انواع اعاده دادرسی

انواع اعاده دادرسی

انواع اعاده دادرسی

اعاده دادرسی یک روش فوق العاده برای اعتراض به حکم قطعی و یا بررسی مجدد پرونده های قضایی مختومه است. به عبارت دیگر اعاده دادرسی درخواستی است که غالبا از طرف محکوم علیه به دادگاه صادر کننده حکم داده می‌شود، و هدف از آن نیز بررسی مجدد پرونده در همان دادگاه است.

در ادامه مطلب درباره این درخواست و شرایط استفاده از آن و دیگر مسائل پیرامون آن صحبت خواهیم کرد. پس تا انتهای این مطلب با موسسه حقوقی وکلای تلفنی همراه باشید. زیرا اطلاع از مطالبی که در ادامه بیان خواهیم کرد، بر همه افراد لازم است.

 

هزینه مشاوره حقوقی

اعاده دادرسی چیست؟

در قانون ایران روش های مختلفی برای اعتراض به حکم صادره از دادگاه در نظر گرفته شده است. یکی از این روش ها، اعاده دادرسی می‌باشد که توسط یکی از طرفین به دادگاه تقدیم می‌شود و به موجب آن، فرد معترض مدعی می‌شود که صدور حکم موجود اشتباه بوده است.

قانونگذار در اصل با هدف برقراری عدالت این حق را برای افراد در نظر گرفته تا بتوانند به نتیجه دادرسی یا حکم صادره اعتراض کنند. اما قطعا رسیدگی به آن نیازمند ارائه مدارک و مستندات محکم و قوی است. زیرا با این اعتراض، محکوم علیه مدعی می‌شود که دادرس یا قاضی پرونده دچار اشتباه شده اند، در نتیجه باید ادعای خود را ثابت کند.

انواع مختلف اعاده دادرسی

به موجب ماده 432 قانون آیین دادرسی مدنی اعاده دادرسی دو قسم است؛

  1. اصلی که در آن متقاضی به طور مستقل درخواست اعاده دادرسی را اعلام می‌کند.
  2. طاری که در آن حکمی به عنوان دلیل در اثنای دادرسی ارائه می‌شود، و کسی که حکم مذکور بر علیه او بوده درخواست اعاده دادرسی می‌کند.

در نتیجه اعاده دادرسی اصلی در مرحله پس از دادرسی و صدور حکم اعلام می‌شود، در حالی که در نوع طاری معترض درخواست خود را در حین دادرسی اعلام می‌کند. پس تفاوت اصلی آن دو در همین مورد است.

برای اعاده دادرسی چه مدت زمان داریم؟

مهلت درخواست اعاده دادرسی برای افراد مقیم ایران 20 روز و برای افرادی که خارج از ایران هستند، 2 ماه در نظر گرفته شده است. اما این زمان به نوع حکم که حضوری بوده یا غیابی نیز ارتباط دارد. زیرا مهلت 20 روزه / 2 ماهه برای احکام حضوری از لحظه ابلاغ حکم محاسبه می‌شود. اما در احکام غیابی شروع این مهلت از انقضای مهلت واخواهی یا تجدیدنظر است.

در ضمن این مهلت در صورتی که دلیل معترض موجه باشد، قابل تمدید خواهد بود. از دلایل موجه در این باره می‌توان به بیمار بودن، بازداشت بودن یا فوت یکی از اعضای خانواده معترض و همچنین بروز حوادث غیر منتظره مثل سیل و زلزله اشاره کرد.

 

