قوانین برای فسخ قرارداد مشارکت در ساخت

قوانین برای فسخ قرارداد مشارکت در ساخت

قوانین برای فسخ قرارداد مشارکت در ساخت

آیا قرارداد مشارکت در ساخت قابل فسخ است؟! فسخ قرارداد مشارکت در ساخت چه شرایط و قوانینی دارد؟! در صورت فسخ قرارداد مشارکت در ساخت توسط مالک، یا بالعکس تکلیف طرف مقابل چیست؟! این روزها با رواج یافتن قرارداد مشارکت در ساخت، این سوالات نیز بیش از قبل مطرح می‌شوند. از طرفی نامعین بودن عقد مشارکت در ساخت نیز بار دیگر پیچیدگی این موضوع و سردرگمی طرفین قرارداد در یافتن پاسخ سوالات خود را افزایش می‌دهد.

 شاید شما هم به عنوان مالک یا سازنده قراردادهای مشارکت در ساخت، با چالش فسخ این قرارداد بعد از پیشرفت مراحلی از کار، روبرو شوید و ندانید باید چکار کنید. اینجاست که داشتن اطلاعات درباره فسخ این معامله و قرارداد به کارتان می‌آید! پس توصیه می‌کنم حتی اگر هنوز چنین قراردادی منعقد نکرده اید نیز این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. چرا که تصمیم داریم مفصلا راجع به شرایط و قوانین مربوط به فسخ قراردادهای مشارکت در ساخت با شما صحبت کنیم.

 

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

قرارداد مشارکت در ساخت چیست؟

قرارداد مشارکت در ساخت یکی از انواع قراردادهای مدنی است که فی‌مابین مالک ملک و سازنده منعقد می‌شود. به موجب این قرارداد سازنده متعهد می‌شود تا ملک را نوسازی کند و پس از اتمام ساخت، در آن با مالک شریک شود.

البته این قرارداد بندهای دیگری هم دارد که هر دو طرف که ممکن است افراد حقیقی یا حقوقی باشند، موظف به رعایت آن ها هستند. اما چون بحث اصلی ما ماهیت قرارداد مشارکت در ساخت نیست، بیش از این درباره آن صحبت نمی‌کنیم. شما برای کسب اطلاعات بیشتر درباره چیستی این قرارداد می‌توانید مقالات اختصاصی ما را مطالعه نمایید.

 

شرایط لازم برای فسخ قرارداد مشارکت در ساخت

قرارداد مشارکت در ساخت یکی از انواع قراردادها و عقود لازم است. عقد لازم نیز همانطور که از عنوانش پیداست، لازم الاجرا می‌باشد! اما خب قانونگذار برای جلوگیری از متضرر شدن طرفین عقود لازم، مواردی را برای فسخ آن ها پیش بینی کرده است. این موارد همان خیارات فسخ هستند که به دو دسته خیارات قانونی و خیارات توافقی تقسیم می‌شوند.

بنابراین فسخ قرارداد مشارکت در ساخت نیز مثل تمام قراردادهای لازم، برای طرفین آن امکان پذیر است. ایشان می‌توانند با تمسک به اختیارات قانونی که دارند یا طبق توافقاتشان با طرف مقابل، این قرارداد را فسخ و منحل کنند. یعنی مالک و سازنده می‌توانند به موجب توافقاتی که داشتند یا به موجب اختیارات قانونی خود، به صورت یکطرفه و مستقیما برای انحلال قرارداد اقدام کنند.

 

 

مشاوره حقوقی فسخ قرارداد

 

در چه مواردی نمی‌توان قرارداد مشارکت در ساخت را فسخ کرد؟

در پاراگراف قبل گفتیم که شرط لازم برای فسخ قرارداد مشارکت در ساخت این است که مالک یا سازنده بر اساس توافق قبلی یا اختیارات قانونی که دارند، اقدام به فسخ کنند. بنابراین فسخ این قرارداد در موارد خارج از توافقات صورت گرفته و خیارات فسخ قانونی، امکان پذیر نخواهد بود.

نکته مهم این که منظور از توافقات، توافقات و قرارهایی است که در قرارداد درج شده باشند! به طور مثال اگر در قرارداد مکتوب هیچ اشاره‌ای به متراژ واحدها یا برند مصالح نشده باشد، مالک حق فسخ قرارداد با این دلایل را نخواهد داشت.

