چه کسی می تواند مجازات زندانی را ببخشد؟

چه کسی می تواند مجازات زندانی را ببخشد؟

چه کسی می تواند مجازات زندانی را ببخشد؟

چه کسی می تواند مجازات زندانی را ببخشد؟ چه شرایطی برای بخشش مجازات زندانی ضروری است؟ همواره سوالات گوناگونی از متخصصین موسسه حقوقی وکلای تلفنی پرسیده می شود که از جمله متداول ترین پرسش های متقاضیان دریافت مشاوره حقوقی به زندانی می توان به سوالات فوق الذکر اشاره داشت. همانطور که می دانید هر جرم دارای مجازات خاصی می باشد. برخی از این مجازات ها به گونه ای هستند که مجرم برای گذراندن دوره محکومیت خود به زندان منتقل می شود. حال سوالی که برای بسیاری از افراد به وجود می آید این است که آیا مجرمین باید کل مدت محکومیت خود را در زندان سپری کنند یا می توان مجازات آنها را بخشید؟ با ما همراه باشید تا در یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی وکلای تلفنی به این سوال پاسخ دهیم که چه کسی می تواند مجازات زندانی را ببخشد؟

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

جرم هایی که مجازات زندان دارند

اولین گام جهت پاسخ به این سوال که چه کسی می تواند مجازات زندانی را ببخشد، بررسی جرم هایی است که مجرم در صورت ارتکاب آنها به مجازات زندان محکوم خواهد شد. همانطور که می دانید قانونگذار برای حفظ نظم جامعه جرائم مختلفی را در نظر گرفته و برای آنها نیز مجازات هایی را تعیین کرده است. یکی از این مجازات ها حبس می باشد.

از جمله جرائمی که دارای مجازات زندان می باشند، می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • جرم زنا یا لواطی که با اجبار یا اکراه بزه دیده انجام گیرد و مرتکب توبه کند.
  • شروع به جرم در جرایم سلب کننده حیات، حبس دائم، حبس تعزیری درجه یک تا سه، قطع عضو، حبس تعزیری درجه چهار، شلاق حدی و حبس تعزیری درجه پنج.
  • معاون در جرایم سالب حیات، حبس دائم، سرقت حدی و قطع عضو عمدی که در قانون برای آنها مجازات تعیین نشده باشد.
  • جرم قوادی برای زنا یا لواط افراد نابالغ.
  • حد سرقت برای بار سوم.
  • دستگیری گروه باغی قبل از درگیری.
  • اکراه کننده مرتکب برای قتل.
  • جرم علیه امنیت کشور در صورتی که محارب نباشد.
  • عضویت آگاهانه در گروه های مخل امنیت.
  • فعالیت تبلیغی علیه جمهوری اسلامی.
  • جرم جاسوسی علیه کشور های دیگر در صورتی که مخل امنیت ایران باشد.
  • فیلم برداری از اماکن نظامی یا ممنوع.
  • و ...

 

انواع حبس در ایران

یکی دیگر از مواردی که هنگام پاسخ به سوال چه کسی می تواند مجازات زندانی را ببخشد، باید بدان پرداخت، انواع حبس در ایران می باشد. همانطور که می دانید در سیستم حقوقی ایران، مجازات ها به چهار نوع حدود، قصاص، دیات و تعزیرات تقسیم بندی می شوند. در نتیجه انواع حبس در ایران عبارتند از:

  • حبس تعزیری: بر اساس ماده 18 قانون مجازات اسلامی، تعزیرات آن دسته از مجازات هایی هستند که نمی توان عنوان حد، دیه یا قصاص بر آنها گذاشت. میزان این مجازات ها در قانون مشخص شده و امکان تغییر یا تبدیل آنها نیز وجود دارد. در نتیجه حبس تعزیری که به هشت درجه تقسیم می شود، حبسی است که برای جرایمی غیر از جرایمی حدی، قصاص یا دیات تعیین می شود.
  • حبس حدی: این نوع حبس توسط شارع مقدس برای جرایمی خاص نظیر سرقت برای بار سوم تعیین شده است.

