حق حبس زوجه در نکاح دایم و موقت به چه صورت است؟

حق حبس زوجه در نکاح دایم و موقت به چه صورت است؟

حق حبس زوجه در نکاح دایم و موقت به چه صورت است؟

حق حبس زوجه در نکاح دایم و موقت، موضوع بسیار مهمی است که با حقوق خانواده در ارتباط است. هنگامی که یک دختر و پسر تصمیم می گیرند ازدواج کنند، در واقع می خواهند یک خانواده را تشکیل دهند. هر کدام از آنها با توجه به نقشی که در خانواده ایفا می کنند، دارای یک سری وظایف و حقوق هستند. به عنوان مثال می توان از جمله وظایف زوج به پرداخت مهریه اشاره کرد. در برابر این وظایف، طرف مقابل نیز دارای حقوقی است. به عنوان مثال می توان به حق حبس زوجه اشاره داشت. در ادامه قصد داریم به طور تفصیلی با این حق آشنا شویم. پس با یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی وکلای تلفنی همراه ما باشید.

 

هزینه مشاوره حقوقی

حق حبس چیست؟

اولین سوالی که در مسیر بررسی حق حبس زوجه در نکاح دایم و موقت، باید بدان پرداخته شود، تعریف حق حبس است. حق حبس به طور کلی از جمله حقوقی است که در حیطه عقود معاوضی قرار می گیرد. از آنجایی که ازدواج دارای ابعاد مالی نیز می باشد، قانونگذار، حق حبس زوجه را وضع کرده است. ماده ی 1085 قانون مدنی به طور صریح از حق حبس زوجه سخن می گوید. بر اساس این ماده: « زن میتواند تا مهر به او تسلیم نشده از ایفاء وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند مشروط بر اینکه مهر او حال باشد ...». پس اگر مهریه ی زن حال باشد و زوج از پرداخت آن امتناع کند، زوجه نیز می تواند وظایف خود را انجام ندهد. اما سوالی که مطرح می شود، این است که آیا این عدم تمکین زوجه می تواند بر نفقه ی وی تاثیر بگذارد؟ در قسمت های بعدی به این سوال پاسخ خواهیم داد.

شرایط لازم برای استفاده از حق حبس

قدم بعدی برای بحث پیرامون حق حبس زوجه در نکاح دایم و موقت، این است که با شرایط لازم برای استفاده از حق حبس زوجه آشنا شویم. قانونگذار در مواد 1085 و 1086 قانون مدنی شرایط استفاده از حق حبس زوجه را عنوان کرده است. بر اساس این مواد:

  • اولین شرط استفاده از حق مذکور، این است که تا آن زمان زوجه از زوج، تمکین خاص نکرده باشد. به عبارتی رابطه ی جنسی نداشته باشند. به محض برقراری رابطه ی جنسی که با اختیار زوجه همراه باشد، حق وی ساقط خواهد شد.

  • دومین شرط برای استفاده از این حق این است که مهریه زوجه، حال باشد. یعنی هیچ تاریخی برای پرداخت آن مشخص نشده باشد یا در صورت مشخص شدن، موعد آن فرا رسیده باشد.

بررسی تخصصی حق حبس زوجه در نکاح دایم و موقت و شرایط آن، کاری بسیار دشوار است. شما می توانید برای مشاوره حقوقی خانواده با وکلای مجرب موسسه ی ما، مشاوره حقوقی داشته باشید.

 

تفاوت نکاح دائم و موقت

اکنون به بررسی حق حبس زوجه در نکاح دایم و موقت، خواهیم پرداخت. اما قبل از هر چیزی ضروری است که با تفاوت نکاح دائم و ازدواج موقت آشنا شویم. این دو نهاد حقوقی در موارد زیر با یکدیگر متفاوت هستند:

  • زمان: در ازدواج موقت باید حتما مدت آن مشخص شود، در حالی که در نکاح دائم، نیازی به تعیین مدت نیست.

  • نفقه: در ازدواج دائم، دادن نفقه یکی از وظایف زوج است. در حالی که در نکاح موقت نفقه ی زن بر عهده ی مرد نیست مگر این که ضمن عقد نکاح شرط شده باشد.
  • مهریه: در نکاح دائم تعیین مهر ضروری نیست و طرفین می توانند پس از ازدواج، نسبت به آن توافق کنند. در غیر این صورت نیز، زوجه، مستحق مهرالمثل است. اما تعیین مهریه در نکاح موقت ضروری است.
  • ارث: زوجه دائم از شوهرش ارث می برد.
  • ثبت: ثبت ازدواج دائم ضروری است. در حالی که ثبت ازدواج موقت جز در سه مورد، ضروری نیست.

