یوم الادا بودن دیه یعنی چه؟

یوم الادا بودن دیه یعنی چه؟

یوم الادا بودن دیه یعنی چه؟

فرض کنید روند دادرسی پرونده مطالبه دیه شما طولانی شده و صدور حکم نهایی به سال جدید موکول شود. به نظر شما در این صورت مبلغ دیه طبق تعرفه کدام سال محاسبه خواهد شد؟! این سوال یکی از مهمترین دغدغه های ذهنی تمام افرادی است که به دنبال مطالبه یا پرداخت دیه هستند! وکیل دیه موسسه حقوقی وکلای تلفنی در قالب بحث دیه یوم الادا به طور کامل و مفصل به این سوال مهم پاسخ می‌دهد.

پس اگر شما هم مثل من به دنبال اطلاع از این موضوع هستید، با موسسه حقوقی وکلای تلفنی همراه باشید. ضمنا برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره حقوقی دیه، می‌توانید با خرید مشاوره حقوقی تلفنی موسسه، به صورت مستقیم با وکیل دیه در ارتباط باشید.

 

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

تعریف دیه از زبان وکیل

دیه چیست؟! این سوالی است که قبل از پرداختن به مبحث اصلی، یعنی دیه یوم الادا، باید به آن پاسخ داده شود! وکیل دیه موسسه حقوقی وکلای تلفنی در پاسخ به این سوال و تعریف دیه، به ماده 17 قانون مجازات اسلامی استناد می‌کند. قانونگذار در این ماده بیان می‌کند: " دیه اعم از مقدر و غیرمقدر، مالی است که در شرع مقدس برای ایراد جنایت غیرعمدی بر نفس، اعضاء و منافع و یا جنایت عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد، به موجب قانون مقرر می‌شود."

طبق این تعریف می‌توان گفت: دیه مجازات کسی است که به طور غیرعمد به جسم و جان دیگری آسیب زده باشد. یا این که جرم او از نوع عمدی باشد ولی بنابه دلایلی قصاص وی امکان پذیر نباشد. در این دو حالت وی محکوم به پرداخت مبلغی مشخص به بزه دیده می‌شود.

 

برای مطالبه دیه به کجا مراجعه کنیم؟

مطالبه دیه در ایران و مطابق با قانون کشور ما، از دو طریق قابل پیگیری است:

  1. تقدیم دادخواست مطالبه دیه به دادسرا (شکایت یا طرح دعوا بر علیه طرف مقابل)
  2. مراجعه به مراجع نظامی

به طور مثال در سوانح رانندگی معمولا اکثر افراد از راه دوم اقدام به مطالبه دیه می‌کنند. البته در بیشتر پرونده های مطالبه دیه، وجود گزارش ماموران انتظامی الزامیست. ولی خب شما می‌توانید ابتدا از طریق دادسرای محل وقوع جرم اقدام کنید و در صورت نیاز و درخواست مقام قضایی، برای تهیه گزارش توسط ماموران انتظامی به مراجع نظامی مراجعه نمایید.

برای این که بدانید کدام یک از این راه ها برای مشکل شما بهتر است و شما را سریع‌تر به نتیجه می‌رساند، توصیه می‌کنم حتما مشاوره حقوقی تلفنی موسسه حقوقی وکلای تلفنی را جهت صحبت با وکیل خریداری نمایید. یا این که از مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان موسسه استفاده کنید.

 

 

مطالبه دیه

 

 هزینه نگارش دادخواست مطالبه دیه

فرقی ندارد شما تصمیم داشته باشید با کدام یک از روش های فوق الذکر، دیه بگیرید. در هر حالت باید از طرف مقابل شکایت کنید و تشکیل پرونده دهید! زیرا طبق قانون ما فرایند دادرسی کیفری در این مورد، فقط با شکایت شاکی شروع می‌شود.

در نتیجه به دادخواست مطالبه دیه احتیاج پیدا خواهید کرد. از طرفی این دادخواست چیزی نیست که خودتان بتوانید آن را نگارش و تنظیم کنید، چون لازمه نگارش آن داشتن اطلاعات کافی در این باره است. بنابراین بهترین راه ممکن این است که در سایت موسسه حقوقی وکلای تلفنی، به بخش خدمات نگارشی مراجعه نمایید و سفارش نگارش دادخواست مطالبه دیه را ثبت کنید. برای اطلاع از هزینه لازم جهت نگارش این دادخواست نیز می‌توانید با شماره 09212242670 تماس بگیرید.

