جنبه اثباتی اسکرین‌شات واتس‌اپ در دادگاه حقوقی و کیفری

جنبه اثباتی اسکرین‌شات واتس‌اپ در دادگاه حقوقی و کیفری

جنبه اثباتی اسکرین‌شات واتس‌اپ در دادگاه حقوقی و کیفری

رشد و پیشرفت تکنولوژی در زندگی انسان‌ها بسیار تاثیرگذار بوده به صورتی‌که امروزه بسیاری از مراودات افراد در شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد. در واقع زندگی انسان‌های عصر حاضر به دو جنبه حقیقی و مجازی تقسیم‌شده و همانطورکه در فضای حقیقی شاهد ارتکاب برخی جرایم هستیم شبکه‌های اجتماعی نیز جولانگاهی برای متخلفین شده‌اند. به همین دلیل مدارکی‌که شاکیان برای اثبات صحت ادعای خود ارائه می‌دهند نیز تغییر کرده و امروزه بسیاری از شاکیان از اسکرین‌شات واتس‌اپ، اینستاگرام، تلگرام و... برای اثبات صحت ادعای خود استفاده می‌کنند. در ادامه قصد داریم تا این مسئله را از نظر حقوقی بررسی کنیم.

 

هزینه مشاوره حقوقی

آیا اسکرین‌شات واتس‌اپ مورد قبول دادگاه می‌باشد؟

باتوجه به این‌که امکان طراحی اسکرین‌شات جعلی وجود دارد بسیاری از اشخاص تصور می‌کنند که اسکرین‌شات واتس‌اپ یا دیگر شبکه‌های اجتماعی در دادگاه مورد قبول واقع نمی‌شود. اما طبق ماده ۱۲ قانون تجارت الکترونیکی، ادله‌ای که به‌صورت داده‌پیام هستند را صرفاً به دلیل شکل و قالب‌شان نمی‌توان رد کرد. در واقع با دسترسی اکثریت اعضای جامعه به اینترنت و افزایش جرایم اینترنتی، ادله الکترونیک به رسمیت شناخته شده‌اند و امروزه می‌توان از این ادله برای اثبات جرم استفاده نمود.

البته ادله الکترونیکی تنها شامل اسکرین‌شات نمی‌شوند بنابراین پیشنهاد می‌دهیم تا پیش از نگارش شکواییه حتماً با یک وکیل متخصص، مشاوره حقوقی تلفنی یا حضوری داشته باشید و اطلاعات کامل‌تری در این رابطه کسب کنید.

چگونگی احراز اصالت اسکرین‌شات واتس‌اپ

طبق ماده ۱۱ آیین‌نامه جمع‌آوری و استنادپذیری ادله الکترونیکی، مرجع قضایی در جریان تحقیق می‌تواند دستور حفاظت از هرنوع داده رایانه‌ای ذخیره ‌شده را صادر نماید. این داده‌ها می‌توانند شامل داده‌های رمزنگاری شده، فشرده، پنهان و حذف‌ شده باشند. همچنین داده‌هایی که برای دسترسی به آن‌ها نیاز به سخت‌افزار مخصوصی باشد یا داده‌هایی که نوع یا نامشان موقتاً تغییر کرده باشد نیز جزء این‌موارد هستند. اما متاسفانه در رابطه با شبکه‌های اجتماعی خارجی مانند واتس‌اپ امکان دسترسی به مرجع اصلی انتشار داده پیام‌ها در بیشتر موارد وجود ندارد و در صورتی‌که جرم مرتکب‌شده سنگین نباشد از نیروهای تخصصی استفاده نمی‌شود. بنابراین احراز اصالت اسکرین‌شات واتس‌اپ نسبتاً سخت است اما خوشبختانه در این شبکه اجتماعی بعد از گذشت چندین ساعت امکان ویرایش یا حذف پیام وجود ندارد بنابراین اگر متهم پیام‌ها را از گوشی خود پاک کند می‌توان صفحه چت شاکی را برای احراز اصالت اسکرین‌شات بررسی نمود. همچنین اگر شاکی از پیام‌های خود بکاپ گرفته باشد در صورت حذف شدن آن‌ها می‌توان بکاپ را بازگردانی کرده و به چت‌های ارسالی و دریافتی دسترسی پیدا کرد.

