دریافت دیه از قاتل فراری

دریافت دیه از قاتل فراری

دریافت دیه از قاتل فراری

هرگاه جنایتی بر علیه نفس، اعضا و منافع وارد شود و شرایط قصاص وجود نداشته باشد یا غیر عمدی باشد دیه به مجنی علیه یا اولیای دم وی پرداخت می شود. دیه بر انواع دیه جراحات، دیه منافع اعضاء، دیه اعضای بدن و دیه قتل تقسیم می شود. برای دریافت دیه باید از طریق مراجع قضایی اقدام کرد.

 مقدار دیه هر ساله تعیین می شود و در تمام ماه های سال به غیر از ماه های حرام یکسان است. در ماه های رجب، ذی الحجه و ذی القعده دیه به مقدار یک سوم افزایش پیدا خواهد کرد. به عنوان مثال اگر دیه کامل انسان 600 میلیون تومان تعیین شده باشد دیه در ماه های حرام 800 میلیون تومان خواهد بود.

 

هزینه مشاوره حقوقی

تمام مردم از داخل و خارج کشور جهت انجام مشاوره حقوقی تلفنی با یک وکیل دیه خبره در زمینه دریافت دیه می توانند با موسسه حقوقی وکلای تلفنی تماس بگیرند. وکلای این موسسه به بهترین نحو مشاوره حقوقی ارائه خواهند داد.

 

میزان دیه قتل چگونه تعیین می گردد؟

در قانون دیه کامل انسان هر ساله توسط رئیس قوه قضائیه تعیین و اعلام می گردد. میزان دیه کامل انسان هر سال بر اساس تورم اعلامی بانک مرکزی افزایش پیدا می کند. دریافت هر نوع دیه اعم از جراحات، قتل، منافع اعضاء و ... بر همین اساس تعیین می شود.

دریافت دیه بر اساس نرخ روز خواهد بود به عنوان مثال اگر قتلی 5 سال پیش اتفاق افتاده باشد و قاتل امسال بخواهد دیه را پرداخت کند باید به نرخ روز دیه را بپردازد. اگر سوالات متعددی در مورد قتل، دریافت دیه یا میزان دیه دارید از طریق مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان سوالات حقوقی خود را مطرح کنید. وکلای موسسه در کمترین زمان ممکن به شما پاسخ خواهند داد.

 

مطالبه دیه

برای دریافت دیه از قاتل فراری چه باید کرد؟

بر اساس ماده 435 قانون مجازات اسلامی " هرگاه در جنایت عمدی، به علت مرگ یا فرار، دسترسی به مرتکب ممکن نباشد با درخواست صاحب حق، دیه جنایت از اموال مرتکب پرداخت می‌شود و در صورتی که مرتکب مالی نداشته باشد در خصوص قتل عمد، ولی دم می‌تواند دیه را از عاقله بگیرد و در صورت نبود عاقله یا عدم دسترسی به آنها یا عدم تمکن آنها، دیه از بیت المال پرداخت می‌شود و در قتل غیر عمد، پرداخت دیه بر عهده ستاد دیه و از بیت المال خواهد بود. چنانچه پس از اخذ دیه، دسترسی به مرتکب جنایت اعم از قتل و غیر قتل، ممکن شود در صورتی که اخذ دیه به جهت گذشت از قصاص نباشد، حق قصاص حسب مورد برای ولی دم یا مجنیٌ علیه محفوظ است، لکن باید قبل از قصاص، دیه گرفته شده را برگرداند."

اگر قتل اتفاق بیفتد و قاتل نیز فراری باشد به خواسته صاحب حق، دریافت دیه از اموال قاتل انجام می شود. اما اگر قاتل اموالی نداشته باشد و قتل نیز عمدی باشد باید عاقله او نسبت پرداخت دیه اقدام کند. اگر عاقله نیز توانایی مالی برای پرداخت دیه نداشته باشد، دیه از بیت المال به صاحب حق پرداخت می شود.

اگر قتل غیر عمدی باشد در ماده 474 قانون مجازات اسلامی آمده است: " در جنایت شبه عمدی در صورتی که به دلیل مرگ یا فرار به مرتکب دسترسی نباشد، دیه از مال او گرفته می‌شود و درصورتی که مال او کفایت نکند از بیت المال پرداخت می‌شود." برای دریافت  مشاوره حقوقی با شماره 09212242670 تماس بگیرید

 

ارتباط در واتس اپ

نقش وکیل در پرونده قتل در صورت فراری بودن قاتل

در جرایمی که مجازات آنها سنگین است نقش وکیل بسیار پررنگ خواهد بود. به عنوان مثال در پرونده قتل اگر وکیل ورود کند ممکن است نوع قتل یا مجازات آن تغییر کند. وکیل پایه یک دادگستری با توجه به سابقه و تجربه ای که در دریافت دیه و پرونده های مختص به قتل دارد. در صورت فراری بودن قاتل می تواند راهنمایی های مناسبی را به موکل خود ارائه دهد.

