ابلاغ واقعی و قانونی پرونده های کیفری

ابلاغ واقعی و قانونی پرونده های کیفری

ابلاغ واقعی و قانونی پرونده های کیفری

هنگامی که شما پرونده ای را در دادگاه تشکیل می دهید، مراجع قضایی روند پیشرفت پرونده شما را از طریق ابلاغ واقعی و قانونی به شما اطلاع می دهند. پس داشتن آگاهی نسبت به ابلاغ های موجود در قانون اهمیت بسزایی دارد. با یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی وکلای تلفنی همراه ما باشید.

 

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

منظور از ابلاغ چیست؟

اولین قدم برای آشنایی با ابلاغ واقعی و قانونی، بررسی مفهوم و معنای آن است. کلمه ابلاغ به معنای رسانیدن می باشد و در اصطلاح حقوقی یعنی آگاه و مطلع کردن مخاطب نسبت به مفاد ورقه قضایی. زمانی که شما در مراجع قضایی پرونده ای را علیه دیگری تشکیل می دهید، دادگاه مربوطه موظف است شما را نسبت به اطلاعات و پیشرفت پرونده مطلع کند. زیرا یکی از اصول قانونی در این باره، آگاهی طرفین دعوا از شرایط پرونده است. لازم به ذکر است رساندن ابلاغ جزء قواعد آمره است و باید همه تشریفات قانونی به صورت کامل رعایت شود. بنابراین صرف مطلع شدن مخاطب کفایت نمی کند و رعایت تشریفات قانونی نیز الزامی می باشد. مطابق ماده ۳۰۲ قانون آیین دادرسی مدنی: «هیچ حکم یا قراری را نمی توان اجرا نمود؛ مگر اینکه به صورت حضوری و یا به صورت دادنامه یا رونوشت گواهی شده آن، به طرفین یا وکیل آنان ابلاغ شده باشد».

 

ابلاغ واقعی چیست؟

قانون آیین دادرسی مدنی در مواد ۶۷ الی ۸۳ به ابلاغیه و جزئیات آن پرداخته است. البته در این مواد تعریف دقیقی از ابلاغ واقعی و قانونی نشده است اما می توان مصادیق ذکر شده در این مواد را از حیث واقعی یا قانونی بودن از یکدیگر تفکیک کرد. چنانچه برای اشخاص حقیقی( افراد عادی جامعه)، اشخاص حقوقی حقوق خصوصی( شرکت ها) و اشخاص حقوقی حقوق عمومی( موسسات و ادارات دولتی) ابلاغ صورت بگیرد، باید آن را ابلاغ واقعی دانست. مامور ابلاغ مکلف است حداکثر ظرف دو روز اوراق را به شخص خوانده تسلیم کند. به نظر می رسد ابلاغ واقعی وجدان حقوقی را بهتر ارضا خواهد کرد و عدالت برای طرفین دعوا بیشتر رعایت خواهد شد. پس اگر شرایط برای ابلاغ واقعی مهیا باشد، باید از آن استفاده کرد و اگر ممکن نباشد باید از ابلاغ قانونی بهره جست که در ادامه به آن نیز خواهیم پرداخت. شما می توانید برای اطلاعات بیشتر با ما مشاوره حقوقی تلفنی داشته باشید.


 

تفاوت ابلاغ واقعی و قانونی

در ابتدا لازم است بدانید هنگامی که شرایط برای ابلاغ واقعی فراهم نباشد، از ابلاغ قانونی استفاده می شود. موارد استفاده ابلاغ واقعی را دانستیم. آشنایی با موارد ابلاغ قانونی، به خوبی تفاوت ابلاغ واقعی و قانونی را نشان می دهد. موارد استفاده از ابلاغ قانونی:

  • ابلاغ به یکی از بستگان شخص.
  • امتناع خوانده از دریافت ورقه ابلاغ.
  • ابلاغ به اشخاص مقیم خارج از کشور.
  • ابلاغ به خوانده های غیر محصور. برای مثال دعوایی که راجع به اهالی یک روستا می باشد که از طریق روزنامه های کثیر الانتشار یا نشر آگهی، ابلاغ می شود.
  • مجهول بودن آدرس خوانده.
  • ابلاغ خارج از محدوده صلاحیت دادگاه در صورتی که خوانده پرونده خارج از حوزه دادگاه صالح باشد.