 

اثبات جرم با شات واتس اپ

اعاده حیثیت در صورت اسکرین‌شات جعلی

ساخت اسکرین‌شات جعلی واتس‌اپ کار چندان سختی نیست و حتی افراد مبتدی نیز می‌توانند این‌کار را انجام دهند. اما باتوجه به اینکه برای اثبات جرم، تنها به اسکرین‌شات واتس‌اپ استناد نمی‌شود ممکن است با بررسی دیگر اسناد و ادله محرز شود که اسکرین‌شات مورد نظر جعلی بوده! البته به‌طورکل پس از ارائه اسناد و ادله الکترونیک تمامی آن‌ها توسط تیم کارشناسی بررسی می‌شوند تا اسناد جعلی مشخص گردند. بنابراین اگر مشخص شود که به اسکرین‌شات جعلی استناد شده، جرم خاطی جعل سند و استفاده از سند مجعول خواهد بود. در این‌موارد متهم می‌تواند با استناد به اسکرین‌شات جعلی بی‌گناهی خود را ثابت کرده و به جرم افترا، اعاده حیثیت نماید.

برای این‌کار فردی‌که مورد تهمت قرار گرفته می‌تواند دادخواست اعاده حیثیت را تنظیم کرده و سپس منتظر حکم دادگاه بماند. در این‌موارد حکم دادگاه معمولاً شامل حبس و شلاق است که طبق ماده ۶۹۷ و ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی تعیین می‌گردد. بنابراین در صورتی‌که شخصی با استناد به اسکرین‌شات جعلی از شما شکایت کرده می‌توانید دادخواست اعاده حیثیت را تنظیم نمایید اما پیش از انجام این‌کار بهتر است تا از مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان موسسه وکلای تلفنی استفاده کنید.

در چه صورت می‌توان به اسکرین‌شات واتس‌اپ استناد کرد؟

زمانی می‌توان به اسکرین‌شات واتس‌اپ استناد کرد که مدارک دیگری نیز برای اثبات صحت ادعا وجود داشته باشند. در واقع باتوجه به اینکه واتس‌اپ شبکه اجتماعی خارجی است امکان دسترسی به داده‌پیام اصلی در بسیاری از موارد وجود ندارد. بنابراین ممکن است اسکرین‌شات ارائه شده جعلی باشد یا متهم به‌راحتی آن‌را انکار نماید. در این‌موارد اگر اسکرین‌شات تنها مدرک موجود باشد نمی‌توان جرم مرتکب‌شده را اثبات کرد چراکه متهم اقرار نکرده و نمی‌توان تنها به یک اسکرین‌شات استناد کرد. البته ارائه اسکرین‌شات در علم قاضی تاثیرگذار است و ممکن است تاثیر به‌سزایی در روند پرونده داشته باشد.

 

ارتباط در واتس اپ

اثبات رابطه نامشروع از طریق اسکرین‌شات واتس‌اپ

شبکه‌های اجتماعی بستر مناسبی برای جرایم روابط نامشروع هستند. در این‌موارد برای اثبات رابطه نامشروع می‌توان اسکرین‌شات چت‌های متهم را ارائه داد اما ممکن است متهم چت‌های خود را پاک کرده و جرم مرتکب شده را انکار کند. در این‌موارد باید به علم قاضی اتکا کرد البته می‌توان مدارک دیگری را نیز به‌عنوان ادله ارائه داد.

به‌طورکلی می‌توان اینطور نتیجه‌گیری کرد که اسکرین‌شات واتس‌اپ به‌عنوان مدرک اثبات جرم قابل ارائه است اما در اکثر موارد تنها با استناد به آن نمی‌توان شخصی را متهم نمود. بنابراین توصیه می‌کنیم تا در رابطه با جرایم اینترنتی ابتدا از مشاوره حقوقی با وکلای متخصص استفاده کرده و سپس برای ثبت شکایت اقدام نمایید.

 

مشاوره حقوقی هک تلگرام 
مشاوره حقوقی پلیس فتا در ایران 
مشاوره حقوقی جرائم رایانه ای 
مشاوره حقوقی کیفری 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

فاطمه عمادی

باسلام،، ارائه اسکرین شات توسط شاکی به‌عنوان مدرک اثبات جرم قابل بررسی است اما در اکثر موارد تنها با استناد به آن نمی‌توان شخصی را متهم کرد اما به عنوان اماره قضایی و در راستای کمک به علم قاضی با تشخیص دادگاه و قاضی رسیدگی کننده قابل استناد و توجه است اصالت این مدارک استنادی باید طبق قانون اثبات گردد.


علی

اگه این مطلب نخونده بودم قطعا فکر نمیکردم که یک اسکرین شات ساده قابلیت استفاده قانونی هم میتواند داشته باشد یا خیر سایت شمارو اتفاقی پیدا کردم اما به قدری مطالب جالب و مفید طی این چنددقیقه که وارد شدم داخل سایتتون دیدم که ترغیب شدم از کاربران دائمی باشم و درصورت لزوم خودمو از دریافت مشاوره هاتون محروم نکنم خیلی ممنونم


مجید شیخی

با سلام در واقع با دسترسی اکثریت اعضای جامعه به اینترنت و افزایش جرایم اینترنتی، ادله الکترونیک به رسمیت شناخته شده‌اند و امروزه می‌توان از این ادله برای اثبات جرم استفاده نمود.


