مجازات استفاده از عکس پروفایل دیگران

مجازات استفاده از عکس پروفایل دیگران

مجازات استفاده از عکس پروفایل دیگران

پیشرفت تکنولوژی و توسعه ی اینترنت، باعث استفاده ی روزافزون از فضای مجازی شده است. بدیهی است که جرایمی مانند استفاده از عکس دیگران و یا ایجاد اکانت های جعلی توسط افراد سودجو، بسیار رواج پیدا کند. در سال های اخیر تعداد کاربران در فضای مجازی و برنامه های سرگرم کننده ای مانند واتساپ، تلگرام و اینستاگرام در ایران بسیار افزایش یافته است. از طرفی، تنوع اکانت ها موجب شده تا افراد برای شناساندن خود به دیگر کاربران، از عکس های خودشان برای پروفایل اکانت استفاده کنند. همین امر، شرایط را برای سوء استفاده ی برخی افراد مهیا کرده و افراد سودجو را وسوسه کرده تا با دانلود تصاویر پروفایل افراد، به ایجاد اکانت های جعلی و یا قرار دادن مطالب نامناسب بپردازند. در کشور ایران استفاده نادرست از عکس، فیلم و سایر اطلاعات خصوصی کاربران در فضای مجازی غیرقانونی است و قابل پیگرد می باشد. به این ترتیب، افرادی که محتوا‌های دیگران را منتشر می کنند به عنوان مجرم شناخته می شوند.
البته در قانون ایران در خصوص استفاده از پروفایل دیگری به صراحت دستورالعملی مطرح نشده است؛ اما با توجه به تفسیر و استفاده از سایر قوانین، این کار، در عمل جرم محسوب می شود. ماده 16 قانون جرایم رایانه ای عنوان می کند که اگر شخصی در فضای مجازی، فیلم، عکس یا صوت شخص دیگری را تغییر داده و اقدام به انتشار آن کند، به طوری که منجر به هتک آبروی آن شخص شود، مجازات خواهد شد.
با این اوصاف، استفاده از پروفایل دیگری روی پروفایل صفحه خود در فضای مجازی، جرم محسوب می شود. اگر صاحب عکس شکایتی داشته باشد، فرد خاطی به جزای اعمال خود می رسد.

 

هزینه مشاوره حقوقی

مجازات استفاده از پروفایل دیگری

همانطور که ذکر شد، استفاده از پروفایل دیگری در قانون ایران جرم محسوب شده و برای فرد خاطی مجازاتی به دنبال دارد. این مجازات می تواند حبس از نود و یک روز الی دو سال باشد. همچنین می توان برای شخص خاطی، مجازات نقدی پنج میلیون تا چهل میلیون ریالی در نظر گرفت. تبصره ای در این خصوص وجود دارد که طبق آن اگر تغییر در عکس و فیلم به صورت مستهجن باشد و موجب هتک حرمت صاحب عکس شود مجرم، محکوم به پرداخت حداکثر جزای نقدی خواهد بود و علاوه بر آن، حبس حداکثری(دو سال) نیز مشمول حال وی می شود.

 

