ارتباط بین کودک همسری و کودک آزاری

ارتباط بین کودک همسری و کودک آزاری

ارتباط بین کودک همسری و کودک آزاری

ارتباط بین کودک همسری و کودک آزاری

ازدواج مسئله ی بسیار مهمی است، موضوعی که می تواند تغییرات اساسی در زندگی هرفردی به وجود بیاورد و مسیر زندگی آن فرد را دگرگون کند؛ با وجود اینکه اصل ازدواج عملی بسیار پسندیده است و در اکثریت فرهنگ های موجود در جهان نیز مورد قبول واقع شده اما باید بدانید ازدواج هم قوانین مربوط به خود را دارد و انجام آن در هر سنی درست نیست! مشکل بزرگی که این روزها کشورهای خاورمیانه و به خصوص ایران با آن دست و پنجه نرم می کنند مسئله کودک همسری است که در واقع نوعی کودک آزاری محسوب می شود.کودکانی که هنوز از دنیای بازی و شیطنت فارغ نشده اند، مجبورند مسئولیت سنگین زندگی را به دوش بکشند و با نا آگاهی زندگی سخت و طاقت فرسایی را پشت سر بگذارند. آگاهی یک ملت و یک جامعه می تواند در نجات جان این کودکان تاثیرگذار باشد. با توجه به اینکه کودک همسری در ایران شرایط بدی را برای بسیاری از کودکان به وجود آورده و زندگیِ عده ی بسیاری از کودکان را به خطر انداخته است ما ملت ایران در قبال این موضوع مسئولیم و باید با افزایش آگاهی خود در جهت رفع این مشکل قدم برداریم.

مشاوره حقوقی همسر آزاری

 

کودک همسری چیست؟

ازدواج کودکان و نوجوانان زیر سن قانونی (18 سال) کودک همسری تلقی می شود.

اصولا این مشکل در جوامع کوچک تر و با فرهنگ سنتی بیشتر رخ می دهد زیرا نا آگاهی خانواده ها در این زمینه بیشتر است و از آنجایی که کودکان نیز شرایط تصمیم گیری یا نظر دهی برای زندگی خود را ندارند، زمینه ی انجام این دسته از ازدواج ها بیشتر فراهم می شود.

حقیقت این است که دختران بیشتر از پسران قربانی این دسته از ازدواج ها می شوند، اما گاهی پسران نیز در سنین کم تشکیل خانواده می دهند. از جمله مهم ترین دلایل پدید آمدن این مشکل می تواند موارد زیر باشد:

  • فقر فرهنگی و مالی: ترس از بی آبرویی و به فساد کشیده شدن دختران و فقر شدید مهم ترین علت کودک همسری است؛ خانواده های زیادی در جامعه ایران وجود دارند که با اعتقادات نامناسب و نگاه جنسیتی به دختران، آن ها را قربانی این موضوع می کنند . متاسفانه باید بپذیریم که این گونه عقاید هنوز هم وجود دارد و نمی تواند زندگی بسیاری از افراد را به نابودی بکشاند و تا زمانی که این گونه تفکرات از بین نروند کودکان زندگی خوبی نخواهند داشت.
  • اعتیاد خانواده ها و مشکلات مربوط به بیکاری: خانواده هایی وجود دارند که به دلیل کاهش هزینه های خود و به دست آوردن پول هایی ناچیز کودک خود را به همسری دیگری در می آورند تا بتوانند با پول شیربها و مهریه حاصل از این ازدواج زندگی خود را بچرخانند.

مشاوره حقوقی کودک آزاری

آیا کودک همسری قانونی است؟

قوانین مربوط به ازدواج کودکان در سال های اخیر تغییرات زیادی داشته و هربار موضوعات مختلفی در این زمینه به وجود آمده است.