مطابق بند آخر ماده ۶۸ قانون آیین دادرسی مدنی: «چنانچه مخاطب ابلاغ در نشانی تعیینشده، از قبول اوراق امتناع کند، ابلاغ قانونی محسوب میشود، ولی الصاق صورت نمیگیرد و تاریخ امتناع مخاطب، تاریخ ابلاغ است». برای دریافت مشاوره حقوقی در مورد تفاوت ابلاغ واقعی و قانونی می توانید با وکلای مجرب ما، مشاوره حقوقی ابلاغ داشته باشید.

 

 

مشاوره حقوقی بررسی سامانه ابلاغ 
مشاوره حقوقی دفتر خدمات قضایی 
وکیل کیفری انلاین 
مشاوره حقوقی کیفری 
درباره ما 

 

وظیفه ابلاغ اوراق قضایی با چه کسی است؟

ابلاغ اوراق قضایی توسط مامورین ابلاغ صورت می گیرد. در کلان شهرها و شهرهای بزرگ مامورین ابلاغ تابع اداره ابلاغ دادگستری، وظیفه ابلاغ را بر عهده دارند. این افراد تنها وظیفه ای که دارند ابلاغ اوراق قضایی است که هر کدام حوزه خاص خود را دارند. مثلا در شهر تهران چون تعداد دادگاه ها فراوان است، هر مامور در قسمتی از شهر اعمال وظیفه می کند. اما در کنار ماموران ابلاغ، افراد دیگری نیز وجود دارند که شغل اصلی آن ها ابلاغ اوراق قضایی نیست. ایشان در کنار سایر وظایف خود، موظف هستند در صورت نیاز ابلاغ نیز انجام دهند برای مثال مامورین انتظامی، رییس زندان، بخشداری و غیره اگر لازم شود باید ابلاغ اوراق قضایی را انجام دهند. لازم به ذکر است اگر مامور ابلاغ، ابلاغ مربوطه به حوزه خود را به مامور دیگری بدهد و آن شخص ابلاغ را انجام دهد، چنین ابلاغی اعتبار قضایی ندارد.

 

اهمیت سامانه ثنا در ابلاغ

سامانه ثنا در سال ۱۳۹۵ به منظور ابلاغ اوراق قضایی ایجاد شد. قبل از آن اوراق قضایی به صورت برگه ای و کتبی به محل اقامت مخاطب تحویل داده می شد که مشکلات بسیاری را در پی داشت.
مزایای استفاده از سامانه ثنا برای ابلاغ اوراق قضایی:

  • صرفه جویی در هزینه های دادرسی.
  • افزایش سرعت ابلاغ.
  • جلوگیری از رفت و آمد اضافه مردم.
  • حفظ حریم خصوصی افراد.
  • حفظ امنیت اطلاعات شخصی افراد.
  • جلوگیری از تضییع حقوق مردم.

 

 

مشاوره حقوقی ابلاغ واقعی

 

  • بهره گیری از ظرفیت های موجود در بخش خصوصی.
  • رفع اطاله دادرسی.
  • ثبت سریع تر دادخواست ها و شکایت ها.
  • بالا رفتن میزان رضایت مردم.
  • صرفه جویی در هزینه چاپ و تکثیر ابلاغیه ها.