ازدواج موقت و نکاح دائم، در زمینه های دیگری نظیر مدت عده و موجبات انحلال نیز متفاوت هستند که از توضیح تفصیلی آنها صرف نظر می کنیم. شما می توانید برای اطلاعات بیشتر با مشاوران ما، مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان داشته باشد.

وضعیت حق حبس در نکاح دائم و موقت

حال که با تفاوت نکاح دائم و ازدواج موقت آشنا شدیم، بایستی به حق حبس زوجه در نکاح دایم و موقت، بپردازیم. برای بررسی این مسئله باید بار دیگر به ماده 1085 قانون مدنی مراجعه کنیم. در این ماده تنها از لفظ مهریه استفاده شده است. لفظ مذکور مطلق می باشد. در واقع قانونگذاری صفتی برای مهریه در نظر نگرفته است. به عبارت دیگر اگر قانون گذار تنها می خواست حق حبس را در نکاح دائم جاری کند، در ماده از عبارت «مهریه در نکاح دائم» استفاده می کرد. در نتیجه می توانیم بگوییم که هیچگونه تفاوتی در حق حبس زوجه در نکاح دایم و موقت وجود ندارد.

 

ارتباط در واتس اپ

حق حبس و نفقه زوجه

اگر خاطرتان باشد، در ابتدای مقاله گفتیم که آیا استفاده از حق حبس زوجه، بر نفقه ی وی تاثیر می گذارد یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال باید به سراغ ماده ی 1085 قانون مدنی برویم. بر اساس این ماده: « زن میتواند تا مهر به او تسلیم نشده از ایفاء وظائفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند مشروط بر اینکه مهر او حال باشد و این امتناع ‌مسقط حق نفقه نخواهد بود.» در نتیجه با استناد به قسمت اخیر ماده ی مذکور، قانونگذار صراحتا اعلام کرده است که استفاده از حق حبس زوجه، تاثیری در حق دریافت نفقه نخواهد داشت. در نتیجه زوج نمی تواند با استناد به عدم تمکین زوجه به علت استفاده از حق حبس، از پرداخت نفقه امتناع نماید. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با مشاوران ما، مشاوره حقوقی تلفنی داشته باشید.

 

حقوق زن بعد از ازدواج
مشاوره حقوقی عقد موقت
مشاوره حقوقی ازدواج
مشاوره حقوقی خانواده
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

سعید ربیعی.

باسلام نکاح دائم و نکاح موقت از جهاتی دارای مشترکات و از جهاتی دارای تفاوت های متعدد می باشند ولی در هر دو نفس نکاح مشترک است چنانکه در هردو محرمیت قانونی و شرعی و آثار قانونی آن آشکار می باشد اما با این وجود باید بدانیم که بنابر مواد ۱۰۸۶ و ۱۰۸۵ قانون حق حبس برای زوجه در نظر گرفته شده است است و این حق حبس به این معنی است که تا زمانی که زوجه از زوج تمکین خاص یا همان رابطه جنسی برقرار نکرده است میتواند از برقرار کردن این رابطه خودداری نماید تا همسر یا زوج مهرو را پرداخت نماید یعنی در ازای گرفتن مهر حق حبس و انجام ندادن تمکین خاص را خواهد داشت ولی اگر تمکین خاص کرده باشد چون این کار سبب سقوط حق حبس میشود و یعنی وی با رضایت این حق را از خود ساقط کرده است دیگر نمی تواند ادعای حق حبس تا گرفتن مهریه نماید و حال نکته مهم که حائز اهمیت است این است که چنانچه زوجه بر اساس مواد ۱۰۸۶ و ۱۰۸۵ قانون مدنی تمکین خاص نماید نفقه همچنان به وی تعلق خواهد گرفت و علت آن نیز این میباشد که زوجه در اینجا


فریبرز ذوالفقاری

شرایط لازم برای استفاده از حق حبس زوجه آشنا شویم. قانونگذار در مواد 1085 و 1086 قانون مدنی شرایط استفاده از حق حبس زوجه را عنوان کرده است. بر اساس این مواد: اولین شرط استفاده از حق مذکور، این است که تا آن زمان زوجه از زوج، تمکین خاص نکرده باشد. به عبارتی رابطه ی جنسی نداشته باشند. به محض برقراری رابطه ی جنسی که با اختیار زوجه همراه باشد، حق وی ساقط خواهد شد. دومین شرط برای استفاده از این حق این است که مهریه زوجه، حال باشد. یعنی هیچ تاریخی برای پرداخت آن مشخص نشده باشد یا در صورت مشخص شدن، موعد آن فرا رسیده باشد