مراحل شکایت بابت سوء استفاده از عکس پروفایل

اگر شخصی از پروفایل دیگری در صفحه ی شخصی خود استفاده کند، بهترین راه برای مقابله با این فرد خاطی، شکایت از او می باشد. ایجاد جنجال و اعتراض به فرد خاطی، فرصت لازم را برای پاک کردن شواهد توسط وی فراهم می کند. به محض اینکه شواهد از بین بروند، شکایت بی اثر خواهد بود و نتیجه ای به دنبال نخواهد داشت. به منظور شکایت از مجرم، باید مدارک لازم را برای اثبات مجرم بودن او ارائه دهید. در فضای مجازی که محتواها  پیوسته در حال تغییر هستند، بهترین راه برای جمع آوری شواهد، اسکرین شات می باشد. در این شرایط، حتی اگر تصاویر پاک شوند نیز، باز هم می توانید در دادگاه علیه مجرم، شکایت کیفری تنظیم کنید.
فرد شاکی که عکس پروفایلش مورد سوء استفاده واقع شده، باید برای پیگیری موضوع و طرح شکایت، با در اختیار داشتن مدارک لازم از قبیل اسکرین شات از پیج ها و اکانت های مورد نظر و هر نوع مدرک دیگری، به دادسرا مراجعه نماید. پس از شکایت از مجرم و تشکیل پرونده، دادسرا دستور کار خود را برای رسیدگی قضایی به این پرونده ابلاغ می کند. در بیشتر مواقع، تحقیقات، شناسایی و تکمیل گزارشات از فرد مجرم، توسط پلیس فتا انجام می شود.
گاهی ممکن است مجرم را بشناسید؛ در این صورت می توانید در فرم شکایت نامه، نام او را در بخش "متشاکی عنه" بنویسید. اما اگر  پیج و اکانتی که از عکس پروفایل شما سوء استفاده کرده، فیک باشد، پلیس فتا می تواند اطلاعات دقیقی از فرد پیدا کرده و به شما در این زمینه کمک کند. در نتیجه، هم مجرم شناسایی شده و هم برای سوء استفاده از پروفایل دیگران، به مجازات مقرر محکوم می شود.

 

مجازات انتشار پروفایل دیگران

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روند شکایت و مجازات مجرم، می توانید به مشاوره حقوقی موسسه حقوقی وکلای تلفنی مراجعه کرده و از وکلای با تجربه ی این موسسه ی حقوقی، برای آگاهی بیشتر در این زمینه کمک بگیرید.

 

مرجع صالح برای شکایت از جرم استفاده از پروفایل دیگری

دادسرا، مسئول رسیدگی به جرایم ارتکابی در فضای مجازی می باشد. بر اساس مواد ۳۰ و ۳۱ قانون جرایم رایانه‌ای که در سال ۱۳۸۸ به تصویب رسید، قوه قضاییه موظف است برای رسیدگی به جرایم رایانه‌ای، شعبی از دادسراها، دادگاه‌های عمومی و انقلاب، و همچنین دادگاه های نظامی و تجدیدنظر را در نظر بگیرد. علاوه بر این، باید برای اجرای حکم در این دادسراها و دادگاه‌ ها، قضاتی گماشته شوند که با ‌امور مرتبط با رایانه، آشنا بوده و تخصص کافی را دارند.
در حال حاضر، دادسرای جرایم رایانه ای در ناحیه ۳۱ تهران، تنها دادسرای تشکیل شده برای رسیدگی به جرایم رایانه‌ای و فناوری ارتباطات می باشد. بنابراین، افراد برای تنظیم شکایت مرتبط با جرایم رایانه ای در تهران، به دادسرای ناحیه 31 ارجاع داده می شوند.
مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان  موسسه حقوقی وکلای تلفنی، می تواند به شما در طرح یک شکایت برای دادسرای جرایم رایانه ای کمک کند. مشاوره حقوقی تلفنی نیز پاسخگوی سوالات شما در زمینه ی جرایم رایانه ای بوده و وکلای با تجربه ی ما در موسسه حقوقی وکلای تلفنی به شما برای طرح شکایت کمک می کنند.

 

ارتباط در واتس اپ

چگونگی اثبات جرم استفاده از پروفایل دیگری

همانطور که قبلا گفته شد، در اختیار داشتن شواهد برای اثبات سوء استفاده از پروفایل شخصی دشوار است، زیرا ممکن است تصاویر پاک شده و یا اکانت های فیکی که اقدام به استفاده از عکس کرده اند، از دسترس خارج شوند. به همین منظور، تنها راه مطمئن برای اثبات این جرم، اسکرین شات از پیج و یا اکانت شخص می باشد. حتی با در اختیار داشتن اطلاعات اکانت و یا پیج مجرم، مانند ID اکانت، می توان شناسایی مجرم را به پلیس فتا سپرد.

