ادله اثبات در دعاوی خانوادگی

ادله اثبات در دعاوی خانوادگی

ادله اثبات در دعاوی خانوادگی

ادله اثبات در دعاوی خانوادگی

زمانی که یک پرونده حقوقی مطرح می شود خواهان و خوانده باید لایحه دفاعیه خود را تهیه کنند. ادله اثبات در دعاوی از جمله مستنداتی است که به طرفین برای احقاق حق کمک می‌کند. در مشاوره حقوقی وکیل شرح می دهد که در کنار ادله اثبات دعوا، اظهارات مطلعین، تحقیقات دادسرا، استشهاد محلی، نظریه کارشناسی و می تواند در اثبات دعوا کارآمد باشد. 

 

چارت هزینه های مشاوره حقوقی

مشاوره حقوقی درباره ادله اثبات در دعاوی خانوادگی 

افراد می توانند در مراجعه به مشاوره حقوقی تلفنی نحوه جمع آوری ادله اثبات در دعاوی خانوادگی را جویا شوند. وکیل خانواده کمک می کند پرونده در مدت کوتاه و صرف هزینه اندک به نتیجه برسد. تهیه مدارک و مستندات و نگارش لایحه قوی بسیار اهمیت دارد. طرفین دعوا با ارائه لایحه مستدل و محکم می توانند مقام قضایی را اقناع نمایند. 

 ادله اثبات در دعوای خانواده چه هستند؟ 

دعاوی خانوادگی جزء دعاوی حقوقی به شمار می آیند و ادله زیادی در اثبات چنین دعوایی کاربرد دارد. بر اساس ماده 1258 قانون مدنی:

دلایل اثبات دعوی از قرار ذیل است:

۱- اقرار

۲- اسناد کتبی

۳- شهادت

۴- امارات

۵- قسم» 

امارات خود شامل موارد مختلفی می شود. افراد می توانند در مشاوره حقوقی آنلاین با وکیل متخصص اطلاعات لازم را درباره نحوه بکارگیری ادله اثبات در دعاوی به دست آورند. 

 

مشاوره حقوقی خانواده

 آیا سوگند در دعوای خانواده کاربرد دارد؟ 

برخی دعاوی خانوادگی به کمک سوگند قابل اثبات است. اما در برخی دیگر که نیازمند ارائه سند رسمی است ادا سوگند کاربردی ندارد. در میان ادله اثبات در دعاوی خانوادگی اجرای سوگند شرایط مخصوص به خود را دارد. به طور مثال خواهان می تواند در دعاوی مانند نکاح، طلاق، رجوع در طلاق، ادا سوگند را از خوانده بخواهد. خوانده میتواند سوگند را ادا یا آن را به خواهان رد کند. در صورتی که خوانده در برابر درخواست سوگند سکوت کند ناکل شناخته می شود و دعوا به نفع خواهان اثبات خواهد شد.

تعداد و جنسیت شهود در این دعاوی مهم است؟ 

پرونده های خانوادگی موضوعات مهمی دارند که برای پیگیری آنها باید به وکیل کار کشته مراجعه کرد. موسسه وکلای تلفنی با معرفی وکیل پایه یک دادگستری کمک می کند که ادله اثبات در دعاوی خانوادگی به سرعت جمع آوری شود. شهادت یکی از این ادله است که قانونگذار برای پذیرفتن آن شرایطی ویژه ای را در نظر گرفته است. تعداد شهود و جنسیت آن یکی از مواردی است که قانونگذار حالت های مختلفی برای آن بیان کرده است. بر اساس ماده 230  قانون آیین دادرسی مدنی برای اثبات اصل طلاق، رجوع در طلاق به شهادت دو مرد نیاز است.  در اموری که زنان اطلاعات بیشتری دارند مانند ولادت، بکارت، رضاع، عیوبی پنهانی زنان، شهادت چهار زن یا دو مرد یا یک مرد و دو زن پذیرفته می شود. همچنین درباره اصل نکاح شهادت دو مرد یا یک مرد و دو زن قابل قبول خواهد بود. مشاوره حقوقی فوری و 24 ساعته به افراد کمک می کند که شاهدان خود را با شرایط قانونی جمع کرده و برای احقاق حق در دادگاه حاضر نمایند. همچنین برای تهیه سایر ادله اثبات در دعاوی خانوادگی مراجعه به وکیل متخصص کارآمد خواهد بود. 

