معاملات دولتی چیست؟

معاملات دولتی چیست؟

معاملات دولتی چیست؟

مفهوم معاملات دولتی چیست؟ دولت نیز مانند سایر اشخاص حقوقی باید برای رفع نیازهای خود اقدام به انجام اعمال حقوقی مختلفی نماید. ما در این مقاله شما را با انواع معاملات مذکور و احکام مربوط به آن آشنا خواهیم کرد.

 

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

تعریف معاملات دولتی از زبان وکیل

هر دولتی برای بقای خود نیازهای مختلفی دارد که مجبور است این نیازها را از طریق انجام معاملات دولتی مختلف برطرف کند. دولت ها گاهی برای رفع نیازهای خود اقدام به انجام اعمال یک جانبه مانند وضع آیین نامه ها می کنند. اما آنچه محل بحث ماست، اعمال دو جانبه دولت مانند بستن قراردادها می باشد که در قالب عقودی مانند رهن و اجاره صورت می گیرد. بنابراین معاملات دولتی دارای عناوین مشخصی در حقوق خصوصی هستند که لزوماً باید از عقود معین حقوق خصوصی استفاده شود. درباره آشنایی بیشتر با عقود معین حقوق خصوصی، می توانید با وکلای مجرب ما مشاوره حقوقی تلفنی داشته باشید.

معاملات دولتی را می توان چنین تعریف کرد: «معاملاتی هستند که به وسیله مامورین دولتی به نمایندگی از جانب دولت یا دستگاه های دولتی از جهتی با اشخاص حقیقی یا حقوقی و از طرف دیگر در زمینه های مالی و در قالب یکی از عقود معین منعقد می گردد و مسائل آن تابع مقررات حقوق خصوصی می باشد و همچنین در دادگاه های عمومی دادگستری رسیدگی می شود».

 

مجازات جرم تدلیس در معاملات دولتی

با مفهوم معاملات دولتی آشنا شدیم. برای شناخت مجازات جرم تدلیس در معاملات دولتی، لازم است ابتدائا، با جرم تدلیس در قانون ایران آشنا شویم. تدلیس به معنای فریب دادن شخص دیگر و یا پنهان کردن واقعیت است. برای مثال هنگامی که فروشنده می خواهد ماشین خود را به دیگری بفروشد، یا عیبی که دارد را پنهان می کند و یا وصفی را برای آن به دروغ جلوه می دهد که در این صورت مرتکب تدلیس شده است. تدلیس در معاملات دولتی را می توان چنین تعریف نمود: «فعل ایجابی مادی مامور يا شخص طرف قرارداد با دولت با داشتن قصد در جهت منفعت مادی يا معنوی برای خود یا شخص دیگری مبتنی بر تقلب و تدلیس نسبت به دولت يا ضمن مديريت يا نظارت در انجام معاملات اداره ها و سازمان های مدنظر در ماده ۵۹۸ قانون مجازات اسلامی».

مجازات جرم تدلیس در معاملات دولتی در ماده ۵۹۹ قانون مجازات اسلامی آمده است. بر اساس این ماده: «مجازات حبس از شش ماه تا پنج سال است كه قاضي پرونده متناسب با شرايط ارتكاب و اوضاع موجود و شخصيت شخص مرتكب، مجازات مناسب را تعيين می کند».

 

 

 

معاملات دولتی

 

مرجع صالح برای رسیدگی به تخلفات معاملات دولتی

تخلف در معاملات دولتی همواره اهمیت بسزایی داشته است. چرا که افراد با داشتن سوءنیت و درنظر داشتن منافع شخصی، از عنوان دولتی که دارند، سوءاستفاده می کنند و اسباب تخلف در معاملات دولتی را فراهم می کنند. مطابق ماده ۲ قانون اصلاح قانون تشكيل ديوان كيفر کارکنان دولت مصوب 1355، دیوان کیفر کارکنان دولت به جرائمی از جمله تخلف و تدلیس در اینگونه معاملات رسیدگی می کند.