 

 

مشاوره حقوقی بخشش مجازات زندانی

 

شرایط لازم برای بخشش مجازات زندانی

جهت تخفیف در مجازات زندانی بایستی شرایطی در نظر گرفته شود. در واقع فارغ از اینکه چه کسی می تواند مجازات زندانی را ببخشد، اگر فردی به دنبال تقاضای عفو برای زندانی باشد، بایستی شرایطی را در نظر بگیرد. این شرایط عبارتند از:

  • عدم داشتن بیش از دو فقره سابقه کیفری.
  • اگر فرد در زمان تحمل حبس یا مرخصی اعطایی، مرتکب جرم جدید مستوجب مجازات های درجه ۱ تا ۵ به صورت عمدی نشده باشد.
  • عدم داشتن شاکی خصوصی.
  • جلب رضایت شاکی خصوصی.
  • جبران خسارات وارده به شاکی خصوصی و زیان دیده.
  • مرتکب در محکومیت های قبلی یا فعلی خود از عفو استفاده نکرده باشد.

اگر به دنبال تقاضای عفو برای زندانیان هستید، بایستی بدانید که این کار دارای ریزه کاری های حقوقی بسیاری خواهد بود. در نتیجه بهتر است با یک وکیل برای زندانیان از طریق مشاوره حقوقی در ارتباط باشید.

 

 

پابند الکترونیکی 
بازداشت یا حبس غیرقانونی 
مشاوره حقوقی به زندانی 
مشاوره حقوقی کیفری 
درباره ما 

 

 

چگونگی تقاضای بخشش مجازات زندانی

اگر به دنبال درخواست بخشش مجازات زندانی هستید، باید به سامانه ثنا مراجعه کنید. برای انجام این کار مراحل زیر را باید طی نمایید:

  • ورود به سایت سامانه ثنا به آدرس adliran.ir.
  • ورود به سامانه بخشودگی رهبری.
  • انتخاب گزینه پیگیری و ارائه درخواست عفو.
  • انتخاب گزینه ثبت درخواست عفو.
  • مطالعه توافقنامه ثبت درخواست عفو و رفتن به مرحله بعدی.
  • وارد کردن اطلاعات پایه مانند شعبه رسیدگی کننده، شماره پرونده، نوبت درخواست و غیره.
  • وارد کردن اطلاعات درخواست کننده عفو که می تواند وکیل یا یکی از دوستان و آشنایان زندانی باشد.
  • وارد نمودن اطلاعات شخصی زندانی نظیر نام و نام خانوادگی، نام پدر، تاریخ تولد و غیره.
  • وارد کردن اطلاعات جرم ارتکابی توسط زندانی نظیر نوع جرم، سابقه محکومیت کیفری و میزان محکومیت.
  • بارگذاری مدارک مورد نیاز.
  • ثبت نهایی درخواست عفو.
  • دریافت کد رهگیری و رمز ورود.

شما می توانید با طی کردن مراحل فوق الذکر، تقاضای بخشش مجازات زندانی را داشته باشید. با این حال ما به شما پیشنهاد می کنیم که از طریق مشاوره حقوقی تلفنی با یک وکیل در ارتباط باشید.

 

 

بخشش مجازات

 

چه کسی می تواند مجازات زندانی را ببخشد؟

در آخرین بخش از این مقاله باید به این سوال پاسخ دهیم که چه کسی می تواند مجازات زندانی را ببخشد؟ در پاسخ به این سوال بایستی به اصل صد و دهم قانون اساسی اشاره کنیم. بر اساس این اصل که وظایف و اختیارات رهبری در آن بیان شده است، می توان گفت که بخشش مجازات زندانی از جمله اختیارات رهبری می باشد. بند 11 این اصل در راستای بیان عفو رهبری برای زندانی عنوان می کند: «عفو یا تخفیف مجازات محکومین در حدود موازین اسلامی پس از پیشنهاد رئیس قوة قضائیه». می توانید سوالات خود را از طریق مشاوره حقوقی انلاین و رایگان بپرسید.

 


سوالات متداول

نظرات

امین چراغی شیخ آباد

سلام و عرض ادب اولاً، انسان موجودی ذاتاً اجتماعی است؛ ثانیاً، تضاد منفعت جزء لاینفک زندگی اجتماعی می باشد؛ ثالثاً تضاد منفعت باعث ارتکاب تخلف و جرم می شود. پس انسان به حکم خصوصیت ذاتی خویش ناگزیر از زندگی در اجتماعی می باشد که به طور طبیعی در آن تضاد منفعت وجود دارد و این گونه موجودیت باعث ارتکاب جرم خواهد شد. حال اگر قرار باشد این موجودی که در موقعیت ارتکاب جرم است به حال خود رها شود ناگزی این خصوصیت وی باعث تهدید نظم اجتماعی می گردد و اگر قرار باشد که نظم اجتماعی تهدید شود دیگر هیچ یک از اجزاء اجتماع نخواهند توانست در مسیر بقاء رشد و تعالی قدم بردارند. مجازات در قالب مقررات و قوانین می تواند اهرمی مناسب برای این ناهنجاری ها باشد. حال آیا صرف مجازات موجب التیام این ناهنجاری می شودیا خیر ؟ جایگاه نهاد عفو را در نظام حقوقی پررنگتر نموده، ‌بنابراین این ضرورت احساس که به تبیین نهاد حقوقی عفو در قالب فقه،‌ قوانین موضوعه و سیاست جنایی پرداخته شود.