 

وکیل خانواده

 مفهوم ادله اثبات دعوا از زبان وکیل خانواده

وکیل خانواده در توضیح ادله اثبات‌ دعوی بیان می کند که اسبابی که به کمک آن خواهان خواسته خود را اثبات می کند یا خوانده از حقوق خود دفاع می نماید را ادله اثبات در دعاوی می گویند. اولین ادله اثبات، اقرار است که مقر باید عاقل، بالغ و مختار باشد. دومین ادله، شهادت بوده که تعداد و جنسیت آن با توجه به موضوع دعوا متفاوت می باشد. قسم، سومین دلیل است که ادا و رد کردن آن شرایط مخصوص به خود را دارد. چهارمین دلیل، اسناد کتبی است که شامل اسناد عادی و رسمی باشد. دلیل آخر، امارات است که امارات قانونی و قضایی را در برمی گیرد.  وکیل خانواده با توجه به موضوع پرونده شروع به جمع آوری مدارک و مستندات مختلف می کند. در صورت نبود دلایل کافی امارت بسیار کمک کننده خواهد بود. امارات شامل اظهارات مطلعین، تحقیقات محلی، گزارش کلانتری، تحقیقات بازپرس، نظرات کارشناسی، معاینات پزشکی قانونی و می باشد. بخش پرسش و پاسخ فوری حقوقی درباره نحوه جمع آوری این مستندات اطلاعات مفیدی در اختیار افراد قرار می دهد جهت دریافت مشاوره حقوقی با شماره 09212242670 تماس بگیرید.

 

ارتباط واتس اپی

 آیا اقرار جزئی از ادله اثبات در دعاوی خانوادگی است؟

 دعاوی خانوادگی شامل موضوعات مختلفی می شود. ادله اثبات در دعاوی خانوادگی با توجه به موضوع دعوا کاربرد خواهد داشت. اقرار نیز از جمله این دلایل است که با توجه به پرونده می تواند کمک کننده باشد.  با توجه به ماده 1259 اقرار اخبار حقی به نفع دیگری و به ضرر خود می باشد. بنابراین در دعاوی که با سند رسمی به اثبات میرسد کاربرد ندارد. به طور مثال ازدواج ایقاع است و نیاز به پذیرش طرفین دارد و اقرار یکی از زوجین نمی تواند اثبات کننده این واقعه باشد. همچنین طلاق ایقاع است و باید در صورت اختلاف دادگاه به موضوع رسیدگی کند و حکم لازم را صادر نماید. اما برخی دیگر از دعاوی خانوادگی همچون عدم تمکین زوجه، یا نفی نسب می تواند به کمک اقرار به اثبات برسد.  عقل، بلوغ، قصد و اختیار از جمله شرایط مهم پذیرش اقرار است. اقرار قاطع دعواست و در صورتی که با شرایط قانونی و نزد قاضی انجام شود، دعوا ثابت می شود و نیاز به دلیل دیگری نیست. باید توجه داشت که اقرار انکار پذیر نمی باشد. مگر اینکه مقر ادعا کند که از روی اشتباه و تلقی نادرست اقرار کرده است. در این صورت باید این ادعا خود را در دادگاه ثابت کند. با توجه به آنچه گفته شد ادله اثبات در دعاوی باید به دقت و زیر نظر وکیل خانواده جمع آوری شود.

 

اعسار از پرداخت محکوم به
مشاوره حقوقی تامین دلیل
مشاوره حقوقی طلاق 
نگارش انواع دادخواست
درباره ما 

 


نظرات

راضیه دهقان

با عرض سلام ادب دعاوی خانواده ادله اثباتی که میتواند کاربرد داشته باشد اسناد کتبی ،امارات ،شهادت ،اقرار،قسم باشد . در پرونده خانواده نیاز به وکیل متخصص و با تجربه برای افرادی که میخواهند احقاق حق کنند قطعا لازم و ضرروی میباشد . موسسه وکیل نلفنی مشاوره حقوقی ۲۴ ساعته در کمتر از ۵ دقیقه با کمترین هزینه را برای کاربران ایرانی و حتی خارج از ایران محیا ساخته کنارتان هستیم .


سحر نیک پور

سلام و عرض ادب، افراد می توانند در مراجعه به مشاوره حقوقی تلفنی نحوه جمع آوری ادله اثبات در دعاوی خانوادگی را جویا شوند. وکیل خانواده کمک می کند پرونده در مدت کوتاه و صرف هزینه اندک به نتیجه برسد. تهیه مدارک و مستندات و نگارش لایحه قوی بسیار اهمیت دارد. طرفین دعوا با ارائه لایحه مستدل و محکم می توانند مقام قضایی را اقناع نمایند.


