ارث از مهریه چیست؟

ارث از مهریه چیست؟

ارث از مهریه چیست؟

این که زن و شوهر در ازدواج دائم از یکدیگر ارث می‌برند، امری بدیهی است و همه از آن مطلعند. اما در اینجا یک مسئله مهم مطرح می‌شود، آن هم این که در صورت فوت زن آیا مهریه او همچنان بر ذمه شوهر است و او باید مهریه را بپردازد؟! در صورت مثبت بودن پاسخ این سوال آیا شوهر از مهریه زن فوت شده ارث می‌برد؟!

نظر شما در این باره چیست، به نظرتان مهریه زن فوت شده به چه کسانی می‌رسد؟! اگر پاسخ این سوال را می‌دانید که هیچ! اما اگر نمی‌دانید با من و موسسه حقوقی وکلای تلفنی همراه باشید تا بدانید برای مطالبه مهریه مادر خود چه باید بکنید.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

آیا مهریه زن فوت شده قابل مطالبه است؟

پیش از این که بدانیم مهریه زن فوت شده به چه کسانی می‌رسد؟ باید ببینیم اصلا مطالبه این مهریه امکان پذیر است یا خیر.

فرض کنید از شخصی مبلغی را به عنوان قرض گرفته اید و قرار شده این مبلغ را مثلا بعد از 1 سال برگردانید. در عقد قرض گفته شده، شما مدیون هستید و تحت هر شرایطی باید قرض را باز گردانید حتی اگر قرض دهنده فوت کند.

مهریه زن نیز دقیقا به همین شکل است. یعنی به محض انعقاد عقد نکاح، شما موظف به پرداخت مهریه زن می‌شوید و مدیون! از طرفی مهریه از جمله دیون و حقوقی است که تحت هیچ شرایطی ساقط نمی‌شود مگر زمانی که خود زن، آن را بذل کند.

پس در پاسخ به این پرسش که آیا مهریه زن فوت شده قابل مطالبه است؟ باید بگویم بله! شما می‌توانید مهریه دختر یا مادر فوت شده خود را از شوهر او مطالبه کنید.

 

چه کسانی از مهریه زن فوت شده ارث می‌برند؟

حالا که فهمیدیم مطالبه مهریه زن فوت شده امکان پذیر است، نوبت یافتن پاسخ سوال اصلی در مواد قانونی می‌رسد. در این مورد قانونگذار اختصاصا قانونی وضع نکرده است اما با توجه به قوانین مربوط به ارث می‌توان به آسانی به این پرسش پاسخ داد.

گروه هایی که از زن ارث می‌برند عبارتند از؛

  1. شوهر در عقد دائم
  2. فرزندان
  3. پدر و مادری که در قید حیات باشند
  4. خواهران و برادران در صورتی که زن فوت شده شوهر، فرزند و پدر و مادر در قید حیات نداشته باشد.

بنابراین مهریه زن فوت شده هم که جزوی از ماترک او به حساب می‌آید میان این گروه ها تقسیم خواهد شد، البته به ترتیب اولویت. مثلا اگر زنی که فوت شده صاحب فرزندان و شوهر باشد، شوهر یک چهارم از او ارث می‌برد و باقی اموال متوفی میان فرزندانش تقسیم می‌شود.

 

 

مشاوره حقوقی مطالبه مهریه مادر

 

سهم الارث فرزند از مهریه مادر چقدر است؟

بالاتر گفتیم که مهریه زن فوت شده دارای فرزند به فرزندان او ارث می‌رسد، حالا بحث سر این است که سهم هر یک از فرزندان از این مهریه چقدر است؟!

به طور کلی اموال زن و مرد پس از فوت ایشان به این شکل تقسیم می‌شود؛

  • اگر مرد متوفی همسر در قید حیات داشته باشد (عقد دائم) ابتدا سهم الارث او را از ماترک متوفی پرداخت می‌کنند.
  • اگر متوفی پدر و مادر در قید حیات داشته باشد، پس از همسر سهم الارث ایشان را پرداخت می‌کنند.
  • در آخر نوبت به فرزندان متوفی می‌رسد! مابقی اموال بعد از پرداخت سهم همسر و پدر و مادر به فرزندان ارث خواهد رسید. سهم الارث فرزندان هم میان آن ها به این شکل تقسیم می‌شود که پسر دو برابر دختر ارث می‌برد.

 مهریه زن فوت شده هم دقیقا به همین شکل و مثل سایر اموال او تقسیم خواهد شد. یعنی ابتدا یک چهارم سهم الارث همسر او از مهریه کسر می‌شود، سپس سهم الارث پدر و مادر که هر کدام یک ششم است پرداخت شده و مابقی مهریه به فرزندان زن می‌رسد.

