مجازات جرم جعل امضا

مجازات جرم جعل امضا

مجازات جرم جعل امضا

آیا می دانید جرم جعل امضا، غیر قابل گذشت است و در دعوای کیفری مورد بررسی قرار می گیرد؟ در این برگ نوشته ضمن تبیین این جرم، به مهمترین نکات مربوط به آن پرداخته می شود. موسسه حقوقی وکلای تلفنی، آماده دریافت تماس تلفنی شما در این راستا می باشد.

 

تعریف جرم جعل امضا از زبان وکیل

جرم جعل امضا یکی از جرایم قانون مجازات اسلامی است. ماده 523 قانون مجازات اسلامی در همین خصوص وضع شده است. به همین دلیل و در راستای توضیح بیشتر در مورد جعل امضا بهتر است ابتدا این ماده قانونی را تعریف کنیم تا بیش از پیش با آن آشنا شد. خود واژه «جعل» به معنای دگرگون کردن یا خلق کردن می باشد. اما جعل امضا به معنای این است که فردی به نیت تقلب و بدون اجازه از صاحب امضا اقدام به یکی از موارد زیر می کند:

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

  • ساخت نوشته مشابه امضا یا ساخت مهر و سند
  • تراشیدن یا خراشیدن امضا
  • قلم بردن به امضا
  • الحاق یا نابودی آن امضا
  • اثبات یا سیاه کردن آن
  • الصاق یا چسباندن یک نوشته به نوشته دیگر

که در هر یک از این موارد، طبق قانون، جرم جعل امضا تعریف شده است. به کسی که جرم جعل می کند؛ جاعل امضا می گویند که طبق قانون می بایست مجازات شود.

 

چگونگی اثبات جعلی بودن امضا

اثبات کردن جرم جعل امضا بسیار حائز اهمیت است. سه روش برای تشخیص این جرم وجود دارد که عبارتند از: روش فیزیکی، شیمیایی و مقایسه ای. روش فیزیکی با استفاده از نور ماوراء بنفش انجام می شود. این نور برای بازخوانی مطالب پاک شده و تشخیص دقیق زمان برخورد جوهر به منظور اصلی و تقلبی بودن سند، مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین با توجه به متفاوت بودن جنس، رنگ، نوع کاغذ، قطر، ضخامت و... یا حالت فیزیکی کاغذ از جمله: بریدگی، شیار یا پارگی و... می توان پی به جرم جعل امضا برد. روش شیمیایی با توجه به اختلاف رنگ جوهر و تجزیه آن و نیز تجزیه کاغذ و جنس آن و... پی به تقلبی بودن امضا می برند. روش مقایسه ای نیز با توجه به عادات منحصر به فرد هر کسی در امضا زدن می توان امضاها را با هم مقایسه کرد. با بررسی خط، فشار وارد شده به قلم، نوع سرکش گذاری حروف و کلمات و... می توان به این هدف رسید. برای دریافت مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان به وبسایت موسسه وکلای تلفنی مراجعه نمایید.

 

 

مشاوره جعل امضا

 

مرجع صالح برای رسیدگی به جرم جعل امضا

شما می بایست شکایت خود را مبنی بر جرم جعل امضا به مرجع صالح آن ارائه کنید. اگر بخواهید شکایت خود را در این راستا به ثبت برسانید؛ می بایست ابتدای امر به کلانتری یا دادسرا مراجعه کنید. سپس با توجه به نوع جعل امضایی که شده است و در جهت احقاق حق خویش، شکایت خود را مکتوب کنید. شما به عنوان شاکی می بایست طرح دعوای کیفری داشته باشید. برای این منظور می بایست شکواییه خود را تنظیم کرده و آن را به مراجعه کیفری ارائه نمایید. پس مرجع صالح رسیدگی به جرم جعل امضا، دادسرا می باشد که باید به آن مراجعه داشته باشید. به طور کلی با یک تماس تلفنی با مشاوره حقوقی کیفری، می توانید موضوع را پیگیری کنید. برای دریافت وکیل تا پیش از ثبت شکایت نیز می توانید با موسسه حقوقی وکلای تلفنی، تماس حاصل کنید. چون در این موسسه، بهترین وکلای پایه یک دادگستری وجود دارند که به عنوان مشاوره حقوقی جرم جعل، مشکل شما را برطرف می کنند.