بهاره توکلی پور

با سلام و عرض ادب خدمت دوستان موسسه وکیل تلفنی کار بسیار ارزشمندی را در دوران بیماری انجام دادن و سبب صرفه جویی در هزینه ها و وقت مردم شدن ونیاز به مراجعه حضوری رو به حداقل رساندند،پیشنهادمیکنم مردم حتما از این حرکت خیروخوب استفاده کنندوبه وکلای مجرب موسسه مراجعه کنند باتشکر


علیرضا محمدی

یکی از بزرگترین نقاط قوت وکیل تلفنی این است که همواره به صورت قابل درک به لغات و اصطلاحات سنگین حقوقی و قضایی که درک و دریافت آنها برای عموم جامعه که متخصص این رشته نیستند سخت است، اشاره میکند. من از مطالعه مطالب مفید سایت شما لذت میبرم. همین منو ترغیب کرد که برای اولین بار قبل از تصمیم گیری هیجان زده با یک متخصص مشورت کنم و بهترین تصمیم را بگیرم. از مدیریت موسسه و همه همکاران پرتلاشتون ممنونم


ملیکا محبوبی

در دعاوی خانوادگی همچون دیگر دعاوی اقرار و شهادت شهود از ادله های اثبات دعوا محسوب می شوند همچنین نظریه پزشکی قانونی در دعاوی ضرب و جرح زوجه توسط زوج یا دعاوی اثبات زنا و رابطه نامشروع یا اثبات دوشیزه بودن زوجه و طلاق پیش از نزدیکی موثر خواهد بود این در حالی است که علم قاضی نیز از دیگر ادله های اثبات کننده می باشد.


سهند مهدی پور

سلام ادله اثبات در دعاوی خانوادگی اجرای سوگند شرایط مخصوص به خود را دارد. به طور مثال خواهان می تواند در دعاوی مانند نکاح، طلاق، رجوع در طلاق، ادا سوگند را از خوانده بخواهد. خوانده میتواند سوگند را ادا یا آن را به خواهان رد کند. در صورتی که خوانده در برابر درخواست سوگند سکوت کند ناکل شناخته می شود و دعوا به نفع خواهان اثبات خواهد شد.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام خدمت مجموعه وکیل تلفنی .دعاوی خانوادگی جزء دعاوی حقوقی به شمار می آیند و ادله زیادی در اثبات چنین دعوایی کاربرد دارد. بر اساس ماده 1258 قانون مدنی: دلایل اثبات دعوی از قرار ذیل است: ۱- اقرار ۲- اسناد کتبی ۳- شهادت ۴- امارات ۵- قسم» امارات خود شامل موارد مختلفی می شود. افراد می توانند در مشاوره حقوقی آنلاین با وکیل متخصص اطلاعات لازم را درباره نحوه بکارگیری ادله اثبات در دعاوی به دست آورند


غلامحسین کهراری

با سلام دعاوی خانواده امروزه آمار بسیار بالایی را در دادگاه های خانواده به خود اختصاص داده است، گذشته از دلایل وجود چنین ازدحام و تقاضایی برای رسیدگی به درخواست متقاضیان، دادگاه موظف است تا مطابق با قوانین و مقررات موجود به موضوعات مطرح شده رسیدگی نماید. حساسیت و توجه قانونگذار در مسائل خانواده موجب شده است تا با وضع قوانین و مقررات ویژه ای، زمینه رسیدگی را منوط به وجود دلایل محکم و محکمه پسند و قانونی نماید. ادله اثبات دعوای خانوادگی در قوانین به صراحت و کامل بیان شده است، برای اثبات دعوا و برای دفاع در برابر ادعای مطرح شده هریک از زن و مرد می بایست برای دادگاه خانواده دلایل و مستندات قانونی ارائه نمایند. در برخی از شرایط وجود مدارک و مستندات می تواند علاوه بر تسریع در رسیدگی زمینه کسب موفقیت برای زن یا مرد را فراهم نماید. در مواردی دیگر وجود شهود و مطلع می تواند روند رسیدگی و نتیجه را به نفع زن یا مرد رقم بزند. به هر حال مواردی که ذکر گردید به عنوان ادله اثبات دعوا در دادگاه مورد استناد قرار می گیرند. آشنایی و شناخت ادله اثبات دعاوی خانواده در گرو دانش حقوقی و تسلط به این مباحث است، بی شک این موضوع برای تمامی افراد جامعه مهیا نمی باشد. موسسه وکیل تلفنی با ارائه خدمات مشاوره های آنلاین و تلفنی با استفاده از خدمات و دانش حقوقی وکلای متخصص و مجرب موسسه، زمینه کسب اطلاعات و شناخت مطلوب و مناسب نسبت به حقوق موجود در زندگی مشترک برای هر یک از زن یا مرد را فراهم نموده است. با صرف کمترین هزینه و وقت متقاضیان می توانند از مشاوره های حقوقی و ... در موسسه وکیل تلفنی برخوردار شوند.


