مجازات افشای اطلاعات خصوصی در حقوق ایران

مجازات افشای اطلاعات خصوصی در حقوق ایران

مجازات افشای اطلاعات خصوصی در حقوق ایران

امروزه در اکثر نظام های حقوقی دنیا، افشای اطلاعات خصوصی مورد جرم انگاری قرار گرفته است. به طور کلی این جرم در زمره جرایم علیه حریم خصوصی و شخصیت معنوی افراد قرار دارد. در میان قوانین و مقررات جزایی ایران نیز مصادیق گوناگون افشای اطلاعات شخصی مورد جرم انگاری قرار گرفته و برای آن مجازات تعیین گشته است. در این رابطه مهمترین جرم انگاری در مورد افشای اطلاعات شخصی، جرم افشای اسرار شغلی موضوع ماده 648 قانون مجازات اسلامی است. علاوه بر این طبق ماده 668 قانون مجازات اسلامی تهدید به افشای اسرار و اطلاعات شخصی نیز مورد جرم انگاری قرار گرفته است. در نتیجه حتی صرف تهدید به افشای اطلاعات شخصی در حقوق فعلی ایران جرم می باشد.

جرم افشای اسرار شغلی طبق ماده 669، توسط کسانی قابل تحقق است که به مناسبت شغل و حرفه خود محرم اسرار مردم هستند. قانونگذار در ماده مزبور به پزشکان، جراحان، ماماها و دارو فروشان اشاره نموده است. ولیکن جرم افشای اسرار شغلی تنها توسط این گروه از مشاغل قابل تحقق نیست. به طور کلی متصدیان هر شغلی ممکن است به عنوان مرتکبین این جرم شناخته شوند. برای مثال وکیلی که از زیر و بم زندگی موکل خود آگاهی دارد، در صورتی که بر خلاف موارد قانونی اطلاعات شخصی موکل خود را با شخص دیگری در میان بگذارد، مرتکب این جرم گردیده است.

 

هزینه مشاوره حقوقی

شایان ذکر است که، مجازات افشای اطلاعات خصوصی مشروط به این نیست که مرتکب از وسیله خاصی برای ارتکاب این جرم استفاده کرده باشد. معمولاً جرایم علیه حریم خصوصی افراد، به شیوه های گوناگونی قابل ارتکاب  است. تحقق جرم افشای اسرار ممکن است از طریق مواجهه حضوری، ارسال نامه مکتوب، استفاده از سامانه های رایانه ای و مخابراتی و به طور کلی هر وسیله دیگری ارتکاب یابد. برای دریافت   مشاوره حقوقی تلفنی با شماره 09212242670 تماس بگیرید.

مجازات افشای اطلاعات دیگران در ایران

مجازات افشای اطلاعات خصوصی مطابق با ماده 648 عبارت از سه ماه و یک روز تا یک سال زندان و یا یک میلیون و پانصد هزار تا شش میلیون ریال جزای نقدی می باشد. دادگاه در انتخاب هر کدام از این دو مجازات، مخیر است.

همچنین اگر کسی دیگری را تهدید به افشای اطلاعات خصوصی نماید مطابق با ماده 669 قانون مجازات اسلامی به دو ماه تا دو سال زندان و یا تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری محکوم می شود. نکته حائز اهمیت در این خصوص این است که این جرم در مواردی هم که تهدید علیه بستگان شخص تهدید شونده صورت گرفته باشد نیز، قابل تحقق است. به عبارت دیگر برای تحقق جرم تهدید به افشای اطلاعات خصوصی ضرورتی ندارد که تهدید کننده تنها تهدید به افشای راز مخاطب خود کرده باشد. در واقع اگر تهدید کننده مخاطب خود را به افشای سرّی در مورد خانواده و بستگان وی تهدید کرده باشد نیز این جرم تحقق خواهد یافت.

 

افشای اطلاعات دیگران

مرجع صالح برای رسیدگی به پرونده افشای اطلاعات خصوصی دیگران

مرجع صالح برای رسیدگی به پرونده افشای اطلاعات خصوصی دیگران حسب مورد ممکن است متفاوت باشد. با توجه به این که شیوه های ارتکاب این جرم گوناگون است، محل وقوع جرم در موارد مختلف متفاوت بوده و در نتیجه ممکن است دادگاه های متعددی شایستگی رسیدگی به این جرم را داشته باشند. به طور کلی با توجه به این که مجازات این جرم تعزیری است، رسیدگی به آن در صلاحیت دادگاه کیفری دو شهرستان محل وقوع جرم خواهد بود. همچنین مرجع تعقیب و تحقیق برای مجازات افشای اطلاعات خصوصی دادسرای عمومی و انقلاب است.