وکیل با توجه به راه حل های حقوقی می تواند در شناسایی و پیدا کردن قاتل فراری کمک کند. اما اگر قاتل فراری پیدا نشود وکیل می تواند در دریافت دیه به صاحب حق کمک کند.

سوالی که اینجا مطرح می شود اگر از هر طریقی دیه مقتول پرداخت شده باشد و بعد از مدتی قاتل فراری پیدا شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟ به گفته وکیل خبره موسسه حقوقی وکلای تلفنی این موضوع به اولیای دم مقتول بستگی دارد. اگر دیه در برابر گذشت از قصاص پرداخت شده باشد آنها دیگر حقی ندارند اما در غیر اینصورت اولیای دم می توانند دیه را بازگردانند و نسبت به قصاص قاتل فراری اقدام کنند.

مرجع قضایی صالح برای رسیدگی به پرونده قتل

بر اساس قانون جرائمی که منجر به سلب حیات شود در دادگاه کیفری یک محلی که جرم اتفاق افتاده است رسیدگی می شود. اگر قاتل شرکا یا معاونینی نیز داشته باشد آنها هم در همان دادگاه متهم اصلی محاکمه خواهند شد.

 

مشاوره حقوقی محاسبه دیه
مشاوره حقوقی مطالبه دیه
مطالبه خون بها از اداره بیت المال
مشاوره حقوقی کیفری
درباره ما


سوالات متداول

نظرات

صالحی

سلام ممنونم از موسسه وکیل تلفنی بابت وجود وکلا مجرب من پسرم چند ماه پیش تصادف کرد متاسفانه در صحنه تصادف فوت کرد و راننده ماشینی که بهش زد فرار کرد با کمک خانم وکیل علیزاده و بازبینی دوربین های محل تصادف و راهنمایی و کمک ایشون تونستیم متوجه بشیم اون شخص کیه و انشالله با کمک خانم علیزاده به زودی زودی پیداش میکنیم خواستم اینجا ازشون تشکر کنم


صالحی

سلام ممنونم از موسسه وکیل تلفنی بابت وجود وکلا مجرب من پسرم چند ماه پیش تصادف کرد متاسفانه در صحنه تصادف فوت کرد و راننده ماشینی که بهش زد فرار کرد با کمک خانم وکیل علیزاده و بازبینی دوربین های محل تصادف و راهنمایی و کمک ایشون تونستیم متوجه بشیم اون شخص کیه و انشالله با کمک خانم علیزاده به زودی زودی پیداش میکنیم خواستم اینجا ازشون تشکر کنم


فاطمه عمادی

با سلام در مورد عدم دسترسی به قاتل وظیفه ورثه‌ى قاتل اداى ديه مقتول از مال قاتل است و اگر صاحب مال نباشد، بر اقارب او اداى ديه‌ى مستقر می‌شود و اگر نباشند يا فقير باشند، از بيت‌المال تأديه مى‌شود و چنانچه مطابق ماده 259 قانون مجازات اسلامى، «هرگاه کسى که مرتکب قتل موجب قصاص شده است بميرد، قصاص و ديه ساقط مى‏شود بنابراین مطابق ماده 260 قانون مجازات اسلامى: «هرگاه کسى که مرتکب قتل عمد شده است فرار کند و تا هنگام مردن به او دسترسى نباشد، پس از مرگ قصاص به ديه تبديل مى‏شود که بايد از مال قاتل پرداخت گردد و چنان‏چه مالى نداشته باشد، از اموال نزديک ترين خويشان او به نحو «الاقرب فالاقرب» پرداخت مى‏شود و چنان‏چه نزديکانى نداشته باشد يا آن‏ها تمکن نداشته باشند، ديه از بيت‏المال پرداخت مى‏گردد.


مهدی مظفری اناری

دیه همان خون بهای مقتول است که در جنایات عمدی در صورت عدم ثبوت قصاص یا گذشت شاکی و اولیای دم و در جنایات غیرعمدی مقرر گردیده است. در مواردی ممکن است امکان‌دسترسی به قاتل به علت مرگ یا فرار وجود نداشته باشد. در این گونه مواقع قانون‌گذار با تقریر ماده ۴۳۵ قانون مجازات اسلامی وضعیت را روشن نموده است و پرداخت دیه در این مواقع از اموال مرتکب و در صورت فقدان مال از عاقله وی گرفته می شود. اگر عاقله نیز تمکن مالی نداشته باشد و یا دسترسی به وی مقدور نباشد دیه از صندوق بیت المال پرداخت می شود.