مینافراهانی

باسلام ارایه دادخواست و شکواییه و نیز دفاع و اثبات دعوا نیاز به ارایه دلایل دارد که در قانون به آن ادله اثبات دعوا گفته میشود که شامل اقرار.شهادت. اسناد.امارات.و سوگند میباشد.که برترین این ادله اقرار میباشد که تمام کننده و قاطع دعوی است


فاطمه موسوی نژاد

دادگاه های خانواده از جمله دادگاه های حقوقی هستند و رسیدگی به دعاوی خانوادگی مطابق تشریفات قانون آیین دادرسی مدنی است.ولی صلاحیت رسیدگی به دعاوی خانواده از دادگاه های عمومی سلب شده و به دادگاه های تخصصی خانواده سپرده شده است وقتی که یک خانواده یعنی زوجین به دادگاه مراجعه می کنند ودادخواست می دهند باید علت این دعوا را بیان کنند امکان دارد دلایل متفاوت داشته باشد وبیشتر این دعواها اگر به دلیل یکی از شروط ۱۲ گانه ی موجود در سند ازدواج باشد می تواند به نفع خواهان تمام شود منتها حتما باید وجود این علت را اثبات کند مثل اعتیاد یا عسر وحرج و...


Mohamad sheykhi

قانون، در روابط اجتماعی و اقتصادی روزمره افراد، اصل را بر صحت و درستی اعمال گذاشته است. بنابراین، اگر کسی ادعا کند، دیگری، امری مخالف قانون انجام داده است، باید آن را ثابت کند. در محاکم دادگستری، اثبات ادعا، تنها با دلایلی امکان پذیر است که در قانون، مشخص و معیین شده اند و بدون آن ها، احقاق حق، یا دفاع از ادعا، ممکن نمی باشد. بر این اساس، افرادی که به دادگاه ها و دادسرا ها، برای طرح کردن دعوایی مراجعه می کنند، باید از اینکه چگونه می توانند ادعای خود را نزد قاضی ثابت کنند، آگاه باشند. بنابراین، بسته به اینکه خواهان یا شاکی، در یک موضوع حقوقی، اقدام به طرح دعوی نموده است یا در یک موضوع کیفری، راه های اثبات متفاوتی، وجود خواهد داشت. از این رو، در این مقاله، قصد داریم در این خصوص توضیح دهیم که اثبات ادعا چگونه است و ادله اثبات دعوی در امور حقوقی و کیفری، جهت احقاق حق و اثبات جرم، چه مواردی هستند. چنانچه، سوالاتی پیرامون راه های اثبات جرم و ادله اثبات دعوی در امور حقوقی و کیفری دارید، با ما همراه باشید. اثبات ادعا چگونه است ؟ در پاسخ به این پرسش که اثبات ادعا در امور حقوقی و کیفری چگونه است؟ باید گفت: وقتی کسی، علیه دیگری، در دادسرای کیفری، شکایت می کند یا به دادگاه عمومی، دادخواست حقوقی می دهد، در اصطلاح حقوقی، دعوایی اقامه کرده است. به طرح کننده شکایت در دادسرا و دادگاه، "مدعی" می گویند. مدعی، وظیفه اثبات ادعای خود، نزد قاضی را بر عهده دارد. البته، مدعی، نمی تواند از هر دلیلی، برای اثبات ادعا و احقاق حق خود، استفاده کند و تنها، دلایل و مدارکی که در قانون، مشخص شده اند، مورد قبول دادگاه هستند. در مقابل، طرف دیگر نیز، بر مبنای قاعده البینه علی المدعی و الیمین علی من انکر، می تواند، منکر دلایل مدعی شود و دلیل یا مدرکی ارایه کند که دلایل مدعی را بی اثر کند. مثلا، در صورتی که " الف " ادعا کند خودرویی که در دست " ب " است متعلق به " الف " است ، باید ادعایش را با ارایه دلیل، در دادگاه ثابت کند. بعد از این، " ب " نیز می تواند، با آوردن مدرک ، دلایل " الف " را رد کند و مالکیت خود را نسبت به خودرو ثابت نماید. بر اساس مقدمات بالا، باید گفت، در راستای احقاق حق، اثبات ادعا، یا در مقام دفاع، طرفین هر دعوی، باید مطابق آیین دادرسی مراجع دادگستری، با استفاده از ادله اثبات دعوی در امور حقوقی و کیفری، به اثبات ادعا یا دفاع از خود بپردازند. راه های اثبات جرم و دلایلی که می توان با آن، ادعایی را ثابت کرد یا به دفاع از خود پرداخت، در دعاوی کیفری و حقوقی تا حدی متفاوت است؛ به همین دلیل، هنگام استفاده از ادله اثبات دعوی، باید به نوع دعوا، برای ارایه دلیل، دقت کنیم.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.