مجازات جرم چاقوکشی

مجازات جرم چاقوکشی

مجازات جرم چاقوکشی

مجازات جرم چاقوکشی از جمله تدابیری است که قانونگذار برای پیشگیری و گسترش این نوع جرایم در نظر گرفته است. افراد شرور با حمل سلاح سرد همچون چاقو، پنجه بوکس، قمه و برای دیگران مزاحمت ایجاد می کنند. این افراد با داشتن سلاح، قدرت کاذبی در خود می بینند و سعی در ترساندن دیگران دارند.  برخی افراد حمل سلاح های سرد مانند چاقو های کوچک را ساده تلقی می کنند. این افراد هیچ تصوری نسبت به جرم بودن حمل سلاح سرد و مجازات جرم چاقوکشی ندارد. مشاوره حقوقی به افراد کمک می کند که با جرم چاقوکشی و مجازات آن به خوبی آشنا شوند. 

 

هزینه مشاوره حقوقی

آیا چاقوکشی در ایران جرم انگاری شده است؟

مجازات جرم چاقوکشی زمانی ضرورت پیدا کرد که استفاده از سلاح در جامعه شایع شد. در سال های اخیر قوای حاکم و نیروی انتظامی مشاهده کردند افراد شرور با اعتماد به نفس بیشتری سلاح حمل کرده و آن را به کار می گیرند. اقدام اراذل و اوباش منجر به ناامنی در جامعه و از بین رفتن نظم و آسایش عمومی می شد. بنابراین قانونگذار در قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 به طور اختصاصی به مسئله حمل سلاح و چاقو کشی پرداخته است.  همچنین ماده 4 قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز به مسئله حمل، توزیع، وارد کردن سلاح و مهمات پرداخته و آن را جرم انگاری کرده است. 

مجازات چاقوکشی در قانون ایران

در ماده 617 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 درباره مجازات جرم چاقوکشی سخن گفته است. این ماده قانونی بیان می کند:

هر کس به وسیله چاقو و یا هر نوع اسلحه دیگر تظاهر یا قدرت‌نمایی کند. یا آن را وسیله مزاحمت اشخاص یا اخاذی یا تهدید قرار دهد. ‌یا با کسی گلاویز شود در صورتی که از مصادیق محارب نباشد به حبس از شش ماه تا دو سال و تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.» 

این قانون، مجازات حبس و شلاق برای افرادی که با سلاح سرد قدرت نمایی می کنند در نظر گرفته است. افراد شرور با چاقوکشی موجب رعب و وحشت دیگران و اخاذی می شوند. باید توجه داشت که در برخی موارد این اعمال در سطح کلان مورد بررسی قرار می گیرد. چنانچه مشخص شود که مجرم قصد بهم زدن نظم عمومی را داشته به عنوان محارب شناخته خواهد شد. همچنین به دلیل حساسیت امر در تبصره الحاقی سال 1396 حمل سلاح سرد جرم انگاری شده است. بنابراین اجرای مجازات جرم چاقوکشی تنها منحصر به استفاده از سلاح نیست، بلکه حمل آن نیز جرم است. در مشاوره حقوقی تلفنی وکیل متخصص برای افراد توضیح می دهد که حمل سلاح چه عواقبی دارد. 

 

مشاوره حقوقی ضرب و جرح

چگونگی اثبات جرم چاقوکشی

جرم چاقوکشی معمولا با قدرت نمایی شخص همراه است. فرد مجرم با این تصور که نشان دادن سلاح موجب وحشت دیگران می شود عمل خود را بزرگنمایی می کند. حضور شاهدان در صحنه می تواند در اثبات جرم و اجرای مجازات جرم چاقوکشی موثر باشد. با شهادت دو نفر این جرم قابل اثبات است. همچنین اقرار مجرم از جمله مواردی است که علیه شخص استفاده می شود.  امارات در این نوع جرایم بسیار کمک کننده خواهد بود. گزارش مامور کلانتری از صحنه وقوع جرم در دادگاه مورد توجه قرار می گیرد. چنانچه شخصی آسیب ببیند باید فورا به پزشکی قانونی مراجعه نماید. گذشت زمان مانع ثبت و ضبط آثار جرم است. بنابراین افراد باید به پزشکی قانونی مراجعه و گواهی کارشناس را در این باره دریافت نمایند. مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان باعث میشود افراد هر چه سریع تر مدارک و مستندات خود را جمع آوری نمایند.  در برخی مکان ها دوربین مدار بسته وجود دارد. ارائه فیلم و عکس از عمل فرد مجرم در اثبات جرم کارآمد است. در حال حاضر افراد مدام از تلفن همراه خود استفاده می کنند و ثبت جرم چاقوکشی کار دشواری نیست. این موارد هشداری است برای عموم جامعه تا بدانند اجرای مجازات جرم چاقوکشی با اثبات جرم بعید نخواهد بود. بنابراین خویشتن داری و کنترل رفتارهای نادرست اهمیت زیادی دارد. 