 

 

مشاوره حقوقی مطالبه دیه از دولت 
مشاوره حقوقی محاسبه دیه 
مشاوره حقوقی مطالبه دیه 
مشاوره حقوقی کیفری 
درباره ما 

 

البته این را هم بگویم که اگر وکالت این پرونده را به وکیل دیه موسسه حقوقی وکلای تلفنی بسپارید، خود وکیل بدون دریافت هزینه جداگانه، این دادخواست را تنظیم کرده و به دادگاه تقدیم خواهد کرد.

 

محاسبه آنلاین دیه توسط وکیل

مبلغ دیه در ابتدای هر سال توسط مراجع و سازمان های ذی‌ربط اعلام می‌شود. ولی خب این سازمان ها مبلغ کلی دیه را اعلام می‌کنند. بنابراین شما برای این که از مبلغ دقیق دیه یوم الادا مطلع شوید باید از یک وکیل متخصص کمک بگیرید. وکیل با در نظر گرفتن نوع جرم (عمدی یا غیرعمد) و همچنین میزان آسیب وارد شده و ناحیه آن، مبلغ دیه را محاسبه خواهد کرد.

یکی از خدمات موسسه حقوقی وکلای تلفنی، محاسبه آنلاین دیه توسط وکیل است. پس شما برای اطلاع از مبلغ دقیق دیه می‌توانید از وکلای این موسسه کمک بگیرید. هزینه محاسبه دیه توسط وکیل در موسسه حقوقی وکلای تلفنی 100000 تومان است. فقط کافیست پس از واریز این مبلغ با شماره 09212242670 تماس بگیرید، تا کارشناسان و وکلای موسسه مبلغ دیه را برحسب نوع جراحت و آسیب وارد شده، محاسبه کنند.

 

 

مطالبه دیه به نرخ روز

 

منظور از یوم الادا بودن دیه چیست؟

حالا که اطلاعاتمان راجع به دیه و نحوه محاسبه و مطالبه آن تکمیل شد، نوبت به اصل مطلب یعنی صحبت درباره دیه یوم الادا می‌رسد. یوم الادا واژه‌ای عربی به معنای روز پرداخت است. در اصطلاح حقوقی منظور از یوم الادا بودن دیه این است که ملاک محاسبه دیه، روز پرداخت آن می‌باشد نه زمان وقوع حادثه.

با این حساب اگر روند رسیدگی به پرونده آنقدر طولانی شود که حکم آن در سال بعد، یعنی وقتی که دیه افزایش پیدا کرده، صادر شود محکوم علیه موظف به پرداخت دیه با نرخ مصوب همان سال می‌باشد. البته این در صورتی است که طرفین دعوا بر سر مبلغ مشخص، توافق نکرده باشند!

 


سوالات متداول

نظرات

سعید ربیعی

سلام. یو الادا بودن یعنی به نرخ روز ، و این یعنی اگر مثلا طلبی از کسی داشته باشیم حال از زمان موعود یا سررسید تا زمان پرداخت طلبمان مدتی سپری شده و ارزش طلب ما افزایش پیدا کرده باشد ، ان مبلغ افزایش یافته بر اساس نرخ تورم قابل پرداخت خواهد بود که اصطلاحا انرا به نحو یوم الادا میخوانند


سمیرا مرآتی

با توجه به اینکه در بسیاری از مواقع دیه در نتیجه ی جراحات عمدی باید پرداخت شود و عموما محکوم به پرداخت از پرداخت آن سر باز میزند و ممکن است پرداخت آن سالیان سال به طول انجامد ، بنابراین یوم الادا بودن دیه موجب عدم سو استفاده شخص محکوم خواهد شد،


