مجازات تهمت در فضای مجازی

مجازات تهمت در فضای مجازی

مجازات تهمت در فضای مجازی

مجازات تهمت در فضای مجازی

 

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که توهین و تهمت در بسیاری از کشورها جرم تلقی می‌شود و برای آن مجازاتی در نظر گرفته شده است. بدین ترتیب در کشور ما هم ارتکاب این عمل جرم است و مجرم بایستی مجازات شود. امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی استفاده افراد از فضای مجازی افزایش پیدا کرده است. خوب است بدانید که ارتکاب این جرم در فضای مجازی نیز مجازات خاص خود را دارد. به نظر شما مجازات تهمت در فضای مجازی چیست؟ چگونه می‌توان نسبت به شکایت علیه مجرم اقدام کرد؟ اگر شما هم قصد کسب اطلاعات در این زمینه را دارید حتما با ما همراه شوید.

 

چارت هزینه های مشاوره حقوقی

 

مراحل شکایت از افراد به دلیل تهمت در فضای مجازی

لازم است بدانید که این جرم قابل پیگیری و شکایت می‌باشد اما بسیاری از افراد از این قضیه خبر ندارند و برای شکایت اقدام نمی‌کنند. همانطور که می‌دانید فضای مجازی فضایی بسیار پیچیده است و گاهی اوقات ممکن است هویت اصلی افراد در آن مشخص نباشد. با توجه به این موضوع پیگیری این جرم در فضای مجازی سختی‌های خاص خود را دارد. اما با این وجود این شکایات قابل پیگیری می‌باشند و افراد نباید حقوق خود در جامعه را نادیده بگیرند. چنانچه با تهمت در فضای مجازی مواجه شدید، برای شکایت می‌توانید به دادسرا مراجعه کنید. با تنظیم شکایت، قانون نسبت به پیگیری شکایت شما اقدام می‌کند و متهم را پای میز محاکمه می‌کشاند. بنابراین دادسرا محلی است که صلاحیت رسیدگی به شکایت را دارد. در ضمن خوب است بدانید که حتما باید به دادسرای محلی که در آن با تهمت مواجه شدید مراجعه کنید. موسسه وکلای تلفنی به صورت شبانه روزی اماده ارائه مشاوره حقوقی می باشد.

 

مشاوره واتس اپی

ادله اثبات فحاشی و تهمت در فضای مجازی

همانطور که گفته شد تنها تنظیم شکایت و طرح آن برای پیگیری جرم کافی نمی‌باشد و شما بایستی با در داشتن مدارک و ادله تهمت در فضای مجازی را به اثبات برسانید. این ادله می‌تواند عین پیامک فحاشی مجرم و استفاده او از الفاظ رکیک باشد. همچنین شما می‌توانید اسکرین شات مربوطه را هم به دادسرا ارائه دهید. علاوه بر این صوت مجرم نیز می‌تواند در دسته ادله‌ی اثبات این جرم باشد. چنانچه مدارک و ادله شما برای اثبات جرم کافی باشد، به راحتی می‌توانید نسبت به دریافت حقوق خود اقدام کنید. اما اگر مدارک لازم را برای اثبات نداشته باشید و نتوانید ادعای خود را ثابت کنید، آنگاه قرار منع تعقیب صادر می‌شود. با توجه به این موضوع ضروری است که پیش از طرح شکایت مدارک و ادله خود را بررسی کنید.

مجازات تهمت و فحاشی در فضای مجازی

لازم است بدانید که قانون گذار در قانون اساسی برای تهمت و فحاشی در فضای مجازی به صورت خاص مجازات تعیین نکرده است. بنابراین در خصوص چنین جرمی می‌بایست به قانون مجازات اسلامی مراجعه کرد. مطابق با ماده 68 این قانون، فحاشی، تهمت و توهین به افراد 74 ضربه شلاق و یا پرداخت 50 هزار تا یک میلیون ریال مجازات دارد.  علاوه بر این ماده، مواد دیگری نیز برای به مجازات تهمت در فضای مجازی پرداخته‌اند. به عنوان مثال می‌توان به ماده 16 اشاره کرد. این ماده بیان می‌کند که اگر کسی در فضای مجازی و رایانه‌ای پیام، تصویر یا صوت کسی را تغییر داده و منتشر کند، به نوعی که این انتشار سبب به خطر افتادن آبرو یا حیثیت فرد شود، مجرم به 91 روز الی 2 سال حبس و یا 5 میلیون تا 40 میلیون ریال وجه نقد و یا هر دو محکوم خواهد شد

