زوجین در زندگی مشترک حقوق متقابل در مقابل یکدیگر دارند که در اینجا به بررسی حقوق زوجه پرداخته شده است ازجمله حقوق زوجه زندگی مشترک مهریه،نفقه و اجرت المثل و همچنین حق حبس می باشد می‌دانیم که مهریه به دو صورت عندالمطالبه و عندالاستطاعه میباشد در مهریه عندالمطالبه هر زمانی که زوجه مهریه خود را مطالبه کند زوج بایستی آنرا پرداخت نمایید اما در مهریه عندالاستطاعه زمانی زوج توانای مالی داشته باشد در صورت مطالبه زوجه بایستی مهریه را پرداخت نماید،از دیگر حقوق زوجه اجرت المثل می باشد زوجه میتواند برای کارهایی که در خانه انجام میدهد به مانند ظرف شستن غذا درست کردن و شیر دادن به فرزند اجرت المثل آنها را از زوج مطالبه نماید از دیگر حقوق زوجه می توان به حق حبس اشاره کرد یعنی تا زمانی که زوج مهریه زوجه را پرداخت ننماید زوجه میتواند از تمکین عام و خاص جلوگیری نماید اما در صورتی که زوجه به اختیار خود تمکین کرده باشد دیگر نمی تواند از حق حبس استفاده نماید البته حق حبس زمانی به وجود می آید مهریه عندالمطالبه و حال باشد.


بشیر علی پاریاد

با سلام .ثابت شدن اجرت المثل برای زوجه پیچیدگی های خاصی دارد و اثبات ان به سادگی اجرت المثل در سایر امور نیست ، برای مثال اثبات قصد عدم تبرع زن یکی از موارد مهم برای اجرت المثل زوجه است . همچنین تنصیف اموال هم شرایط خاص خود را دارد، برای مثال زن ناشزه نمی تواند از تنصیف اموال بهره ببرد .


فریبرز ذوالفقاری

با سلام انعقاد عقد نکاح، باعث به وجود آمدن حقوقی برای دو طرف می‌شود. دین اسلام به تک تک این حقوق اشاره کرده و قانونگذار نیز با توجه به آن ها قوانینی تالیف کرده است. برخی از حقوق زن و مرد شناخته شده‌تر هستند و تقریبا تمام افراد به محض وقوع عقد ازدواج به آن ها عمل می‌کنند. اما از طرف مقابل برخی از این حقوق و وظایف زن و شوهر در برابر یکدیگر نیز ناشناخته هستند و بسیاری از افراد فقط در زمان وقوع مشکلات، مثل بروز دعاوی خانوادگی است که از آن ها مطلع می‌شوند. موسسه حقوقی وکلای تلفنی درباره هر دو گروه از این حقوق و وظایف توضیحات کافی را در اختیار شما عزیزان قرار داده است. در این مقاله نیز قصد دارد در رابطه با حقوق زن در قانون ایران و دعاوی خانواده صحبت کن


محسن جعفری

در شرط تنصیف برای برخواردای زوجه از این حق ، باید درخواست طلاق از سوی مرد و بدون دلیل موجه ای صورت گرفته باشد


Mohamad sheykhi

بسیاری از افراد از حقوق زن فقط مهریه و نفقه را جزو حقوق مالی می‌دانند. در حالی که وقوع عقد نکاح باعث به وجود آمدن سه نوع حق مالی برای زوجه می‌شود که این حقوق عبارتند از؛ 1. مهریه 2. نفقه 3. اجرت المثل. درباره مهریه و نفقه مفصلا در مقالات دیگر صحبت کرده ایم پس برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آن ها، به مقالات دیگر موجود در سایت مراجعه نمایید. اما اجرت المثل ایام زوجیت در اصل هزینه انجام کارهای منزل است که مرد باید به زن بپردازد.به عبارت دیگر زن می‌تواند در قبال کارهایی که در خانه شوهر انجام می‌دهد، مثل آشپزی کردن، ظرف شستن، شیر دادن به بچه و ... از شوهر خود مزد بگیرد. این مزد که در صورت مطالبه زن، شوهر باید بپردازد همان اجرت المثل ایام زوجیت است. حق حبس در چه زمانی مطرح می‌شود؟ حق حبس یکی دیگر از حقوق زن محسوب می‌شود که اکثر خانم ها از آن بی خبرند! قانونگذار در ماده 1085 قانون مدنی بیان می‌کند: " زن می‌تواند تا مهر به او تسلیم نشده از ایفاء وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند، مشروط بر اینکه مهر او حال باشد." همانطور که دین اسلام و قانون ایران وظایفی برای زوج در مقابل زوجه در نظر گرفته اند، وظایفی هم برای زوجه در برابر زوج قرار داده اند. اما در صورتی که مهریه زوجه حال باشد (برای پرداخت آن مهلت تعیین نشده باشد) و زوج از پرداخت آن امتناع ورزد، زوجه می‌تواند به وظایف خود در برابر زوج عمل نکند. این حق همان حق حبس است که البته شرایط خاص خود را دارد. به طور مثال یکی از شرایط استفاده از حق حبس، به موجب ماده 1086 قانون مدنی این است که زن تا زمانی که وظایف خود در مقابل شوهر را انجام نداده، حق استفاده از حق حبس را دارد. به طور مثال زنی که با اختیار و خواست خود تمکین کرده، الان پس از گذشت چند سال یا چند ماه از زندگی مشترک دیگر نمی‌تواند از حق حبس بهره‌مند شود.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.