 

مشاوره حقوقی جرم تهدید

برای شکایت از جرم چاقوکشی به کجا مراجعه کنم؟ 

زمانی که افراد در صحنه چاقوکشی حضور دارند بهترین اقدام کمک خواستن از پلیس 110 می باشد. حضور پلیس و نگارش گزارش صحنه در محکمه بسیار کارآمد خواهد بود.  پس از آن افراد می توانند به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و شکایت خود را به ثبت برسانند. اما برای اجرای مجازات جرم چاقوکشی اثبات جرم اهمیت زیادی دارد. افراد صدمه دیده باید در اولین فرصت به پزشکی مراجعه و آثار جرم را ثبت و ضبط نمایند.

هزینه نگارش شکوائیه برای جرم چاقوکشی

موسسه وکلای تلفنی با معرفی بهترین وکلا به افراد کمک می کنند که متن شکوائیه قوی تهیه نمایند. این موسسه با ارائه تعرفه های مناسب خدمات حقوقی را با کمترین قیمت ارائه می دهد. نگارش شکوائیه برای جرم چاقوکشی توسط وکلای خبره انجام می شود. گفتنی است هزینه نگارش دادخواست و لایحه دفاعیه بسیار منصفانه می باشد. برای اطلاع از هزینه مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل کیفری افراد می توانند به سایت وکلای تلفنی مراجعه کنند. 

 

ارتباط در واتس اپ

جرم چاقوکشی توسط کدام مرجع قضایی رسیدگی می شود؟ 

دادگاه صالح به رسیدگی جرم چاقوکشی، دادگاه عمومی جزایی است. پس از آنکه افراد در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی شکایت خود را به ثبت رساندند وقت دادگاه تعیین می شود. افراد باید در مهلت مقرر در دادگاه کیفری حاضر شوند و از خود دفاع نمایند. دادگاه صالح در جرایم کیفری دادگاه محل وقوع جرم است. در صورت محکومیت شخص اجرا مجازات جرم چاقوکشی قطعی خواهد بود.

آیا مجازات جرم چاقوکشی قابل گذشت یا تعدیل است؟

در ماده 47 قانون مجازات اسلامی آمده است که برخی جرایم قابل چشم پوشی نخواهد بود. جرم چاقوکشی از جمله این جرایم می باشد. تعلیق و تعدیل مجازات در این موارد امکان پذیر نمی باشد. چنانچه جرم چاقوکشی با استناد به ماده 279 قانون مجازات اسلامی محاربه محسوب شود شخص هیچ نوع تخفیفی دریافت نمی کند. اجرای اشد مجازات در اجرای مجازات جرم چاقوکشی در این موارد الزامی می باشد. 

 

مجازات مزاحمت های خیابانی 
مجازات حمل اسلحه بدون مجوز
اسیدپاشی منتهی به قتل
مشاوره حقوقی آدم ربایی
درباره ما


سوالات متداول

نظرات

بهنام رحمانی فرد

با سلام ماده 617 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 درباره مجازات جرم چاقوکشی سخن گفته است. این ماده قانونی بیان می کند: هر کس به وسیله چاقو و یا هر نوع اسلحه دیگر تظاهر یا قدرت‌نمایی کند. یا آن را وسیله مزاحمت اشخاص یا اخاذی یا تهدید قرار دهد. ‌یا با کسی گلاویز شود در صورتی که از مصادیق محارب نباشد به حبس از شش ماه تا دو سال و تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.» این قانون، مجازات حبس و شلاق برای افرادی که با سلاح سرد قدرت نمایی می کنند در نظر گرفته است. افراد شرور با چاقوکشی موجب رعب و وحشت دیگران و اخاذی می شوند. باید توجه داشت که در برخی موارد این اعمال در سطح کلان مورد بررسی قرار می گیرد. چنانچه مشخص شود که مجرم قصد بهم زدن نظم عمومی را داشته به عنوان محارب شناخته خواهد شد. همچنین به دلیل حساسیت امر در تبصره الحاقی سال 1396 حمل سلاح سرد جرم انگاری شده است. بنابراین اجرای مجازات جرم چاقوکشی تنها منحصر به استفاده از سلاح نیست، بلکه حمل آن نیز جرم است


بشیر علی پاریاد

باسلام براساس نظریه مشورتی شماره ۵۱/۱۴۰۱/۷ چاقو در صورتی که به قصد درگیری فیزیکی یا ضرب حمل نشود جرم محسوب نمی شود، ولیکن حمل سایر سلاح ها سرد از قبیل قمه، شمشیر، قداره و پنجه بوکس به منظور رفتار مجرامانه جرم محسوب شده و فرد خاطی به حداقل مجازات ۶ ماه تا ۲ سال حبس یا ۷۴ ضربه شلاق محکوم میشود.