 

مجازات انتشار فیلم و عکس دیگران
هزینه نگارش شکوائیه
وکیل متخصص جرایم سایبری
مشاوره حقوقی کیفری
درباره ما 

 


نظرات

Mohamad sheykhi

استفاده از پروفایل دیگری در قانون ایران جرم محسوب شده و برای فرد خاطی مجازاتی به دنبال دارد. این مجازات می تواند حبس از نود و یک روز الی دو سال باشد. همچنین می توان برای شخص خاطی، مجازات نقدی پنج میلیون تا چهل میلیون ریالی در نظر گرفت. تبصره ای در این خصوص وجود دارد که طبق آن اگر تغییر در عکس و فیلم به صورت مستهجن باشد و موجب هتک حرمت صاحب عکس شود مجرم، محکوم به پرداخت حداکثر جزای نقدی خواهد بود و علاوه بر آن، حبس حداکثری(دو سال) نیز مشمول حال وی می شود.


نیما عیسی زاده

استفاده بدون اجازه از عکس پروفایل دیگران، به عنوان یک نقض از حقوق مالکیت فکری شناخته می‌شود. این عمل می‌تواند به عنوان یک جرم شناخته شود و ممکن است باعث شکایت و پیگیری قانونی شود. پیشرفت تکنولوژی و توسعه‌ی اینترنت، باعث شده استفاده از فضای مجازی روز به روز بیشتر شود. اما متأسفانه، جرایمی مانند استفاده از عکس دیگران و ایجاد اکانت‌های جعلی توسط افراد سودجو، بسیار شایع شده است. در سال‌های اخیر، تعداد کاربران در فضای مجازی و برنامه‌های سرگرم‌کننده مانند واتساپ، تلگرام و اینستاگرام در ایران بسیار زیاد شده است.


سیما غفوری

در صورتی که کسی مرتکب این جرم شود یعنی تصویر دیگری را با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند، به نحوی که عرفاً موجب هتک حیثیت صاحب عکس شود، به حبس از ۹۱ روز تا ۲ سال، یا جزای نقدی از ۵ تا ۴۰ میلیون ریال محکوم خواهد شد و چنانچه تغییر یا تحریف به صورت مستهجن باشد، مرتکب به حداکثر هر دو مجازات مقرر محکوم خواهد شد .


امین چراغی شیخ آباد

سلام و عرض ادب در صورتی که کسی مرتکب این جرم شود یعنی تصویر دیگری را با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند، به نحوی که عرفاً موجب هتک حیثیت صاحب عکس شود، به حبس از ۹۱ روز تا ۲ سال، یا جزای نقدی از ۵ تا ۴۰ میلیون ریال محکوم خواهد شد و چنانچه تغییر یا تحریف به صورت مستهجن باشد، مرتکب به حداکثر هر دو مجازات مقرر محکوم خواهد شد.


مهران رمضان پناه

با عرض سلام؛ در صورتی که کسی مرتکب این جرم شود یعنی تصویر دیگری را با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند، به نحوی که عرفاً موجب هتک حیثیت صاحب عکس شود، به حبس از ۹۱ روز تا ۲ سال، یا جزای نقدی از ۵ تا ۴۰ میلیون ریال محکوم خواهد شد و چنانچه تغییر یا تحریف به صورت مستهجن باشد، مرتکب به حداکثر هر دو مجازات مقرر محکوم خواهد شد.


آزاده

عکس پروفایل افراد در دسترس همه است اما مطابق قانون جرایم رایانه‌ای سوء استفاده از نام یا تصویر دیگری جرم است. در واقع بر اساس قانون تمام اطلاعات افراد در فضای مجازی محفوظ است و قانون‌گذار از آن حمایت می‌کند. کسانی که با هر انگیزه‌ای نسبت به هتک حیثیت افراد اقدام می‌کنند، به مجازات قانونی می‌رسند. بسیاری از سودجویان برای جذب فالوور یا تبلیغات یا اهدافی دیگر از عکس پروفایل دیگران استفاده می‌کنند و اکانت جعلی می‌سازند. بر اساس مادۀ ۱۶ قانون جرایم رایانه‌ای هرکس به وسیلۀ سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، فیلم، صوت یا تصویر دیگران را تغییر دهد یا تحریف کند مجرم است


ف.م

در ماده ۱۶ قانون جرایم رایانه ای که دادگاه ها در ارتباط با استفاده از عکس پروفایل دیگران به آن رجوع می کنند آورده شده اگر فردی به وسیله سامانه رایانه ای نسبت به تغییر یا تحریف عکس دیگران اقدام کند به ۹۱ روز حبس تا ۲۴ ماه حبس یا پرداخت جزای نقدی تا سقف ۴ میلیون تومان مجازات خواهد شد.