 

ایجاب در معاملات دولتی

برای بررسی ایجاب در معاملات دولتی، ابتدا باید بدانیم ایجاب در حقوق به چه معناست. برابر ماده ۱۹۱ قانون مدنی: «عقد محقق می­ شود به قصد انشاء، به شرط مقرون بودن به چیزی که دلالت بر قصد کند». بنابراین برای تشکیل هر عقد و قراردادی باید قصد تشکیل و ایجاب وجود داشته باشد و علاوه بر آن باید این ایجاب در عالم واقع به هر طریقی بروز پیدا کند. تشخیص زمان ایجاب در معاملات امری پیچیده و تخصصی محسوب می شود که همین پیچیدگی در معاملات دولتی بسیار بیشتر از سایر معاملات است. دلیل آن هم تشریفات لازم برای تحقق این معاملات مانند مناقصه و مزایده می باشد. در واقع برای تحقق مناقصه و مزایده ابتدا باید آگهی فراخوان زده شود، پس از آن مناقصه­گران و مزایده­گران پیشنهاد خود را ارائه دهند و در نهایت امضای قرارداد صورت گیرد. در این زمینه، موسسه حقوقی وکلای تلفنی، شرایط لازم را برای گرفتن مشاوره حقوقی با بهترین وکیل معاملات دولتی را برای شما فراهم کرده است.

 

 

 

نگارش شکوائیه 
مشاوره حقوقی دیوان عدالت اداری 
مشاوره حقوقی امور اداری یا دولتی 
مشاوره حقوقی اختلاس
درباره ما 

 

مجازات تبانی در معاملات دولتی

برابر قانون مجازات تبانی در معاملات دولتی مصوب سال ۱۳۴۸، اشخاصی که در معاملات یا مناقصهها و مزایدههای دولتی یا شرکت ها و مؤسسات وابسته به دولت یا مأمور به خدمات عمومی و یا شهرداری ها با یکدیگر تبانی کنند و در نتیجه ضرری متوجه دولت و یا شرکت ها و مؤسسات مذکور بشود، به حبس تأدیبی از یک تا سه سال و جزای نقدیبه میزان آنچه به ناحق تحصیل کرده اند، محکوم میشوند. همچنین هرگاه مستخدمین دولت یا شرکت ها و یا مؤسسات مزبور یا شهرداری ها و همچنین کسانی که به نحوی از انحاء از طرف دولت یا شرکت ها و یا مؤسساتفوق در انجام معامله یا مناقصه یا مزایده دخالت داشته باشند و با علم و یا اطلاع از تبانی معامله را انجام دهند یا به نحوی در تبانی شرکت یا معاونتکنند به حداکثر مجازات حبس و انفصال ابد از خدمات دولتی و شرکت ها و مؤسسات وابسته به دولت و شهرداری ها محکوم خواهند شد.

 

وکیل کاربلد برای معاملات دولتی

دانستیم که معاملات دولتی پیچیدگی های حقوقی بسیاری دارد. هنگامی که قصد داشتن معاملات دولتی را داریم لازم است از تخصص و تجربه وکیل درجه یک بهره ببریم. ایشان با داشتن علم و آگاهی نسبت به این معاملات و تشریفات مربوط به آن، اطمینان خاطر شما را نسبت به نتیجه آن کسب می کنند. همچنین شما می توانید درباره موضوع تخلف و تبانی در معاملات دولتی، با وکیل تبانی در معاملات دولتی، مشاوره حقوقی انلاین و رایگان داشته باشید.


سوالات متداول

نظرات

بهنام رحمانی فرد

باسلام آنچه که در این مقاله به آن اشاره شده است معاملات دولتی می باشد می دانیم که هر دولتی برای بقا و برای آنکه بسیار با قدرت به سمت جلو حرکت نماید نیازمند یکسری معاملات و عقود و قراردادها می باشد بسیاری از عقود از جانب دولت در قالب عقود معین صورت می گیرد اما گاهی اوقات اشخاص مرتکب جرایمی در این راستا می شوند میدانیم که معاملات دولتی از طریق دستگاه‌های دولتی صورت می پذیرد گاهی اوقات اشخاص در انجام کارهایی که برعهده دارند سهل انگاری می نمایند و گاهی اوقات مرتکب جرایمی از جمله تدلیس در معاملات دولتی می شوند که در این مقاله به آن اشاره شده است برای آنکه با تدریس آشنا شویم بایستی گفت در این موارد نیاز است که با وکلای متخصص در این زمینه مشاوره داشته باشیم اما آنچه که به طور خلاصه لازم است بدانیم این است که تدلیس به معنای فریب دادن میباشد یعنی شخصی در جهت فریب دادن طرف مقابل اعمالی را انجام میدهد.