نیما عیسی زاده

ساخت اسکرین‌شات جعلی واتس‌اپ کار چندان سختی نیست و حتی افراد مبتدی نیز می‌توانند این‌کار را انجام دهند. اما باتوجه به اینکه برای اثبات جرم، تنها به اسکرین‌شات واتس‌اپ استناد نمی‌شود ممکن است با بررسی دیگر اسناد و ادله محرز شود که اسکرین‌شات مورد نظر جعلی بوده! البته به‌طورکل پس از ارائه اسناد و ادله الکترونیک تمامی آن‌ها توسط تیم کارشناسی بررسی می‌شوند تا اسناد جعلی مشخص گردند. بنابراین اگر مشخص شود که به اسکرین‌شات جعلی استناد شده، جرم خاطی جعل سند و استفاده از سند مجعول خواهد بود. در این‌موارد متهم می‌تواند با استناد به اسکرین‌شات جعلی بی‌گناهی خود را ثابت کرده و به جرم افترا، اعاده حیثیت نماید


سیما غفوری

اصلی ترین کار اثبات این داده پیامها بر عهده ضابطان تخصصی یعنی پلیس فضای تبادل اطلاعات در جرایم معمولی از قبیل کلاهبرداریهای الکترونیکی، توهین و بردن حیثیت (افترا) و همچنین مراکز جنگ الکترونیک (جنگال) نهادهای امنیتی در جرایم خاصی مانند جرایم علیه امنیت عمومی و جرایم سازمان یافته از قبیل قاچاق گسترده مواد مخدر، انسان، اسلحه و نظایر آن است.


بشیر علی پاریاد

پس از سال ۱۳۸۲ با توجه به کثرت پرونده‌های قضایی که استناد به اسکرین‌شات داشتند، نیاز به قانونی شدن این مدرک الکترونیکی احساس شد و این خلاء قانونی مورد بررسی قرار گرفته و پس از تصویب، اسکرین شات مورد تایید قرار گرفته از نظر قضایی و واقعی بودن آن، بعنوان ادله اثبات دعوا در جرایم اینترنتی یا ادله الکترونیکی شناخته شد. ادله الکترونیکی شامل اسناد الکترونیک، امضاء الکترونیک و قرارداد الکترونیکی بوده و فیلم، عکس، صدا، پیامک، چت و اسکرین‌شات در فضای مجازی بر طبق قانون از مصادیق ادله الکترونیکی است.


آزاده

فیلم و اسکرین‌ شات دلیل محکم برای اثبات جرم نیستند، اما به عنوان اماره قضایی در پرونده کیفری تاثیر دارد. اثبات جرم به تنهایی به وسیله فیلم و اسکرین‌ شات بستگی به نظر قاضی دارد. فیلم و اسکرین‌ شات ادله الکترونیک هستند. اثبات جرم به وسیله این ادله الکترونیکی در صورتی مورد استناد قرار می‌گیرد که نهاد دولتی مانند مرجع قضایی یا پلیس فتا صحت و درستی این ادله را تایید کرده باشند. بعد از آن مقام قضایی می‌تواند در روند رسیدگی به پرونده از آن استفاده کند.


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، با توجه به رواج استفاده از اینترنت و تکنولوژی، استفاده از اپلیکیشن هایی چون اینستاگرام، تلگرام، واتس آپ و فیس بوک و... بسیار افزایش یافته و به تبع، وقوع جرم در فضای این اپ ها نیز بیشتر شده و اکثر افراد، قصد دارند با مواردی چون اسکرین شات از تهدید، اقرار و... در فضای مجازی اقدام به دفاع از خود یا اثبات ادعای خود در دعاوی حقوقی و کیفری کنند. به همین علت، ضروری است افرادی که قصد استناد به اسکرین شات را دارند از شرایط استناد به اسکرین شات اکانت حذف شده و نشده، همچنین نحوه استناد به این امر به عنوان مدرک مطلع باشند تا بتوانند با کمک اسکرین شات اقدام به اثبات ادعا یا دفاع از خود، در پرونده های حقوقی و کیفری نمایند در پاسخ به پرسش مطروحه، مبنی بر اینکه آیا اسکرین شات مدرک حقوقی است؟ باید گفت، در صورتی که اصالت آن محرز گردد بله مدرک است. با این توضیح که در این باره باید دو فرض را در نظر گرفت، یکی اینکه بر اساس آیین نامه جمع آوری و استنادپذیری ادله الکترونیکی، می توان از آن به عنوان ادله اثبات دعوا استفاده کرد و دیگری اینک، بر اساس قوانین آیین دادرسی، اماره ای است که در به علم رسیدن قاضی، کمک کننده می باشد. بر اساس آیین نامه جمع آوری و استنادپذیری ادله الکترونیکی، چنانچه اسکرین شات، در خصوص پیام رسان هایی باشد که امکان ارائه داده های الکترونیکی آن ها به دستور مقام قضایی، توسط ارائه دهندگان خدمات دسترسی پیام رسان ها، میسر باشد، می توان از اسکرین شات مربوط به آن پیام رسان ها، به عنوان یک ادله الکترونیک، استفاده و از خود دفاع کرد یا ادعای خود را اثبات نمود.برای دانستن دیگر جزئیات می توانید از وکلای موسسه وکیل تلفنی مشورت گرفته و موفقیت خود را تضمین نمائید.


