وکالت در پرونده حقوقی

وکالت در پرونده حقوقی

وکالت در پرونده حقوقی

اولین گام در دعاوی حقوقی چیست؟

در پرونده حقوقی بر خلاف دعاوی کیفری، رسیدگی با درخواست کسی که به دنبال گرفتن حق خود می باشد آغاز می گردد. در حقوق مدنی رابطه شخصی دو شخص خصوصی با یکدیگر مورد رسیدگی قرار می گیرد. بنابراین دادگاه حقوقی تنها نسبت به آنچه که رسیدگی به آن مورد تقاضای خواهان بوده رسیدگی می کند. در نتیجه به موجب ماده 47 قانون آیین دادرسی مدنی، نخستین گام برای وکالت در پرونده حقوقی، تنظیم دادخواست است.

 

هزینه مشاوره حقوقی

مدارک لازم برای نگارش دادخواست

دادخواست باید به زبان فارسی و روی برگه های چاپی نوشته شود. منظور برگه های خاصی است که قوه قضاییه به عنوان برگه دادخواست چاپ کرده است. برای تقدیم دادخواست مطابق با قانون باید تمبر الصاق کرد و هزینه دادرسی پرداخت کرد. هزینه دادرسی با توجه به مالی بودن یا غیر مالی بودن دعاوی که در محاکم طرح شده است متفاوت می باشد. طبق ماده 51 قانون آیین دادرسی مدنی، مدارک و شرایط لازم برای نگارش دادخواست از قرار زیر است:

  • نام و نام خانوادگی، نام پدر، شغل و محل اقامت خواهان.
  • در دادخواست، خواسته و بهای آن باید تعیین گردد. در صورتی که بهای خواسته قابل تعیین نبوده و یا خواسته غیر مالی باشد، تعیین بهای خواسته ضرورتی ندارد.
  • خواهان باید در ضمن دادخواست تعهداتی را که به موجب آن خود را صاحب حق میداند بیان کند. مثلاً به مبایعه نامه ای که بین او و خوانده منعقد شده، استناد کند.
  • دلایل و اسنادی را که خواهان مستند ادعای خود می داند، مثل نوشته جات و اطلاع از مطلعین و شهود و ... را باید در ضمن دادخواست تقدیم کند، تا دادگاه آنها رسیدگی نماید.

هزینه نگارش دادخواست توسط وکیل

در صورت وجود وکالت در پرونده حقوقی، اجرت نگارش دادخواست برای شروع پرونده توسط وکیل کاربلد، معمولاً به وسیله توافق میان وکیل و موکل صورت می پذیرد و با توجه به نوع دادخواست و مالی بودن یا غیر مالی بودن آن متفاوت است. در صورتی که وکیل و موکل بر سر هزینه نوشتن دادخواست پرونده حقوقی توافقی نداشته باشند، هزینه نگارش دادخواست توسط وکیل مطابق با تعرفه اعلامی کانون وکلا خواهد بود. در این خصوص می توانید با موسسه حقوقی وکلای تلفنی تماس حاصل فرمایید. این موسسه با عضویت بهترین وکلای دعاوی حقوقی، آماده ارائه مشاوره حقوقی در زمینه نوشتن دادخواست می باشد.

 

وکیل پرونده حقوقی

منظور از خواهان و خوانده در دعاوی حقوقی چیست؟

خواهان کسی است که دعوای حقوقی را آغاز می کند. او معمولاً نسبت به وجود حقی به سود خودش، بر علیه دیگری طرح دعوا می کند. در مقابل خوانده کسی است که دعوای حقوقی علیه وی مطرح می شود. به عبارت دیگر خواهان ادعا می کند حق وی توسط خوانده پایمال شده است. اگر حقی که خواهان ادعای آن را دارد، در دادگاه صالح اثبات شود، حکم محکومیت خوانده ثابت می شود. در صورتی که حق مزبور در دادگاه اثبات نشود، حکم به بی حقی خواهان صادر می شود.