فاطمه موسوی نژاد

معاملات دولتی معاملاتی هستند که به وسیله مامورین دولتی به نمایندگی از طرف دولت یا دستگاه دولتی از یک طرف با اشخاص حقیقی یا حقوقی از طرف دیگر در زمینه های مالی و در قالب یکی از عقود معین حقوق مدنی منعقد می گردد و اختلافات ومسائل آن تابع مقررات حقوق خصوصی بوده، و در دادگاه های عمومی دادگستری مورد رسیدگی قرار می گیرندبنابراین باید گفت ''معاملات دولتی'' را از جمله قراردادهای دولتی تابع حقوق خصوصی باید نامید. لذا به نظر می رسد با توجه به اصل تفسیر مضیق جزایی و منع تفسیر موسع آنها، منظور از تدلیس در معاملات دولتی را معاملاتی دانست که هر یک از ادارات و سازمانها و موسسات مذکور در ماده ۵۹۸ قانون مجازات اسلامی انجام می دهند.


mohamad sheykhi

برابر قانون مجازات تبانی در معاملات دولتی مصوب سال ۱۳۴۸، اشخاصی که در معاملات یا مناقصه‌ ها و مزایده‌ های دولتی یا شرکت ها و مؤسسات وابسته به دولت یا مأمور به خدمات عمومی و یا ‌شهرداری ها با یکدیگر تبانی کنند و در نتیجه ضرری متوجه دولت و یا شرکت ها و مؤسسات مذکور بشود، به حبس تأدیبی از یک تا سه سال و جزای نقدی‌ به میزان آنچه به ناحق تحصیل کرده اند، محکوم می‌شوند. همچنین ‌هرگاه مستخدمین دولت یا شرکت ها و یا مؤسسات مزبور یا شهرداری ها و همچنین کسانی که به نحوی از انحاء از طرف دولت یا شرکت ها و یا مؤسسات‌ فوق در انجام معامله یا مناقصه یا مزایده دخالت داشته باشند و با علم و یا اطلاع از تبانی معامله را انجام دهند یا به نحوی در تبانی شرکت یا معاونت‌ کنند به حداکثر مجازات حبس و انفصال ابد از خدمات دولتی و شرکت ها و مؤسسات وابسته به دولت و شهرداری ها محکوم خواهند شد.


علیرضا محمدی

چیزی که باعث تفاوت چشمگیر موسسه وکیل تلفنی با سایر موسساتی حقوقی بود که تا امروز من با آنها تماس گرفتم علاوه بر هزینه های مناسب برخورد دوستانه و فضای صمیمانه در کنار تخصص و تجربه وکلاست بسیار از تجربه ای که در کنار وکلای موسسه شما داشتم و راهنمایی های به موقع و مفیدی که دریافت کردم راضی بودم موفق باشید


سپیده کرمی

با سلام ،معاملات دولتی را می توان چنین تعریف کرد: «معاملاتی هستند که به وسیله مامورین دولتی به نمایندگی از جانب دولت یا دستگاه های دولتی از جهتی با اشخاص حقیقی یا حقوقی و از طرف دیگر در زمینه های مالی و در قالب یکی از عقود معین منعقد می گردد و مسائل آن تابع مقررات حقوق خصوصی می باشد و همچنین در دادگاه های عمومی دادگستری رسیدگی می گردد.


