شیوه نگارش لایحه دفاعیه در پرونده کیفری چگونه است؟

شیوه نگارش لایحه دفاعیه در پرونده کیفری چگونه است؟

شیوه نگارش لایحه دفاعیه در پرونده کیفری چگونه است؟

منظور از لایحه دفاعیه چیست؟

منظور از لایحه دفاعیه در پرونده کیفری، متنی است که متهم یا قائم مقام او به دادسرا یا دادگاه تقدیم می کند و در آن دلایل برائت متهم از ارتکاب جرم درج می گردد. از همان لحظات ابتدایی که فرایند رسیدگی کیفری با تحت تعقیب قرار گرفتن متهم آغاز می شود، وی حق دارد مطابق با مقررات قانونی، از خود دفاع کند. حق دفاع متهم یکی از اصول حقوقی شناخته شده در همه کشورها به شمار می رود. متهم برای این که از حق دفاع خود استفاده کند می تواند شخصاً یا توسط وکیل، لایحه دفاعیه تنظیم کند. آشنایی با شیوه نگارش لایحه دفاعیه در پرونده کیفری مستلزم این است که بدانیم در چه مواردی می توان لایحه دفاعیه تنظیم نوشت. برای دریافت مشاوره حقوقی با شماره 09212242670 تماس بگیرید.

 

هینه مشاوره حقوقی

در چه مواردی می توان لایحه دفاعیه استفاده کرد؟

در یک پرونده کیفری ممکن است در موقعیت های گوناگونی، نگارش لایحه دفاعیه لازم شود. وقتی از شخصی در مراجع کیفری شکایت می شود یا به دلیل دیگری مورد تعقیب قرار می گیرد، شاکی یا مدعی العموم باید این که یکی از جرایم قانونی توسط متهم ارتکاب یافته است را به اثبات برساند. اگر شاکی یا مدعی العموم نتواند مجرمیت متهم را به اثبات برساند، در مورد متهم حسب مورد قرار منع تعقیب یا حکم برائت صادر می شود. اگر شاکی یا مدعی العموم دلایلی داشته باشد که ارتکاب جرم توسط متهم را در نزد قاضی ابهام انگیز کند، متهم باید برای برائت یافتن از اتهام، به نگارش لایحه دفاعیه بپردازد. امروزه در دستگاه قضایی کشور بر حسب اینکه چه اتهامی بر علیه یک فرد مطرح شده باشد، شیوه نگارش لایحه دفاعیه در پرونده کیفری متفاوت است.

در خصوص کسب اطلاعات بیشتر درباره شیوه نگارش لایحه دفاعیه در پرونده کیفری می توانید با موسسه حقوقی وکلای تلفنی تماس بگیرید. این موسسه با عضویت بهترین وکلای سراسر کشور به طور شبانه روزی آماده ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان به شما هموطنان عزیز است.

 

لایحه دفاعیه و کاربرد آن

مدارک لازم برای نگارش لایحه دفاعیه

بر حسب این که در چه دادگاهی و برای رسیدگی به چه اتهامی لایحه دفاعیه می نویسید، مدارکی که لازم دارید متفاوت است. علاوه بر مدارک هویتی از قبیل رونوشت کارت ملی، ارائه مدارکی از قبیل تصاویر ادله و نظر کارشناسی و ... در نگارش لایحه دفاعیه توسط وکیل به کار می آید. خلاف پرونده حقوقی شیوه نگارش لایحه دفاعیه در پرونده کیفری منوط به رعایت تشریفات خاصی نیست. در پرونده کیفری دفاعیات متهم ممکن است در هر قالبی صورت بگیرد. در صورتی که لایحه دفاعیه توسط وکیل به عمل آید، وی باید مدارک اثبات کنندگی وکالت خود را در ضمن تقدیم لایحه به دادگاه تحویل دهد. همچنین ممکن است مدارک و مستنداتی از قبیل فیلم، عکس، سی دی و یا فایل صوتی نیز به عنوان ضمائم لایحه دفاعیه به دادگاه تسلیم شود. برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی با شماره 09212242670 تماس بگیرید.

هزینه نگارش لایحه دفاعیه توسط وکیل

نگارش لایحه دفاعیه نیز مانند بقیه امور حقوقی قابل نمایندگی است و می توان برای آن از خدمات وکیل استفاده کرد. هزینه نگارش لایحه دفاعیه توسط وکیل بر حسب نوع اتهامی که در پرونده مطرح است تعیین می گردد. این امر بدیهی است که در مورد اتهاماتی مثل قتل عمدی، کلاهبرداری و جاسوسی که مجازات های سنگینی مثل اعدام دارند، هزینه نگارش لایحه دفاعیه بیشتر است. در مقابل در مورد اتهامات کم اهمیتی مثل تخلفات اداری، جرایم رانندگی و مشاجره لفظی هزینه نگارش لایحه دفاعیه کمتر است. در صورتی که میان موکل و وکیل در مورد حق الوکاله توافق نشده باشد، حق الوکاله مطابق با تعرفه ای خواهد بود که به تصویب کانون وکلا رسیده است.

 

مشاوره حقوقی نگارش لایحه دفاعیه

نکات طلایی در نگارش لایحه دفاعیه کیفری

یکی از اصلی ترین نکات در خصوص شیوه نگارش لایحه دفاعیه در پرونده کیفری این است که همواره به اصل برائت توجه داشته باشید. اصل برائت در اصول مختلف قانون اساسی و قوانین مجازات اسلامی مورد تاکید قرار گرفته است از مهمترین اصول حقوق کیفری به شمار می رود. معنای اصل برائت این است که هیچکسی را نمی توان به مجازات محکوم نمود، مگر این که ارتکاب جرم توسط وی در دادگاه صلاحیتدار به اثبات رسیده باشد. در نتیجه در مواردی که نیاز به نوشتن لایحه دفاعیه دارید باید این موضوع را در نظر داشته باشید که می توان از هر نکته ای برای توسل به اصل برائت استفاده کرد.

در ضمن نگارش لایحه دفاعیه باید به مستندات و قرائنی اشاره شود که یکی از ارکان اثبات جرم را از عهده متهم ساقط کند. برای مثال اگر کسی به اتهام جرم سرقت تحت تعقیب است می تواند در لایحه دفاعیه خود مستنداتی مبنی بر این امر ارائه دهد که در لحظه ارتکاب جرم در خارج از شهر محل وقوع جرم حضور داشته است.

 

ارتباط در واتس اپ

نمونه لایحه دفاعیه کیفری

ریاست محترم.........

با سلام و احترام

اینجانب ........ به وکالت از طرف متهم پرونده آقای/خانم ........ در برابر شکایت شاکی خانم/آقای ..... و کیفرخواست ........ دادستان محترم شهرستان ...... ، به تاریخ رسیدگی ....... موضوع پرونده کلاسه...... موضوع کلاسه...... ناظر بر جرم خیانت در امانت معروض می دارد که شکایت مطروحه اعتبار قانونی ندارد. چرا که در زمان مورد ادعا اینجانب در مسافرت بوده و مدارک حضور بنده در استان دیگر موجود است.

 

راهنمای نگارش انلاین
اثبات بی گناهی انلاین و فوری 
هزینه نگارش لایحه دفاعیه 
نگارش لایحه 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.