 

مدت زمان ابلاغ

آنچه درباره ابلاغ واقعی و قانونی اهمیت بسزایی دارد، تاریخ ابلاغ است. این تاریخ ملاکی برای دریافت خسارت ناشی از تاخیر، جلب افراد، اجرای حکم قضایی و غیره می باشد. مامور ابلاغ اوراق قضایی باید ظرف مدت ۲روز ابلاغ مربوطه را به مخاطب آن برساند. همچنین موظف است رسید تایید دریافت ابلاغ را از خوانده بگیرد و ضمیمه پرونده کند. لازم به ذکر است اگر در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشید، ابلاغ از طریق آن به برای شما ارسال می شود و در صفحه مربوط به شما قابل دستیابی است که تاریخ آن نیز مشخص است. شما می توانید با وکلای با تجربه موسسه حقوقی وکلای تلفنی، مشاوره حقوقی انلاین و رایگان داشته باشید.

 

 


سوالات متداول

نظرات

قادری

 ابلاغ جزء قواعد آمره است و باید همه تشریفات قانونی به صورت کامل رعایت شود. بنابراین صرف مطلع شدن مخاطب کفایت نمی کند و رعایت تشریفات قانونی نیز الزامی می باشد. مطابق ماده ۳۰۲ قانون آیین دادرسی مدنی: «هیچ حکم یا قراری را نمی توان اجرا نمود؛ مگر اینکه به صورت حضوری و یا به صورت دادنامه یا رونوشت گواهی شده آن، به طرفین یا وکیل آنان ابلاغ شده باشد».  


محمدی

اهمیت پیشرفت و رشد تکنولوژی در تمام مسائل حتی امور حقوقی و قضایی کتمان ناپذیر است از زمانی که ابلاغ الکترونیکی از طریق سامانه ثنا جایگزین ابلاغ های دستی و کاغذی سنتی شده خیلی از مشکلات ناشی از ندانستن نشانی و یا عدم حضور در نشانی مذکور برطرف و مرتفع گشته از اطلاع رسانی شما ممنونم


Mohammad sheykhi

قانون آیین دادرسی مدنی در مواد ۶۷ الی ۸۳ به ابلاغیه و جزئیات آن پرداخته است. البته در این مواد تعریف دقیقی از ابلاغ واقعی و قانونی نشده است اما می توان مصادیق ذکر شده در این مواد را از حیث واقعی یا قانونی بودن از یکدیگر تفکیک کرد. چنانچه برای اشخاص حقیقی( افراد عادی جامعه)، اشخاص حقوقی حقوق خصوصی( شرکت ها) و اشخاص حقوقی حقوق عمومی( موسسات و ادارات دولتی) ابلاغ صورت بگیرد، باید آن را ابلاغ واقعی دانست. مامور ابلاغ مکلف است حداکثر ظرف دو روز اوراق را به شخص خوانده تسلیم کند. به نظر می رسد ابلاغ واقعی وجدان حقوقی را بهتر ارضا خواهد کرد و عدالت برای طرفین دعوا بیشتر رعایت خواهد شد. پس اگر شرایط برای ابلاغ واقعی مهیا باشد، باید از آن استفاده کرد و اگر ممکن نباشد باید از ابلاغ قانونی بهره جست


پروانه برغمدی

با سلام ابلاغ واقعی عبارت است از رساندن اوراق قضایی به شخص خوانده. برای انجام این کار مامور ابلاغ اوراق قضایی را به شخص خوانده تسلیم نموده و در برگ دوم احضاریه از خوانده رسید گرفته و تاریخ دقیق را قید نموده و خودش هم امضاء می‌کند و آن برگ را به دفتر دادگاه اعاده می‌دهد. اما در صورت امتناع خوانده از گرفتن اوراق، امتناع او در برگ اخطاریه قید و اعاده می‌شود. این نوع از ابلاغ بهترین نوع ابلاغ است. زیرا با وجود آن دادگاه اطمینان حاصل می‌کند که خوانده از جریان دعوا و دادرسی مطلع بوده و در صورت عدم حضور در دادگاه و عدم پاسخ به دعوای مطروحه فرض بر این گذاشته می‌شود که خوانده پاسخ منطقی و قانونی در قبال دعوا ندارد. ابلاغ به شخص خوانده یا در محل سکونت یا در محل کار صورت می‌گیرد و در هر حال یا قبول می‌کند یا امتناع می‌کند که ابلاغ بصورت واقعی می‌باشد


معراج فرجی

طبق ماده 13 آیین نامه نحوه استفاده از سامانه های رایانه ای یا مخابراتی، ابلاغ ارسالی از طریق سامانه ثنا، ابلاغ قانونی بوده و در صورت رویت آن، ابلاغ واقعی محسوب شده و آثار ابلاغ واقعی را خواهد داشت.


