جرم جعل و استفاده از سند مجعول درجه چند است؟

جرم جعل و استفاده از سند مجعول درجه چند است؟

جرم جعل و استفاده از سند مجعول درجه چند است؟

جرم جعل و استفاده از سند مجعول درجه چند است؟ تعریف جرم جعل و استفاده از سند مجعول چیست؟ مجازات جعل اسناد کدام است؟ چگونه می توان جعلی بودن سند را تشخیص داد؟ برای حل و فصل دعاوی مربوط به جرم مذکور آیا مشاوره با وکیل جرم جعل اجباری است؟ یکی از جرایمی که امروزه ارتکاب آن افزایش زیادی پیدا کرده، جرم جعل و استفاده از سند مجعول است. به همین منظور هر روزه افراد بسیاری خواهان دریافت مشاوره حقوقی در مورد جرم جعل با متخصصان موسسه حقوقی وکلای تلفنی هستند. سوالات زیادی، ذهن این افراد را به خود مشغول کرده است که به پرتکرارترین آنها در آغاز نوشته اشاره کردیم. پس با توجه به اهمیت جرم جعل و استفاده از سند مجعول قصد داریم به سوالات فوق الذکر به صورت حقوقی پاسخ دهیم.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

منظور از جعل چیست؟

در نخستین گام پیش از بررسی جرم جعل و استفاده از سند مجعول بایستی با تعریف جرم جعل به خوبی آشنا شویم. هنگامی که شخصی به واسطه مهر یا امضا شخصی چه رسمی چه عادی تغییراتی در یک سند ایجاد می کند و یا تغییراتی همچون قلم بردن، محو، خراش و سیاه کردن در سندی به وجود می آورد، جرم جعل به وقوع می پیوندد. این جرم انواع مختلفی دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

  • جعل معنوی: زمانی که افراد در نوشته ها و قراردادها تغییراتی به وجود بیاورند که امری باطل را صحیح نشان دهند.
  • جعل مادی: هنگامی که فردی برای سود شخصی خود یا افراد دیگر اقدام به دگرگونی اسناد اعم از محو کردن، سیاه کردن و... کند.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون جرم جعل و استفاده از سند مجعول از طریق مشاوره حقوقی تلفنی با ما در ارتباط باشید.

 

 

مشاوره حقوقی جرم جعل اسناد

 

مجازات جعل اسناد چیست؟

گام دیگری که در مسیر آشنایی با جرم جعل و استفاده از سند مجعول باید برداریم، مربوط به مجازات جعل اسناد می باشد. جرم جعل طیف وسیعی دارد. به این خاطر نمی توان برای آن مجازات واحدی در نظر گرفت. به همین دلیل نیاز است تا تفکیکی میان نوع اسنادی که جعل شده اند، ایجاد کنیم.

  • مجازات جرم جعل اسناد رسمی: در این نوع از جرم جعل که جاعل آن افراد وابسته به ارگان های دولتی هستند، جاعل در گام اول باید جزای نقدی بپردازد و سپس به حبس از یک تا پنج سال نیز محکوم گردد. ولی در صورتی که مجرم اشخاص غیر رسمی باشند، فرد فقط به جزای نقدی و حبس از شش ماه تا سه سال محکوم می گردد.
  • مجازات جعل سند عادی: زمانی که فردی اقدام به جعل سندی عادی کند یا با وجود آگاهی از جعلی بودن سند از آن استفاده کند، محکوم به جزای نقدی و حبس از سه ماه تا یک سال می شود.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره حقوقی تلفنی از برترین وکلای ایران با شماره 09212242670 و یا 02147625900 تماس حاصل نمایید.