به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم اگر قصد دارید ملک خود را برای نوسازی به شرکت ها یا سازندگان حقیقی واگذار کنید، حتما قبل از امضای قرارداد با وکیل ملکی موسسه حقوقی وکلای تلفنی مشاوره حقوقی تلفنی داشته باشید. یا حداقل با استفاده از مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان، و با کمک کارشناسان ما ابهامات و شبهات موجود در معامله را حل کنید. وکلا و کارشناسان موسسه حقوقی وکلای تلفنی به طور کامل شما را راهنمایی کرده و هشدارهای لازم را به شما خواهند داد.

 

 

 

مشاوره حقوقی فروش ملک مشارکتی 
مشاوره حقوقی ابطال فروشنامه
مشاوره حقوقی پیش فروش آپارتمان 
مشاوره حقوقی ملکی 
درباره ما 

 

برای فسخ قرارداد مشارکت در ساخت چه باید کرد؟

مراحل فسخ قرارداد مشارکت در ساخت بسته به چند عامل متفاوت خواهد بود؛

  1. این که کدام یک از طرفین خواهان فسخ قرارداد است.
  2. این که ساخت و ساز تا چه مرحله‌ای پیشرفت داشته است.
  3. این که خواهان فسخ قرارداد، با استناد به خیار تخلف از شرط می‌خواهد قرارداد را فسخ کند یا خیار فسخ.

توضیح بیشتر این که مثلا اگر سازنده یا مالک در همان مجلس معامله اقدام به فسخ قرارداد کنند (خیار مجلس)، معامله همانجا انحلال یافته و تمام می‌شود. ولی فسخ قرارداد مشارکت در ساخت توسط مالک وقتی که سازنده ساخت و ساز را تا نیمه های کار پیش برده، قطعا مستلزم طرح دعوا در دادگاه می‌باشد.

یا مثلا فسخ قرارداد مشارکت در ساخت توسط سازنده یا مالک با استناد به خیار تخلف از شرط، مستلزم اثبات تخلف طرف مقابل از شروط و عمل نکردن او به توافقات است. در نتیجه هر یک از طرفین که بخواهد با این دلیل، معامله را بهم بزند باید این موضوع را در دادگاه ثابت کند.

پس پاسخ به این سوال که برای فسخ قرارداد مشارکت در ساخت چه باید کرد؟ نیازمند بررسی قرارداد و دلیل فسخ است. بنابراین تنها راه اطلاع از مراحل فسخ این قرارداد، مشورت با وکیل ملکی موسسه حقوقی وکلای تلفنی از طریق مشاوره حقوقی تلفنی می‌باشد.

 

 

 

فسخ مشارکت در ساخت

 

نکات طلایی فسخ قرارداد مشارکت در ساخت

  • بعضی از شرایط فسخ قرارداد مشارکت در ساخت مستلزم تعیین زمان و مهلت برای حق فسخ است. در صورت عدم تعیین زمان، این شروط به طور کلی باطل و غیر قابل استناد خواهند بود.
  • برای جلوگیری از بروز اختلاف و متضرر شدن هر یک از طرفین در قرارداد مشارکت در ساخت، بهترین راه تنظیم قرارداد توسط وکیل و انجام معامله تحت نظارت اوست.
  • اگر یکی از طرفین به تعهدات، توافقات و شروط درج شده در قرارداد عمل نکند و این موضوع منجر به متضرر شدن طرف مقابل شود، او می‌تواند مطالبه خسارت کند.
  • در صورتی که طرفین شرط فسخ در نظر نگرفته باشند، دادگاه تعیین می‌کند که آیا متقاضی فسخ، حق فسخ معامله را دارد یا نه.

     


سوالات متداول

نظرات

mohamad sheykhi

مراحل فسخ قرارداد مشارکت در ساخت بسته به چند عامل متفاوت خواهد بود؛ این که کدام یک از طرفین خواهان فسخ قرارداد است. این که ساخت و ساز تا چه مرحله‌ای پیشرفت داشته است. این که خواهان فسخ قرارداد، با استناد به خیار تخلف از شرط می‌خواهد قرارداد را فسخ کند یا خیار فسخ. توضیح بیشتر این که مثلا اگر سازنده یا مالک در همان مجلس معامله اقدام به فسخ قرارداد کنند (خیار مجلس)، معامله همانجا انحلال یافته و تمام می‌شود. ولی فسخ قرارداد مشارکت در ساخت توسط مالک وقتی که سازنده ساخت و ساز را تا نیمه های کار پیش برده، قطعا مستلزم طرح دعوا در دادگاه می‌باشد. یا مثلا فسخ قرارداد مشارکت در ساخت توسط سازنده یا مالک با استناد به خیار تخلف از شرط، مستلزم اثبات تخلف طرف مقابل از شروط و عمل نکردن او به توافقات است. در نتیجه هر یک از طرفین که بخواهد با این دلیل، معامله را بهم بزند باید این موضوع را در دادگاه ثابت کند.


