مجازات جرم رشوه به قاضی دادگاه برای اثبات حق

مجازات جرم رشوه به قاضی دادگاه برای اثبات حق

مجازات جرم رشوه به قاضی دادگاه برای اثبات حق

در اسلام دادن و گرفتن رشوه حرام است. بنابراین مسلما در قانون نوشته شده بر اساس شرع اسلام نیز، رشوه دادن و گرفتن آن جرم انگاشته شده و مجازات هایی برای مرتکبین آن در نظر گرفته شده است. البته تحقق یافتن جرم ارتشاء مستلزم وجود شرایطی است که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد. اکنون سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا رشوه به قاضی نیز حرام بوده و جرم محسوب می‌شود؟!

در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی این پرسش بپردازیم. برای دریافت مشاوره حقوقی با شماره 09212242670 تماس بگیرید

 

هزینه مشاوره حقوقی

منظور از رشوه چیست؟

تعریف رشوه در عرف و شرع و قانون عبارت است از: دادن مال، سند یا وجه نقد به کارمندان دولت برای این که وظیفه خود را به شکلی دیگر انجام دهند یا کلا انجام ندهد. رشوه در لغت نیز به پرداخت پول برای انجام کاری مشخص معنا شده است.

حال منظور از رشوه به قاضی، دادن پول یا سند یا مال به قاضی در قبال صدور رای به نفع شخصی که در حالت عادی ممکن بود رای به ضرر وی صادر شود، می‌باشد. پس از انجام این کار شخصی که رشوه داده راشی و قاضی رشوه گیر، مرتشی نامیده می‌شوند.

آیا دادن رشوه به قاضی جرم است؟

زمانی که فردی وجه، مال یا سند به یکی از مامورین دولت بدهد و مامور دولت نیز بدون هیچ توجیهی آن مال را که مضاف بر حق خود است، دریافت کند جرم رشوه محقق شده است. حال تفاوتی ندارد مرتشی قاضی باشد یا سمت دیگری در دستگاه های دولتی داشته باشد. همچنین فرقی نمی‌کند که مال در خفا داده شده باشد یا در ملا عام، مرتشی در قبال دریافت آن مال خواسته راشی را انجام دهد یا خیر، مال داده شده در مالکیت راشی باشد یا یکی از بستگان وی، پیش از انجام تقاضای راشی مال به مرتشی داده شود یا پس از آن، در هر حالت این کار مصداق رشوه خواهد بود.

مجازات دادن رشوه به قاضی

در تبصره 2 ماده 3 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری بیان شده: مال ناشی از ارتشاء به عنوان تعزیر رشوه دهنده به نفع دولت ضبط خواهد شد و چنانچه راشی به وسیله رشوه امتیازی تحصیل کرده باشد این امتیاز لغو خواهد شد. بنابراین ضبط مالی که راشی به عنوان رشوه آن را به مرتشی داده است، به نفع دولت یکی از مجازات های او خواهد بود. لغو امتیازی که به این وسیله تحصیل کرده نیز مجازات دوم رشوه به قاضی می‌باشد. برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی از برترین وکلای ایران با شماره 02147625900 تماس بگیرید.

 

مجازات رشوه دادن

مجازات قاضی در صورت رشوه گرفتن

قانونگذار در ماده 3 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری مجازات های زیر را برای مرتشی بیان کرده است؛

  1. انفصال موقت از خدمت از 6 ماه تا سه سال: در صورتی که ارزش مال بیش از بیست هزار ریال نباشد. به شرط این که مرتشی مدیر کل سازمان دولتی یا هم درجه با مدیر کل یا بالاتر از وی نباشد، در این حالت وی به طور دائم منفصل خواهد شد.
  2. از 1 تا 3 سال حبس، پرداخت جزای نقدی معادل مال اخذ شده، انفصال موقت از خدمت از 6 ماه تا سه سال: در صورتی که ارزش مال بیش از بیست هزار ریال باشد. به شرط این که مرتشی مدیر کل سازمان دولتی یا هم درجه با مدیر کل یا بالاتر از وی نباشد، در این حالت وی به طور دائم منفصل خواهد شد.
  3. از 2 تا 5 سال حبس، پرداخت جزای نقدی معادل مال اخذ شده، انفصال دائم از خدمت، 74 ضربه شلاق: در صورتی که ارزش مال بیش از دویست هزار ریال و کمتر از یک میلیون ریال باشد. البته اگر مرتشی سمتی پایین‌تر از مدیر کل داشته باشد انفصال وی از خدمت بین 6 ماه تا یک سال خواهد بود.
  4. از 5 تا 10 سال حبس، پرداخت جزای نقدی معادل مال اخذ شده، انفصال دائم از خدمت، 74 ضربه شلاق: در صورتی که ارزش مال بیش از 1 میلیون ریال باشد. البته اگر مرتشی سمتی پایین‌تر از مدیر کل داشته باشد انفصال وی از خدمت بین 6 ماه تا یک سال خواهد بود.

