کدام جرایم با قسم خوردن اثبات می شوند

کدام جرایم با قسم خوردن اثبات می شوند

کدام جرایم با قسم خوردن اثبات می شوند

کدام جرایم با قسم خوردن اثبات می شوند؟

طرح دعوا صرفا با ادعا و کلام خواهان پرونده، مورد تایید قاضی پرونده قرار نمی گیرد. قاضی پرونده بر اساس ادله و مدارکی که شاکی پرونده به دادگاه ارائه میکند به تصمیم و جمع بندی نهایی می رسد و می تواند حکم صادر کند. و ادله ای که می تواند اثباتی بر بیگناهی فرد باشد و قانون بتواند به آن استناد کند، می تواند اقرار، شهادت، قسامه و سوگند باشد که تمامی این موارد در قانون مجازات اسلامی بیان شده است.در پاسخ به این سوال که کدام جرایم با قسم خوردن اثبات می شوند؟ باید بدانیم جرایمی که مجازات آنها از نوع حد و تعزیر باشد به وسیله سوگند نفی و یا اثبات نمی شوند و تنها اموری همچون قصاص، دیه، ارش و ضرر و زیان ناشی از جرم می تواند با سوگند قابلیت اثبات را پیدا کند.

رزرو مشاوره حقوقی تلفنی

آیا جرایم تعزیری با قسم خوردن شاکی اثبات میشوند؟

با استناد به ماده 160 قانون مجازات اسلامی ادله اثبات جرم عبارت است از اقرار، شهادت و سوگند در موارد قانونی و علم قاضی است.

تبصره: احکام و شرایط قسامه که برای اثبات یا نفی قصاص و دیه معتبر است، مطابق مقررات کتاب قصاص و دیات این قانون می باشد.

و با استناد به ماده 161 قانون مجازات اسلامی: در مواردی که دعوای کیفری با ادله شرعی از قبیل اقرار و شهادت که موضوعیت دارد، اثبات شود، قاضی به استناد به آنها رای صادر می کند مگر اینکه علم به خلاف آن داشته باشد.

قابل توجه است که جرایم تعزیراتی با قسم خوردن شاکی، اثبات و یا رد نمی شوند و با استناد به ماده 208 قانون مجازات اسلامی که به صراحت به این موضوع اشاره نموده است: « حدود و تعزیرات با سوگند، نفی یا اثبات نمی شود، لکن قصاص، دیه، ارش و ضرر و زیان ناشی از جرایم، مطابق مقررات این قانون با سوگند اثبات می گردد

و با توجه به ماده 210 قانون مجازات اسلامی، هرگاه ثابت شود سوگند، دروغ و یا اداء کننده سوگند فاقد شرایط قانونی بوده است ، به سوگند مزبور ترتیب اثر داده نمی شود.

اثبات جرم چاقو کشی با سوگند

آیا اثبات جرم یا قسم خوردن در مجازات متهم تاثیر دارد؟

سوگند خوردن، به معنای قرار دادن خداوند یکتا بر درستی ادعایی است که بیان می شود و این بیان در صورت تعذر می تواند به صورت نوشته و یا اشاره هایی واضح که مقصود در آن مشخص باشد انجام گیرد و در صورتی که به زبان دیگری که قاضی به آن آگاه نباشد بیان شود می توان از مترجم و متخصص امر کمک گرفت تا سوگند به درستی انجام گیرد.

در پاسخ این سوال که کدام جرایم با قسم خوردن اثبات می شوند؟ می توان بیان نمود، کسی که بتواند در دادگاه سوگند یاد کند، لازم است عاقل، بالغ، قاصد و مختار باشد و فرد بتواند با صراحت بیان و بدون ابهام و با قاطعیت و مطمئن سوگند بخورد. لازم به ذکر است که سوگند فقط می تواند نسبت به طرفین دعوی و قائم مقام آنها موثر واقع شود و اینکه قسامه و سوگند میتواند از آخرین ادله باشد و تنها وقتی مورد استناد است که هیچ کدام از اسناد و مدارک دیگر مانند اقرار و شهادت موجود نباشد و یا اگر تعارضی بین اقرار و شهادت با قسامه و سوگند وجود داشته باشد  اقرار و شهادت بر قسامه و سوگند تقدم دارند.

جهت اطلاعات بیشتر در زمینه، کدام جرایم با قسم خوردن اثبات می شوند و آیا با قسم خوردن میتوان جرمی را ثابت نمود و آیا سوگند می تواند برای متهم مجازاتی در بر داشته باشد و دیگر سوالات حقوقی خود با وکلای متخصص در این حوزه در ارتباط باشید. وکلای متخصص موسسه وکیل تلفنی می توانند مشاوره حقوقی تضمینی به شما ارائه دهند. شما می توانید با شماره 09212242670 و یا 02147625900 با وکلای این موسسه مشورت نمایید.