فاطمه موحدین

وقت بخیر یوم الادا واژه‌ای عربی به معنای روز پرداخت است. در اصطلاح حقوقی منظور از یوم الادا بودن دیه این است که ملاک محاسبه دیه، روز پرداخت آن می‌باشد نه زمان وقوع حادثه. با این حساب اگر روند رسیدگی به پرونده آنقدر طولانی شود که حکم آن در سال بعد، یعنی وقتی که دیه افزایش پیدا کرده، صادر شود محکوم علیه موظف به پرداخت دیه با نرخ مصوب همان سال می‌باشد. البته این در صورتی است که طرفین دعوا بر سر مبلغ مشخص، توافق نکرده باشند


mohamad sheykhi

دیه مجازات کسی است که به طور غیرعمد به جسم و جان دیگری آسیب زده باشد. یا این که جرم او از نوع عمدی باشد ولی بنابه دلایلی قصاص وی امکان پذیر نباشد. در این دو حالت وی محکوم به پرداخت مبلغی مشخص به بزه دیده می‌شود.


مهران رمضان پناه

دراصطلاح حقوقی،منظورازیوم الادابودن دیه این است که ملاک محاسبه دیه،روزپرداخت آن می باشدنه روزوقوع حادثه.بااین حساب اگرروندرسیدگی به پرونده آنقدرطولانی شودکه حکم آن درسال بعدصادرشودمحکوم علیه موظف به پرداخت آن بانرخ مصوب سال جدیدخواهدبود.


ابوالفضل علی مددی

سلام.یکی از موارد تحقق دیه در جنایات عمدی است که بنا به دلایلی امکان قصاص وجود ندارد.دراین صورت برای شخص آسیب دیده از جرم دیه درنظر گرفته شده است.


معراج فرجی

منظور از یوم الادا بودن دیه این است که ملاک محاسبه دیه، روز پرداخت آن می‌باشد نه زمان وقوع حادثه. با این حساب اگر روند رسیدگی به پرونده آنقدر طولانی شود که حکم آن در سال بعد، یعنی وقتی که دیه افزایش پیدا کرده، صادر شود محکوم علیه موظف به پرداخت دیه با نرخ مصوب همان سال می‌باشد.


قادری

 یوم الادا واژه‌ای عربی به معنای روز پرداخت است. در اصطلاح حقوقی منظور از یوم الادا بودن دیه این است که ملاک محاسبه دیه، روز پرداخت آن می‌باشد نه زمان وقوع حادثه. با این حساب اگر روند رسیدگی به پرونده آنقدر طولانی شود که حکم آن در سال بعد، یعنی وقتی که دیه افزایش پیدا کرده، صادر شود محکوم علیه موظف به پرداخت دیه با نرخ مصوب همان سال می‌باشد. البته این در صورتی است که طرفین دعوا بر سر مبلغ مشخص، توافق نکرده باشند


فریبرز ذوالفقاری

با سلام دیه یوم الادا، باید به آن پاسخ داده شود! وکیل دیه موسسه حقوقی وکلای تلفنی در پاسخ به این سوال و تعریف دیه، به ماده 17 قانون مجازات اسلامی استناد می‌کند. قانونگذار در این ماده بیان می‌کند: " دیه اعم از مقدر و غیرمقدر، مالی است که در شرع مقدس برای ایراد جنایت غیرعمدی بر نفس، اعضاء و منافع و یا جنایت عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد، به موجب قانون مقرر می‌شود." طبق این تعریف می‌توان گفت: دیه مجازات کسی است که به طور غیرعمد به جسم و جان دیگری آسیب زده باشد. یا این که جرم او از نوع عمدی باشد ولی بنابه دلایلی قصاص وی امکان پذیر نباشد. در این دو حالت وی محکوم به پرداخت مبلغی مشخص به بزه دیده می‌شود.


رضا صادقی

سلام و آرزوی موفقیت لطفا شرایط مشمولیت دیه برای جرائم عمد را توضیح دهید با تشکر فراوان


وحید فراست

یوم الادا یعنی روزی که دیه از طرف محکوم علیه به محکوم له پرداخت می گردد که ممکن است در مراجع قضایی رای به پرداخت دیه ماهها و سالها به طول می انجامد


امین چراغی شیخ آباد

در قانون مدنی و قوانین شرعی دیه به عنوان یوم الادا قید شده یعنی اینکه دیه باید براساس نرخ روز مورد تائید قوه قضائیه به حادثه دیده پرداخت شود


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.