 

 

نگارش شکوائیه
استفاده از مهر نظامی جعلی 
مشاوره حقوقی جعل 
مشاوره حقوقی کیفری 
درباره ما 

 

مجازات جعل امضا

مجازات جرم جعل امضا امری قطعی و اجتناب ناپذیر است. طبق دو ماده 536 و 532 قانون مجازات اسلامی، مجازاتی برای فرد جاعل در نظر گرفته شده است. این مجازات با توجه به جعل اسناد رسمی و غیر رسمی بودن و نیز با توجه به جرم جعل امضای افراد عادی و کارمندان دولت یا افراد برجسته، متفاوت است. شما می توانید نوع مجازات امضای جعلی را از گروه مشاوره حقوقی تلفنی با یک تماس تلفنی جویا شوید. ولی به طور کلی طبق قانون مجازات جعل اسناد عادی با حبس 6 ماه تا 2 سال افزون بر جریمه نقدی 3 تا 12 میلیون ریال همراه است. اما جاعل اسناد رسمی به حبس 6 ماه تا 3 سال و پرداخت 3 تا 18 میلیون ریال مجازات می گردد. اگر جاعل از کارمندان دولت باشد؛ برای همیشه از کار خود برکنار می شود. ضمن اینکه اگر جرم جعل امضا مربوط به جعل امضای رهبری یا قوای سه گانه باشد؛ مجازات آن، حبس 3 تا 15 سال می باشد.

 

 

مجازات جعل امضا

 

 

آیا مجازات جعل امضا قابل گذشت است؟

باید در نظر داشته باشید که مجازات جرم جعل امضا، قابل بخشودنی نیست. این جرم در قانون مجازات اسلامی، در زمره جرایم غیر قابل گذشت است. بنابراین اگر اثبات جعل بودن امضای فردی روشن گردد؛ طبق قانون کاهش مجازات حبس های تعزیری، هیچ گونه بخششی در کار نیست. چون اعتبار و حیثیت یک فرد، لگدمال شده است. برای این منظور می توانید از امکان مشاوره حقوقی آنلاین استفاده کرده و با گروه موسسه حقوقی وکلای تلفنی در تماس باشید. بایستی خاطر نشان ساخت که مجازات جرم جعل، قابل تعلیق نیست و متهم ناگزیر به حبس و پرداخت جزای نقدی است. پس در این زمینه هیچ راه گریزی نیست. به طور کلی برای روشن شدن این موضوع می توانید از پرسش و پاسخ فوری حقوقی وکلای تلفنی در خصوص مجازات جرم جعل امضا بهره ببرید. مشاوره حقوقی فوری و 24 ساعته این مرکز در هر پاسی از شبانه روز آماده پاسخ به سوالات شماست. شما می توانید سوالات خود را مستقیما با وکیل حاذق تلفنی مطرح نمایید.

 


سوالات متداول

نظرات

فاطمه موجدین

وقت بخیر با سلام اثبات کردن جرم جعل امضا بسیار حائز اهمیت است. سه روش برای تشخیص این جرم وجود دارد که عبارتند از: روش فیزیکی، شیمیایی و مقایسه ای. روش فیزیکی با استفاده از نور ماوراء بنفش انجام می شود. این نور برای بازخوانی مطالب پاک شده و تشخیص دقیق زمان برخورد جوهر به منظور اصلی و تقلبی بودن سند، مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین با توجه به متفاوت بودن جنس، رنگ، نوع کاغذ، قطر، ضخامت و... یا حالت فیزیکی کاغذ از جمله: بریدگی، شیار یا پارگی و... می توان پی به جرم جعل امضا برد.


ایمان فرامرزی

با عرض سلام و ادب و احترام، جرم جعل، ازدیرباز تا کنون همواره یکی از جرائمی بوده که مکررا اتفاق افتاده و بسیار رایج است. جعل اصولا به معنای کپی کردن امضا و یا سند و مدرک است. هدف فرد از این کار معمولا به دست آوردن مال یا تحقق یک رویداد به نحو دلخواه می‌باشد. جعل امضا و سند و مدرک جرم محسوب می‌شود و فرد خاطی مجرم بوده و دارای مجازات است. مجازات جعل امضا (قولنامه، سند عادی یا مجعول، متوفی و …) مي‌تواند بسته به نظر قاضی متفاوت باشد. اثبات جرم جعل امضا با یک بررسی ساده توسط کارشناس انجام خواهد شد. اما اگر فرد حرفه ای باشد : باید طی یک درخواست از دادگاه، کارهای لازم برای دنبال صدور رای بررسی جعل را پیگیری کرد. سپس با استفاده از سه روش فیزیکی، شیمیایی و مقایسه ای، مراحل اثبات جرم جعل امضا انجام خواهد شد. بطور کلی مطابق ماده 523 قانون مجازات اسلامی جرم جعل عبارت است از اینکه شخصی به قصد تقلب و بدون اجازه صاحب آن نسبت به ساختن نوشته یا مهر یا سند یا تراشیدن یا خراشیدن یا قلم بردن یا الحاق یا نابود کردن یا اثبات یا سیاه کردن یا الصاق یک نوشته به نوشته دیگر بدون اجازه صاحب آن اقدام نماید. جرم جعل از زمره جرایم غیرقابل گذشت محسوب می شود و رضایت بعدی شاکی خصوصی، مرتکب را از تعقیب کیفری و مجازات معاف نمی کند. علاوه بر این مجازات جرم جعل قابل تعلیق نیست و متهم ناگزیر به تحمل حبس تعیین شده و پرداخت جزای نقدی خواهد بود.