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی سن ازدواج دختران 18 سال و سن ازدواج پسران 20 سال بود، البته قوانین به گونه ای تعیین شده بود که خانواده هایی که اصرار به ازدواج فرزندان زیر 15 سال خود دارند نیز بتوانند با صلاح دید دادگاه این کار را انجام دهند، این قانون تنها درباره ی ازدواج دختران انجام می شد.

سال ها بعد با پیروزی جمهوری اسلامی قوانین تغییر کرده و ازدواج دختران از سن 13 سالگی و پسران از سن 15 سالگی مجاز شد، در حال حاضر پسران و دخترانی که می می خواهند زیر سن قانونیِ ازدواج، یعنی 13 و 15 سال نیز ازدواج کنند با صلاح قانون مجاز به انجام این کار هستند؛ برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با مشاور حقوقی تلفنی https://vakiltel.com/242-Telephone-legal-advice/con  مشورت کرده و آگاهی خود را افزایش دهید.

مشاوره حقوقی همسرآزاری

جرم کودک آزاری:

کودک آزاری ظالمانه ترین جرمی است که هر فردی می تواند مرتکب آن شود. با وجود اینکه کودکان زیباترین مخلوق خداوند هستند و قدرت دفاع از خود را ندارند اما عده ای از آن ها، بارها مورد ظلم افراد نابابی قرار گرفته اند که به دلیل شرایط نابسامان زندگی خویش تمام غم و ناراحتی خود را با ضرب و شتم آن کودک خالی می کردند. 

طبق قوانین سازمان بهداشت جهانی هرگونه آزار و اذیت افراد زیر 18 سال، کودک آزاری محسوب می شود.

طبق قانون ایران نیز هرفردی که مرتکب  جرم کودک آزاری شود به پرداخت جریمه ی نقدی تا 10 میلیون و حبس بین 3 تا 6 ماه محکوم می شود. همچنین از نظر قانون کودک آزاری به هیچ عنوان بخشودنی نیست.

رابطه ی بین کودک همسری و طلاق:

هیچ گاه نمی توان از کودکانی که هنوز در دنیای کودکی خود به سر می برند انتظار به دوش کشیدن بار زندگی بزرگسالانه را داشت، زندگی که حتی جوانان امروزی هم از شروع آن واهمه دارند چه برسد به کودکان!!

بعد از افزایش پدیده ی کودک همسری، کودک بیوگی نیز در جامعه زیاد شده است، کودکانی که تنها به دلیل داشتن زندگی کودکانه ی خود در زندگی مقصر شمرده شده و گناهکار محسوب می شوند طلاق و جدایی را نیز درک می کنند.

متاسفانه هر روزه شمار ازدواج کودکان و طلاق آن ها در جامعه بیشتر شده و تنها صبر کردن برای تغییر قانون ازدواج در ایران فایده ای ندارد، باید بدانید که تنها راه حل این مشکل آگاه کردن افراد نسبت به مسیر اشتباهی است که انتخاب کرده اند. مشاوران، مشاور حقوقی خانواده بهتر می توانند شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

ارتباط بین کودک همسری و کودک آزاری:

حقیقت این است که کودک همسری به نوعی همان کودک آزاری است؛ زیرا اجبار کودکان به ازدواج صدمات جبران ناپذیری را به آن ها وارد کرده و هیچ کس نمی تواند حجم غم و اندوهِ کودکانی که از دنیای کودکانه  و شیرینشان بیرون کشانده و مجبور به ازدواج کرده اند را جبران کند

متاسفانه در بسیاری از این ازدواج ها کودکان باردار شده و حتی ب دلیل فشار زیاد بارداری نیز جان خود را از دست می دهند، به همین دلیل  فعالان اجتماعی بیش از پیش در پی آن هستند که بتوانند قانون ازادیِ ازدواج کودکان در ایران را لغو کرده و شرایط آزار این کودکان را بهبود ببخشند.

مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل دادگستری

تعیین سن ازدواج توسط قانون:

همانطور که پیش از این گفتیم سن ازدواج پیش از پیروزی انقلاب اسلامی برای دختران 18 و برای پسران 20 سال بوده است؛ اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و با توجه به حکم اسلام که در آن سنی برای ازدواج نام برده نشده قوانین به گونه ای طرح شده است که دختران و پسران در همه ی سنین اجازه ی ازدواج داشته باشند. اما انجام این کار در صورتی درست است که کودکان موقعیت تصمیم گیری در زندگی داشته باشند ولی حقیقت این است که هیچ کودکی در زمانه ی امروز قدرت تصمیم گیری عاقلانه برای زندگی خود را ندارد.

سخن پایانی:

در این مقاله سعی کردیم به طور کلی هر انچه درباره ی کودک آزاری و کودک همسری در جامعه وجود دارد را برای خوانندگان عزیز بازگو کنیم؛ در صورت وجود هرگونه سوال بیشتر در این زمینه می توانید با موسسه حقوقی https://vakiltel.com/328-Legal-advice/con  مشورت کنید.

چرا کودک همسری در سطح جامعه اتفاق می افتد؟

ارتباط بین کودک همسری و کودک آزاری چیست؟

چند درصد از کودکانی که ازدواج می  کنند زندگی موفقی دارند؟

تاثیر فرهنگ در افزایش کودک همسری چقدر است؟


سوالات متداول

نظرات

محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، همه ما می‌دانیم که انسان‌ها از زمان کودکی تا پیری مراحل مختلفی را سپری می‌نمایند تا به رشد و تکامل دست پیدا کنند. طبیعتاً هر مرحله از زندگی نیز اقتضائات خاص خود را دارد یعنی ما نمی‌توانیم از کودکی که فقط و فقط ۵ سال دارد انتظار داشته باشیم عاقلانه تصمیم‌گیری کند عاقلانه عمل نماید و رفتارهای عاقلانه‌ای از خود بروز دهد زیرا هنوز به آن سن‌وسالی که  سن وی عقل رس باشد نرسیده است. پس از هر کسی باید انتظار تصمیم‌گیری را با توجه به سن‌وسال و درک و فهم او از زندگی داشته باشیم. به‌صورت طبیعی انسان‌هایی که در مراحل کودکی و یا نوجوانی به سر می‌برند توانایی تصمیم‌گیری برای خوب و بد زندگی و یا توانایی تصمیم‌گیری به‌عنوان نفر اول خانواده و یک زندگی مشترک را هنوز دارا نیستند یا دست‌کم بسیاری از انسان‌ها به چنین مرحله‌ای از فهم و درک نرسیده‌اند. این‌که ما انتظار داشته باشیم یک مرد یا یک زن در سنین کودکی و نوجوانی بتواند مسئولیت یک زندگی مشترک را به دوش بکشد حتماً تصمیم اشتباهی خواهد بود. طبیعتاً بعد از این تصمیم اشتباه تصمیمات اشتباه بعدی نیز بروز خواهد کرد، اعم از ار رنج و محنتی که آن کودک باید متحمل شود یا آزار و اذیتی که از سوی دیگران نسبت‌به او روا خواهند داشت  پس بهتر و عاقلانه‌تر این است که تصمیماتی در زمینه قانون‌گذاری وضع شود تا شرایط زندگی ما طوری جلو رود که هر انسان بنابر اقتضای سن خویش بتواند مسئولیت زندگی مشترک را بر دوش بگیرد . قوانینی که در ایران وضع شده‌است بیشتر متوجه دورانی است که یک حادثه مانند آزتر و اذیت و  ضرب‌وجرح برای چنین افرادی بروز می‌کند و بعد از آن درباره مجازات آن تصمیم‌گیری خواهد شد اما راه صواب و درست آنست که ما قبل‌از بروز چنین واقعه‌ای برای آن چاره بیندیشیم و بعد از آن نسبت‌به اتخاذ تصمیم برای ازدواج و به‌عهده گرفتن زندگی مشترک انسان‌ها تصمیم‌گیری کنیم.