سهند مهدی پور

هر کس به وسیله چاقو و یا هر نوع اسلحه دیگر تظاهر یا قدرت‌نمایی کند. یا آن را وسیله مزاحمت اشخاص یا اخاذی یا تهدید قرار دهد. ‌یا با کسی گلاویز شود در صورتی که از مصادیق محارب نباشد به حبس از شش ماه تا دو سال و تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.»


Mohamad sheykhi

در ماده 617 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 درباره مجازات جرم چاقوکشی سخن گفته است. این ماده قانونی بیان می کند: هر کس به وسیله چاقو و یا هر نوع اسلحه دیگر تظاهر یا قدرت‌نمایی کند. یا آن را وسیله مزاحمت اشخاص یا اخاذی یا تهدید قرار دهد. ‌یا با کسی گلاویز شود در صورتی که از مصادیق محارب نباشد به حبس از شش ماه تا دو سال و تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.» این قانون، مجازات حبس و شلاق برای افرادی که با سلاح سرد قدرت نمایی می کنند در نظر گرفته است. افراد شرور با چاقوکشی موجب رعب و وحشت دیگران و اخاذی می شوند. باید توجه داشت که در برخی موارد این اعمال در سطح کلان مورد بررسی قرار می گیرد. چنانچه مشخص شود که مجرم قصد بهم زدن نظم عمومی را داشته به عنوان محارب شناخته خواهد شد. همچنین به دلیل حساسیت امر در تبصره الحاقی سال 1396 حمل سلاح سرد جرم انگاری شده است. بنابراین اجرای مجازات جرم چاقوکشی تنها منحصر به استفاده از سلاح نیست، بلکه حمل آن نیز جرم است


مقتدری

حمل سلاح سرد زمینه جرم و جنایت های زیادی را به وجود می آورد. زورگیری، دزدی، قتل و... با حمل سلاح سرد تجری بیشتری دارد. فرد جرات ورزی کرده و به آسانی خود را وارد چنین جنایاتی می کند. برخورد قانونگذار باید با حمل سلاح سرد قاطعانه باشد و مجازات سنگینی تعیین نماید.


مجید شیخی

جرم چاقوکشی یکی از جرایم حساس و خشونت‌ آمیز محسوب می‌شود. زمانی ‌که مرتکب با استفاده از چاقو موجب هراس دیگران شده باشد، این جرم محقق شده است. قدرت‌ نمایی با چاقو و ایجاد حس ناامنی در مردم، موجب وحشت آن‌ها می‌شود. معمولاً افرادی که برای رسیدن به هدف خود، از چاقو کشی استفاده می‌کنند، مجرمان سابقه‌دار هستند. متأسفانه در سال‌های اخیر وقوع این جرم در جامعه با افزایش مواجه شده ‌است. افراد با چاقو کشی سبب رعب و وحشت مردم می‌شوند. سپس از این طریق به خواسته غیرقانونی خود می‌رسند.شخصی با چاقو کشی در یک کوچه، راه عابران را سد می‌کند سپس با ترساندن آن‌ها مال یا وجهی را از آن‌ها می‌گیرد این اقدام به ‌عنوان جرمی خشونت‌آمیز شناخته می‌شوددر مورد جرم چاقوکشی در قانون مجازات اسلامی صحبت ‌شده است. مطابق ماده ۶۱۷ این قانون، اگر شخصی با استفاده از چاقو یا هر نوع سلاح دیگری تظاهر یا قدرت‌نمایی کند یا موجب مزاحمت برای دیگران شود یا از آن‌ها اخاذی کند یا آن‌ها را بترساند، به مجازات حبس و شلاق محکوم خواهد شد.موفق باشید