 

ارتباط در واتس اپ

چگونگی اثبات رشوه گرفتن قاضی

پس از دادن رشوه به قاضی و صدور رای به نفع راشی در دادگاه، طرف مقابل می‌تواند شکوائیه‌ای در این خصوص تنظیم کرده و از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به مرجع صالح ارسال کند. مسلما شاکی چنین پرونده‌ای برای اثبات ادعای خود به مستنداتی احتیاج خواهد داشت.

ادله اثبات جرم دادن رشوه به قاضی، شهادت شهود، اقرار متهم و حصول علم قاضی پرونده رشوه خواری در احراز مجرمیت قاضی رشوه گیر و راشی است.

شکایت از قاضی رشوه گیر ممکن است توسط محل خدمت قاضی مورد پیگیری قرار بگیرد و شاکی حقیقی نداشته باشد. در هر حال تنظیم چنین پرونده‌ای بسیار دشوار خواهد بود. به همین دلیل بهتر است قبل از هرگونه اقدامی از مشاوره حقوقی تلفنی یا مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان موسسه حقوقی وکلای تلفنی استفاده نمایید. وکلای متخصص موسسه حقوقی وکلای تلفنی در طی مشاوره حقوقی تمام اطلاعات، مدارک و مستندات لازم را در اختیار شما قرار خواهند داد.

 

لزوم مشاوره با وکیل 
معرفی شاهد برای دادگاه 
مشاوره حقوقی رشا و ارتشا 
مشاوره حقوقی کیفری 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

Alireza mohamadi

ضمن عرض ادب و احترام و خداقوت بابت تمام روشنگری و اطلاعات مفیدی که در معرض دید عموم مردم قرار میدهید ممنونم من در تمام مدت پیگیری پرونده حقوقی که داشتم از خدمات شما چه مشاوره ای و چه مباحث نگارش اوراق قضایی استفاده کردم واقعا راضی کننده بود همه چیز در اسرع وقت و از همه مهم تر با هزینه مناسب و درنظر گرفتن شرایط مالی من انجام شد و کمال همراهی و پیگیری از طرف مشاورین موسسه دریافت کردم


متقی راد

با سلام به طور کلی رشوه دادن و دریافت رشوه هردو جرم است و هم از نظر قانونی و هم از نظر شرعی بشدت منع شده.چرا که وقتی تمیز دهنده میان حق و باطل خود دست به اقدام گرفتن رشوه بزند جایگاه حق سست شده و اگر برخورد قاطعی به این صورت نباشد قطعا پناهگاه عدالت جایش را به ناعدالتی میسپارد.


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، در قانون ایران رشوه یکی از مهم ترین و پر بحث ترین جرایم حوزه کیفری محسوب می‌گردد و به آن ارتشا گفته می‌شود، علت این امر آن است که در این نوع جرم هر دو طرف به نوعی مجرم می باشند و قانون گذار برای هر یک از این افراد چه رشوه دهنده چه رشوه گیرنده مجازات در نظر گرفته است. قانون در ماده ۳ تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری در خصوص بحث رشوه بیان داشته است که هر کدام از افراد دولتی اعم از حوزه قضایی و اداری و سازمان های دولتی که وابسته به دولت هستند اگر به صورت رسمی و یا غیر رسمی در خصوص انجام و عدم انجام کاری که مربوط به همان حوزه شغلی آن ها می‌باشد پول، مال یا سند پرداخت وجه یا تسلیم مالی را مستقیم و یا غیرمستقیم قبول نمایند در حکم مرتشی محسوب می شوند. در این جرم دو نفر علت عمده محسوب می شوند راشی و مرتشی: راشی به فردی گفته می‌شود که برای انجام یک کار و عدم انجام آن حال تحت عنوان دریافت یک امتیاز یا در نظر نگرفتن یک پرونده رشوه می‌پردازد؛ مرتشی به شخصی گفته می‌شود که رشوه را در قبال آن کار دریافت می‌نماید. در خصوص بحث اثبات جرم ارتشا نیز مانند سایر جرایم باید ادله ای وجود داشته باشد که ضمن آن بتوان جرم رشوه یا همان ارتشا را به اثبات رساند، در این خصوص عمده ترین ادله جرم رشوه را می توان شهادت شهود اعلام نمود و از آن برای اثبات جرم ارتشا استفاده کرد؛ از جمله دیگر ادله های اثباتی در جرم رشوه می توان به اقرار متهم و علم قاضی اشاره نمود.