مرجع صالح برای رسیدگی به دعاوی حقوقی

بنابر ماده 10 قانون آیین دادرسی مدنی، رسیدگی نخستین به پرونده حقوقی حسب مورد در صلاحیت دادگاه عمومی و حقوقی است. این ماده در مقام بیان صلاحیت ذاتی دادگاه های عمومی برای رسیدگی به پرونده حقوقی است. نوع دیگرِ صلاحیت، صلاحیت محلی است. در صلاحیت محلی می خواهیم بدانیم دادگاه عمومی و حقوقی کدام حوزه قضایی برای رسیدگی به پرونده حقوقی صالح است؟ به موجب ماده مذکور اصل بر این است که دعوای حقوقی باید در محل اقامت خوانده مطرح شود.

اگر خوانده در ایران محل اقامت نداشته باشد، پرونده حقوقی در محل سکونت وی مطرح می شود. در صورتی که خواهان در ایران محل سکونت هم نداشته باشد، رسیدگی به پرونده حقوقی که علیه وی مطرح می شود در صلاحیت دادگاهی است که خوانده در آن مال غیر منقول دارد. در صورتی که خوانده در ایران مال غیر منقول هم نداشته باشد، دادگاه محل اقامت خواهان برای رسیدگی به پرونده حقوقی صالح خواهد بود.

 

وکیل پرونده حقوقی و حق الوکاله آن

البته این قواعد در صورتی است که موضوع پرونده حقوقی مال غیر منقول نباشد. در صورتی که موضوع پرونده حقوقی مثل خلع ید و دعوای مزاحمت باشد، از آنجا که این دعاوی تنها در خصوص اموال غیر منقول طرح می شود، دادگاهی صالح به رسیدگی خواهد بود که مال غیر منقول در حوزه قضایی آن واقع است. می توانید از مشاوره حقوقی انلاین و رایگان در وبسایت وکلای تلفنی استفاده نمایید.

شرایط واخواهی در دادگاه حقوقی

برای وکالت در پرونده حقوقی، واخواهی یکی از شیوه های اعتراض به آرا است. مواردی که می توان از یک رای حقوقی واخواهی کرد محدود به زمانی است که رسیدگی غیابی بوده و حکم به صورت غیابی صادر شود. منظور از رسیدگی غیابی وقتی است که خوانده یا وکیل او در هیچ یک از جلسات دادرسی حضور پیدا نکرده و هیچ یک از اوراق دادرسی به وی یا وکیل او ابلاغ واقعی نشده باشد.

 

ارتباط در واتس اپ

مهمترین دعاوی مطرح شده در پرونده های حقوقی

امروزه برای وکالت در پرونده حقوقی میان قوانین و مقررات مدنی، دعاوی متعددی وجود دارد که هر یک از آنها در تقسیم بندی های خاصی می گنجد و از اهمیت بسزایی برخوردار است. دعاوی ملکی مثل خلع ید، سرقفلی، دعوای اجاره بها و ... دعاوی خانوادگی مثل دعوای اصل نکاح، دعوای طلاق، دعوای تمکین و نشوز، دعوای تعیین مسکن علیحده و مستقل، دعاوی مالی مثل چک برگشتی، مطالبه ثمن مورد معامله و .... تنها برخی از دعاوی حقوقی بیشماری است که ممکن است در محاکم مطرح شود.

بهترین وکیل برای پرونده حقوقی کیست؟

بدون تردید نقش وکالت در پرونده حقوقی می تواند اثرات مثبت و تعیین کننده ای در بر داشته باشد. وکالت در پرونده حقوقی مستلزم تسلط بر قوانین و مقررات متعددی است که هر یک در زمینه های گوناگونی مثل امور خانوادگی، امور گمرکی، امور ملکی و ... نگاشته شده اند. موسسه حقوقی وکلای تلفنی با عضویت بهترین وکلای پایه یک دادگستری، آماده پذیرش دعاوی حقوقی و ارائه  مشاوره حقوقی تلفنی در بیست و چهار ساعت شبانه روز می باشد.

 

وکیل برای مشاوره 
هزینه مطالعه پرونده 
حق الوکاله وکیل 
هزینه ارزیابی پرونده حقوقی 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.