محمد صادق تیغ نورد

باس با سلام و احترام، یکی از جرایمی که در چند سال اخیر در کشور ما بسیار گسترش پیدا کرده‌است جرم مربوط به چاقوکشی است. متأسفانه جوانان زیادی را در سطح شهر و عموماً در قسمت‌های فقیرنشین می‌بینیم که با توجه به مشکلات موجود ازجمله فقر، بیکاری ، عدم امکانات و یا تحصیلات ناکافی به کوچه و خیابان ریخته و با عربده‌کشی و نشان‌دادن انواع و اقسام چاقوهایی بزرگ و کوچک و قمه و شمشیر سعی در ترساندن دیگران و کسب اعتبار برای خود دارند.چاقوکشی می‌تواند هم خود به‌عنوان جرم مستقل شناخته شود و هم مقدمه‌ای برای سایر جرایم باشد کرمی مانند مزاحمت برای نوامیس یا ضرب‌وجرح و یا حتی قتل دیگران باید دانست با توجه به رعایت نظم عمومی چنین عملی چون احساسات عمومی جامعه را جریحه‌دار می‌نماید به‌تنهایی برای آن جرم‌انگاری شده‌است و با توجه به اهمیت موضوع آن را ازجمله جرایم غیرقابل گذشت و غیر قابل تعلیق برشمرده‌اند. برای اثبات چنین جرمی نیز می‌توان از تصاویر دوربین مداربسته شهادت شهود یا اقرار خود متهم و یا حتی علم قاضی نسبت‌به افرادی که دارای سوء سابقه هستند استفاده نمود. بدلیل اهمیت ویژه که موضوع چاقو کشی دارد چه زمانی‌که جرمی یا شکایتی علیه ما مطرح می‌شود و چه زمانی‌که می‌خواهیم نسبت‌به دیگران شکایتی مطرح کنیم بهتر است با استفاده از وکلای مؤسسه وکیل تلفتی شکواییه مناسب را تهیه کرده و بعد با توضیحات ایشان روند کار را جلو برده تا به نتیجه مطلوب دست یابیم ،موفق باشید.


حمید مرادی نیا

با سلام چنانچه فردی برای دفاع از حقوق خود مدعی حقی شود باید ابتدا بتواند آن را با ادله معتبر اثبات نماید، لذا برای اثبات جرم چاقوکشی شاکی میتواند به دو طریق این جرم را اثبات کند: شهادت: معمولا در هنگام وقوع جرایم مانند چاقوکشی افرادی هستند که شاهد وقوع جرم باشند، بنابراین شاکی میتواند با استناد به شهادت این شهود در دادگاه وقع جرم را اثبات نماید. اقرار: اقرار مجرم میتواند جرم را اثبات نماید منوط بر اینکه مجرم شرایط اقرار را داشته باشد. نکته: عوامل دیگر مانند فیلم دوربین های مدار بسته، گواهی پزشکی قانونی و.. به عنوان بینه میتوانند در حکم قاضی بسیار تاثیر گذار باشند.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام مجازات جرم چاقوکشی از جمله تدابیری است که قانونگذار برای پیشگیری و گسترش این نوع جرایم در نظر گرفته است. افراد شرور با حمل سلاح سرد همچون چاقو، پنجه بوکس، قمه و… برای دیگران مزاحمت ایجاد می کنند. این افراد با داشتن سلاح، قدرت کاذبی در خود می بینند و سعی در ترساندن دیگران دارند. برخی افراد حمل سلاح های سرد مانند چاقو های کوچک را ساده تلقی می کنند. این افراد هیچ تصوری نسبت به جرم بودن حمل سلاح سرد و مجازات جرم چاقوکشی ندارد. مشاوره حقوقی به افراد کمک می کند


محمودرسولی معلول ناشنوای جبهه وجنگ وتحت پوشش بهزیستی

من معلول ناشنوا مبلع ۱۲ میلیون به آقای حسین دانشکار توسط همشهری من گفتن ایشان معازه دار ومومن هستن بدون مدرک دادم سرمایه رفتم برای گرفتن بهره پول سمعگ گم کرده بودم ایشان پیام دادن بمن که شما پولی پیش من نداری رفتم معازه التماس کردم منو تهدید که اگر یک بار دیگر به اینجا بیایی به اتهام مزاحمت شکایت میکنم باز الماس میکنم چاقو برداشت از پشت حمله وبه ران من اثابت کرد وخون آمد ۱۱۰ آمد پرونده شد چاقو همراه متهم دادکاه رفتیم قاص دستور دستبند زد وآقای دانشکار اقرار نمود راست می‌گوید من ۱۲۰ میلیون بدهی دارم مامور من ناشنوا هستم مامور بمن گفت این رصایت نامه پر کن فردا برو معازه پولتو می‌دهد فردا رفتم گفت پول ندارم چک میدم یکماه بعداز عید پرداخت کنم هر ماه اول ماه مبلع ۶ میلیون بهره پرداخت میکنم منم هیچ درامدی ندارم قبول نکردم واسطه آمد یکنفر بخاطران قبول کردم چک گرفتم ونوشته با آن شخص بعنوان شاهد جکی که داده ثبت صیاد نشده بانک گفت این چک کاعد پاره است امروز ابلعیه آمد باید بروم دادکاه ارومیه وکیل خوب برای من معلول ناشنوای جبهه وجنگ وتحت پوشش ودارای کارت ایثارگر معرفی نماید


ناصر نقی زاده

در باغ شخصی درگیری صورت می‌گیرد با جدا سازی شخص از باغ محل درگیرییک کیلو متر رفته باغدار با وسیله درگیری شخص را دنبال بعد اظهار می‌نماید فرد مورد نظر کارد در دست داشته .واقعیت چطور می‌شود طرف باغدار چاقو .نداشته فقط ادا شده


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.