بررسی فوری ماهیت صیغه 99 ساله

بررسی فوری ماهیت صیغه 99 ساله

بررسی فوری ماهیت صیغه 99 ساله

نکاح و ازدواج در شرع مقدس اسلام به دو شکل انجام می‌شود؛ ازدواج دائم و ازدواج موقت. در نکاح دائم همانطور که از عنوانش پیداست زوجین مادام العمر به یکدیگر حلال می‌شود. تنها راه جدایی زوجین در این نکاح نیز طلاق است. اما در ازدواج یا همان صیغه موقت دیگر چنین نیست، بلکه زن و شوهر مدتی را در نظر می‌گیرند و عقد ازدواج خود را به این بازه زمانی محدود می‌کنند. مطالب گفته شده در پاراگراف قبل جزو مسائل عامه ازدواج هستند که تقریبا همه مردم می‌دانند. اما سوالاتی که در این مورد مطرح می‌شود این است که صیغه 99 ساله چیست؟! آیا صیغه 99 ساله ازدواج موقت است یا دائم؟! آیا احکام ازدواج دائم به این نوع از نکاح مترتب می‌شود؟!

 

هزینه مشاوره حقوقی

صیغه 99 ساله چیست؟

پیش از بررسی این که صیغه 99 ساله ازدواج موقت است یا دائم باید ابتدا از ماهیت این صیغه مطلع شویم. صیغه 99 ساله همان عقد ازدواج یا نکاح است که زن و مرد پیش از انعقاد آن با یکدیگر توافق می‌کنند که برای مدت 99 سال، این صیغه را منعقد کنند. همین مسئله، یعنی تعیین زمان به مدت 99 سال، باعث می‌شود تا بیشتر افراد این صیغه و ازدواج را در زیر مجموعه ازدواج دائم قرار دهند. نظر شما چیست؟ به نظر شما صیغه 99 ساله ازدواج موقت است یا دائم؟!

آیا صیغه 99 ساله همان نکاح دائم است؟

در شرع اسلام ازدواج موقت نکاح منقطع خوانده می‌شود. به موجب ماده 1075 قانون مدنی "نکاح وقتی منقطع است که برای مدت معینی واقع شده باشد." در نتیجه به عقد نکاحی که در مدت معین واقع شده باشد، ازدواج یا صیغه موقت گفته می‌شود. حال تفاوتی ندارد این مدت معین برای 1 ساعت باشد یا 99 سال! در هر دو صورت ازدواج از نوع موقت خواهد بود. زیرا در آن زمان لحاظ شده و همانطور که گفته شد تعیین مدت موجب منقطع شدن نکاح می‌شود.

مهریه در صیغه 99 ساله

یکی از شروط صحت ازدواج موقت، تعیین مهر برای زن به هنگام انعقاد عقد است. یعنی بدون تعیین مهر، صیغه موقت کلا باطل خواهد بود و در نتیجه در حلالیت زن به مرد نیز اشکال وارد خواهد شد. از طرفی گفتیم که تعیین مدت در صیغه 99 ساله نیز آن را به ازدواج یا نکاح موقت تبدیل می‌کند. با این تفاسیر زن و مرد قبل از جاری شدن صیغه 99 ساله باید حتما بر سر مهریه با یکدیگر توافق نمایند و مهریه‌ای در شان زن، که مالیت داشته باشد و در مجموع واجد شرایط مهریه باشد را برای زن تعیین کنند.

 

بررسی فوری ماهیت صیغه 99 ساله

وضعیت ارث زوجه از زوج در صیغه 99 ساله

در احکام ازدواج موقت آمده است که زوجه در آن از زوج ارث نمی‌برد. اما با توجه به این که صیغه 99 ساله نوعی صیغه منقطع است که مدتی بیش از طول عمر انسان دارد، این که آیا زوجه در آن از زوج ارث می‌برد یا نه جزو موارد اختلافی است. رای و نظر مشهود که اکثر علما آن را پذیرفته اند، این است که در ازدواج موقت 99 ساله زوجه از زوج ارث می‌برد. با این حال نمی‌توان به طور یقین در وضعیت ارث زوجه از زوج در صیغه 99 ساله حکم صادر کرد! پس برای مطرح کردن سوالات خود در رابطه با این مسئله و دریافت پاسخ پس از بررسی سوال، بهتر است از مشاوره حقوقی تلفنی یا مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان موسسه حقوقی وکلای تلفنی استفاده کنید.

نفقه زن در صیغه 99 ساله چقدر است؟

این که آیا در ازدواج موقت نفقه به زن تعلق می‌گیرد یا نه، مورد مهم بعدی است که در احکام صیغه 99 ساله بحث می‌شود. به طور کلی در عقد موقت نفقه‌ای به زن تعلق نمی‌گیرد. مگر این که زوج و زوجه بر سر پرداخت نفقه با یکدیگر به توافق رسیده باشند که مسلما در این حالت شرایط متفاوت خواهد بود. در نتیجه در صیغه 99 ساله هم فقط در صورتی نفقه برای زن تعیین می‌شود که بر سر آن با شوهر خود توافق کرده باشد. البته در مورد نفقه زوجه در ازدواج موقت 99 ساله نیز، برخی از فقها گفته اند به دلیل مادام العمر بودن آن، نفقه به زن تعلق می‌گیرد. منتهی تعداد علما و فقهایی که این نظر را برگزیده اند بسیار کم است. میزان نفقه چه در نکاح دائم و چه در نکاح موقت، عرف و شان زن است. به عبارت دیگر زوج موظف به تامین مسکن، خوراک، پوشاک و ... در شان زن و عرف جامعه برای او خواهد بود. حال فرقی نمی‌کند که نکاح دائم باشد یا نکاح موقتی که پرداخت نفقه در آن توافق شده است.