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، همه انسان ها به صورت طبیعی وقتی قصد انعقاد قراردادی را دارند به دنبال کسب سود و منفعت ناشی از این قراداد می باشند . یعنی هر یک از ما در هنگام انعقاد یک قرارداد زمین ، خودرو یا امثال آن هدفی جز کسب سود را دنبال نمی کنیم. هر قرارداد دارای بدنه و شاکله اصلی خود جهت رعایت اصول و ضوابط کلی کار می باشد و اگر این شاکله اصلی رعایت نشود ممکن است اساس قرار داد زیر سوال برود و خانه از پایبست ویران شود، بعنوان مثال در یک قرارداد طراحی باید مواردی مانند طرفین قرارداد، مدت قرار داد ، زمان و نحوه پرداخت و امثال آن رعایت گردد تا بنیان انجام معامله از بین نرود . یکی از مهمترین قراردادهای امروز بین افراد قرارداد پیش فروش ملک است که مثل هر عقدی دارای شرایط خاصی برای ثبت و ایضا برای فسخ خواهد بود که باید روی تک تک موارد آن و مواد عام و خاص حقوقی ناظر بر چنین قراردادی دقت نمود تا بعدها مشکلات نشی از ابهام در آن گریبانگیر افراد نگردد طبیعتا افرادی که قصد انجام چنین کاری را دارند باید در این امور با دقت و هوشیاری زیادی عمل نمود تا افسار و زمام امور را بدست هر کسی نسپاریم، جهت تنظیم یک قرارداد فروش مناسب موارد بسیار مهمی هستند که باید به همه آنها دقت نمود که جهت رفع ابهامات موجود شرایطی در موسسه وکیل تلفنی برای همگان فراهم بوده و می توانید با تماس با این موسسه نسبت به حل مشکلات خویش اقدام نمایید.


