مطالبه دیه در حوادث ورزشی به چه صورتی است؟

مطالبه دیه در حوادث ورزشی به چه صورتی است؟

مطالبه دیه در حوادث ورزشی به چه صورتی است؟

برای بررسی و بحث پیرامون مطالبه دیه در حوادث ورزشی ابتدا باید با تعریف دیه آشنا شویم. دیه در لغت نامه ها به معنای تقاص یا خون بها می باشد و در اصطلاح حقوقی و جزایی، دیه مالی است که در صورت وقوع جنایت بر نفس و یا اعضای بدن و یا ایراد جرح باید به شخصی که متضرر شده است، داده شود.
همچنین برابر ماده ۱۵ قانون مجازات اسلامی دیه مالی است که از طرف شارع برای جنایت تعیین شده است. ماده ۲۹۴ همین قانون نیز در تکمیل این تعریف گفته است: «دیه مالی است که به سبب جنایت بر نفس یا عضو به مجنیعلیه یا به ولی یا اولیای دم وی داده می شود». در نتیجه اصولا در جنایات غیرعمدی وارد بر جسم و جان انسان، دیه تعلق میگیرد. در مورد جنایات عمدی گرچه ترجیح بر قصاص است ولی در مواردی که امکان قصاص وجود ندارد یا شخص آسیب دیده بر پرداخت دیه توافق نماید، دیه پرداخت خواهد شد.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

برای مطالبه دیه چه باید کرد؟

قدم بعدی که قبل از پرداختن به موضوع مطالبه دیه در حوادث ورزشی باید به آن اشاره کرد، بحث وظیفه مربیان می باشد. مربیان ورزشی موظفند تا جای ممکن در راستای پرورش ورزشکاران مراقبت های لازم را به عمل آورند. لازم به ذکر است که ثبتنام افراد در رشته های ورزشی خشن همانند بوکس باعث می شود ایشان خطرات احتمالی و قابل پیشبینی این رشته های ورزشی را قبول کرده باشند. پس در این ورزش ها نمیتوان مربیان ورزشی را مسئول جبران خسارت فرد ضرر دیده دانست. اما این بدین معنی نمی باشد که مربیان به طور کلی مسئولیت ندارند. در واقع چنانچه بتوان تقصیر مربی که بر اثر بی مبالاتی یا قصور بوده است را اثبات نمود، باید وی را مسئول جبران خسارت ناشی از حوادث ورزشی دانست. البته برای اثبات آن باید شرایط زیر را احراز کرد:

  • کوتاهی مربی عادتاً قابل تحمل نباشد.
  • آسیب وارد شده در مکان ورزشی مطابق قانون اتفاق افتاده باشد.
  •  مربی ورزشی دارای کارت مربیگری باشد.

 

درباره مطالبه دیه در حوادث ورزشی و فردی که حین فعالیت ورزشی بدون نقض مقررات آن ورزش به دیگری آسیبی وارد کند، رویه دادگاه ها متفاوت است که توضیح تفصیلی آنها از حوصله بحث خارج می باشد. اما بنا بر نتیجه گیری حقوقی می توان گفت حتی اگر نتوان از مراجع کیفری مطالبه دیه در حوادث ورزشی نمود، میتوان از طریق حقوقی و تحت عنوان ضمان و مطالبه خسارت بر مبنای قانون مسئولیت مدنی نسبت به فرد ضرر زننده طرح دادخواست کرد. همچنین درباره مشاوره حقوقی در دیه حوادث ورزشی می توانید با وکلای ما مشاوره حقوقی داشته باشید.