مهران رمضان پناه

باسلام؛ پیش از سال ۱۳۸۲ استناد به اسکرین شات و ادله الکترونیکی دارای وجاهت قانونی نبود و تنها از این ادله در حد اماره استفاده می شد. اما با توجه به استفاده روز افزون از فضاهای مجازی در همه مشاغل و امور، نیاز به قانونی در باب فضای مجانی و جرایم رایانه ای به شدت احساس شد. از این رو به جهت خلائی که قانون گذار در قانون در باب استناد به اسکرین شات و ادله الکترونیکی در فضای مجازی احساس نمود. این موضوعات در قانون تجارت الکترونیک مورد بررسی و جرم انگاری قرار گرفتند. یکی از موضوعات اساسی در هر قانونی ادله اثبات دعوا در آن قانون است. از این رو قانون گذار در قانون تجارت الکترونیک در فصل دوم به ادله اثبات دعوا در جرایم اینترنتی پرداخته است.“اسناد و ادله اثبات دعوی ممکن است به صورت داده پیام بوده و در‌هیچ محکمه یا اداره دولتی نمی‌توان براساس قواعد ادله موجود، ارزش اثباتی «‌داده پیام»‌را صرفاً به دلیل شکل و قالب آن رد کرد.”


امین

طبق ماده ۱۲ قانون تجارت الکترونیکی، ادله‌ای که به‌صورت داده‌پیام هستند را صرفاً به دلیل شکل و قالب‌شان نمی‌توان رد کرد. در واقع با دسترسی اکثریت اعضای جامعه به اینترنت و افزایش جرایم اینترنتی، ادله الکترونیک به رسمیت شناخته شده‌اند و امروزه می‌توان از این ادله برای اثبات جرم استفاده نمود.


بهنام رحمانی فرد

با سلام طبق ماده ۱۱ آیین‌نامه جمع‌آوری و استنادپذیری ادله الکترونیکی، مرجع قضایی در جریان تحقیق می‌تواند دستور حفاظت از هرنوع داده رایانه‌ای ذخیره ‌شده را صادر نماید. این داده‌ها می‌توانند شامل داده‌های رمزنگاری شده، فشرده، پنهان و حذف‌ شده باشند. همچنین داده‌هایی که برای دسترسی به آن‌ها نیاز به سخت‌افزار مخصوصی باشد یا داده‌هایی که نوع یا نامشان موقتاً تغییر کرده باشد نیز جزء این‌موارد هستند. اما متاسفانه در رابطه با شبکه‌های اجتماعی خارجی مانند واتس‌اپ امکان دسترسی به مرجع اصلی انتشار داده پیام‌ها در بیشتر موارد وجود ندارد و در صورتی‌که جرم مرتکب‌شده سنگین نباشد از نیروهای تخصصی استفاده نمی‌شود. بنابراین احراز اصالت اسکرین‌شات واتس‌اپ نسبتاً سخت است اما خوشبختانه در این شبکه اجتماعی بعد از گذشت چندین ساعت امکان ویرایش یا حذف پیام وجود ندارد بنابراین اگر متهم پیام‌ها را از گوشی خود پاک کند می‌توان صفحه چت شاکی را برای احراز اصالت اسکرین‌شات بررسی نمود. همچنین اگر شاکی از پیام‌های خود بکاپ گرفته باشد در صورت حذف شدن آن‌ها می‌توان بکاپ را بازگردانی کرده و به چت‌های ارسالی و دریافتی دسترسی پیدا کرد


مریم

من با آقای ۴ سال پیش که نمیشناختمش سکس چت در واتس اپ داشتم و بعد کلا واتس و اپ و پاک کردم دوباره نصب کروم و دیلیت اکانت زدم . الان اون اقا منو میشناست وهمسایه خواهرم تو یه مجتمع هستش . اگر به همه بگه و بخواد آبروریزی کنه که من باهاش سکس چت داشتم چطور از خودم دفاع کنم. من اصلا اون آقا رو نمیشناختم


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.