مجازات خفت گیری و زورگیری در قانون مجازات اسلامی

مجازات خفت گیری و زورگیری در قانون مجازات اسلامی

مجازات خفت گیری و زورگیری در قانون مجازات اسلامی

مجازات خفت گیری و زورگیری، از آن دسته از مجازات هایی است که نقش بسیار مهمی در برقراری نظم و امنیت جامعه دارد. به همین خاطر در این مقاله ابتدا به این سوال پاسخ خواهیم داد که منظور از خفت گیری و زورگیری چیست و سپس با ارکان و مجازات خفت گیری و زورگیری آشنا خواهیم شد. پس با یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی وکلای تلفنی همراه ما باشید.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

منظور از خفت گیری و زورگیری چیست؟

خفت گیری و زورگیری از جمله جرایمی هستند که در قانون صراحتاً تعریف نشده اند. به رسم همیشه ابتدا به معنی لغوی این دو نهاد حقوقی خواهیم پرداخت. اگر در لغت نامه ها به دنبال معنای خفت گیری بگردیم با کلماتی نظیر کمین کردن مواجه خواهیم شد. البته باید بدانید که جرم خفت گیری و زورگیری تحت یک عنوان مجرمانه شناخته می شوند. در این جرم، مجرم با تهدید و زور، مالی را از دیگری تقاضا می کند. از زورگیری تحت عنوان اخاذی نیز یاد می شود و چنانچه این زورگیری همراه با استفاده از سلاح گرم یا سرد صورت بگیرد، عنوان محاربه را برای آن در نظر می گیرند.

 

ارکان جرم خفت گیری در قانون ایران

جرائم از جمله جرم خفت گیری و زورگیری به طور کلی دارای سه رکن قانونی، مادی و معنوی هستند. به همین خاطر برای آشنایی بیشتر با مجازات خفت گیری و زورگیری، ضروری است که با ارکان جرم خفت گیری آشنا شویم.

 

عنصر قانونی:

همان طور بیان کردیم قانونگذار به طور مستقیم به تعریف این جرم نپرداخته است. اما چند ماده از مواد قانون مجازات اسلامی مربوط به این مسئله می باشند. مانند ماده ۶۱۷ این قانون که بیان می دارد: «هرکس به وسیله چاقو و یا هر نوع اسلحه دیگر تظاهر به قدرت نمایی کند یا آن را وسیله مزاحمت اشخاص یا اخاذی یا تهدید قرار دهد یا با کسی گلاویز شود در صورتی که از مصادیق محارب نباشد، به حبس از شش ماه تا دو سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد»

 

عنصر مادی:

از مواد موجود می توان به این نتیجه رسید که عنصر مادی جرم خفت گیری و زورگیری، تهدید و تقاضای مال از مجنی علیه است. این تهدید باید به صورت تهدید به قتل، تهدید به شرف و تهدید به افشاء اسرار فرد باشد.

 

عنصر روانی یا معنوی:

عنصر روانی این جرم، قصد ایجاد ترس و اضطراب در مجنی علیه است تا از این راه مجرم بتواند مال مورد نظر خود را از مجنی علیه اخذ کند.

 

 

مجازات خفت گیری

 

مجازات خفت گیری در قانون مجازات اسلامی

اکنون باید به سراغ مجازات خفت گیری و زورگیری برویم. همانطور که بدان اشاره شد یکی از موادی که می توانیم برای مجازات خفت گیری و زورگیری به آن استناد کنیم، ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی می باشد. از مواد دیگر نیز می توان به ماده ۶۶۹ همین قانون اشاره داشت. برابر این ماده: «هرگاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی و یا به افشای سری نسبت به خود یا بستگان او کند اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا مال یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را کرده یا نکرده باشد به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد».

 

نحوه شکایت بابت خفت گیری

قدم بعدی برای بررسی مجازات خفت گیری و زورگیری آشنایی با نحوه شکایت بابت خفت گیری می باشد. برای شکایت از این جرم، فرد می تواند با گرفتن مشاوره از برترین وکیل کیفری، شکوائیه خود را در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت کند. همچنین وی می تواند به کلانتری محل خود رجوع نماید. در این روش، لازم است که جزئیات عمل زورگیری به طور دقیق شرح داده شود. به همین خاطر پیشنهاد می شود قبل از آن با وکلای مجرب، مشاوره حقوقی داشته باشید. با ارجاع پرونده به دادسرا تحقیقات آغاز می شود. در صورتی که مجرم ادله و شواهدی داشته باشد، می تواند آنان را به دادستان پرونده ارائه بدهد. پس از تکمیل تحقیقات، دادستان، کیفر خواست را صادر می کند و پرونده را به دادگاه مربوطه ارجاع می دهد. همانطور که مشخص است تنظیم شکوائیه در این باره امری تخصصی است و لازم است برای داشتن اطمینان خاطر حتما با یک وکیل مجرب، مشاوره حقوقی انلاین و رایگان داشته باشید.