معراج فرجی

متن ماده ۵۲۳ قانون مجازات اسلامی متعلق به بخش تعزیرات و مجازات های بازدارنده قانون مجازات، مصوب 1375، به توضیح جرم جعل می پردازد و بیان می دارد که: «جعل و تزویر عبارتند از: ساختن نوشته یا سند یا ساختن مهر یا امضای اشخاص رسمی یا غیررسمی خراشیدن یا تراشیدن یا قلم بردن ‌یا الحاق یا محو یا اثبات یا سیاه کردن یا تقدیم یا تاخیر تاریخ سند نسبت به تاریخ حقیقی یا الصاق نوشته‌ ای به نوشته دیگر یا به کار بردن مهر دیگری ‌بدون اجازه صاحب آن و نظایر این ها به قصد تقلب


مهران رمضان پناه

باسلام،مجازات برای جرم جعل مدارک واسنادعادی نظیرمبایعه نامه،اجارنامه واسنادی ازاین قبیل...بدین صورت است که علاوه بربرگرداندن مال تصاحب شده وجبران نمودن خسارت واردشده،فردبایستی بین ۶ماه تادوسال حبس وبه جزای نقدی محکوم گردد.


محمدی

ضمن عرض ادب و احترام و خسته نباشید بابت تهیه و انتشار مطالب حقوقی مفید خواستم از خدمات مشاوره تلفنی شما که در هرنقطه ای کشور به آسانی در دسترس است تشکر کنم وقتی نیاز به مشاوره داشتم بدون درنظر گرفتن پایان ساعت اداری سریعا مشاورین موسسه با من‌تماس گرفتند شما کیفیت و دقت در عین سرعت و اخلاق حرفه ای را درکنار هم دارا هستید


مجید شیخی

با سلام اثبات کردن جرم جعل امضا بسیار حائز اهمیت است. سه روش برای تشخیص این جرم وجود دارد که عبارتند از: روش فیزیکی، شیمیایی و مقایسه ای. روش فیزیکی با استفاده از نور ماوراء بنفش انجام می شود. این نور برای بازخوانی مطالب پاک شده و تشخیص دقیق زمان برخورد جوهر به منظور اصلی و تقلبی بودن سند، مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین با توجه به متفاوت بودن جنس، رنگ، نوع کاغذ، قطر، ضخامت و... یا حالت فیزیکی کاغذ از جمله: بریدگی، شیار یا پارگی و... می توان پی به جرم جعل امضا برد. روش شیمیایی با توجه به اختلاف رنگ جوهر و تجزیه آن و نیز تجزیه کاغذ و جنس آن و... پی به تقلبی بودن امضا می برند. روش مقایسه ای نیز با توجه به عادات منحصر به فرد هر کسی در امضا زدن می توان امضاها را با هم مقایسه کرد. با بررسی خط، فشار وارد شده به قلم، نوع سرکش گذاری حروف و کلمات و... می توان به این هدف رسید


ابوالفضل علی مددی

سلام.جرم جعل از جرایم غیرقابل گذشت میباشد که از طرق مختلف ازجمله به روش فیزیکی،شیمیایی ومقایسه ای قابل تشخیص میباشد.مجازات جرم مذکور حبس و جزای نقدی میباشد.