مشاوره حقوقی اعاده دادرسی

در چه مواردی می‌توان درخواست اعاده دادرسی داد؟

در موارد زیر محکوم علیه یا محکوم له می‌توانند درخواست اعاده دادرسی بدهند؛

  • حکم صادره با ادعا و خواسته خواهان تفاوت داشته باشد.
  • حکم صادره بیش از آنچه که خواهان درخواست داشته، باشد.
  • اجرای حکم متضمن انجام ضد باشد (مثلا مقام قضایی فرد را محکوم به انجام کاری کند، در حالی که خودش آن کار را خلاف قانون دانسته است).
  • حکم صادر شده با حکم دیگری که برای دعوای مطرح شده میان همان افراد و توسط همان مرجع و مقام قضایی صادر شده است، در تضاد باشد. (البته در صورتی که مقام قضایی دلیل قانونی برای تضاد موجود بیاورد دیگر جایی برای این درخواست باقی نمی‌ماند.)
  • حکم با استناد به مدارک و اسنادی صادر شده و پس از صدور آن جعلی بودن مدارک و اسناد آشکار شود.
  • یکی از طرفین با مکر و حیله باعث صدور رای به نفع خود شده باشد.
  • پس از صدور حکم، محکوم علیه اسناد و مدارکی در راستای ادعاهای خود بدست آورد که بداند در حکم دادگاه تاثیر خواهد داشت. (این دلیل زمانی پذیرفته است که متقاضی ثابت کند در حین دادرسی نمی‌توانسته به آن ها دسترسی داشته باشد.)

نکات طلایی دادخواست اعاده دادرسی

  • اگر دادخواست اعاده دادرسی فقط به بخشی از حکم اشاره داشته باشد مثل مورد دوم در موارد استفاده از این دادخواست، فقط همان قسمت از حکم نقض خواهد شد.
  • اگر دلیل ارائه دادخواست اعاده دادرسی، مغایرت دو حکم باشد در صورت پذیرش دادخواست، حکم دوم از نظر زمانی نقض خواهد شد.
  • مرجع صالح برای تقدیم این دادخواست، بسته به این که حکم از کدام مرجع قضایی صادر شده است متفاوت خواهد بود. به طور مثال اگر حکم از دادگاه بدوی یا تجدیدنظر صادر شده باشد، دادخواست مذکور باید به دادگستری استان تقدیم شود. همچنین اگر حکم از طرف دیوان عالی کشور صادر شده باشد، متقاضی باید دادخواست را به دادستانی کشور تقدیم کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت پاسخ سوالات خود در رابطه با اعاده دادرسی، پرسش خود را همراه با جزئیات کامل در قالب مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان مطرح نمایید. کارشناسان و وکلای موسسه حقوقی وکلای تلفنی پس از بررسی پرسش مطرح شده به آن پاسخ خواهند داد.

 

ارتباط در واتس اپ

هزینه نگارش دادخواست اعاده دادرسی

دادخواست اعاده دادرسی تنها راهی است که متقاضی می‌تواند با کمک آن تقاضای خود را به مقامات قضایی ابلاغ کند. منتهی دادخواست مذکور باید در چارچوب اصول و قواعد موجود تنظیم شود تا در مرجع مربوطه مورد رسیدگی قرار بگیرد. بنابراین تنها اشخاصی که قادر به نگارش آن خواهند بود، کارشناسان حقوقی و وکلا هستند.

وکلا و کارشناسان موسسه حقوقی وکلای تلفنی در کمتر از 24 ساعت، دادخواست اعاده دادرسی را نگارش کرده و برای متقاضی ارسال می‌کنند. با استفاده از مشاوره حقوقی تلفنی می‌توانید در کنار دریافت مشاوره، از هزینه نگارش این دادخواست توسط وکلای موسسه حقوقی وکلای تلفنی نیز مطلع شوید.

در صورت عدم نیاز به دریافت مشاوره حقوقی هم برای اطلاع از هزینه نگارش دادخواست مذکور، فقط کافیست با شماره 09212242670 تماس بگیرید.

 

حق الوکاله وکیل 
مشاوره حقوقی کیفری 
هزینه نگارش دادخواست
نگارش انواع دادخواست
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

مهدی مظفری اناری

اعاده دادرسی یک روش فوق العاده برای اعتراض به آرای قطعی حقوقی و کیفری در نظام حقوقی ایران است. علی الاصول احکام پس از قطعیت قابلیت تجدیدنظرخواهی و اعتراض ندارند اما در صورتی که واجد برخی ادله و شرایط خاص باشند امکان اعتراض به آن در مراجع عالی قضایی وجود دارد. اعاده دادرسی به دو نوع عام و خاص تقسیم می شود که در اعاده دادرسی عام می بایست جهات مصرح در قوانین آیین دادرسی مدنی و کیفری محرز باشد تا امکان طرح این موضوع فراهم شود اما در اعاده دادرسی خاص موارد خلاف بین شرع به موجب ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری می تواند موجب اعاده دادرسی شود