 

 

ارتباط در واتس اپ

 

مرجع صالح برای پرونده خفت گیری

حال که با مجازات خفت گیری و زورگیری آشنا شدیم، بایستی با مرجع صالح برای رسیدگی به جرم خفت گیری و زورگیری نیز آشنا شویم. مرجع رسیدگی به جرم خفت گیری، دادگاه عمومی کیفری است. این نهاد قضایی به موضوعاتی همچون علت رخ دادن جرم، چه کسی جرم را انجام داده است، چه مدارک و مستنداتی وجود دارد و مسائل مقدماتی در رابطه با این موضوع رسیدگی می کند. لازم به ذکر است چنانچه پس از اثبات جرم خفت گیری بتوان ثابت کرد، مجرم با استفاده از سلاح سرد یا گرم اقدام به زورگیری نموده است، مجرم به مجازات جرم محاربه محکوم خواهد شد که مرجع رسیدگی به آن دادگاه انقلاب می باشد. تعیین دادگاه صالح برای رسیدگی به پرونده های مذکور، کاری بسیار تخصصی می باشد. به همین خاطر می توانید با وکلای موسسه ما مشاوره حقوقی داشته باشید.

 

مشاوره حقوقی تلفنی جرم خفت گیری

حال که ارکان و مجازات خفت گیری و زورگیری را بررسی کردیم و دانستیم نحوه شکایت بابت خفت گیری چگونه است، ضروری است که گفته شود برای اثبات جرم خفت گیری روش های متفاوتی وجود دارد. برای مثال می توان از دوربین های مداربسته استفاده کرد. آنچه مسلم است، آگاهی و تجربه بیشتر وکلا و مشاورین حقوقی در اینگونه پرونده ها می باشد. پس پیشنهاد می شود در این موارد با مشاورین موسسه حقوقی وکلای تلفنی، مشاوره حقوقی تلفنی داشته باشید تا بتوانید از تجربیات برترین وکیل کیفری بهره مند شوید.

 

 

مشاوره حقوقی ضرب و جرح
مشاوره حقوقی توهین و تهدید
نگارش شکواییه
مشاوره حقوقی کیفری 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

فاطمه عمادی

باسلام،، زمانی ‌که فردی بدون داشتن حق قانونی و با توسل به‌ زور و اجبار، مال متعلق به شخص دیگری را بگیرد، زورگیری محقق می‌شود. یکی از مهمترین و پرتکرارترین مصادیق این جرم زمانی است که متهم از سلاح سرد استفاده می‌کند.ممکن است شخص زورگیر برای رسیدن به مقاصد خود از اسلحه اعم از سرد و گرم استفاده کند،در اینجاست جرمی که به وقوع می پیوندد تحت عنوان محاربه قرار می گیرد و مجازات آن اعدام است.حتی اگر از آن اسلحه استفاده نکند شخص زورگیر باز هم مجازات آن اعدام است. اخاذی گرفتن پول یا مال یا انجام خدماتی با اجبار شخص بدون رضایت درونی همراه با تهدید است اما اگر این تهدیدها با خشونت صورت پذیرد ، اصطلاح زورگیری به آن اطلاق می شود.


حسین سیفی

در قانون مجازات اسلامی تصریحی در خصوص زورگیری و خفت گیری پیش بینی نگردیده است لکن برای مجازات خفت گیری و زورگیری میتوان به ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی و یا به ماده ۶۶۹ همین قانون توجه داشت که طبق این ماده هرگاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی و یا به افشای سری نسبت به خود یا بستگان او کند اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا مال یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را کرده یا نکرده باشد به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد .


بهنام رحمانی فرد

باسلام قانونگذار به طور مستقیم به تعریف این جرم نپرداخته است. اما چند ماده از مواد قانون مجازات اسلامی مربوط به این مسئله می باشند. مانند ماده ۶۱۷ این قانون که بیان می دارد: «هرکس به وسیله چاقو و یا هر نوع اسلحه دیگر تظاهر به قدرت نمایی کند یا آن را وسیله مزاحمت اشخاص یا اخاذی یا تهدید قرار دهد یا با کسی گلاویز شود در صورتی که از مصادیق محارب نباشد، به حبس از شش ماه تا دو سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد» عنصر مادی: از مواد موجود می توان به این نتیجه رسید که عنصر مادی جرم خفت گیری و زورگیری، تهدید و تقاضای مال از مجنی علیه است. این تهدید باید به صورت تهدید به قتل، تهدید به شرف و تهدید به افشاء اسرار فرد باشد. عنصر روانی یا معنوی: عنصر روانی این جرم، قصد ایجاد ترس و اضطراب در مجنی علیه است تا از این راه مجرم بتواند مال مورد نظر خود را از مجنی علیه اخذ کند


مجید شیخی

با سلام همان طور بیان کردیم قانونگذار به طور مستقیم به تعریف این جرم نپرداخته است. اما چند ماده از مواد قانون مجازات اسلامی مربوط به این مسئله می باشند. مانند ماده ۶۱۷ این قانون که بیان می دارد: «هرکس به وسیله چاقو و یا هر نوع اسلحه دیگر تظاهر به قدرت نمایی کند یا آن را وسیله مزاحمت اشخاص یا اخاذی یا تهدید قرار دهد یا با کسی گلاویز شود در صورتی که از مصادیق محارب نباشد، به حبس از شش ماه تا دو سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد»


علیرضا

مهم ترین ویژگی مجازات که در قانون برای جرایم گوناگون به تناسب نوع و درجه آنها درنظر گرفته شده، بازدارنده بودن آن است اینکه قانون گذار و ضابط قانون نسبن جرایم خشن مانند زورگیری و خفت گیری که به نوعی امنیت روانی جامعه را نیز هدف میگیرد به دور از ارفاق نگاه کنند بسیار حرکت مناسبی است


مجتبی خسروی

به طور کلی منظور از زورگیری و خفت گیری هر نوع رفتار خشونت آمیزی علیه دیگری به قصد ربایش مال یا وجهی از او است. معمولاً زورگیری با استفاده از سلاح سرد یا گرم ارتکاب می یابد. زورگیر یا خفت گیر با تهدید کردن مالباخته به ایراد صدمات جانی، جسمانی و … او را مجبور به تسلیم کردن اموال و دارایی های خود می کند. زورگیری و خفت گیری انواع مختلفی دارد. به عبارت دیگر شگردهای زورگیری متنوع و بسیار است. برای مثال در برخی از موارد زورگیر ممکن است با راه انداختن یک دعوای ناموسی واهی، بزه دیده را گیر انداخته و مال او را برباید. به طور کلی تهدید و توسل به زور از ارکان اصلی تحقق زورگیری هستند


امان آبادی

با توجه به ماده ی ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی می توان گفت که مجازات تعیین شده برای جرم خفت گیری تا ۷۴ ضربه شلاق یا به حبس از دو ماه تا دو سال خواهد بود . گر چه حکم مجازات جرم خفت گیری اعدام نیست اما اگردر هنگام خفت گیری جرم دیگری هم انجام شود ،مجازات دیگر جرائم رخ داده شده به هنگام وقوع جرم خفت کردن را صادر خواهندکرد. ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی هر گاه فردی ، دیگری را به هر نحو ، تهدید به قتل ، ضرر نفسی ، شرفی ، مالی و یا به افشای سری ، نسبت به خود یا بستگان او نماید ، اعم از اینکه به واسطه ی این تهدید تقاضای وجه ، مال یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نمود یا ننموده باشد ، مجازات فرد مجرم تا ۷۴ ضربه شلاق یا به حبس از دو ماه تا دو سال خواهد بود . عنصر مادی جرم خفتگیری عنصر مادی جرم یعنی مجرم قصد و نیت مجرمانه خود را در واقعیت انجام دهد . یک عنصر مادی جرم زورگیری یااخاذی: تهدید – تقاضای مال ، وجه ، انجام کار و یا عدم انجام کار . جمع هر دوی این موارد عنصر مادی جرم زورگیری یا اخاذی را نشان می دهد . تهدید : تهدید یعنی دیگری کسی را از انجام یک کار نامشروع و غیرقانونی بترساند اعم از اینکه در ازای این ترساندن مالی را از او بخواهد یا از او بخواهد برایش کاری انجام دهد یا از او دریافت مال یا انجام کار را نخواهد . تهدید برای اخاذی باید به یکی از روشهای تهدید به قتل ، تهدید به ضرر شرفی ، تهدید به ضرر نفسی ، تهدید به ضرر مالی یا تهدید به فاش کردن یک سر باشد .