بهنام رحمانی فرد

باسلام اگر فردی وجه، مال یا سند به یکی از مامورین دولت بدهد و مامور دولت نیز بدون هیچ توجیهی آن مال را که مضاف بر حق خود است، دریافت کند جرم رشوه محقق شده است. حال تفاوتی ندارد مرتشی قاضی باشد یا سمت دیگری در دستگاه های دولتی داشته باشد. همچنین فرقی نمی‌کند که مال در خفا داده شده باشد یا در ملا عام، مرتشی در قبال دریافت آن مال خواسته راشی را انجام دهد یا خیر، مال داده شده در مالکیت راشی باشد یا یکی از بستگان وی، پیش از انجام تقاضای راشی مال به مرتشی داده شود یا پس از آن، در هر حالت این کار مصداق رشوه خواهد بود. مجازات دادن رشوه به قاضی در تبصره 2 ماده 3 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری بیان شده: مال ناشی از ارتشاء به عنوان تعزیر رشوه دهنده به نفع دولت ضبط خواهد شد و چنانچه راشی به وسیله رشوه امتیازی تحصیل کرده باشد این امتیاز لغو خواهد شد. بنابراین ضبط مالی که راشی به عنوان رشوه آن را به مرتشی داده است، به نفع دولت یکی از مجازات های او خواهد بود. لغو امتیازی که به این وسیله تحصیل کرده نیز مجازات دوم رشوه به قاضی می‌باشد


مجید شیخی

زمانی که فردی وجه، مال یا سند به یکی از مامورین دولت بدهد و مامور دولت نیز بدون هیچ توجیهی آن مال را که مضاف بر حق خود است، دریافت کند جرم رشوه محقق شده است. حال تفاوتی ندارد مرتشی قاضی باشد یا سمت دیگری در دستگاه های دولتی داشته باشد. همچنین فرقی نمی‌کند که مال در خفا داده شده باشد یا در ملا عام، مرتشی در قبال دریافت آن مال خواسته راشی را انجام دهد یا خیر، مال داده شده در مالکیت راشی باشد یا یکی از بستگان وی، پیش از انجام تقاضای راشی مال به مرتشی داده شود یا پس از آن، در هر حالت این کار مصداق رشوه خواهد بود. در تبصره 2 ماده 3 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری بیان شده: مال ناشی از ارتشاء به عنوان تعزیر رشوه دهنده به نفع دولت ضبط خواهد شد و چنانچه راشی به وسیله رشوه امتیازی تحصیل کرده باشد این امتیاز لغو خواهد شد. بنابراین ضبط مالی که راشی به عنوان رشوه آن را به مرتشی داده است، به نفع دولت یکی از مجازات های او خواهد بود.


محدثه عابدی

با سلام در قانون و در روایات نیز رشوه دادن و رشوه گرفتن بسیار مذموم و ناپسند جلوه داده شده است. چرا که امنیت اجتماعی و عدالت جامعه به مخاطره افتاده و باعث سواستفاده از قدرت خواهد شد. که مصداق آن رشوه گرفتن مامورین دولت می باشد که به هر عنوانی وجهی دریافت کنند جهت پیش برد منفعت رشوه دهنده، جرم ارتشا به وقوع پیوسته که مجازات سنگینی از جمله انفصال موقت یا دائم را در پی دارد. راشی کسی است که رشوه می دهد و مرتشی نیز رشوه را گرفته است. که در صورت وقوع آن، شخص متضرر می تواند با اثبات وقوع آن جرم در مراجع قضایی درخواست مجازات آنها را بنماید.