 

چگونگی مطالبه مهریه مادر فوت شده توسط فرزند

درباره چگونگی مطالبه مهریه مادر فوت شده توسط فرزندان، یا مطالبه مهریه زن فوت شده بدون فرزند توسط پدر و مادر او باید گفت مراحل آن دقیقا مانند مطالبه مهریه در زمان حیات زن است. به عبارت دیگر اگر شما قصد دارید مهریه مادر فوت شده خود را مطالبه کنید، باید همان مراحلی را که هر زنی برای مطالبه مهریه اش طی می‌کند را طی کنید.

پس برای مطالبه مهریه زن فوت شده شما باید در دادگاه، به طرفیت همسر متوفی طرح دعوا کنید. برای اطلاع از نوع دادخواست، مدارک و ضمائم آن توصیه می‌کنم از مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید.

وکیل مهریه موسسه حقوقی وکلای تلفنی در قالب مشاوره حقوقی تلفنی، به بهترین شکل ممکن شما را راهنمایی خواهد کرد. حتی در صورت نیاز شما می‌توانید پس از مشورت با وکیل، پرونده خود را به او بسپارید. به این ترتیب دیگر نگران ضایع شدن حقتان نخواهید بود.

 

 

ارتباط در واتس اپ

 

مشاوره حقوقی با برترین وکلای ارث

شما در مشاوره حقوقی در زمینه مطالبه ارث زن فوت شده، می‌توانید با وکیل مهریه و یا وکیل ارث مشورت کنید. اما توجه داشته باشید که وکیل مورد نظر باید به قدری باتجربه و متخصص باشد که بتواند اطلاعات و ترفندهای اصولی در اختیارتان بگذارد.

موسسه حقوقی وکلای تلفنی مجرب‌ترین و متخصص‌ترین وکلای مهریه و ارث را از اقصی نقاط کشور، گرد هم آورده است. بنابراین شما با خرید مشاوره حقوقی تلفنی این موسسه، بلافاصله به برترین وکلای ارث و مهریه متصل خواهید شد و راهنمایی های لازم را دریافت خواهید کرد.

در ضمن موسسه حقوقی وکلای تلفنی، خدمات مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان را نیز برای شما هموطنان عزیز در نظر گرفته است. با وجود این مشاوره، شما بدون پرداخت ریالی می‌توانید پاسخ سوالات حقوقی خود را دریافت کنید.

 

 

باید و نبایدهای دادگاه مهریه
مطالبه مهریه 
مشاوره حقوقی مهریه
مشاوره حقوقی خانواده 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

حسین سیفی

به محض عقد نکاح زن مالک محصول شده و عملاً مهریه زن بر زنده مرد میباشد و تفاوتی نمی نماید که مرد دارا بوده یا ندارد و یا اینکه زن فوت شده باشد یا خیر چرا که در هر صورت مالکیت زن بر من قطعی است مگر در صورت وجود شرایط فسخ نکاح آن‌هم در فرض تدلیس زن


محسن حاجی آبادی

مهریه زن فوت شده هم دقیقا به همین شکل و مثل سایر اموال او تقسیم خواهد شد. یعنی ابتدا یک چهارم سهم الارث همسر او از مهریه کسر می‌شود، سپس سهم الارث پدر و مادر که هر کدام یک ششم است پرداخت شده و مابقی مهریه به فرزندان زن می‌رسد


سپیده کرمی

باسلام،وقتی زنی فوت می‌کند، تمام حقوق و مطالبات او به ورثه‌اش می‌رسد. از جمله حقوق زن، مهریه‌ اوست که در زمان حیاتش از شوهر نگرفته باشد. یکی از دلایل اهمیت این موضوع این است که پدر و مادر زن از مهریه‌ او ارث می‌برند. شوهر و فرزندان نیز جزء ورثه هستند و علاوه بر والدین زن، از مهریه ارث می‌برند.


محمد مهدی احمدی

سلام وقت بخیر آیا فرزند های حاصل از عقد موقت نیز از پدرشون ارث می‌برند؟


معراج فرجی

با سلام نه تنها از مهریه بلکه از تمام دارایی زوجه قواعد ارث جاری میشود نکته جالب اینکه زن و مرد از یکدیگر ارث میبرند اما ولی دم یکدیگر نیستند


سید محمد مهدی خلیل زاده

با سلام و تشکر از موسسه وکیل تلفنی بسیار مطلب آموزنده و کاربردی بود. آگاهی از این نکته که مهریه حتی پس از مرگ همسر قابل مطالبه است بسیار جالب بود.