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، گسترش پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی در دهه گذشته باعث شده که بیشتر مردم در سنین مختلف در پیام رسان های مورد علاقه اکانت خود را ساخته اند و از آن استفاده می کنند. کاربران با عکس پروفایل، خود را به مخاطبانشان در فضای مجازی معرفی می کنند. هر عکسی که در پروفایل قرار می گیرد نشانه ای درونی از فرد است که هر کدام از آنها حاوی پیامی است. تعدادی افراد سودجو برای به نتیجه رساندن اهداف خود از عکس پروفایل دیگران در فضای مجازی سواستفاده می کنند به عنوان مثال آنها را در پیج های خود برای جذب دنبال کننده قرار می دهند یا اکانت های جعلی درست می کنند و از آنها برای عکس پروفایل استفاده می کنند که چنین اقداماتی در قانون مجازاتی را بدنبال خواهد داشت. مطابق قانون جرایم رایانه‌ای سوء استفاده از نام یا تصویر دیگری جرم است. در واقع بر اساس قانون، تمام اطلاعات افراد در فضای مجازی محفوظ است و قانون‌گذار از آن حمایت می‌کند. کسانی که با هر انگیزه‌ای نسبت به هتک حیثیت افراد اقدام می‌کنند، به مجازات قانونی می‌رسند. بسیاری از سودجویان برای جذب فالوور یا تبلیغات یا اهدافی دیگر از عکس پروفایل دیگران استفاده می‌کنند و اکانت جعلی می‌سازند. بر اساس مادۀ ۱۶ قانون جرایم رایانه‌ای: «هرکس به وسیلۀ سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، فیلم، صوت یا تصویر دیگران را تغییر دهد یا تحریف کند مجرم است.» در صورتی که کسی مرتکب این جرم شود یعنی تصویر دیگری را با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند، به نحوی که عرفاً موجب هتک حیثیت صاحب عکس شود، به حبس از ۹۱ روز تا ۲ سال، یا جزای نقدی از ۵ تا ۴۰ میلیون ریال محکوم خواهد شد و چنانچه تغییر یا تحریف به صورت مستهجن باشد، مرتکب به حداکثر هر دو مجازات مقرر محکوم خواهد شد.


بهنام رحمانی فرد

با سلام اگر شخصی از پروفایل دیگری در صفحه ی شخصی خود استفاده کند، بهترین راه برای مقابله با این فرد خاطی، شکایت از او می باشد. ایجاد جنجال و اعتراض به فرد خاطی، فرصت لازم را برای پاک کردن شواهد توسط وی فراهم می کند. به محض اینکه شواهد از بین بروند، شکایت بی اثر خواهد بود و نتیجه ای به دنبال نخواهد داشت. به منظور شکایت از مجرم، باید مدارک لازم را برای اثبات مجرم بودن او ارائه دهید. در فضای مجازی که محتواها پیوسته در حال تغییر هستند، بهترین راه برای جمع آوری شواهد، اسکرین شات می باشد. در این شرایط، حتی اگر تصاویر پاک شوند نیز، باز هم می توانید در دادگاه علیه مجرم، شکایت کیفری تنظیم کنید. فرد شاکی که عکس پروفایلش مورد سوء استفاده واقع شده، باید برای پیگیری موضوع و طرح شکایت، با در اختیار داشتن مدارک لازم از قبیل اسکرین شات از پیج ها و اکانت های مورد نظر و هر نوع مدرک دیگری، به دادسرا مراجعه نماید. پس از شکایت از مجرم و تشکیل پرونده، دادسرا دستور کار خود را برای رسیدگی قضایی به این پرونده ابلاغ می کند. در بیشتر مواقع، تحقیقات، شناسایی و تکمیل گزارشات از فرد مجرم، توسط پلیس فتا انجام می شود


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.