آنچنان که گذشت مرجع صالح برای رسیدگی به جرم افشای اطلاعات خصوصی، ممکن است متفاوت باشد. برای مثال اگر این جرم به وسیله یک فرد نظامی و در مقام انجام وظایف نظامی ارتکاب یافته باشد، مرجع صالح برای رسیدگی به این جرم دادسراها و دادگاه های نظامی خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با موسسه حقوقی وکلای تلفنی در تماس باشید. این مجموعه با عضویت بیش از یک هزار وکیل کیفری آماده ارائه خدمات مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان در خصوص مجازات افشای اطلاعات خصوصی می باشد.

مراحل شکایت بابت افشای اطلاعات خصوصی

افشای اطلاعات خصوصی از موضوعات کیفری بوده و تعقیب و رسیدگی به آن در صلاحیت محاکم کیفری است. نخستین مرجع کیفری که می توان برای طرح شکایت به آن مراجعه نمود دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان محل وقوع جرم است. همچنین برای طرح شکایت می بایست در سامانه ثنا ثبت نام کرده و به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نمود. در مواردی که جرم افشای اطلاعات خصوصی از جرایم منافی عفت به شمار رود، از صلاحیت دادسرا خارج بوده و برای طرح شکایت در این موارد باید به دادگاه کیفری دو مراجعه نمود.

 

ارتباط در واتس اپ

توصیه می شود پیش از اقدام در این خصوص با موسسه حقوقی وکلای تلفنی در تماس باشید. وکلای تلفنی به صورت شبانه روزی و بیست و چهار ساعته ارائه دهنده انواع خدمات مشاوره حقوقی در زمینه دعاوی کیفری و حقوقی با کادری مجرب از بهترین وکلای دادگستری از سراسر ایران می باشد.

هزینه نگارش شکوائیه افشای اطلاعات خصوصی

نگارش شکوائیه در خصوص مجازات افشای اطلاعات خصوصی، از زمره موضوعات تخصصی حقوقی به شمار می رود. از یک سو اثبات این جرم در محضر دادگاه دشواری های فنی داشته و باید ارکان قانونی، مادی و روانی جرم برای قاضی محرز شود. چنانچه نگارش شکوائیه و شرکت در پرونده کیفری به وکیل سپرده شود، هزینه نگارش شکوائیه اصولاً تابع قصد و اراده وکیل و موکل خواهد بود. در صورتی که وکیل و موکل در این خصوصی توافقی انجام نداده باشند، حق الوکاله وکیل مطابق با تعرفه قوه قضائیه تعیین خواهد شد.

 

مشاوره حقوقی استراق سمع 
مشاوره حقوقی کیفری 
هزینه نگارش شکوائیه 
نگارش شکوائیه 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

Mohammad sheykhi

مجازات افشای اطلاعات خصوصی مطابق با ماده 648 عبارت از سه ماه و یک روز تا یک سال زندان و یا یک میلیون و پانصد هزار تا شش میلیون ریال جزای نقدی می باشد. دادگاه در انتخاب هر کدام از این دو مجازات، مخیر است. همچنین اگر کسی دیگری را تهدید به افشای اطلاعات خصوصی نماید مطابق با ماده 669 قانون مجازات اسلامی به دو ماه تا دو سال زندان و یا تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری محکوم می شود. نکته حائز اهمیت در این خصوص این است که این جرم در مواردی هم که تهدید علیه بستگان شخص تهدید شونده صورت گرفته باشد نیز، قابل تحقق است


بهنام رحمانی فرد

باسلام امروزه در اکثر نظام های حقوقی دنیا، افشای اطلاعات خصوصی مورد جرم انگاری قرار گرفته است. به طور کلی این جرم در زمره جرایم علیه حریم خصوصی و شخصیت معنوی افراد قرار دارد. در میان قوانین و مقررات جزایی ایران نیز مصادیق گوناگون افشای اطلاعات شخصی مورد جرم انگاری قرار گرفته و برای آن مجازات تعیین گشته است. در این رابطه مهمترین جرم انگاری در مورد افشای اطلاعات شخصی، جرم افشای اسرار شغلی موضوع ماده 648 قانون مجازات اسلامی است. علاوه بر این طبق ماده 668 قانون مجازات اسلامی تهدید به افشای اسرار و اطلاعات شخصی نیز مورد جرم انگاری قرار گرفته است. در نتیجه حتی صرف تهدید به افشای اطلاعات شخصی در حقوق فعلی ایران جرم می باشد. جرم افشای اسرار شغلی طبق ماده 669، توسط کسانی قابل تحقق است که به مناسبت شغل و حرفه خود محرم اسرار مردم هستند. قانونگذار در ماده مزبور به پزشکان، جراحان، ماماها و دارو فروشان اشاره نموده است. ولیکن جرم افشای اسرار شغلی تنها توسط این گروه از مشاغل قابل تحقق نیست. به طور کلی متصدیان هر شغلی ممکن است به عنوان مرتکبین این جرم شناخته شوند. برای مثال وکیلی که از زیر و بم زندگی موکل خود آگاهی دارد، در صورتی که بر خلاف موارد قانونی اطلاعات شخصی موکل خود را با شخص دیگری در میان بگذارد، مرتکب این جرم گردیده است