 

 

مشاوره حقوقی حوادث ورزشی

 

آیا بیمه حوادث ورزشی دیه پرداخت می کند؟

مطالبه دیه در حوادث ورزشی از طریق بیمه حوادث ورزشی امکان پذیر است. لکن باید گفت در درجه اول لازم است ورزشکار یا مسئول باشگاه ورزشی، ثبتنام بیمه را برای بیمه گذار انجام دهد (هزینه ی آن در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۴۰ هزار تومان می باشد). همچنین برای دریافت غرامت نقص عضو یا غرامت فوت، باید مدارکی را مهیا نمایید. برای اطلاع دقیق تر از این مدارک می توانید با مشاوران موسسه حقوقی وکلای تلفنی، مشاوره آنلاین و رایگان داشته باشید. البته همه حوادثی که دلایل غیر ورزشی داشته باشند از تعهد بیمه حوادث ورزشی خارج است مانند حوادث رانندگی، روش های درمانی تایید نشده مانند حجامت، هزینه آمبولانس، هزینه درمان هایی که به فعالیت ورزشی مرتبط نباشد مانند بیماری واریکوسل.

ورزشکاران می توانند نهایتا تا 14 روز پس از زمان وارد شدن آسیب با مراجعه به مراکز درمانی هیئت ورزشی استان و پرداخت هزینه بعد از انجام درمان با تحویل مدارک درمانی به هیئت پزشکی ورزشی و ارائه گزارش حادثه،‌ آسیب دیدگی خود را به صورت رسمی به فدراسیون اعلام نمایند. کادر پزشکی یا پزشک مسابقات بعد از تکمیل کامل فرم توسط مسئولان باشگاه، مربیان یا سرپرست مسابقات، صحت اطلاعات را تایید می کند. برای مطالبه دیه در حوادث ورزشی، ورزشکار از زمان آسیبدیدگی حداکثر سه ماه فرصت دارد تا مدارک هزینه درمان را به هیئت پزشکی و ورزشی استان ارائه نماید.

 

آیا حوادث ورزشی جرم محسوب می شوند؟

به دلیل تعدد رشته های ورزشی و تنوع مقررات حاکم بر هر یک از آنها و همچنین لزوم فراهم کردن بستر مساعد برای پرورش جسمانی جامعه ورزشی که با سلامت روحی افراد نیز رابطه مستقیمی دارد. ضروری است که در کنار افزایش آگاهی ورزشکاران نسبت به مقررات حاکم بر فعالیتهای ورزشی خود، به جرائم ورزشی و تخلفاتی که در حوزه ورزش واقع شده است نیز توجه شود.

 

ارتباط در واتس اپ

 

در علم حقوق، اصلی به نام اصل قانونی بودن جرائم ورزشی و مجازات ها وجود دارد. این اصل بدان معنا می باشد که اعمال افراد غالبا جرم محسوب نمی شود مگر آن که به موجب قانون آن عمل جرم شناخته شده باشد. به علاوه در ماده ۱۵۸ قانون مجازات اسلامی، به طور صریح بیان شده است که حوادث ناشی از ورزش با رعایت شرایط و ضوابطی خاص، جرم محسوب نمیشود. به علاوه در ماده مذکور صراحتا به ورزشکار بودن شخص مرتکب اشاره نشده است. لکن با توجه به عبارت «حوادث ناشی از عملیات ورزشی» می توانیم به این نتیجه برسیم که ممکن است طرفین عملیات ورزشی، افرادی باشند که جزء ورزشکاران نیستند.

 

مشاوره حقوقی با وکیل جرائم ورزشی

همانطور که گفته شد مطالبه دیه در حوادث ورزشی بسیار پیچیده و تخصصی است. همچنین به علت اینکه مسائل مربوط به مطالبه دیه در حوادث ورزشی یک بحث نسبتا جدید در نظام حقوقی ایران محسوب می شود، لازم است نکات ریز و دقیق حقوقی مدنظر قرار گیردچرا که ممکن است ندانستن یک مطلب و در نظر نگرفتن آن سرنوشت پرونده را عوض کند. به همین دلیل بهتر است با یک وکیل ورزشی مجرب مشاوره حقوقی تلفنی داشته باشید.