 

قسم دروغ از جانب شاکی چه مجازاتی دارد؟

در قانون مجازات اسلامی هر فردی از انجام وظیفه قانونی خود امتناع کند، قانونگذار برایش مجازات پیش بینی نموده و این عمل جرم است و مجرم جهت دفاع از خود و شاکی جهت اثبات ادعای خود ادله و مدارکی را به دادگاه ارائه می دهند. در غیر اینصورت با ادا سوگند یا قسم می توان درستی صحبت خود را به اثبات رساند. حال اگر در دادگاه اثبات شود قسم یاد شده، دروغ بوده است و صحتی نداشته، ادا کنند سوگند به دروغ، مجرم شناخته می شود و مورد مجازات قرار می گیرد. قانون در رابطه با اینکه کدام جرایم با قسم خوردن اثبات می شوند و قسم دروغ چه پیامدی می تواند داشته باشد در ماده 649 قانون  مجازات اسلامی اعلام می دارد که :

با توجه به اهمیت موضوع، در یاسخ به این سوال که کدام جرایم با قسم خوردن اثبات می شوند؟ و قسم دروغ چه پیامدهایی به دنبال دارد، باید گفت، هر کس در دعوی حقوقی و جزایی که قسم متوجه او شده باشد، سوگند دروغ یاد کند محکوم به مجازات است.

در ماده 650 قانون مجازات اسلامی درباره شهادت و سوگند به دروغ آمده است، هر کس در دادگاه نزد مقامات رسمی شهادت دروغ بدهد به سه ماه و یک روز تا دو سال حبس و یا به یک میلیون و پانصد هزار تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.

اثبات جرم مواد مخدر با سوگند

آیا جرایم مواد مخدر با سوگند اثبات و یا نفی میشوند؟

آیا مواد مخدر در دسته جرایمی است که می توان با سوگند اثبات نمود؟ پس کدام جرایم با قسم خوردن اثبات می شوند؟ برای اتهاماتی همچون تولید و یا مصرف مواد مخدر و شرب خمر، نمی توان به قسم یا سوگند متوسل شد و در خصوص جرایم دیگری همچون کلاهبرداری، خیانت در امانت، انتقال مال به دیگری، جعل، افترا، و ... نیز شاکی پرونده نمی تواند به قسم خود یا متهم متوسل شود. متهم نیز نمی تواند برای رد اتهام  و دلایل و مدارک ارائه شده از طرف شاکی پرونده به قسم متوسل شود.

با ارتباط با مشاورین و وکلای متخصص در این موسسه حقوقی می توانید مشکلات پرونده های حقوقی و کیفری پیش آمده را مطرح و بهترین راهکار را جهت حل و فصل آن دریافت کنید. مشاورین حقوقی در هر ساعت از شبانه روز و با کمترین هزینه پاسخگوی سوالات شما از جمله: کدام جرایم با قسم خوردن اثبات می شوند؟ را به صورت تلفنی و آنلاین از طریق سایت در تمامی ساعات شبانه روز می باشند تا بتوانند از نگرانی های شما در مشکلات پیش آمده کم کنند.

 

سوالات متداول:

1-   سوگند در قانون چه مفهومی دارد؟

با استناد به ماده 201 قانون مجازات اسلامی : سوگند عبارت است از گواه قراردادن خداوند بر درستی گفتار اداء کننده سوگند.

2-    قسامه در دعاوی کیفری چیست؟

یکی از انواع قسم ها در دادگاه است که مختص به دعاوی کیفری همچون قتل است. قسامه برای اثبات قتل توسط اولیای دم که باید مذکر باشند بیان می شود.

3-    آیا در اثبات دعوا با قسامه تعداد قسم متفاوت می باشد؟

بله. تعداد قسم با توجه به نوع جرم، تعداد متفاوتی دارد به طوری که حد نصاب قسامه در قتل عمد 50 قسم  است و در قتل غیر عمد 25 قسم می باشد. در جراحاتی که دیه کامل به دنبال دارد شش قسم و در صورتی که کمترین جراحت اتفاق افتاده باشد با یک قسم انجام میگیرد.

4-   از منظر قانون مجازات قسم دروغ در دادگاه و نزد مقامات رسمی چیست؟  

هر فردی در دادگاه نزد مقامات رسمی به دروغ متوسل شود و شهادت دروغ دهد به سه ماه و یک روز تا دو سال حبس و یا به یک میلیون و پانصد هزار تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.

5- کدام جرایم با قسم خوردن اثبات می شوند؟

با استناد به ماده 208 قانون مجازات اسلامی، حدود و تعزیرات با سوگند نفی یا اثبات نمی شود، لکن قصاص، دیه، ارش و ضرر و زیان ناشی از جرایم، مطابق مقررات این قانون با سوگند اثبات می گردد


سوالات متداول

نظرات

شیوا فرخندی

با سلام نهاد قسامه و توسل به سوگند در قوانین کیفری برای جرایم خاصی پیش بینی گردیده لیکن به نظر می رسد برای جلوگیری از سواستفاده و صدور احکام عادلانه و بدور از اشتباه، توسل به روش های دیگر و استفاده از ابزارهای علمی و دقیق بهتر می باشد چرا که متاسفانه برخی افراد براحتی سوگند دروغ یاد می کنند که این مهم مبنای صدور رای قرار میگیرد.