مهدی مظفری اناری

جرم افشای اسرار حرفه ای از جمله جرایمی است که مقنن با هدف حفظ اسرار شهروندان و به منظور جلوگیری از سو استفاده اشخاصی که در موقعیت مواجهه با اسرار شهروندان قرار می گیرند، نسبت به جرم انگاری آن اقدام نموده است. در ماده ۶۶۹ قانون تعزیرات سال ۱۳۷۵ صرفا به عنوان تمثیل به ذکر طبیب، ماما و دارو فروش اشاره نموده است و لذا اشخاص دیگری نیز مشمول این حکم قرار می گیرند


سید عبدالحمید سیدی

با سلام. امروزه در حقوق ایران نه تنها افشای اطلاعات خصوصی و اسرار اشخاص جرم بوده بلکه تهدید به افشای اطلاعات شخصی و خصوصی نیز جرم بوده و قابل مجازات است .این موارد در ماده 744 قانون مجازات اسلامی (ماده 16 قانون جرایم رایانه ای) به صراحت امده است و حتی اینکه حقطبق ماده 699 توسط چه افرادی قابل تحقق است نیز بیان شده است و افشای اطلاعات شخصی و خصوصی توسط کسانی صورت می گیرد که به دلیل کار و حرفه خود نسبت به اسرار افراد جامعه محرم هستند .از جمله افشای اطلاعات شخصی و خصوصی افراد مثل عکس و فیلم انها در اینترنت و فضای مجازی است که افراد می توانند بسته به نوع جرم صورت گرفته به دادسرای محل وقوع جرم یا دادگاه کیفری دو از طریق دفتر خدمات قضایی شکایت کنند که مجازات ان بسته به نوع جرم صورت گرفته جزای نقدی،شلاق و حبس خواهد بود.


فاطمه عمادی

باسلام از عناوین مشابه افشای اطلاعات خصوصی جرم افشای اسرار تجاری و جرم افشای اسرار حرفه ای مانند افشار اسرار بیمار توسط پزشک می باشد که موضوع آن ها اطلاعات تجاری و یا اطلاعاتی است که شخص به واسطه ی حرفه و شغلش به آن دسترسی پیدا نموده است. افشا و اعلام سر به دیگران بصورت شفاهی یا از طریق وسایل کتبی اعم از مطبوعاتی و غیرمطبوعاتی است لازم به ذکر است تعداد اشخاصی که سر برای آنان افشا می‌شود، شرط نیست. همچنین افشا باید دارای فضوح کامل باشد.


امان آبادی

مطابق قانون افشای اطلاعات خصوصی جرم است و قانون‌گذار صراحتا در ماده ۷۴۵ ماده ۱۶ قانون جرایم‌ رایانه‌ای، افشای اسرار خصوصی دیگران را جرم دانسته و مجازات آن را جزای‌‌ نقدی و تا دو سال حبس در نظر گرفته است.


معراج فرجی

به موجب ماده 669 قانون مجازات اسلامی هر گاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی و یا به افشاء سری نسبت به خود یا بستگان او نماید،‌اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا مال یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد به مجازات شلاق تا (۷۴) ضربه یا زندان از دو‌ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.


پروانه برغمدی

با سلام به موجب 744 قانون مجازات اسلامی (ماده 16 قانون جرایم رایانه ای) هرکس به وسیله سامانه ‎های رایانه ‎ای یا مخابراتی، فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف کند و آن را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند، به نحوی که عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون(۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.همچنین ماده 146 قانون آیین دادرسی کیفری بیان می دارد از اوراق، نوشته‏ ها و سایر اشیای متعلق به متهم، فقط آنچه راجع به جرم است تحصیل و در صورت لزوم به شهود تحقیق ارائه می شود. بازپرس مکلف است در مورد سایر نوشته ها و اشیای متعلق به متهم با احتیاط رفتار کند، موجب افشای مضمون و محتوای غیر مرتبط آنها با جرم نشود، در غیر این صورت وی به جرم افشای اسرار محکوم می شود.