حمید مرادی نیا

با سلام. در قانون ایران برای کودک همسری جرمی پیش بینی نگردیده است. به دور از استناد به مباحث حقوقی و مستندات قانونی، والدین برای حفظ و کیان خانواده مکلف به حسن معاشرت با یکدیگر هستند. پس عملا در خانواده ای که بدور از فقر و نزاع و خشونت باشد به مراتب انتخاب همسر در شرایط سنی مناسب برای پسران و دختران تاثیر بسزایی دارد. البته اصول قانون اساسی و انجام اجرای صحیح آن توسط دولت نیز زمینه مهم این امر می باشد.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام ازدواج مسئله ی بسیار مهمی است، موضوعی که می تواند تغییرات اساسی در زندگی هرفردی به وجود بیاورد و مسیر زندگی آن فرد را دگرگون کند؛ با وجود اینکه اصل ازدواج عملی بسیار پسندیده است و در اکثریت فرهنگ های موجود در جهان نیز مورد قبول واقع شده اما باید بدانید ازدواج هم قوانین مربوط به خود را دارد و انجام آن در هر سنی درست نیست! مشکل بزرگی که این روزها کشورهای خاورمیانه و به خصوص ایران با آن دست و پنجه نرم می کنند مسئله کودک همسری است که در واقع نوعی کودک آزاری محسوب می شود


mohamad sheykhi

حقیقت این است که کودک همسری به نوعی همان کودک آزاری است؛ زیرا اجبار کودکان به ازدواج صدمات جبران ناپذیری را به آن ها وارد کرده و هیچ کس نمی تواند حجم غم و اندوهِ کودکانی که از دنیای کودکانه و شیرینشان بیرون کشانده و مجبور به ازدواج کرده اند را جبران کند متاسفانه در بسیاری از این ازدواج ها کودکان باردار شده و حتی ب دلیل فشار زیاد بارداری نیز جان خود را از دست می دهند، به همین دلیل فعالان اجتماعی بیش از پیش در پی آن هستند که بتوانند قانون ازادیِ ازدواج کودکان در ایران را لغو کرده و شرایط آزار این کودکان را بهبود ببخشند.


بهنام رحمانی فرد

با سلام در قانون ایران جرمی تحت عنوان کودک همسری نداریم و صرف ازدواج کردن با کسی جرم نمیباشد. مطابق قانون مدنی ” عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن ۱۳ سال تمام شمسی و پسر قبل از رسیدن به سن ۱۵ سال تمام شمسی منوط است. به اذن ولی به شرط رعایت مصلحت با تشخیص دادگاه صالح “ پس همانگونه که مشاهده کردید مطابق قانون ایران ازدواج دختران بالای ١٣ سال و پسران بالای ١٥ سال نه تنها جرم نبوده بلکه قانونی نیز میباشد. اما در خصوص دختران زیر ١٣ سال و پسران زیر ١٥ سال باید اذعان داشت. که علی القاعده ازدواج این افراد جرم نبوده و فاقد ضمانت اجرای قانونی میباشد. فقط تنها شرطی که برای ازدواج دختران زیر ١٣ سال و پسران زیر ١٥ سال وجود دارد آن است. که اولیای آن ها رضایت بدهد و در برخی از اوقات نیاز است که دادگاه نیز،رضایت کتبی خود را مبنی بر ازدواج افراد زیر ١٣ و ١٥ سال اعلام نماید. دادگاه اصولا در رای خود مواردی نظیر فقر،مشکلات مالی،معیشتی،روانی،وضعیت خانوادگی. شرایط خانوادگی و … را در نظر گرفته و حکم به اجازه ازدواج و یا عدم رضایت مبنی بر ازدواج اعلام میدارد.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.