Mohammad sheykhi

جهت تخفیف در مجازات زندانی بایستی شرایطی در نظر گرفته شود. در واقع فارغ از اینکه چه کسی می تواند مجازات زندانی را ببخشد، اگر فردی به دنبال تقاضای عفو برای زندانی باشد، بایستی شرایطی را در نظر بگیرد. این شرایط عبارتند از: عدم داشتن بیش از دو فقره سابقه کیفری. اگر فرد در زمان تحمل حبس یا مرخصی اعطایی، مرتکب جرم جدید مستوجب مجازات های درجه ۱ تا ۵ به صورت عمدی نشده باشد. عدم داشتن شاکی خصوصی. جلب رضایت شاکی خصوصی. جبران خسارات وارده به شاکی خصوصی و زیان دیده. مرتکب در محکومیت های قبلی یا فعلی خود از عفو استفاده نکرده باشد.


شیرزاد افشاری

با سلام یکی از موارد سقوط مجازات ، عفو می باشد . قانونگذار در قانون اساسی و قانون مجازات اسلامی و سایر قوانین به بررسی عفو و شرایط برخورداری از آن پرداخته است . عفو به دو نوع است : عفو عمومی و عفو خصوصی  افراد محکوم که مشمول عفو می شوند ممکن است از محکومان به حبس باشند که در زندان به سر می برند و یا از محکومان به جزای نقدی در هر صورت باید شرایط استفاده از عفو را داشته باشند .  شرایط عفو محکومان به حبس که در زندان بسر می‌ برند :  محکومان به حبس که در زندان بسر می‌برند در صورتی که دارای شرایط زیر باشند مشمول عفو می شوند : 1 ) سه چهارم محکومیت محکومان به حبس تا یک سال . 2 ) یک ‌دوم محکومیت محکومان به حبس بیش از یک سال تا بیست سال .  3 ) باقیمانده محکومیت محکومان به حبس بیش از بیست سال در صورتی که حداقل ده سال تحمل حبس نموده باشند . 4 ) باقیمانده محکومیت محکومان به حبس ابد برای مردان در صورتی که حداقل پانزده سال و برای زنان در صورتی که حداقل دوازده سال تحمل حبس نموده باشند .  5 ) باقیمانده محکومیت حبس کلیه محکومان جرائم غیرعمدی  6 ) باقیمانده محکومیت حبس ( غیر از حبس ابد ) زنانی که به حکم قانون سرپرستی یا حضانت فرزندانشان را عهده‌دار می‌باشند در صورتی که حداقل یک پنجم حبس را تحمل کرده باشند .  ۷ ) باقیمانده محکومیت حبس محکومان بیمار صعب‌العلاج یا مبتلایان به بیماری‌های غیرقابل علاج که مراتب بیماری آنان مورد تأیید کمیسیون پزشکی قانونی قرار گرفته باشد و مطابق نظریه کمیسیون مذکور قادر به تحمل حبس نباشند . بدیهی است اقدامات دادگاه در جهت اجرای مواد ۵۰۲ و ۵۲۲ قانون آئین دادرسی کیفری مانع اعمال این عفو نیست . ۸ ) باقیمانده محکومیت تا دو سال نگهداری در کانون اصلاح و تربیت و چهار پنجم محکومیت بیش از دو سال نگهداری در کانون اصلاح و تربیت محکومان زیر ۱۸ سال تمام ( در زمان ارتکاب جرم ) به استناد اسناد سجلی و در مورد اتباع بیگانه فاقد اسناد معتبر به تأیید پزشکی قانونی . ۹ ) باقیمانده محکومیت حبس محکومان ذکور بالای ۷۰ سال تمام و اناث بالای ۶۵ سال تمام به استناد اسناد سجلی و در مورد اتباع بیگانه فاقد اسناد معتبر به تأیید پزشکی قانونی به شرط آنکه در محکومیت به حبس بیش از یک سال، حداقل یک ‌پنجم و در محکومیت به حبس ابد ، حداقل پنج سال تحمل کیفر نموده باشند .  