 

 

استفاده از مهر نظامی جعلی 
جعل رایانه ای 
مشاوره حقوقی کیفری 
درباره ما 

 

مجازات استفاده از سند جعلی چیست؟

یکی از پرسش های پرتکرار در زمینه جرم جعل و استفاده از سند مجعول مربوط به مجازات استفاده از سند جعلی می باشد. هنگامی که شخصی مدارک و اسنادی همچون اجاره نامه، قولنامه و مبایعه نامه را جعل کند به 6 ماه تا دوسال حبس محکوم خواهد شد. همچنین او باید مبلغ 3 تا 12 میلیون نیز جریمه بپردازد. حال اگر فردی مدارک تحصیلی را جعل کند و با علم به جعل از آن استفاده کند، محکوم به 1 تا 3 سال حبس می شود. در صورتی که فرد با علم به جعلی بودن احکام دادگاه ها اقدام به استفاده از آن بکند، محکوم به مجازات حبس از 1 تا 10 سال خواهد شد. با توجه به گوناگونی مجازات استفاده از سند جعلی می توانید از طریق مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان با ما در ارتباط باشید.

 

نحوه تشخیص جعلی بودن سند

همانطور که مبرهن است نکات مربوط به جرم جعل و استفاده از سند مجعول علی الخصوص نحوه تشخیص جعلی بودن سند اهمیت ویژه ای دارد.

  • اولین راه برای تشخیص اصالت سند این است که از گواهان و اشخاصی که در حین نگارش سند و یا مهر شدن آن حضور داشته اند، سوال شود.
  • یکی دیگر از روش ها تطابق مهر، خط، اثر انگشت و یا امضای سند مورد اعتراض یا اسناد مسلم الصدور می باشد.
  • در صورتی که خواهان پرونده ای به سندی عادی برای مثال جهت فروش ملکی استناد کند و خوانده نیز به اصالت سند ارائه شده معترض شود قاضی می تواند مفاد اسناد را با اسناد و دلایل دیگر تطابق دهد.
  • همچنین می توان از طریق استکتاب در دادگاه شخصی که مهر یا اثر انگشت او در سند موجود است نیز جعلی بودن یا نبودن سندی را مشخص کرد.

 

 

وکیل برای پرونده جعل اسناد

 

جرم جعل و استفاده از اسناد مجعول درجه چند است؟

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جرم جعل و استفاده از سند مجعول نیاز است تا به پرسش جرم جعل و استفاده از اسناد مجعول درجه چند است، جواب دهیم. در ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که با توجه به نوع جعل درجه جرم می تواند گوناگون باشد. به طور کلی جرم جعل و استفاده از سند مجعول شامل مجازات درجه شش و یا هفت تعزیری است. اگر درجه 6 باشد باید مجرم بین 6 ماه تا دو سال زندانی شود. در صورتی که درجه هفت باشد هم نیاز است که فرد بین 91 روز تا شش ماه حبس شود.

با توجه به پیچیدگی موجود در این زمینه می توانید از امکان مشاوره حقوقی در موسسه حقوقی وکلای تلفنی استفاده کنید. لازم به ذکر است که خدمات حقوقی وکلای تلفنی به صورت شبانه روزی و در تمامی ایام هفته حتی تعطیلات رسمی ارائه می گردد.

 


سوالات متداول

نظرات

mohamad sheykhi

مجازات جرم جعل اسناد رسمی: در این نوع از جرم جعل که جاعل آن افراد وابسته به ارگان های دولتی هستند، جاعل در گام اول باید جزای نقدی بپردازد و سپس به حبس از یک تا پنج سال نیز محکوم گردد. ولی در صورتی که مجرم اشخاص غیر رسمی باشند، فرد فقط به جزای نقدی و حبس از شش ماه تا سه سال محکوم می گردد. مجازات جعل سند عادی: زمانی که فردی اقدام به جعل سندی عادی کند یا با وجود آگاهی از جعلی بودن سند از آن استفاده کند، محکوم به جزای نقدی و حبس از سه ماه تا یک سال می شود.


شیرزاد افشاری

باسلام اگر موضوع جرم جعل ، جعل اسناد رسمی باشه جزء جرائم درجه ۵ محسوب شده و قاضی نمی تواند صدور حکم محکومیت را تعویق کنه و اگر جعل مربوط به جعل اسناد عادی باشه جزء جرایم درجه ۶ بوده و قاضی می تواند در صورت احراز جهات مخففه صدور حکم را به مدت شش ماه تا دو سال تعویق نماید .