رسول متقی راد

ابلاغ یکی از مهم ترین ارکان دادرسی عادلانه به حساب می آید زیرا اجرا نشدن درست و صحیح تشریفات ابلاغ موجب تضییع حقوق افراد در دادرسی می شود. تا ابلاغ صحیحی در کار نباشد و دو طرف دعوا، از زمان و مکان دادرسی اطلاع نداشته باشند جلسه دادرسی هم تشکیل نخواهد شد.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام اولین قدم برای آشنایی با ابلاغ واقعی و قانونی، بررسی مفهوم و معنای آن است. کلمه ابلاغ به معنای رسانیدن می باشد و در اصطلاح حقوقی یعنی آگاه و مطلع کردن مخاطب نسبت به مفاد ورقه قضایی. زمانی که شما در مراجع قضایی پرونده ای را علیه دیگری تشکیل می دهید، دادگاه مربوطه موظف است شما را نسبت به اطلاعات و پیشرفت پرونده مطلع کند. زیرا یکی از اصول قانونی در این باره، آگاهی طرفین دعوا از شرایط پرونده است. لازم به ذکر است رساندن ابلاغ جزء قواعد آمره است و باید همه تشریفات قانونی به صورت کامل رعایت شود. بنابراین صرف مطلع شدن مخاطب کفایت نمی کند و رعایت تشریفات قانونی نیز الزامی می باشد. مطابق ماده ۳۰۲ قانون آیین دادرسی مدنی: «هیچ حکم یا قراری را نمی توان اجرا نمود؛ مگر اینکه به صورت حضوری و یا به صورت دادنامه یا رونوشت گواهی شده آن، به طرفین یا وکیل آنان ابلاغ شده باشد


بشیر علی پاریاد

سلام.ابلاغ واقعی ابلاغی است که به شخص محکوم علیه یا بطور کلی ابلاغ به خود شخصی که منظور دادگاه می باشد یا به وکیل او ، در این صورت این تبلاغ واقعی است به عنوان مثال دادگاه رایی را برای خوانده ارسال می نماید و مامور ابلاغ آن را به شخص می رسان اما ابلاغ قانونی یعنی هر گونه ابلاغی که قانونی باشد اما به شخص مورد نظر ابلاغ نشود به عنوان مثال به سریدار منزل یا اداره وی و یا به یکی از خویشاوندان وی و حتی در ادرس اعلامی وی کسی نباشد و مامور ابلاغ آن را الصاق در همان نشانی که قبلاٌخوانده به دادگاه اعلام نموده ، کرده باشد ، ابلاغ شود ابلاغ قانونی می نامند


ابوالفضل علی مددی

سلام.در مواردی که شرایط ابلاغ واقعی وجود نداشته باشد،ابلاغ قانونی مطرح می‌شود.ازجمله مواردی که ابلاغ قانونی محسوب می‌شود ابلاغ به یکی از بستگان شخص یا امتناع شخص از دریافت اوراق میباشد