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، بر اساس قانون یکی از موارد سقوط مجازات عفو می باشد . قانونگذار در قانون اساسی و قانون مجازات اسلامی و سایر قوانین به بررسی عفو و شرایط برخورداری از آن پرداخته است . عفو به دو نوع است : عفو عمومی و عفو خصوصی ، افراد محکوم که مشمول عفو می شوند ممکن است از محکومان به حبس باشند که در زندان به سر می برند و یا از محکومان به جزای نقدی در هر صورت باید شرایط استفاده از عفو را داشته باشند . از شرایط استفاده از عفو برای محکومان به حبس می توان به موارد ذیل اشاره کرد : نداشتن بیش از دو فقره سابقه محکومیت مؤثر کیفری، عدم ارتکاب جرم عمدی جدید مستوجب مجازات درجه یک تا پنج در ایام تحمل حبس یا در زمان مرخصی اعطایی. نداشتن شاکی خصوصی و یا جلب رضایت وی و یا جبران ضرر و زیان شاکی خصوصی و زیان‌دیده (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی عدم استفاده از عفو در محکومیت‌های قبلی و فعلی، باید دانست که در خصوص جنبه عمومی جرم و بر اساس قانون اساسی، شخص رهبر می تواند با عفو یا تخفیف مجازات زندانیان موافقت نماید. برای دانستن دیگر جزئیات می توانید با وکلای موسسه هماهنگ نموده ومشکل خویش را بر طرف نمائید.


مجید شیخی

با سلام اولین گام جهت پاسخ به این سوال که چه کسی می تواند مجازات زندانی را ببخشد، بررسی جرم هایی است که مجرم در صورت ارتکاب آنها به مجازات زندان محکوم خواهد شد. همانطور که می دانید قانونگذار برای حفظ نظم جامعه جرائم مختلفی را در نظر گرفته و برای آنها نیز مجازات هایی را تعیین کرده است. یکی از این مجازات ها حبس می باشد. از جمله جرائمی که دارای مجازات زندان می باشند، می توان به موارد زیر اشاره داشت: جرم زنا یا لواطی که با اجبار یا اکراه بزه دیده انجام گیرد و مرتکب توبه کند. شروع به جرم در جرایم سلب کننده حیات، حبس دائم، حبس تعزیری درجه یک تا سه، قطع عضو، حبس تعزیری درجه چهار، شلاق حدی و حبس تعزیری درجه پنج. معاون در جرایم سالب حیات، حبس دائم، سرقت حدی و قطع عضو عمدی که در قانون برای آنها مجازات تعیین نشده باشد.


معراج فرجی

مجازاتها به مجازات حدی تعزیری قصاص و دیات تقسیم می شود که برخی جرایم به دلیل حق الناس بودن مانند قصاص و دیه قابل عفو و بخشش نبوده و جرایم دیگر نیز با توجه به شرایطی قابل عفو بوده که پس از پیشنهاد ریس قوه قضاییه عفو انجام می شود و لازم به ذکر است که عفو از جمله اختیارات رهبری بوده و ایشان تصمیم می گیرند و در جرایم قابل گذشت با رضایت محکوم له اجرا متوقف میشود


سیما غفوری

نحوه ثبت درخواست در سایت عفو قوه قضائیه ۱۴۰۲​، با ورود به سامانه و انتخاب گزینه ارایه و پیگیری درخواست عفو، می باشد. ثبت کننده درخواست عفو، می تواند خود شخص، یا نزدیکان و خویشان درجه یک او، نظیر همسر، مادر، پدر، خواهر یا برادر باشد. پس از ورود به سامانه بخشودگی رهبری و وارد کردن حوزه قضایی، سال های محکومیت و سایر موارد مورد نیاز، می توان درخواست عفو را ثبت نهایی نمود.