نیما عیسی زاده

جرم جعل و استفاده از سند مجعول درجه چند است؟ اگر سند رسمی باشد، جرم تعزیری درجه ۵ و اگر غیررسمی باشد، تعزیری درجه ۶ خواهد بود.۳۰ دی ۱۳۹۹


فریبرز ذوالفقاری

با سلام مجازات جرم جعل اسناد رسمی: در این نوع از جرم جعل که جاعل آن افراد وابسته به ارگان های دولتی هستند، جاعل در گام اول باید جزای نقدی بپردازد و سپس به حبس از یک تا پنج سال نیز محکوم گردد. ولی در صورتی که مجرم اشخاص غیر رسمی باشند، فرد فقط به جزای نقدی و حبس از شش ماه تا سه سال محکوم می گردد. مجازات جعل سند عادی: زمانی که فردی اقدام به جعل سندی عادی کند یا با وجود آگاهی از جعلی بودن سند از آن استفاده کند، محکوم به جزای نقدی و حبس از سه ماه تا یک سال می شود.


ایمان فرامرزی

با عرض سلام و ادب اگر سند رسمی باشد، جرم تعزیری درجه ۵ و اگر غیررسمی باشد، تعزیری درجه ۶ خواهد بود.


بهنام رحمانی فرد

با سلام جرم جعل طیف وسیعی دارد. به این خاطر نمی توان برای آن مجازات واحدی در نظر گرفت. به همین دلیل نیاز است تا تفکیکی میان نوع اسنادی که جعل شده اند، ایجاد کنیم. مجازات جرم جعل اسناد رسمی: در این نوع از جرم جعل که جاعل آن افراد وابسته به ارگان های دولتی هستند، جاعل در گام اول باید جزای نقدی بپردازد و سپس به حبس از یک تا پنج سال نیز محکوم گردد. ولی در صورتی که مجرم اشخاص غیر رسمی باشند، فرد فقط به جزای نقدی و حبس از شش ماه تا سه سال محکوم می گردد. مجازات جعل سند عادی: زمانی که فردی اقدام به جعل سندی عادی کند یا با وجود آگاهی از جعلی بودن سند از آن استفاده کند، محکوم به جزای نقدی و حبس از سه ماه تا یک سال می شود


رضا صادقی

با سلام جعل معنوی: زمانی که افراد در نوشته ها و قراردادها تغییراتی به وجود بیاورند که امری باطل را صحیح نشان دهند. جعل مادی: هنگامی که فردی برای سود شخصی خود یا افراد دیگر اقدام به دگرگونی اسناد اعم از محو کردن، سیاه کردن و... کند


مجید پریدست فومنی

با سلام از آنجاییکه در تعریف جرم جعل و استفاده از سند مجعول هرنوع تغییر اعم از محو کردن خراشیدن ... جعل بوده اما صرف این موارد اثبات جرم نیست بلکه هرگاه این موارد به دلیل بدست آوردن مال یا استفاده در مراجع رسمی قرار گیرد جرم جعل و استفاده از سند مجعول واقع خواهد شد و مجرم مجازات حبس و جزای نقدی خواهد داشت


مجید پریدست فومنی

با سلام از آنجاییکه در تعریف جرم جعل و استفاده از سند مجعول هرنوع تغییر اعم از محو کردن خراشیدن ... جعل بوده اما صرف این موارد اثبات جرم نیست بلکه هرگاه این موارد به دلیل بدست آوردن مال یا استفاده در مراجع رسمی قرار گیرد جرم جعل و استفاده از سند مجعول واقع خواهد شد و مجرم مجازات حبس و جزای نقدی خواهد داشت


موسوی

مجازات استفاده از سند مجعول در مواد مختلفی از قوانین تصریح گردیده است، به طور مثال به موجب ماده ی ۵۳۵ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات مصوب ۱۳۷۵، هرکس نوشته ها و اسناد مجعول در مواردی که در مواد ۵۳۲، ۵۳۳ و ۵۳۴ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات ذکر گردیده است را با علم به جعلی بودن آن، استفاده نماید، به حبس از 6 ماه تا 3 سال یا به 3 تا 18 میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.


وحید فراست

جرم جعل جزو جرایمی است که جنبه عمومی هم در پی دارد


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.