مجید شیخی

با سلام مهلت درخواست اعاده دادرسی برای افراد مقیم ایران 20 روز و برای افرادی که خارج از ایران هستند، 2 ماه در نظر گرفته شده است. اما این زمان به نوع حکم که حضوری بوده یا غیابی نیز ارتباط دارد. زیرا مهلت 20 روزه / 2 ماهه برای احکام حضوری از لحظه ابلاغ حکم محاسبه می‌شود. اما در احکام غیابی شروع این مهلت از انقضای مهلت واخواهی یا تجدیدنظر است. در ضمن این مهلت در صورتی که دلیل معترض موجه باشد، قابل تمدید خواهد بود. از دلایل موجه در این باره می‌توان به بیمار بودن، بازداشت بودن یا فوت یکی از اعضای خانواده معترض و همچنین بروز حوادث غیر منتظره مثل سیل و زلزله اشاره کرد.


محمدی

در باب یک پرونده اجرت المثل پرونده ما متاسفانه مختومه شده بود و حق ما در معرض تضییع بود اما بر حسب راهنمایی هایی که مشاور موسسه انجام داد یک اقرار ضمنیدر یک صورتجلسه رسمی توانست دلیلی باشد مبنی بر اعاده دادرسی و به جریان افتادن مجدد پرونده خیلی از راهنمایی هاتون ممنونم و از این به بعد به تمامی دویتان و آشنایانم توصیه میکنم قبل از اینکه زمان از دست برود از مشاوره حقوقی کمک بگیرید


بهنام رحمانی فرد

باسلام موارد زیر محکوم علیه یا محکوم له می‌توانند درخواست اعاده دادرسی بدهند؛ حکم صادره با ادعا و خواسته خواهان تفاوت داشته باشد. حکم صادره بیش از آنچه که خواهان درخواست داشته، باشد. اجرای حکم متضمن انجام ضد باشد (مثلا مقام قضایی فرد را محکوم به انجام کاری کند، در حالی که خودش آن کار را خلاف قانون دانسته است). حکم صادر شده با حکم دیگری که برای دعوای مطرح شده میان همان افراد و توسط همان مرجع و مقام قضایی صادر شده است، در تضاد باشد. (البته در صورتی که مقام قضایی دلیل قانونی برای تضاد موجود بیاورد دیگر جایی برای این درخواست باقی نمی‌ماند.) حکم با استناد به مدارک و اسنادی صادر شده و پس از صدور آن جعلی بودن مدارک و اسناد آشکار شود. یکی از طرفین با مکر و حیله باعث صدور رای به نفع خود شده باشد. پس از صدور حکم، محکوم علیه اسناد و مدارکی در راستای ادعاهای خود بدست آورد که بداند در حکم دادگاه تاثیر خواهد داشت. (این دلیل زمانی پذیرفته است که متقاضی ثابت کند در حین دادرسی نمی‌توانسته به آن ها دسترسی داشته باشد


فاطمه عمادی

باسلام اعاده دادرسی را به دو نوع اعاده دادرسی حقوقی و کیفری ، تقسیم بندی میگردد اعاده دادرسی حقوقی ، در دعاوی حقوقی قابلیت طرح خواهد داشت که احکام مربوط به این نوع از اعاده دادرسی ، در ضمن مواد 426 الی 441 قانون آیین دادرسی مدنی ، بیان شده است . اعاده دادرسی کیفری نیز ، ضمن مواد 474 الی 483 قانون آیین دادرسی کیفری ، پیش بینی شده است . بر اساس ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری ، یک نوع دیگر اعاده دادرسی ، ذکر شده است که بر اساس آن ، در صورتی که رئیس قوه قضاییه ، رای قطعی صادره از هر کدام از مراجع قضایی را خلاف شرع بین تشخیص بدهد ، می تواند اعاده دادرسی را تجویز نموده و پرونده را به دیوان عالی کشور ارسال دارد تا در شعب خاص ، مورد رسیدگی قرار گرفته و رای مقتضی ، صادر شود