 

ارتباط در واتس اپ

حضانت فرزند حاصل از صیغه 99 ساله با پدر است یا مادر؟

در رابطه با حضانت فرزند حاصل از ازدواج موقت باید گفت: مانند نکاح دائم در نکاح موقت هم حضانت فرزند تا 7 سالگی با مادر است. پس از 7 سالگی تا سن بلوغ نیز حضانت وی با پدر می‌باشد. اما پس از بلوغ تصمیم با خود کودک است که بخواهد با مادر خود زندگی کند یا پدرش، نکته مهم این که بعد از 7 سالگی کودک، پدر می‌تواند حضانت وی را قبول نکند، در این مواقع مادر می‌تواند همچنان قیم کودک باشد. اما پدر موظف به پرداخت نفقه و مخارج کودک خواهد بود. در صورت سوال درباره نفقه کودک و حضانت وی در نکاح موقت، بحث بسیار است. اگر سوالی در این مورد دارید از طریق مشاوره حقوقی با وکلای موسسه در ارتباط باشید.

 

نگارش دادخواست اثبات وقوع عقد نکاح
مشاوره حقوقی ازدواج 
اثبات بذل انقضای مدت در ازدواج موقت
وکیل تخصصی خانواده
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام همان‌طوری که می‌دانیم در قانون مدنی جمهوری اسلامی ۲ نوع عقد نکاح تعریف‌شده است. عقد دائم و عقد موقت، این ۲ عقد یا همان نکاح، علی‌رغم شباهت‌هایی که با هم دارند در پاره‌ای مواقع نیز با همدیگر متفاوت می‌باشند مثلاً در عقد موقت همان‌طوری‌که از نام آن پیداست هم مدت‌ زمان تعیین می گردد و هم بایستی دارای مهدپریه باشد و الا این عقد از اساس باطل خواهد بود اما در عقد نکاح دائم مدت ذکر نمی گردد و از طرفی تعیین مهریه در آن منوط به توافق طرفین است و ممکن است مهریه ذکر نگردد . عقد موقت یا متعه به دو روش باطل می‌گردد  یا انقضای مدت زمتن تععین شده یا بذل مدت از طرف شوهر یا همان زوج ، نکته مهم دیگر این‌که طلاق ویژه عقد دائم است و در عقد موقت راه ندارد. از دیگر تفاوت‌های عقد دائم و موقت ارث بردن زن و شوهر از یکدیگر است که تنها ویژه‌ی عقد دائم می‌باشد نه عقد موقت،برای دانستن دیگر جزئیات می‌توانید با وکلای مؤسسه وکیل تلفنی هماهنگ کرده و مشکل خویش را برطرف نمایید.


معراج فرجی

سیاست یک بام و دو هوای رویه ی قضایی نسبت به پذیرش متعه و احکام مترتب بر آن خصوصا در ادله ابرازی که نوعا دیده شده قاعده ی تدرا الحدود باشبهات در خصوص آن رعایت نگردیده و فرزندان حاصل ازین واقعه به سختی پذیرش شده اند


علیرضا محمدی

سلام وقت بخیر کمک فراوانی میکنید که بحث های پرکاربرد و روز جامعه را به روشنی شرح میدهید امروز به پیشنهاد دوستان مشاوره ای داشتم و یکی از همکاران متخصص در زمینه خانواده به سرعت با من تماس گرفتند با حوصله تک تک سوالاتم را پاسخ دادند و واقعا مرا از عواقب تصمیم که داشتم و میتوانست تبعات سنگین مالی برایم ایجاد کند آگاه کردند ممنونم


فریبرز ذوالفقاری

با سلام نکاح و ازدواج در شرع مقدس اسلام به دو شکل انجام می‌شود؛ ازدواج دائم و ازدواج موقت. در نکاح دائم همانطور که از عنوانش پیداست زوجین مادام العمر به یکدیگر حلال می‌شود. تنها راه جدایی زوجین در این نکاح نیز طلاق است. اما در ازدواج یا همان صیغه موقت دیگر چنین نیست، بلکه زن و شوهر مدتی را در نظر می‌گیرند و عقد ازدواج خود را به این بازه زمانی محدود می‌کنند. مطالب گفته شده در پاراگراف قبل جزو مسائل عامه ازدواج هستند که تقریبا همه مردم می‌دانند. اما سوالاتی که در این مورد مطرح می‌شود این است که صیغه 99 ساله چیست؟! آیا صیغه 99 ساله ازدواج موقت است یا دائم؟! آیا احکام ازدواج دائم به این نوع از نکاح مترتب می‌شود


محسن جعفری

ممنون از مطالب مفید سایت وکیل تلفنی


فاطمه موسوی نژاد

حقیقت صیغه ۹۹ ساله موجب می گردد چیزی که در درون جامعه وجود دارد و به خاطر رعایت نکردن شئونات شرعی تبدیل به زنا می‌ گردد، جنبه شرعی به خود گیرد و راه گناه را مسدود کند. مسئله ثبت ازدواج در شناسنامه یا سند (چه در ازدواج دائم و چه در ازدواج موقت) یک مسئله مدنی می باشد، نه شرعی و به همین خاطر، خواندن صیغه محرمیت بین افراد، اهمیت بسیاری نسبت به ثبت آن دارد.ازدواج‌ موقت ‌که‌ رابطه‌ زوجیت‌ میان زن‌ و مرد در زمان مشخص است‌ از طریق عقد صورت می گیرد و به دلیل اینکه عقد ازدواج‌ موقت‌ یکی‌ از عقود به شمار می رود می بایست علاوه‌ بر شرایط عمومی‌ برای‌ صحت‌ عقد، دارای‌ شرایط ویژه به‌ خود نیز باشد.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.