محمد مهدی احمدی

سلام وقت بخیر معاملات دولتی را می توان چنین تعریف کرد: «معاملاتی هستند که به وسیله مامورین دولتی به نمایندگی از جانب دولت یا دستگاه های دولتی از جهتی با اشخاص حقیقی یا حقوقی و از طرف دیگر در زمینه های مالی و در قالب یکی از عقود معین منعقد می گردد و مسائل آن تابع مقررات حقوق خصوصی می باشد و همچنین در دادگاه های عمومی دادگستری رسیدگی می شود


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، همان‌طوری‌که می‌دانیم همه ما وقتی در یک اجتماع در کنار هم زندگی می‌کنیم به‌صورت طبیعی به همدیگر نیازمند و محتاج هستیم، حال چنین نیاز به‌صورت فردی باشد چه به‌صورت اجتماعی . از یک منظر افراد حاضر در جامعه به ۲ دسته تقسیم می‌شوند: افراد حقیقی و افراد حقوقی ،افراد حقوقی می‌توانند به‌صورت خصوصی یا به‌صورت عمومی فعالیت می‌نمایند . در اصطلاح عرفی به مجموعه افراد حقوقی جامعه ما دولت گفته می‌شود که می‌تواند شامل وزارت‌خانه‌ها و نهادهای دولتی ، نهادهای نظامی و امثال آن باشد که در اصطلاح دستگاه اجرایی نامیده می شود. دستگاه اجرایی که در مفهوم عام آن دولت نامیده می‌شود مانند سایر افراد حقیقی یا سایر افراد حقوقی بخش خصوصی برای ادامه بقای خود نیازمند انجام یک سری از اعمال حقوقی است. برخی از این تصمیم‌گیری‌ها به‌صورت یک‌طرفه بود که به آن در اصطلاح آیین‌نامه یا بخشنامه گفته می‌شود و بخشی از این روند و روال ادامه کار معاملات حقوقی بود که شرایط آن به صورت معامله خصوصی با اشخاص می باشد .اگر در خصوص تصمیماتی که دولت می‌گیرد تخلفی رخ داده باشد یا به حقوق افراد ثالث خدشه‌ای وارد شود این افراد می‌توانند از طریق ثبت دادخواست در دیوان عدالت اداری حق خود را مطالبه نمایند و اما اگر از طریق کارمندان دولت در انجام معاملات تخلفی صورت‌گرفته باشد این‌بار مرجع صالحی که وجود دارد دیوان کیفر کارکنان دولت است که به تخلف ایشان رسیدگی نموده و دستور مقتضی جهت احقاق حق دیگران را صادر می‌نماید. باید بدانید اصول و چارچوب معاملات همواره ثابت بوده و تفاوتی نمی‌کند که نفرات مقابل هم دولتی باشند یا غیردولتی، پس اگر چیزی در معامله غش یا تدلیس یا غبن محسوب می‌شود زمانی‌که ۲ طرف آن دولتی و خصوصی باشند نیز این شرایط پابرجا بود و احکام معامله برای افراد دولتی و غیردولتی یکسان خواهد بود. برای دانستن دیگر جزئیات می‌توانید با وکلای مؤسسه هماهنگ نموده و مشکل خویش را برطرف نمایید موفق باشید.


حسین سیفی

در خصوص معاملات دولت بایستی قائل به تفکیک ببین توضیح که اعمال دولت یا اعمال حاکمیتی است یا اعمال تصدی گری که عملاً در بحث معاملات دولت بایستی این اعمال دولت را اعمال تصدی گری تفسیر نمود از سوی دیگر اعمال تصدی گری دولت غالباً برای کسب منافع در راستای بقای دولت و به تعادل رساندن هزینه های دولت از مجاری غیر از سرمایه های ملی می باشد


فریبرز ذوالفقاری

با سلام دولتی برای بقای خود نیازهای مختلفی دارد که مجبور است این نیازها را از طریق انجام معاملات دولتی مختلف برطرف کند. دولت ها گاهی برای رفع نیازهای خود اقدام به انجام اعمال یک جانبه مانند وضع آیین نامه ها می کنند. اما آنچه محل بحث ماست، اعمال دو جانبه دولت مانند بستن قراردادها می باشد که در قالب عقودی مانند رهن و اجاره صورت می گیرد. بنابراین معاملات دولتی دارای عناوین مشخصی در حقوق خصوصی هستند که لزوماً باید از عقود معین حقوق خصوصی استفاده شود. درباره آشنایی بیشتر با عقود معین حقوق خصوصی، می توانید با وکلای مجرب ما مشاوره حقوقی تلفنی داشته باشید.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.