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، همون‌طور که در قانون مجازات اسلامی و ایضاً در قانون آیین دادرسی کیفری می‌خوانیم ادله اثبات دعوا شامل چند مورد می‌شود که در قانون احصاء شده و به‌ترتیب شامل: اقرار، شهادت، قسم وعلم قاضی می‌باشند. و توان اثباتی هر یک از آن‌ها بستگی به نوع دادگاه و قاضی آن پرونده خواهد بود، یکی از موارد مهمی که بارها و بارها چه در بخش‌های خبری و چه در محاکم دادگستری به آن اشاره شده‌است بحث مربوط به قسم خوردن افراد می‌باشد. همواره این سوال برای همه ما پیش می‌آید که چه پرونده‌هایی را می‌توان با سوگند شاکی و یا متشاکی دعوا اثبات یا رد نمود؟ باید دانست که براساس ادله اثبات دعوا و اختیاراتی که به قاضی پرونده داده‌شده است بار اثات هر پرونده متفاوت است اما بر اساس نص صریح قانون، سوگند نمی‌تواند حدود و تعزیرات را اثبات نماید اما قصاص متهم از جرم، میزان دیه یا ارش و ضرر و زیان ناشی از جرایم را می‌توان با سوگند اثبات نمود هرچند که این مسئله نیز باید دارای شرایطی باشد و اصول اداره آن برای اثبات رعایت گردد. بدلیل پیچیدگی مسئله توصیه اکید ما این است که قبل‌از استناد به سوگند در دادگاه یا نزد مأموران رسمی حتماً از وکلای کارکشته مؤسسه وکیل تلفنی استفاده نمود و بعد از آن مشکل خویش را برطرف نمایید موفق باشید.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام طرح دعوا صرفا با ادعا و کلام خواهان پرونده، مورد تایید قاضی پرونده قرار نمی گیرد. قاضی پرونده بر اساس ادله و مدارکی که شاکی پرونده به دادگاه ارائه میکند به تصمیم و جمع بندی نهایی می رسد و می تواند حکم صادر کند. و ادله ای که می تواند اثباتی بر بیگناهی فرد باشد و قانون بتواند به آن استناد کند، می تواند اقرار، شهادت، قسامه و سوگند باشد که تمامی این موارد در قانون مجازات اسلامی بیان شده است.در پاسخ به این سوال که کدام جرایم با قسم خوردن اثبات می شوند؟ باید بدانیم جرایمی که مجازات آنها از نوع حد و تعزیر باشد به وسیله سوگند نفی و یا اثبات نمی شوند


حمید مرادی نیا

با سلام ادله اثبات جرم در قانون مجازات اسلامی بیان گردیده است و صرف ادعا شاکی نمی توان مشترکی عنه را مجرم نمود و جرایم حدود و تعزیرات با سوگند نفی یا اثبات نخواهند شد ولی قصاص، دیه، آرش، ضرر و زیان از جرم با سوگند قابل اثبات می باشد.


علی سلطانی

اشخاصی دردادگاه سوگندخوردندکه از12660مترمربع زمین 6630مال ماست و12330متردیگرمال شماست شخص سومی مدعی است باشاهدومدارک وسوگندهم میحخوردکه از12660مترسهیم است ایاسوگندی که خورده شده کذب است؟ ممنون میشم پاسخ بدهید


سلطانی

شخصی بدون مدرک در دادگاه به من تهمت دزدی زده و دادگاه هم قبول کرده و به من می‌گوید سوگند بخور ومن قبول نکردم ولی خواهان قبول کرده وقسم دروغ خورده حال بنده باید چکاری انجام بدم یعنی دادگاهبایه قسم حکم علیه بنده صادر می‌کنه لطفاً راه نمایی کنید متشکرم


سلطانی

شخصی بدون مدرک در دادگاه به من تهمت دزدی زده و دادگاه هم قبول کرده و به من می‌گوید سوگند بخور ومن قبول نکردم ولی خواهان قبول کرده وقسم دروغ خورده حال بنده باید چکاری انجام بدم یعنی دادگاهبایه قسم حکم علیه بنده صادر می‌کنه لطفاً راه نمایی کنید متشکرم


سلطانی

شخصی بدون مدرک در دادگاه به من تهمت دزدی زده و دادگاه هم قبول کرده و به من می‌گوید سوگند بخور ومن قبول نکردم ولی خواهان قبول کرده وقسم دروغ خورده حال بنده باید چکاری انجام بدم یعنی دادگاهبایه قسم حکم علیه بنده صادر می‌کنه لطفاً راه نمایی کنید متشکرم


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.