رضایی

سلام آیا پسری هم که قبل پدرش فوت شده ارث میبره؟؟ یعنی فرزندانش به نمایندگی ارث می‌برند؟؟؟


Mohamad sheykhi

وقتی زنی فوت می‌کند، تمام حقوق و مطالبات او به ورثه‌اش می‌رسد. از جمله حقوق زن، مهریه‌ اوست که در زمان حیاتش از شوهر نگرفته باشد. یکی از دلایل اهمیت این موضوع این است که پدر و مادر زن از مهریه‌ او ارث می‌برند. شوهر و فرزندان نیز جزء ورثه هستند و علاوه بر والدین زن، از مهریه ارث می‌برند. مهریه زن بدون بچه برای محاسبه مهریه زن فوت شده بدون فرزند، باید سهم شوهر از مبلغ مهر کسر شده و طبق سهم‌الارث پدر و مادر، به آنها پرداخت ‌شود. اگر در ایام زناشویی دخول انجام نشده باشد، زن و ورثه او مالک نصف مهریه و اگر دخول انجام شده باشد، مالک تمام مهریه او هستند. مطالبه مهریه توسط وراث زوجه اگر مردی فوت کند و مهریه همسر خود را پرداخت نکرده باشد، با توجه به این که مهریه طلب ممتاز محسوب می‌شود، پس از فوت مرد مهریه به زن پرداخت می‌شود. اگر زنی فوت کند و مهریه‌اش را نگرفته باشد و یا به شوهر نبخشیده باشد، شرایط به این صورت خواهد بود: حق مطالبه مهریه همواره برای ذی­‌نفع آن وجود خواهد داشت، حتی اگر زوجه در قید حیات نباشد. یعنی با فوت زوجه، حق مطالبه مهریه مانند هر حق یا مال دیگری به وراث او منتقل می‌گردد. وراث می‌توانند بعد از فوت زوجه و به قائم‌ مقامی از طرف او، مهریه متوفی را از زوج مطالبه کنند و به هیچ دلیلی زوج نمی‌تواند از پرداخت مهریه زوجه متوفی خود به ورثه او، امتناع کند؛ زیرا دین ناشی از مهریه از جمله دیون ممتاز است. حتی در صورت وجود دیون متعدد زوج، باز هم تادیه مهریه زوجه بر سایر دیون او مقدم است. وراث زوجه برای مطالبه مهریه او، وراث زوجه دادخواستی تنظیم می‌کنند و به نسبت سهم‌الارث خود به طرفیت زوج، حقوق قانونی زوجه متوفی را مطالبه می‌کنند. ورثه زوجه باید مدارکی مثل گواهی انحصار وراثت و عقدنامه زوجه را نیز به دادگاه تقدیم کنند. ارث بردن شوهر از مهریه زن شوهر نیز جزو ورثه زن به حساب می‌آید و از مهریه او ارث می‌برد. بنابراین اگر مهریه را پرداخته باشد، از همان ارث خواهد برد و اگر مهریه را نپرداخته باشد، به نسبتی که قانون مشخص کرده است مالک مهریه خواهد شد و دیگر آن مقدار را پرداخت نخواهد کرد. مثلا اگر تمام اموال زنی که فوت شده ۱۰۰ سکه بهار آزادی مهریه او باشد، درصورتی‌که زن دارای فرزند باشد، مرد یک چهارم یعنی ۲۵ سکه را به ارث برده و تنها ۷۵ سکه را باید به سایر وراث بپردازد. اما اگر زن فرزندی نداشته باشد، مرد یک دوم یعنی ۵۰ سکه را به ارث برده و باید ۵۰ سکه باقی را به سایر وراث پرداخت کند. در چه صورت مهریه بعد از فوت زن قسطی پرداخت می‌شود؟ مهریه بعد از فوت زن نیز جزو دارایی‌های زوجه محسوب می‌شود و به ورثه می‌رسد. ورثه زن می‌توانند به نسبت سهم خود از این دارایی‌ها، آن را مطالبه کنند. شوهر نیز در صورت رابطه زوجیت ارث می‌برد. با توجه به اینکه پرداخت مهریه بعد از فوت زن، بستگی به توان مالی زوج دارد، اگر زوج توان پرداخت مهریه زن فوت‌ شده خود را نداشته یا توان مالی او ضعیف باشد و نتواند آن را یک‌جا پرداخت کند، می‌تواند درخواست اعسار بدهد و مهریه را تقسیط کند.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام فرض کنید از شخصی مبلغی را به عنوان قرض گرفته اید و قرار شده این مبلغ را مثلا بعد از 1 سال برگردانید. در عقد قرض گفته شده، شما مدیون هستید و تحت هر شرایطی باید قرض را باز گردانید حتی اگر قرض دهنده فوت کند. مهریه زن نیز دقیقا به همین شکل است. یعنی به محض انعقاد عقد نکاح، شما موظف به پرداخت مهریه زن می‌شوید و مدیون! از طرفی مهریه از جمله دیون و حقوقی است که تحت هیچ شرایطی ساقط نمی‌شود مگر زمانی که خود زن، آن را بذل کند.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 100,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 75,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 220,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 50,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 100,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.