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، بر از جمله جرایمی که از گذشته‌های دور اشخاص جهت انجام آن اقدام می‌نمودند، جعل امضا بوده است. این افراد با ایجاد تغییرات در اسناد قصد فریب سایرین را داشته و یا آنکه با تقلید و کپی تصمیم به خدشه‌دار کردن و صدمه رساندن به اعتبار سایرین و یا بهره‌گیری به صورت غیرقانونی از اسناد را داشته‌اند. این اشخاص با در نظر نگرفتن اینکه رفتارشان ممکن است چه پیامدهایی را به دنبال داشته باشد، به راحتی مرتکب این عمل مجرمانه می‌شوند. همانطور که بیان شد یکی از شایع‌ترین انواع جعل، جعل امضا بوده که اطلاع از عواقب این کار در کاهش رواج این جرم بسیار تاثیرگذار خواهد بود. همان طور که می دانیم هر کسی برای خود یک امضای شخصی و منحصر به فرد دارد. حالا اگر فردی به منظور سوءاستفاده از نام وی نسبت به جعل امضای او اقدام کنند این عمل جرم به شمار می‌رود. همانطور که می‌دانید موقعی یک عمل جرم محسوب می‌شود و مشمول مجازات می‌گردد که در قانون در مورد آن صحبت شده باشد. با در نظر داشتن اینکه قانون‌گذار در قانون به جرم جعل پرداخته و برای آن مجازات پیش بینی نموده است، بر همین اساس می‌توان گفت که تقلید از امضای دیگری و بهره‌گیری از آن به قصد ضرر به دیگری جرم بوده و مجازات به همراه خواهد داشت. در قانون مجازات اسلامی ماده جداگانه‌ای در مورد جعل کردن امضا نیامده و به صورت مستقل جرم انگاری نشده است. اما به طور کلی اگر شخصی روی سند یا نوشته‌ای امضای دیگری را تقلید کند، مرتکب جرم جعل گردیده است. با در نظر داشتن اینکه سندی که امضا می‌کند رسمی یا غیر رسمی است، جرم جعل در اسناد رسمی یا غیر رسمی صورت خواهد گرفت. از جمله مصادیق جرم جعل امضا که بسیار رخ می‌دهد، امضا به جای دیگری زیر قولنامه است که با در نظر داشتن اینکه قولنامه یک سند عادی است، چنین شخصی محکوم به مجازات جعل مهر و امضا در اسناد عادی خواهد شد.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام اثبات کردن جرم جعل امضا بسیار حائز اهمیت است. سه روش برای تشخیص این جرم وجود دارد که عبارتند از: روش فیزیکی، شیمیایی و مقایسه ای. روش فیزیکی با استفاده از نور ماوراء بنفش انجام می شود. این نور برای بازخوانی مطالب پاک شده و تشخیص دقیق زمان برخورد جوهر به منظور اصلی و تقلبی بودن سند، مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین با توجه به متفاوت بودن جنس، رنگ، نوع کاغذ، قطر، ضخامت و... یا حالت فیزیکی کاغذ از جمله: بریدگی، شیار یا پارگی و... می توان پی به جرم جعل امضا برد.


mohamad sheykhi

اثبات کردن جرم جعل امضا بسیار حائز اهمیت است. سه روش برای تشخیص این جرم وجود دارد که عبارتند از: روش فیزیکی، شیمیایی و مقایسه ای. روش فیزیکی با استفاده از نور ماوراء بنفش انجام می شود. این نور برای بازخوانی مطالب پاک شده و تشخیص دقیق زمان برخورد جوهر به منظور اصلی و تقلبی بودن سند، مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین با توجه به متفاوت بودن جنس، رنگ، نوع کاغذ، قطر، ضخامت و... یا حالت فیزیکی کاغذ از جمله: بریدگی، شیار یا پارگی و... می توان پی به جرم جعل امضا برد. روش شیمیایی با توجه به اختلاف رنگ جوهر و تجزیه آن و نیز تجزیه کاغذ و جنس آن و... پی به تقلبی بودن امضا می برند. روش مقایسه ای نیز با توجه به عادات منحصر به فرد هر کسی در امضا زدن می توان امضاها را با هم مقایسه کرد. با بررسی خط، فشار وارد شده به قلم، نوع سرکش گذاری حروف و کلمات و... می توان به این هدف رسید.


سیما غفوری

جعل کردن امضا در موارد متفاوتی رخ می دهد مثل جعل امضا در چک ، جعل امضا در قولنامه ، جعل امضا در قرارداد و اسناد و ... . طبق قانون مجازات اسلامی کسی که اقدام به جعل امضای افراد و اشخاص حقیقی نماید مجازات خواهد شد . مجازات جعل امضا افراد عادی در ماده 536 بخش تعزیزات آمده است و مقرر شده است که : " هر کس در اسناد یا نوشته‌های غیر رسمی جعل یا تزویر کند یا با علم به جعل و تزویر آنها را مورد استفاده قرار دهد علاوه بر جبران‌ خسارت وارده به حبس از شش ماه تا دو سال یا به سه تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد .


آزاده حیدری

عنصر روانی جرم مربوط به سوء نیت مرتکب جرم می باشد. یعنی اینکه مرتکب جرم در انجام دادن جرم علم به خلاف واقع بودن عمل و عمد در انجام جرم داشته باشد. جعل از زمره جرایم جرائم مادی صرف محسوب نمی شود، بلکه مستلزم عنصر روانی است و بدون احراز عنصر روانی یا معنوی جرم امکان تعقیب مرتکب جرم جعل تحت عنوان جرم جعل وجود ندارد. بنابراین، برای تحقق عنصر روانی جرم باید قصد ساختن یا تغییر دادن و همچنین قصد فریب دادن دیگران را از این سند یا نوشته را داشته باشد.


وحید فراست

جرم جعل امضا از جمله جرایم عمومی و غیرقابل گذشت است


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.