آرش سلیمی

با سلام افشای اطلاعات خصوصی و شخصی افراد جرم انگاری شده و قانونگذار برای مرتکبین به آن مجازات هایی را برابر مواد قانونی تعیین نموده است.تهدید به افشای اطلاعات و اسرار نیز جرم می باشد. به موجب ماده 669 قانون مجازات اسلامی هر گاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی و یا به افشاء سری نسبت به خود یا بستگان او نماید،‌اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا مال یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد به مجازات شلاق تا (۷۴) ضربه یا زندان از دو‌ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.


سهند مهدی پور

با سلام مرجع صالح برای رسیدگی به پرونده افشای اطلاعات خصوصی دیگران حسب مورد ممکن است متفاوت باشد. با توجه به این که شیوه های ارتکاب این جرم گوناگون است، محل وقوع جرم در موارد مختلف متفاوت بوده و در نتیجه ممکن است دادگاه های متعددی شایستگی رسیدگی به این جرم را داشته باشند. به طور کلی با توجه به این که مجازات این جرم تعزیری است، رسیدگی به آن در صلاحیت دادگاه کیفری دو شهرستان محل وقوع جرم خواهد بود. همچنین مرجع تعقیب و تحقیق برای مجازات افشای اطلاعات خصوصی دادسرای عمومی و انقلاب است.


امین چراغی شیخ آباد

سلام و عرض ادب مطابق قانون افشای اطلاعات خصوصی جرم است و قانون‌گذار صراحتا در ماده ۷۴۵ ماده ۱۶ قانون جرایم‌ رایانه‌ای، افشای اسرار خصوصی دیگران را جرم دانسته و مجازات آن را جزای‌‌ نقدی و تا دو سال حبس در نظر گرفته است. البته اسرار خصوصی در قانون ایران به صورت مشخص تعریف نشده‌اند و صرفا در ماده ۸ قانون «احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی» نامه‌ها، عکس‌ها، نوشته‌ها و فیلم‌های خصوصی را از مصادیق بارز آن دانسته‌ است. در رویه قضایی و نظام عرفی، دایره اسرار خصوصی از این هم وسیع‌تر است و نسخه‌های پزشکی، احکام دادگاه‌ها و اسناد مالی هم در این زمره قرار می‌گیرند.


مجید شیخی

با سلام مجازات افشای اطلاعات خصوصی مطابق با ماده 648 عبارت از سه ماه و یک روز تا یک سال زندان و یا یک میلیون و پانصد هزار تا شش میلیون ریال جزای نقدی می باشد. دادگاه در انتخاب هر کدام از این دو مجازات، مخیر است. همچنین اگر کسی دیگری را تهدید به افشای اطلاعات خصوصی نماید مطابق با ماده 669 قانون مجازات اسلامی به دو ماه تا دو سال زندان و یا تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری محکوم می شود. نکته حائز اهمیت در این خصوص این است که این جرم در مواردی هم که تهدید علیه بستگان شخص تهدید شونده صورت گرفته باشد نیز، قابل تحقق است. به عبارت دیگر برای تحقق جرم تهدید به افشای اطلاعات خصوصی ضرورتی ندارد که تهدید کننده تنها تهدید به افشای راز مخاطب خود کرده باشد. در واقع اگر تهدید کننده مخاطب خود را به افشای سرّی در مورد خانواده و بستگان وی تهدید کرده باشد نیز این جرم تحقق خواهد یافت.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام اگر کسی دیگری را تهدید به افشای اطلاعات خصوصی نماید مطابق با ماده 669 قانون مجازات اسلامی به دو ماه تا دو سال زندان و یا تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری محکوم می شود. نکته حائز اهمیت در این خصوص این است که این جرم در مواردی هم که تهدید علیه بستگان شخص تهدید شونده صورت گرفته باشد نیز، قابل تحقق است. به عبارت دیگر برای تحقق جرم تهدید به افشای اطلاعات خصوصی ضرورتی ندارد که تهدید کننده تنها تهدید به افشای راز مخاطب خود کرده باشد. در واقع اگر تهدید کننده مخاطب خود را به افشای سرّی در مورد خانواده و بستگان وی تهدید کرده باشد نیز این جرم تحقق خواهد یافت.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.