 

مشاوره حقوقی مزاحمت تلگرامی

هزینه وکیل برای شکایت از فحاشی و تهمت در فضای مجازی

همانطور که می‌دانید اثبات تهمت در فضای مجازی با توجه به ادله شما ممکن است کمی سخت باشد. علاوه بر این انجام امور حقوقی به تنهایی میسر نمی‌باشد زیرا انجام این امور قواعد و مقررات خاص خود را دارد. بنابراین چنانچه می‌خواهید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتیجه برسید مجرم را به مجازات خود برسانید، بهتر است از وکیلی مجرب کمک بگیرید. معمولا بسیاری از افراد به دلیل هزینه‌های بسیار بالای وکیل از شکایت خود پشیمان می‌شوند و یا سختی این مسیر را به جان می‌خرند. هزینه صرف شده برای وکیل معمولا به سختی پرونده و همچنین قیمت تعیین شده توسط وکیل مورد نظرتان دارد. اگر شما هم به دنبال وکیلی هستید که این پرونده را با مناسب‌ترین قیمت برایتان پیگیری کند می‌توانند از وکلای وکیل تلفنی کمک بگیرید. علاوه بر این هزینه مشاوره حقوقی تلفنی و حضوری در این موسسه بسیار مقرون به صرفه است.

 

مجازات توهین

مرجع صالح جهت رسیدگی به تهمت در فضای مجازی

همانطور که گفته شد برای رسیدگی به این شکایت باید یک شکواییه با ارائه مدارک کافی تنظیم کنید. این مدارک می‌تواند شامل مدارک شخصی شما و همچنین مدارک اثبات جرم است. خوب است بدانید که رسیدگی به جرم تهمت در فضای مجازی بر عهده‌ی دادسرای جرایم رایانه‌ای و همچنین پلیس فتا می‌باشد. پس از این که شکایت خود را در این مراجع طرح نمودید، پرونده برای رسیدگی به مراجع قضایی صالح ارجاع داده می‌شود. پس از بررسی و تحقیق درباره پرونده فرد باید ادله و یا شاهد خود را ارائه دهد. همچنین در برخی از موارد پرونده به پلیس فتا ارجاع داده می‌شود و بررسی کارشناسان پلیس فتا نیز به این پرونده ضمیمه می‌شود. در ادامه اگر مدارک یا دلایل کافی برای اثبات نباشد، قرار منع تعقیب صادر خواهد شد. چنانچه درباره این مراجع و نحوه رسیدگی به پرونده سوالی داشتید، می‌توانید از طریق مشاوره حقوقی فوری با ما در میان بگذارید.

آیا فردی که در فضای مجازی فحاشی کرده است قابل ردیابی است؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند کسی که در فضای مجازی فحاشی کرده و یا تهمت زده قابل ردیابی نیست. این تصور کاملا اشتباه است زیرا مراجع قضایی در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانند فرد را ردیابی کرده و به دادگاه بکشانند. در واقع شناسایی مجرمین به دلیل بر جای گذاشتن اثر دیجیتال به راحتی قابل انجام می‌باشد. بنابراین چنانچه نسبت به امکان ردیابی مجرم پرونده نگران هستید، باید بگوییم که این نگرانی بی‌مورد است و مجرم قابل شناسایی می‌باشد. در برخی از موارد ممکن است اثبات این جرم سخت و طاقت فرسا باشد بنابراین در چنین شرایطی به یک وکیل خبره و کار بلد نیاز خواهید داشت. از طریق دریافت مشاوره حقوقی از وکیل تلفنی به سادگی می‌توانید پاسخ سوالات حقوقی خود را دریافت کنید. علاوه بر این خوب است بدانید که هزینه این مشاوره حقوقی آنلاین در وکیل تلفنی بسیار مقرون به صرفه است.

 

مشاوره حقوقی مزاحمت اینستاگرامی 
مجازات انتشار محتوای پرونوگرافی 
مجازات فحاشی در کامنت اینستاگرام
مشاوره حقوقی جرم تهدید
توهین از طریق پیامک
نگارش شکوائیه 

 

سوالات متداول

1. آیا تهمت در فضای مجازی مجازات دارد؟

بله مجازات تهمت در قانون اساسی لحاظ شده است.