محمد حسین انصاری مهیاری

درود و سلام. در خصوص حق حبس نکته حائز اهمیت این است که در خصوص مهریه هیچ تفاوتی بین نکاح‌موقت و دائم نیست و در قانون مدنی لفظ مهریه بصورت مطلق آورده شده است لذا با وجود حق حبس نفقه نیز ساقط نمیگردد و شرط اساسی دیگر حال بودن مهریه می باشد چرا که مهریه موجل برای زوجه حق حبس ایجاد نمی نماید و بحث مهریه متفاوت هست با دیگر حقوق مالی زوجه موفق باشید


معراج فرجی

با توجه به اطلاق ماده 1085 در اعمال حق حبس از سوی زوجه این نکته محرز میگردد که نظر مقنن در مقرره قانونی فوق صرفا نکاح دائم نبوده و واژه نکاح اعم است از دایم و منقطع در عقد موقت مواردی همچون ارث ، نفقه و ثبت واقعه ازدواج وجود ندارد .


سپیده کرمی

با سلام ، حق حبس صرفاً مختص نکاح دائم نمی باشد بلکه در نکاح موقت نیز جاری و ساری است. حال بدین صورت تا مادامی که زوجه تمکین ننموده می تواند از حق حبس خویش بهره ببرد و تا زمانی که مهریه ایشان پرداخت نشده، تمکین نکند ولیکن از زمانی که تمکین صورت گرفت چنین حقی را از دست خواهد داد مشروط بر اینکه مهریه او حال و عند المطالبه باشد.


بهنام رحمانی فرد

باسلام با توجه به اینکه زوجین در زندگی مشترک خود وظایف متقابلی را نسبت به یکدیگر دارند و وظایف زوجین ممکن است مشابه یا متفاوت از همدیگر باشد به عنوان مثال زوج به عنوان رئیس خانواده در قانون مدنی شناخته شده است که جزو قوانینی هست که توافق بر خلاف آن غیر ممکن است همچنین زوج در عقد دائم وظیفه پرداخت نفقه به زوجه را دارد اما زوجه نیز در مقابل وظایفی بر عهده خود دارد به عنوان مثال زوجه بایستی از زوج تمکین نماید که این تمکین اعم از تمکین عام و تمکین خاص می باشد حال در قانون امتیازی برای زوجه در نظر گرفته شده است که بر حسب این امتیاز زوجه میتواند تا زمانی که زوج مهریه اورا پرداخت نکرده باشد از تمکین عام و خاص جلوگیری کند که به این امتیاز حق حبس گفته می شود اما حق حبس زمانی برای زوجه کاربرد دارد که مهریه عندالمطالبه باشد،همچنین زمانی زوجه میتواند از حق حبس استفاده نماید که قبل از آن با اختیار خود تمکین نکرده باشد.


محسن جعفری

در عقد موقت مواردی همچون ارث ، نفقه و ثبت واقعه ازدواج وجود ندارد . و همچنین در نکاح موقت میزان دقیق مهریه باید مشخص باشد در غیر اینصورت ، عقد باطل میباشد.


اسماعیلی

طبق مادهی ۱۰۸۵ قانون مدنی زن میتواند تا مهر به او تسلیم نشده از ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند مشروط بر اینکه مهر او حال باشد و این امتناع مسقط حق نفقه نخواهد بود. بنابراین حق حبس در عقد نکاح، فقط برای زن وجود دارد و این حق یک طرفه است؛ یعنی زوج نمی تواند از پرداخت مهریه امتناع ورزد تا ابتدا زن اقدام به انجام وظایف زناشویی کند. ودر عقد موقت در صورتی که قرارداد خاصی نداشته باشند، حق حبس نیست.


بشیر علی پاریاد

با سلام . اگر مهریه عندالمطالبه باشد و زوجه از شوهر تمکین خاص نکرده باشد می تواند تا عدم پرداخت کامل مهریه از حق حبس خود استفاده کند . نکته مهم این است که حتی با تقسیط مهریه هم همچنان حق حبس پابرجا است


حسین سیفی

با توجه به اطلاق ماده 1085 در اعمال حق حبس از سوی زوجه این نکته محرز میگردد که نظر مقنن در مقرره قانونی فوق صرفا نکاح دائم نبوده و واژه نکاح اعم است از دایم و منقطع و البته اثر تمکین کردن زوجه یقینا در فرض مخیر بودن زوجه می‌باشد


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.