وحید فراست

عفو عمومی و عفو خصوصی از انواع عفوها می باشد


محدثه عابدی

با توجه به اینکه در سطح جامعه جرایم مختلفی در حال ارتکاب می باشد و قانونگذار برای برقراری نظم و امنیت مجازات متفاوتی از جمله حبس را پیش بینی نموده است.مجازاتها به مجازات حدی تعزیری قصاص و دیات تقسیم می شود که برخی جرایم به دلیل حق الناس بودن مانند قصاص و دیه قابل عفو و بخشش نبوده و جرایم دیگر نیز با توجه به شرایطی قابل عفو بوده که پس از پیشنهاد ریس قوه قضاییه عفو انجام می شود و لازم به ذکر است که عفو از جمله اختیارات رهبری بوده و ایشان تصمیم می گیرند و شامل کسی می شود که قبلا از عفو استفاده ننموده باشد.


رضا صادقی

با سلام و خسته نباشید لطفا در مورد شرایط مجازات جایگزین حبس هم مقالاتی را ارائه دهید ممنون از لطف شما


فریبرز ذوالفقاری

سلام یکی دیگر از مواردی که هنگام پاسخ به سوال چه کسی می تواند مجازات زندانی را ببخشد، باید بدان پرداخت، انواع حبس در ایران می باشد. همانطور که می دانید در سیستم حقوقی ایران، مجازات ها به چهار نوع حدود، قصاص، دیات و تعزیرات تقسیم بندی می شوند. در نتیجه انواع حبس در ایران عبارتند از: حبس تعزیری: بر اساس ماده 18 قانون مجازات اسلامی، تعزیرات آن دسته از مجازات هایی هستند که نمی توان عنوان حد، دیه یا قصاص بر آنها گذاشت. میزان این مجازات ها در قانون مشخص شده و امکان تغییر یا تبدیل آنها نیز وجود دارد. در نتیجه حبس تعزیری که به هشت درجه تقسیم می شود، حبسی است که برای جرایمی غیر از جرایمی حدی، قصاص یا دیات تعیین می شود.


احمدرضا امیدی

با توجه به تقسیم بندی جرائم از حیث قابلیت گذشت یا غیر قابل گذشت بودن هر نوع مجازاتی اعم از حبس و ... اگر در زمره جرائم قابل گذشت باشد با گذشت شاکی وگرنه با زوال وصف مجرمانه یا عفو عمومی یا عفو خصوصی می‌تواند از حبس رهایی یابد


آزاده حیدری

در اصطلاح حقوق کیفری عفو به معنای اقدامی است که با تصویب نهادهای حکومتی اعم از نهاد رهبری، مجلس قانونگذاری به منظور موقوف ماندن تعقیب متهمان و یا بخشودن تمام یا قسمتی از مجازات محکومان صورت می‌گیرد. در قانون مجازات اسلامی دو نوع عفو داریم: عفو عام (عمومی) عفو خاص (خصوصی) ماده 96 قانون مجازات اسلامی می‌گوید:« عفو یا تخفیف مجازات محکومان، در حدود موازین اسلامی پس از پیشنهاد رییس قوه قضاییه با مقام رهبری است.» ماده 24 قانون مجازات اسلامی :« چنانچه محکوم طی مدت اجرای مجازات تکمیلی، مفاد حکم را رعایت ننماید، دادگاه صادرکننده حکم به پیشنهاد قاضی اجرای احکام برای بار اول مدت مجازات تکمیلی مندرج در حکم را تا یک سوم افزایش میدهد و در صورت تکرار، بقیه مدت محکومیت را به حبس یا جزای نقدی درجه هفت یا هشت تبدیل میکند. همچنین بعد از گذشتن نیمی از مدت مجازات تکمیلی، دادگاه میتواند با پیشنهاد قاضی اجرای حکم در صورت اطمینان به عدم تکرار جرم و اصلاح مجرم، نسبت به لغو یا کاهش مدت زمان مجازات تکمیلی وی اقدام کند.»


علیرضا

به دنبال پاسخ پرسش هایی در مورد پابند الکترونیکی بودم که از طریق جست و جو در فضای اینترنت با سایت شما آشنا شدم علاوه بر اینکه با مطالعه تمام مطالبی که در این مورد در سایت منتشر کرده بودید پاسخ سوالاتم را پیدا کردم یک مشاوره تلفنی هم درخواست کردم که بسیار سریع انجام شد و از همه مهم تر فکر نمیکردم بشه با یک مبلغ مناسب با وکیل صحبت کرد که به لطف خدمات شما ممکن شد ممنونم


نیما عیسی زاده

در پاسخ به این سوال بایستی به اصل صد و دهم قانون اساسی اشاره کنیم. بر اساس این اصل که وظایف و اختیارات رهبری در آن بیان شده است، می توان گفت که بخشش مجازات زندانی از جمله اختیارات رهبری می باشد.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.