محمدی

وقت بخیر هربار که بابت یک پرسش حقوقی در فضای مجازی جست و جومیکنم یکی از جامع ترین و بهترین سایت هایی که به نکات خوبی اشاره میکند سایت وکیل تلفنی است ارائه اطلاعات حقوقی در شرایط فعلی جامعه میتواند از حجم پرونده های ورودی به محاکم جلوگیری کند از تلاش های شما و همکارانتون ممنونم


پروانه برغمدی

با سلام اگر قتل اتفاق بیفتد و قاتل نیز فراری باشد به خواسته صاحب حق، دریافت دیه از اموال قاتل انجام می شود. اما اگر قاتل اموالی نداشته باشد و قتل نیز عمدی باشد باید عاقله او نسبت پرداخت دیه اقدام کند. در مورد جنایات عمدی و غیر عمدی در صورتی که مرتکب فرار کرده، فوت کند یا به هر علت دیگری دسترسی به وی غیر ممکن گردد، دیه از اموال او پرداخت می شود. مطابق با ماده 474 قانون مجازات اسلامی اگر اموال محکوم علیه کفایت پرداخت دیه را نکند، دیه جنایت شبه عمدی از بیت المال پرداخت می شود.


امین چراغی شیخ آباد

سلام و عرض ادب قانونگذار به شرح مواد ۴۳۵، ۴۷۴، ۴۷۵ و ۴۸۷ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ و با لحاظ موازین فقهی، در همه موارد قتل نفس یا مادون آن که به مرتکب دسترسی حاصل نشده است اعم از آنکه شناسایی شده یا نشده باشد، پرداخت دیه از بیت‌المال را مقرر کرده است که البته در موارد شناسایی مرتکب و عدم دسترسی به وی، پرداخت دیه از بیت‌المال در صورتی ممکن است که ترتّب مذکور در مواد قانونی مربوط رعایت شود. بنا به مراتب، در مواردی که مرتکب صدمه عمدی مادون قتل شناسایی نشده باشد، پرداخت دیه بر عهده بیت‌المال است و رأی شماره ۱۳۶۵ مورخ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳ شعبه ۲۴ دادگاه تجدیدنظر استان خوزستان تا حدی که با این نظر انطباق دارد به اکثریت آراء هیأت عمومی، صحیح و قانونی تشخیص داده می‌شود. این رأی طبق ماده ۴۷۱ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ با اصلاحات بعدی، در موارد مشابه برای شعب دیوان عالی کشور، دادگاه‌ها و سایر مراجع اعم از قضایی و غیر آن لازم‌الاتباع است.


معراج فرجی

دیه بر انواع دیه جراحات، دیه منافع اعضاء، دیه اعضای بدن و دیه قتل تقسیم می شود. برای دریافت دیه باید از طریق مراجع قضایی اقدام کرد. مقدار دیه هر ساله تعیین می شود و در تمام ماه های سال به غیر از ماه های حرام یکسان است. در ماه های رجب، ذی الحجه و ذی القعده دیه به مقدار یک سوم افزایش پیدا خواهد کرد.


آرش سلیمی

با سلام اگر شخصی به قتل برسد و قاتل شناخته نشود یا بر اثر ازدحام کشته شود دیه از بیت‌المال پرداخت می‌شود. مهلت پرداخت دیه در جنایت عمد موجب دیه، ظرف یك سال قمری از زمان وقوع جنایت است مگر اینكه به‌ نحو دیگری تراضی شده باشد. در مواردی كه بین مرتكب جنایت عمدی و اولیای دم یا مجنی‌علیه بر گرفتن دیه توافق شود لكن مهلت پرداخت آن مشخص نگردد، دیه باید ظرف یك ‌سال از حین تراضی پرداخت شود. مهلت پرداخت دیه در جنایت شبه عمد، ظرف دو سال قمری از زمان وقوع جنایت است مگر اینكه به‌ نحو دیگری تراضی شده باشد. مهلت پرداخت دیه در جنایت خطای محض، ظرف سه سال قمری از زمان وقوع جنایت است مگر اینكه به ‌نحو دیگری تراضی شده باشد. هرگاه پرداخت‌كننده در بین مهلت‌های مقرر نسبت به پرداخت تمام یا قسمتی از دیه اقدام نماید، محكومٌ‌له مكلف به قبول آن است.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام هرگاه جنایتی بر علیه نفس، اعضا و منافع وارد شود و شرایط قصاص وجود نداشته باشد یا غیر عمدی باشد دیه به مجنی علیه یا اولیای دم وی پرداخت می شود. دیه بر انواع دیه جراحات، دیه منافع اعضاء، دیه اعضای بدن و دیه قتل تقسیم می شود. برای دریافت دیه باید از طریق مراجع قضایی اقدام کرد. مقدار دیه هر ساله تعیین می شود و در تمام ماه های سال به غیر از ماه های حرام یکسان است. در ماه های رجب، ذی الحجه و ذی القعده دیه به مقدار یک سوم افزایش پیدا خواهد کرد. به عنوان مثال اگر دیه کامل انسان 600 میلیون تومان تعیین شده باشد دیه در ماه های حرام 800 میلیون تومان خواهد بود.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.