بهنام رحمانی فرد

باسلام ابلاغاوراق قضایی توسط مامورین ابلاغ صورت می گیرد. در کلان شهرها و شهرهای بزرگ مامورین ابلاغ تابع اداره ابلاغ دادگستری، وظیفه ابلاغ را بر عهده دارند. این افراد تنها وظیفه ای که دارند ابلاغ اوراق قضایی است که هر کدام حوزه خاص خود را دارند. مثلا در شهر تهران چون تعداد دادگاه ها فراوان است، هر مامور در قسمتی از شهر اعمال وظیفه می کند. اما در کنار ماموران ابلاغ، افراد دیگری نیز وجود دارند که شغل اصلی آن ها ابلاغ اوراق قضایی نیست. ایشان در کنار سایر وظایف خود، موظف هستند در صورت نیاز ابلاغ نیز انجام دهند برای مثال مامورین انتظامی، رییس زندان، بخشداری و غیره اگر لازم شود باید ابلاغ اوراق قضایی را انجام دهند. لازم به ذکر است اگر مامور ابلاغ، ابلاغ مربوطه به حوزه خود را به مامور دیگری بدهد و آن شخص ابلاغ را انجام دهد، چنین ابلاغی اعتبار قضایی ندارد.


امین چراغی شیخ آباد

آنچه درباره ابلاغ واقعی و قانونی اهمیت بسزایی دارد، تاریخ ابلاغ است. این تاریخ ملاکی برای دریافت خسارت ناشی از تاخیر، جلب افراد، اجرای حکم قضایی و غیره می باشد. مامور ابلاغ اوراق قضایی باید ظرف مدت ۲روز ابلاغ مربوطه را به مخاطب آن برساند. همچنین موظف است رسید تایید دریافت ابلاغ را از خوانده بگیرد و ضمیمه پرونده کند.


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، بر ابلاغ در لغت، به معنای رساندن نامه یا پیغام به شخصی است و علی الاصول، در جریان فرایند دادرسی در دادگاه ها، طرفین بایستی به نحوی از مفاد فرایند دادرسی و تشریفات آن مطلع شوند و اصولا ابلاغ بایستی به خود شخصی که طرف دعواست انجام شود. در قانون، انواع ابلاغ مورد پیش بینی قرار گرفته که یکی از انواع آن، ابلاغ واقعی است که قواعد و شیوه ارسال مخصوص به خود را دارد و یکی از بهترین شیوه های اطلاع از مفاد فرایند دادرسی و تشریفات آن برای اصحاب دعوا می باشد و از آنجا که آثار حقوقی مخصوص به خود را دارد، ضروری است اصحاب دعوا، با این ابلاغ و قواعد آن، آشنا باشند. ابلاغ واقعی، نوعی ابلاغ می باشد که به موجب آن اوراق قضایی، توسط مامور ابلاغ یا از طریق سامانه ثنا تحویل شخص ذینفع شده و به اطلاع او می رسد و مقصود از ابلاغ شونده، شاکی، مشتکی عنه، خوانده و خواهان یا هر ذینفع در دعوا بوده که ابلاغیه، خطاب به او، صادر شده است. در پاسخ به این پرسش که ابلاغ الکترونیکی واقعی است یا قانونی؟ باید گفت، مستفاد از ماده 13 آیین نامه نحوه استفاده از سامانه های رایانه ای یا مخابراتی، ابلاغ ارسالی از طریق سامانه ثنا، ابلاغ قانونی بوده و در صورت رویت آن، ابلاغ واقعی محسوب شده و آثار ابلاغ واقعی را خواهد داشت. برای دانستن دیگر جزئیات می توانید از وکلای موسسه مشورت بگیرید.


آزاده حیدری

با توجه به ابلاغ الکترونیک از طریق سامانه ثنا و اینکه اطلاعات غالب افراد در سامانه ثبت شده است در حال حاضر وضعیت ابلاغ بسیار راحتتر از گذشته شده است و این امر حائز اهمیت است. البته در ابلاغ الکترونیک نیز ابلاغ واقعی و ابلاغ قانونی وجود دارد.


وحید فراست

با توجه به راه اندازی سامانه ثنا بیشتر ابلاغیه ها جنبه واقعی پیدا کرده است مگر این که شخص قانونی بودن ابلاغ را اثبات نماید


رضا صادقی

با سلام و خسته نباشید . مقاله ارائه شده کامل و جامع بود .


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.