2. چگونه می‌توان تهمت و فحاشی در فضای مجازی را اثبات کرد؟

از طریق ارائه ادله مانند تصاویر، پیامک و...

3. آیا برای پیگیری پرونده تهمت در فضای مجازی به وکیل نیاز است؟

تصمیم با شماست اما وکیل می‌تواند به پیشرفت پرونده و تسریع آن به شما کمک کند.

4. برای شکایت نسبت به جرم‌ها در فضای مجازی به کجا مراجعه کنیم؟

در ابتدا باید به دادسرای محله خود مراجعه کرده و شکایت را تنظیم کنید.

5. آیا می‌توان مجرم را در فضای مجازی شناسایی کرد؟

بله این امکان وجود دارد.


سوالات متداول

نظرات

امین چراغی شیخ آباد

سلام و عرض ادب در قانون مجازات اسلامی این اقدام غیر قانونی، دارای مجازات حبس از ۱ ماه تا یک ‌سال و شلاق تا ۷۴ ضربه بود. با تصویب قانون کاهش مجازات حبس تعزیری میزان مجازات این ماده به نصف کاهش پیدا کرد. یعنی مجازات جرم افترا در فضای مجازی حبس از ۱۵ روز تا ۶ ماه است.


مجید پریدست فومنی

با سلام توجه به این مورد که عمل مجرمانه در هرشکلی قابلیت پیگیری داشته و تنها تفاوت فی مابین فضای مجازی و فضای واقعی نوع ادله طرح شکایت میباشد لذا چنانچه در فضای مجازی به شخصی توهین و یا افترا انجام شود ضمن حفظ و ثبت آن و تهیه تصویر آن میتوان در دادسرای رسیدگی به جرائم رایانه ای طرح شکایت نمود


نیما عیسی زاده

مجازات جرم افترا در فضای مجازی در قانون مجازات اسلامی این اقدام غیر قانونی، دارای مجازات حبس از ۱ ماه تا یک ‌سال و شلاق تا ۷۴ ضربه بود. با تصویب قانون کاهش مجازات حبس تعزیری میزان مجازات این ماده به نصف کاهش پیدا کرد. یعنی مجازات جرم افترا در فضای مجازی حبس از ۱۵ روز تا ۶ ماه است.


امین حسنوند

قانون گذار در قانون اساسی برای تهمت و فحاشی در فضای مجازی به صورت خاص مجازات تعیین نکرده است. بنابراین در خصوص چنین جرمی می‌بایست به قانون مجازات اسلامی مراجعه کرد. مطابق با ماده 68 این قانون، فحاشی، تهمت و توهین به افراد 74 ضربه شلاق و یا پرداخت 50 هزار تا یک میلیون ریال مجازات دارد. علاوه بر این ماده، مواد دیگری نیز برای به مجازات تهمت در فضای مجازی پرداخته‌اند


بهنام رحمانی فرد

با سلام تهمت در فضای مجازی با توجه به ادله شما ممکن است کمی سخت باشد. علاوه بر این انجام امور حقوقی به تنهایی میسر نمی‌باشد زیرا انجام این امور قواعد و مقررات خاص خود را دارد. بنابراین چنانچه می‌خواهید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتیجه برسید مجرم را به مجازات خود برسانید، بهتر است از وکیلی مجرب کمک بگیرید. معمولا بسیاری از افراد به دلیل هزینه‌های بسیار بالای وکیل از شکایت خود پشیمان می‌شوند و یا سختی این مسیر را به جان می‌خرند. هزینه صرف شده برای وکیل معمولا به سختی پرونده و همچنین قیمت تعیین شده توسط وکیل مورد نظرتان دارد.


هادئ

آیا برای شکایت بابت افترا وتهمت در فضای مجازی ، مستقیما به دادسرا مراجعه شود ویا به دفاتر قضایی مراجعه کنیم ؟


مصطفی

سلام وعرض وادب ببخشیدهمسرم دوماهه قهرکرده رفته خونه مادرش خطی که بنام مادرش است برامن پیامک فرستاده که معتادهستی شیره ای هستی درصورتی همچین چیزی نیست من آزمایش هم دادم مادرش زنگ زده به فامیلامون گفته فلانی معتاده وازاین حرفاچیکارمیتونم بکنم میتونم ازدست مادرزنم ازپیامکاش اسکرین گرفتم شکایت کنم لطفا راهنماییم بکنیدممنون میشم


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.