امین چراغی شیخ آباد

سلام و عرض ادب جرم زورگیری یا اخاذی، عبارت است از اینکه فردی، با تهدید مالی، جانی و شرافتی، اقدام به درخواست مال، وجه، انجام کار یا عدم انجام کاری، از شخص دیگر نماید. حکم زورگیری در قانون مجازات اسلامی، حبس و شلاق است. عنصر مادی، قانونی و معنوی، عناصر جرم زورگیری و اخاذی هستند. عنصر مادی، به معنای انجام رفتار مجرمانه و عنصر معنوی، همان قصد ضرر رساندن به دیگری است.


معراج فرجی

میتوان تعبیر درستتری برای خفت گیری لحاظ کرد که به انصاف و منظور قانونگذار نزدیکتر است و آن سرقت مقرون به ازار است ماده ۶۵۲ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) هر گاه سرقت مقرون به آزار باشد و یا سارق مسلح باشد به حبس از سه ماه تا ده سال و شلاق تا (۷۴) ضربه محکوم می‌شود و اگر جرحی نیز واقع شده باشد علاوه بر مجازات جرح به حداکثر مجازات مذکور در این ماده محکوم می‌گردد.


سیما غفوری

زور گیری و خفت گیری از جرایمی هستند که در قانون به صورت اختصاصی تعریف نشده و تنها از چند ماده میتوان به عنصر قانونی این جرم اشاره کرد . خفت گیری درلغت به معنای کمین کردن است البته باید بدانید که جرم زورگیری و خفت گیری همگی تحت یک عنوان مجرمانه است . در ابن جرم مجرم با تهدید و زور مالی را از دیگری تقاضا میکند .از زورگیری تحت عنوان اخاذی نیز یاد میشود . درصورتی که زور گیری همراه با کاربرد سلاح گرم و سرد باشد ممکن است عنوان جرم محاربه را داشته باشد که مجازات اعدام برای آن در نظر گرفته شده است .


مجید پریدست فومنی

با سلام فراهم نمودن آزار و اذیت دیگران به جهت بردن مال یا ترساندن از جان و شرف در هرجامعه جرم لحاظ گردیده بدان معنا که اگر شخصی با استفاده از آلات ترس و ارعاب مانند سلاح سرد و یا گرم مسبب ترس و دریافت وجه از دیگران گردد مرتکب عمل مجرمانه مستوجب کیفر گردیده حال در چنین جرائم اگر حتی گذشت شاکی خصوصی اتفاق افتد مجرم بابت جنبه عمومی جرم که ایجاد جو ناامنی و ارعاب در جامعه گردید کیفر خواهد شد


فریبرز ذوالفقاری

با سلام قانونگذار به طور مستقیم به تعریف این جرم نپرداخته است. اما چند ماده از مواد قانون مجازات اسلامی مربوط به این مسئله می باشند. مانند ماده ۶۱۷ این قانون که بیان می دارد: «هرکس به وسیله چاقو و یا هر نوع اسلحه دیگر تظاهر به قدرت نمایی کند یا آن را وسیله مزاحمت اشخاص یا اخاذی یا تهدید قرار دهد یا با کسی گلاویز شود در صورتی که از مصادیق محارب نباشد، به حبس از شش ماه تا دو سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد»


محدثه عابدی

جرم خفت گیری و زور گیری مانند همه ی جرایم باید دارای عنصر مادی، معنوی و قانونی باشد اگر چه در قانون به صراحت از کلمه خفت گیری استفاده ننموده ولی چند ماده قانونی وجود دارد که به آن اشاره نموده و این موضوع جرم انگاری گردیده و قابل پیگیری می باشد.


افشاری

باسلام بطور کلی منظور از زورگیری و خفت گیری هر نوع رفتار خشونت آمیزی علیه دیگری به قصد ربایش مال یا وجهی از او است. معمولاً زورگیری با استفاده از سلاح سرد یا گرم ارتکاب می یابد. زورگیر یا خفت گیر با تهدید کردن مالباخته به ایراد صدمات جانی، جسمانی و … او را مجبور به تسلیم کردن اموال و دارایی های خود می کند. زورگیری و خفت گیری انواع مختلفی دارد. به عبارت دیگر شگردهای زورگیری متنوع و بسیار است. برای مثال در برخی از موارد زورگیر ممکن است با راه انداختن یک دعوای ناموسی واهی، بزه دیده را گیر انداخته و مال او را برباید. به طور کلی تهدید و توسل به زور از ارکان اصلی تحقق زورگیری هستند.


وحید فراست

مهم ترین نتیجه زورگیری و خفت گیری سلب آسایش و امنیت عمومی است که حتی ممکن است به جرم محاربه نیز مورد پیگرد قانونی قرار گیرد


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.