آرش سلیمی

با سلام اعاده دادرسی به استحکام احکام لطمه می‎زند و اعتبار احکام را سست می‎کند، بنابراین استفاده از آن بسیار محدود است و تنها در مواردی که قانون مقرر کرده، قابل استفاده است. در جلسه دادرسی نیز تنها به جهتی رسیدگی می‎شود که در دادخواست اعاده دادرسی قید شده است.اعاده دادرسی هم برای احکام قطعی حقوقی و هم کیفری برار مواد ۴۳۶قانون آیین دادرسی مدنی و ۴۷۴آیین دادرسی کیفری مشخص گشته و خارج از جهات مواد موصوف اعاده قابل رسیدگی نمی باشد.


معراج فرجی

بر اساس ماده 426 قانون آیین دادرسی مدنی ، در موارد زیر ، می توان نسبت به حکم قطعی صادره از دادگاه های حقوقی ، درخواست اعاده دادرسی حقوقی نمود : حکم صادره ، مورد تقاضای خواهان نبوده باشد و یا اینکه حکم ، به میزان بیشتر از خواسته وی ، صادر شده باشد . در مفاد حکم صادره از دادگاه ، تضاد وجود داشته باشد که ناشی از استناد نمودن به اصول یا مواد قانونی متضاد باشد . حکم دادگاه ، با حکم دیگری که در خصوص همان دعوی و اصحاب آن صادر شده ، قبلا از سوی همان دادگاه صادر شده ، متضاد باشد ؛ بی آنکه دلیل قانونی وجود داشته باشد . طرف مقابل ، حیله یا تقلبی به کار برده است که این امر ، مورد توجه دادگاه قرار گرفته و منجر به صدور رای ، به نفع وی شده باشد ماده ۴۷۷ و ۴۷۴ نیز در امور کیفری هستند


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، یکی از راه های فوق العاده شکایت از آرا که در مقابل طرق عادی شکایت آرا قرار می گیرد بحث مربوط به اعاده دادرسی است. اعاده دادرسی، به دو نوع اعاده دادرسی کیفری و اعاده دادرسی حقوقی تقسیم می شود. موارد اعاده دادرسی کیفری، در قانون آیین دادرسی کیفری به صورت حصری بیان شده است و اگر حکم قطعی صادره شده مشمول این موارد باشد، اقدام به اعاده دادرسی ممکن خواهد بود. همچنین، امکان درخواست اعاده دادرسی، برای همه افراد ممکن نیست و در قانون، این موارد نیز مشخص شده اند. در اینجا منظور از حضری بودن یعنی اینکه امکان پذیر نیست که غیر از موارد ذکر شده در ماده 474 بتوان دلیل دیگری جهت اعاده دادرسی پیدا نمود. در مورد درخواست اعاده دادرسی، اگر پرونده به دیوان عالی کشور فرستاده شود، تطابق رای صادره با موارد ذیل بررسی خواهد شد، که در صورت وجود یکی بندهای ذیل، پرونده برای رسیدگی به دادگاه هم عرض فرستاده می شود. لازم است به این نکته اشاره شود، که علاوه بر موارد مندرج در ماده 474 قانون آیین دادرسی کیفری، اعاده دادرسی دیگری در صلاحیت رییس قوه قضایه است که در قانون پیش بینی شده است و به موجب آن در صورتی که رییس قوه قضاییه رای قطعی صادره از محاکم قضایی را اعم از کیفری یا حقوقی را خلاف شرع بداند، دستور اعاده دادرسی حکم را به دیوان عالی کشور خواهد داد.


mohamad sheykhi

به موجب ماده 432 قانون آیین دادرسی مدنی اعاده دادرسی دو قسم است؛ اصلی که در آن متقاضی به طور مستقل درخواست اعاده دادرسی را اعلام می‌کند. طاری که در آن حکمی به عنوان دلیل در اثنای دادرسی ارائه می‌شود، و کسی که حکم مذکور بر علیه او بوده درخواست اعاده دادرسی می‌کند. در نتیجه اعاده دادرسی اصلی در مرحله پس از دادرسی و صدور حکم اعلام می‌شود، در حالی که در نوع طاری معترض درخواست خود را در حین دادرسی اعلام می‌کند. پس تفاوت اصلی آن دو در همین مورد است.