mohamad sheykhi

در تبصره 2 ماده 3 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری بیان شده: مال ناشی از ارتشاء به عنوان تعزیر رشوه دهنده به نفع دولت ضبط خواهد شد و چنانچه راشی به وسیله رشوه امتیازی تحصیل کرده باشد این امتیاز لغو خواهد شد. بنابراین ضبط مالی که راشی به عنوان رشوه آن را به مرتشی داده است، به نفع دولت یکی از مجازات های او خواهد بود. لغو امتیازی که به این وسیله تحصیل کرده نیز مجازات دوم رشوه به قاضی می‌باشد


معراج فرجی

انفصال موقت برای قضات با توجه به نهاد دادسرای انتظامی قضات و کمیسیون صلاحیت قضایی که در صورت بروز جرم عمدی رای به انفصال دائم میدهند عملا بلااستفاده و منتفیست


مجید پریدست فومنی

با سلام رشوه عبارت است از وجوه نقد یا هر مال دیگر که در اختیار مستخدمین دولت در راستای انجام دادن یا ندادن امری که منافع پرداخت کننده را تامین می نماید ودراین عمل پرداخت کننده راشی و دریافت کننده مرتشی خواهد بود از آنجاییکه در شرع و قانون تمام کشورها این عمل قبیح و جرم انگاری شده براساس قانون تشدیدمجازات مرتکبین اختلاس و ارتشا و کلاهبرداری نیز به شرط اثبات واقع شدن این عمل نیز براساس مبلغ ارتشا از ۱۵تا ۲سال و انفصال موقت و دائم از خدمات دولتی براساس سمت مرتشی و ردمال و معادل یا یک ونیم برابر مال ارتشا خسارت دروجه دولت پیش بینی شده واز سوی دیگر ازجمله جرائم قابل گذشت نیز نمی باشد


مهدی مظفری اناری

با سلام جرم رشا و ارتشا از جمله جرایمی محسوب می شود که به منظور حفظ سلامت نظام اداری و‌مبارزه با فساد تشریع گردیده است. قانون گذار به واسطه اهمیت این جرم نه تنها رشوه گیرنده بلکه رشوه دهنده و حتی واسطه بین آن ها را نیز مشمول عنوان مجرمانه رشا دانسته و برای ایشان مجازات مقرر پیش بینی نموده است.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام تبصره 2 ماده 3 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری بیان شده: مال ناشی از ارتشاء به عنوان تعزیر رشوه دهنده به نفع دولت ضبط خواهد شد و چنانچه راشی به وسیله رشوه امتیازی تحصیل کرده باشد این امتیاز لغو خواهد شد. بنابراین ضبط مالی که راشی به عنوان رشوه آن را به مرتشی داده است، به نفع دولت یکی از مجازات های او خواهد بود. لغو امتیازی که به این وسیله تحصیل کرده نیز مجازات دوم رشوه به قاضی می‌باشد


سیدمجیدمحسنی

سلام. یه پرونده تودادگاه شهری توحومه قائمشهر دارم.وکیل خواهان یک زن بود.چون عموش تو دیوان عالی کشورهست.بمحض تشکیل جلسه قاضی شعبه با وکیل خواهان باهم اینقدر راحت صحبت میکردن دیگرنیازی به لایحه دفاعیه وعرایض بنده نبود تاجائی که حتی به وکیل خواهان درجلسه اول راهنمائی فرمود2تاشاهدمردبیاور درجلسه دوم شاهدین خارج از موضوع خواسته خواهان شهادت دادن وقاضی همان رابدون عدله وبدون یک کلمه ازدفاعیه بنده رای بدون مدرک بنفع خواهان صادرکردومدرک 18 سال پیش معامله راصوری اعلام وباطل نمود. البته بعدازان تاریخ معامله ده سال بعدروی آن معامله توسط خود خواهان معامله بنام خودش صورت گرفته بود. چطورقاضی بخودش جرات همچین حکمی رادارد. ازمحالات حکم سیستم مرجع قضائی است.


بابک برزویی

تو این اوضاع که قاضی مملکت تو یک پرونده بیست میلیونی خودش میفروشه خود شون باید نظارت کنن وگرنه من اگه تهران هم برم حرفم جایی نمیرسه


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.