بهنام رحمانی فرد

امکان فسخ قرارداد مشارکت در ساخت با پیش فروش و تاثیر آن در قرارداد پیش فروش قرارداد مشارکت در ساخت فی ما بین مالک زمین و سازنده منعقد می گردد و به موجب آن هر طرف آورده و سهمی از مشارکت دارد. به موجب مقتضای اطلاق این قرارداد، هر طرف می تواند سهم خود از واحدهای ساختمانی را پیش فروش نماید مگر این که در قرارداد این حق از یک طرف تا مقطع زمانی مشخصی مثلاً اتمام سفت کاری سلب شده باشد. بنابراین قرارداد پیش فروش آپارتمان تابع قرارداد مشارکت در ساخت است. اکنون دو پرسش مهم در خصوص موضوع فسخ قرارداد مشارکت در ساخت بعد از پیش فروش مطرح می شود : سوال اول : با وجود پیش فروش از جانب هر یک از طرفین قرارداد مشارکت در ساخت و ذینفع شدن اشخاص ثالث تحت عنوان پیش خریدار در بقای پروژه مشارکت، آیا امکان فسخ قرارداد مشارکت در ساخت همچنان متصور می باشد؟؟ اگر امکان فسخ وجود دارد در این صورت آیا فسخ قرارداد مشارکت در ساخت توسط هر یک از طرفین آن، در برابر پیش خریدار قابل استناد است؟؟ و اگر قابل استناد نیست، در این صورت آثار فسخ بین خود طرفین قرارداد مشارکت چگونه قابل تصور است؟؟ سوال دوم : در مواردی که فسخ قرارداد مشارکت در ساخت در برابر پیش خریدار قابل استناد باشد، این فسخ چه تاثیری در اعتبار قرارداد پیش فروش دارد؟؟ آیا فسخ مشارکت در ساخت سبب انفساخ قرارداد پیش فروش می شود و یا سبب ابطال و یا صرفاً سبب ایجاد خیار فسخ برای پیش خریدار؟؟ phone_in_talk ایران قرارداد صفحه اصلی مقالات حقوقی تماس با ما درباره ما جستجو صفحه اصلی » highlight » امکان فسخ قرارداد مشارکت در ساخت با پیش فروش و تاثیر آن در قرارداد پیش فروش امکان فسخ قرارداد مشارکت در ساخت با پیش فروش و تاثیر آن در قرارداد پیش فروش 3.6/5 - (16 امتیاز) ۳.۶/۵ - (۱۶ امتیاز) امکان فسخ قرارداد مشارکت در ساخت با پیش فروش و تاثیر آن در قرارداد پیش فروش قرارداد مشارکت در ساخت فی ما بین مالک زمین و سازنده منعقد می گردد و به موجب آن هر طرف آورده و سهمی از مشارکت دارد. به موجب مقتضای اطلاق این قرارداد، هر طرف می تواند سهم خود از واحدهای ساختمانی را پیش فروش نماید مگر این که در قرارداد این حق از یک طرف تا مقطع زمانی مشخصی مثلاً اتمام سفت کاری سلب شده باشد. بنابراین قرارداد پیش فروش آپارتمان تابع قرارداد مشارکت در ساخت است. اکنون دو پرسش مهم در خصوص موضوع فسخ قرارداد مشارکت در ساخت بعد از پیش فروش مطرح می شود : سوال اول : با وجود پیش فروش از جانب هر یک از طرفین قرارداد مشارکت در ساخت و ذینفع شدن اشخاص ثالث تحت عنوان پیش خریدار در بقای پروژه مشارکت، آیا امکان فسخ قرارداد مشارکت در ساخت همچنان متصور می باشد؟؟ اگر امکان فسخ وجود دارد در این صورت آیا فسخ قرارداد مشارکت در ساخت توسط هر یک از طرفین آن، در برابر پیش خریدار قابل استناد است؟؟ و اگر قابل استناد نیست، در این صورت آثار فسخ بین خود طرفین قرارداد مشارکت چگونه قابل تصور است؟؟ سوال دوم : در مواردی که فسخ قرارداد مشارکت در ساخت در برابر پیش خریدار قابل استناد باشد، این فسخ چه تاثیری در اعتبار قرارداد پیش فروش دارد؟؟ آیا فسخ مشارکت در ساخت سبب انفساخ قرارداد پیش فروش می شود و یا سبب ابطال و یا صرفاً سبب ایجاد خیار فسخ برای پیش خریدار؟؟ اکنون پاسخ به سوالات فوق را در این مقاله بررسی می کنیم. فسخ مشارکت در ساخت بخش اول : بررسی فسخ قرارداد مشارکت در ساخت بعد از قرارداد پیش فروش قراردادهای پیش فروش دارای اقسامی هستند که باید جداگانه بررسی شوند. با توجه به قانون جدید پیش فروش ساختمان، قراردادهای پیش فروش به دو نوع قرارداد عادی خارج از شمول قانون و قرارداد رسمی مشمول قانون تقسیم می شوند. فلذا لاجرم امکان فسخ قرارداد مشارکت در ساخت بعد از تنظیم قرارداد پیش فروش را در هر یک از قراردادهای پیش فروش عادی و رسمی بررسی می کنیم : الف : بررسی فسخ مشارکت در ساخت بعد از پیش فروش عادی در صورتی که بعد از قرارداد مشارکت در ساخت، پیش فروش صورت گیرد، اصولاً فسخ مشارکت بین طرفین ممکن است حال یا این فسخ فقط در روابط بین مالک و سازنده موثر است و تاثیری در قرارداد پیش فروش ندارد و یا فسخ مشارکت در ساخت در برابر پیش خریدار هم قابل استناد است. گاهی هم پیش فروش به طور کلی حق فسخ را حتی بین طرفین قرارداد مشارکت غیر ممکن نماید. هر یک از این حالات را در این جا بررسی می کنیم : ۱) امکان فسخ قرارداد مشارکت در ساخت در صورتی که بعد از قرارداد مشارکت در ساخت پیش فروش صورت گیرد، مانع از این نمی شود که یکی از طرفین قرارداد مشارکت نتواند این قرارداد را با خیارات قانونی و یا قراردادی فسخ نماید. حال یا این فسخ فقط در روابط بین مالک و سازنده موثر است و تاثیری در قرارداد پبش فروش ندارد و یا فسخ مشارکت در ساخت در برابر پیش خریدار نیز قابل استناد است : ۱-۱- امکان فسخ قرارداد مشارکت در ساخت و غیر قابل استناد بودن فسخ در برابر پیش خریدار مواد ۴۵۴ و ۴۵۵ قانون مدنی، اساسی ترین مواد قانونی برای این بحث است : ماده ۴۵۴ : هرگاه مشتری مبیع را اجاره داده باشد و بیع فسخ شود اجاره باطل نمی‌شود مگر این که عدم تصرفات ناقله در عین و منفعت بر مشتری صریحاً یا ضمناً شرط شده که در این صورت اجاره باطل است. ماده ۴۵۵ : اگر پس از عقد بیع مشتری تمام یا قسمتی از مبیع را متعلق حق غیر قرار دهد مثل این که نزد کسی رهن گذارد، فسخ معامله موجب زوال حق شخص مزبور نخواهد شد مگر این که شرط خلاف شده باشد


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.