امین چراغی شیخ آباد

سلام و عرض ادب بر اساس ماده 426 قانون آیین دادرسی مدنی ، در موارد زیر ، می توان نسبت به حکم قطعی صادره از دادگاه های حقوقی ، درخواست اعاده دادرسی حقوقی نمود : حکم صادره ، مورد تقاضای خواهان نبوده باشد و یا اینکه حکم ، به میزان بیشتر از خواسته وی ، صادر شده باشد . در مفاد حکم صادره از دادگاه ، تضاد وجود داشته باشد که ناشی از استناد نمودن به اصول یا مواد قانونی متضاد باشد . حکم دادگاه ، با حکم دیگری که در خصوص همان دعوی و اصحاب آن صادر شده ، قبلا از سوی همان دادگاه صادر شده ، متضاد باشد ؛ بی آنکه دلیل قانونی وجود داشته باشد . طرف مقابل ، حیله یا تقلبی به کار برده است که این امر ، مورد توجه دادگاه قرار گرفته و منجر به صدور رای ، به نفع وی شده باشد . دادگاه ، به استناد اسناد و مدارکی حکم به نفع طرف مقابل صادر کرده باشد که پس از قطعیت حکم ، اثبات شود که آن اسناد ، جعلی می باشند . پس از قطعی شدن حکم ، اسناد و مدارکی به دست آید که نشانگر حقانیت محکوم علیه می باشد و اثبات شود که این اسناد و مدارک ، در جریان دادرسی ، وجود نداشته یا در اختیار متقاضی نبوده است . اما در ارتباط با جهات اعاده دادرسی در پرونده های کیفری ، می توان به ماده 474 قانون آیین دادرسی کیفری اشاره نمود که بر اساس آن ، موارد اعاده دادرسی کیفری ، شامل موارد زیر است : کسی به اتهام قتل شخص دیگری محکوم شود و سپس ، محرز شود که آن فرد ، زنده است . عمل ارتکابی متهم ، جرم نبوده و یا اینکه مجازات مورد حکم ، بیشتر از مجازات قانونی باشد . درباره یک فرد ، به اتهام واحد ، احکام متفاوتی از دادگاه صادر شود . مشخص شود که مبنای حکم دادگاه ، ارائه اسناد جعلی و یا شهادت دروغ بوده است . دو نفر به علت انتساب جرمی محکوم شده باشند ؛ به نحوی که از تعارض دو حکم ، بی گناهی یکی از آنها ، احراز گردد . چند نفر به اتهام ارتکاب جرمی ، به مجازات محکوم شده باشند ؛ در حالی که جرم ، به گونه ای باشد که نتوان بیش از یک مرتکب برای آن در نظر گرفت . پس از صدور حکم قطعی ، واقعه جدیدی حادث شده و یا ادله جدیدی ارائه شود که به موجب آن ، بتوان بی گناهی محکوم علیه را احراز نمود .


فریبرز ذوالفقاری

با سلام قانون ایران روش های مختلفی برای اعتراض به حکم صادره از دادگاه در نظر گرفته شده است. یکی از این روش ها، اعاده دادرسی می‌باشد که توسط یکی از طرفین به دادگاه تقدیم می‌شود و به موجب آن، فرد معترض مدعی می‌شود که صدور حکم موجود اشتباه بوده است. قانونگذار در اصل با هدف برقراری عدالت این حق را برای افراد در نظر گرفته تا بتوانند به نتیجه دادرسی یا حکم صادره اعتراض کنند. اما قطعا رسیدگی به آن نیازمند ارائه مدارک و مستندات محکم و قوی است. زیرا با این اعتراض، محکوم علیه مدعی می‌شود که دادرس یا قاضی پرونده دچار اشتباه شده اند، در نتیجه باید ادعای خود را ثابت کند.


سهند مهدی پور

قانون ایران روش های مختلفی برای اعتراض به حکم صادره از دادگاه در نظر گرفته شده است. یکی از این روش ها، اعاده دادرسی می‌باشد که توسط یکی از طرفین به دادگاه تقدیم می‌شود و به موجب آن، فرد معترض مدعی می‌شود که صدور حکم موجود اشتباه بوده است.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.