 

 

مشاوره حقوقی دیه شکستگی 
مشاوره حقوقی کیفری 
مشاوره حقوقی مطالبه دیه 
نگارش شکواییه 
درباره ما 


نظرات

فاطمه عمادی

باسلام،، قانونگذار ، در بند « پ » ماده 14 قانون مجازات اسلامی ، دیه را به عنوان مجازات تلقی کرده است ؛ و دیگر ماده 158 همان قانون ، صدمه ی ناشی از حوادث ورزشی ( در مورد رعایت مقررات ورزشی ) را مستوجب مجازات نمی داند ، لذا با تحلیل لفظی می توان گفت که با توجه به اینکه دیه مجازات است ، در این حالت مرتکب خسارت بدنی نباید دیه پرداخت کند- از طرفی دیگر هرگاه لازم بود که قانوگذار دیه را از مجازات اعمال مشابه حذف کند و به عبارتی دیگر مرتکب را مسئول پرداخت دیه تلقی نکند ، به آن اشاره کرده است ؛ مثلا در تبصره 3 ماده 156 قانون مجازات اسلامی در خصوص دفاع مشروع آمده است « در موارد دفاع مشروع دیه نیز ساقط است ...»پس اگر قانونگذار در مورد حوادث ورزشی قصد قاطع مبنی بر سقوط دیه داشت ، مانند بحث دفاع مشروع به آن اشاره می کرد ؛ پس چنانچه نتوان از طریق مراجع کیفری و دیه اقدام کرد ، از طریق حقوقی با عنوان ضمان و مطالبه ی خسارت بر مبنای قانون مسئولیت مدنی می توان دادخواست علیه صدمه زننده مطرح کرد .


بهناز اسکندری

مشاوره ها واقعا عالی هست


بشیر علیپاریاد

با سلام . براساس بند ث ماده 157 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392:در صورتی حوادث ناشی از عملیات ورزشی جرم می باشد که مرتکب قوانین و مقررات مربوط به آن ورزش را نقص کرده باشد و همچنین اینکه عمل مرتکب مخالف موازین شرعی نیز بوده باشد


آرش سلیمی

با سلام مطالبه دیه در حوادث ورزشی یکی از موضوعاتی است که مورد توجه ورزشکاران حرفه‌ای و آماتور قرار دارد. دیه در حوادث ورزشی تحت شرایط خاصی به افراد پرداخت می‌شود که یکی از مهم‌ترین شروط آن داشتن بیمه ورزشی است.بر اساس قانون مجازات اسلامی دیه مالی است که از سوی شارع برای جبران خسارت در جنایت تعیین می‌شود. به طور خلاصه دیه را برای جبران خسارات غیرعمدی در نظر می‌گیرند.لازم به ذکر است که مسئولیت مدنی ناشی از حوادث ورزشی، اثبات مقصر بودن مربیان و مواردی از این دست در مراجع ذی‌صلاح قابل پیش بینی نیست و به سختی می‌توان آن را اثبات کرد.


معراج فرجی

به موجب تبصره ماده ۳۳۶ ق. م. ا عبارت است از: بی‌احتیاطی، بی‌مبالاتی، عدم مهارت و عدم رعایت نظامات دولتی. که مطابق شق اخر ازین ماده وصف جزایی داشته موضوع و نیاز به طرح شکایت و تکمیل ادله دارد


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، مطالبه دیه در حوادث ورزشی یکی از موضوعاتی است که مورد توجه ورزشکاران حرفه‌ای و آماتور قرار دارد. دیه در حوادث ورزشی تحت شرایط خاصی به افراد پرداخت می‌شود که یکی از مهم‌ترین شروط آن داشتن بیمه ورزشی است. برای این که با مفهوم دیه حوادث ورزشی بهتر آشنا شویم، ابتدا باید بدانیم دیه در حوادث ورزشی و در لغت به چه معنا است؟ دیه در لغت به معنای تقاص یا خون‌بها است و از نظر حقوق جزایی دیه مالی است که در صورت وقوع جنایت بر نفس، اعضای بدن و ایجاد جراحت به فرد زیان‌دیده تعلق می‌گیرد. بر اساس قانون مجازات اسلامی نیز دیه مالی است که از سوی شارع برای جبران خسارت در جنایت تعیین می‌شود. لازم است بدانید که مسئولیت مدنی ناشی از حوادث ورزشی، اثبات مقصر بودن مربیان و مواردی از این دست در مراجع ذی‌صلاح قابل پیش بینی نیست و به سختی می‌توان آن را اثبات کرد. از طرفی، تمایل ورزشکاران به انجام ورزش‌های پرخطر به معنای قبول ریسک آسیب دیدگی در این ورزش‌ها است. به همین دلیل از منظر قانونی هیچ مسئولیتی بر عهده مربیان ورزشی برای پرداخت خسارت ورزشی نیست و این موضوع براساس مفاد قانونی قابلیت پیگیری را ندارد. البته اگر قصور و کوتاهی مربیان ورزشی اثبات شود، می‌توان از منظر قانونی برای دریافت خسارت از آن‌ها اقدام کرد. توصیه اکید ما این است که جهت احقاق حق در چنین مواردی از وکلای کارکشته موسسه وکیل تلفنی استفاده کرده و بعد از آن اقدام نمائید.


سیما غفوری

حقوق ورزش یکی از گرایش های علم حقوق است که به بررسی مسائل در حوزه ورزش از جمله مسئولیت کیفری و مدنی در حوادث به وجود آمده می پردازد. منظور از حوادث ورزشی ،تمام جرایم و شبه جرایمی است که توسط ورزشکاران، معلمین و مربیان و تماشاگران و حتی سازندگان و تولید کنندگان لوازم و تجهیزات ورزشی در ارتباط با ورزش صورت می گیرد. موضوع حوادث ورزشی می تواند سلامتی، جان، اموال، حیثیت، شرافت و سایر حقوق قانونی اشخاص باشد. در خصوص جرایم ورزشی، مطابق قانون مجازات اسلامی، عملیات ورزشی و حوادث ناشی از آن مشروط به آنکه سبب ایجاد حوادث، نقض مقررات مربوط به ورزش و مغایر با موازین شرعی نباشد، قابل مجازات نیست.


مجید پریدست فومنی

با سلام باتوجه به اینکه ورزش در راستای سلامت جسم وروح افراد جامعه موثر و مانع از هزینه های درمانی گزاف است لذا قانونگذار با حساسیت خاصی در خصوص آسیبهای وارده هررشته ورزشی برخورد نموده اما در صورت کلی چنانچه عملیات انجام شده در میادین ورزشی که منجر به آسیب مجنی علیه گردیده جرم تلقی گردد عملیات انتسابی در ورزشگاه نیز تعریف جرم خواهد داشت اما در غیر اینصورت بیمه ویا مطالبه بابت مسئولیت مدنی خسارات وارده را جبران خواهد نمود


افشاری

با سلام مسئولیت مدنی ناشی از حوادث ورزشی ، اثبات تقصیر مربیان ورزشی به‌دلیل بی‌احتیاطی، بی‌مبالاتی و…، در مراجع ذیصلاحِ پیش‌بینی شده در قوانین و مقررات موضوعه، میسّر نبوده و یا به سختی قابل اثبات است. مضافاً اینکه، ورود اشخاص حقیقی به اماکن ورزشی و ثبت‌نام در ورزش خشن و توأم با درگیری فیزیکی شدید، به معنای پذیرش کلّیه مخاطرات ناشی از حوادثِ قابل پیش‌بینی و یا قبول احتمال وقوع آن در هنگام تمرین و یا رقابت‌های ورزشی است.در واقع ورزشکار مورداشاره با پذیرش خطرات ناشی از عملیات اینگونه ورزش‌های سخت و خشن، به ورزش موردعلاقه خود مبادرت می‌نماید. و این در حالیست که در صورت وقوع هرگونه حادثه ناشی از عملیات ورزشی مانند نقص عضو، جراحت و…، هیچگونه مسئولیّتی متوجه مربیان ورزشی نبوده و از این حیث در مراجع قضاییِ صالحه قابل پیگرد نیستند.هر چند این نظریه می‌تواند تا حدودی قابل قبول باشد لیکن این بدان معنا نیست که مربیان ورزشی را در بروز حوادث ناشی از عملیات ورزشی مطلقاً مبرّی از مسئولیت بدانیم. زیرا مهم‌ترین و اصلی‌ترین وظیفه هر مرّبی در هنگام پرورش و تربیت ورزشکاران این است که با اعمال مراقبت و محافظت در حدّ معقول و متعارف، از ایجاد خطرات احتمالی و یا قابل پیش‌بینی جلوگیری نماید.


سعید ربیعی

باسلام . در خصوص حوادث ورزشی باید بدانیم که تنها در دو صورت این حوادث جرم محسوب میشود: اول اینکه آن ورزش در قوانین نامشروع و زیانبار باشد و شرع و قانون انرا مجاز نشمرده باشد . مانند دسته ای از ورزش ها که ایران انها را به عنوان ورزش مشروع نپذیرفته است از قبیل کشتی کج و مسابقات سیلی زنی! و به تبع این ورزش ها تحت پوشش هیچ بیمه ای هم نیستند. دوم اینکه ورزش مشروع و قانونی باشد ولی قوانین ان ورزش اجرا نشود. مثلا کشتی ورزشی پذیرفته شده است ولی اگر در کشتی از ضربه ی سر استفاده شود خلاف است


مجید شیخی

با سلام دیه مالی است که در صورت وقوع جنایت بر نفس و یا اعضای بدن و یا ایراد جرح باید به شخصی که متضرر شده است، داده شود. همچنین برابر ماده ۱۵ قانون مجازات اسلامی دیه مالی است که از طرف شارع برای جنایت تعیین شده است. ماده ۲۹۴ همین قانون نیز در تکمیل این تعریف گفته است: «دیه مالی است که به سبب جنایت بر نفس یا عضو به مجنی‌علیه یا به ولی یا اولیای دم وی داده می شود». در نتیجه اصولا در جنایات غیرعمدی وارد بر جسم و جان انسان، دیه تعلق می‌گیرد. در مورد جنایات عمدی گرچه ترجیح بر قصاص است ولی در مواردی ‌که امکان قصاص وجود ندارد یا شخص آسیب دیده بر پرداخت دیه توافق نماید، دیه پرداخت خواهد شد.


وحید فراست

در حوادث ورزشی باید ابتدای امر ورزشکار بیمه باشد البته مسئولیت مدنی مسبب حادثه در جای خود آثاری دارد


فریبرز ذوالفقاری

با سلام در علم حقوق، اصلی به نام اصل قانونی بودن جرائم ورزشی و مجازات‌ ها وجود دارد. این اصل بدان معنا می باشد که اعمال افراد غالبا جرم محسوب نمی شود مگر آن که به موجب قانون آن عمل جرم شناخته شده باشد. به علاوه در ماده ۱۵۸ قانون مجازات اسلامی، به طور صریح بیان شده است که حوادث ناشی از ورزش با رعایت شرایط و ضوابطی خاص، جرم محسوب نمی‌شود. به علاوه در ماده مذکور صراحتا به ورزشکار بودن شخص مرتکب اشاره نشده است. لکن با توجه به عبارت «حوادث ناشی از عملیات ورزشی» می توانیم به این نتیجه برسیم که ممکن است طرفین عملیات ورزشی، افرادی باشند که جزء ورزشکاران نیستند.


فاطمه رستگار

سلام.داخل باشگاه ورزشی سوار دوچرخه ثابت بودم.شخصی اومد رد بشه؛پاش خورد به رکاب دوچرخه؛پاش صدمه دیده و ترک خورده.الان از من دیه میخاد.آیا مقصر من بودم؟


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.