مجازات افترا از طریق تلفن همراه

مجازات افترا از طریق تلفن همراه

مجازات افترا از طریق تلفن همراه

افترا در لغت به معنای نسبت دادن دروغ به شخصی دیگر است. در حقیقت، هر گفته ای که غیر واقعی بوده و موجب آزار شخصی دیگر شود، تهمت و افترا می باشد. اگر شخصی، بدون در اختیار داشتن دلیل و مدرکی منطقی، شخصی دیگر را مجرم اعلام کند، به او تهمت زده و باید مجازات شود. علم به بی گناه بودن شخص نیز، بخشی از افترا بوده و مجازات دارد. افترا زمانی مجازات خواهد داشت که فرد بخواهد از قصد جرمی را به شخص دیگری نسبت داده و مدرکی برای اثبات حرف خود نداشته باشد. راه هایی که فرد با استفاده از آنها مرتکب جرم افترا می شود شامل ورقه های چاپی، روزنامه، رایانه، تلفن همراه و نطق در مجامع می باشند. مجازات افترا طبق قانون مشخص می شود.

افترای قولی و عملی، دو دسته بندی برای افترا و تهمت می باشند. اگر تهمت و افترا به شخص از طریق لفظ، رسانه ها و اوراق چاپی باشد، به آن افترای قولی می گویند که مراتب آن در ماده 697 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات، عنوان شده است. در مقابل، در افترای عملی، شخص برای متهم کردن دیگر افراد، آلات جرم را در وسایل آنها قرار می دهد تا تحت تعقیب قرار گیرند. افترای عملی نیز، مطابق ماده 699 قانون مجازات اسلامی به تفصیل توضیح داده شده است.افترای رسانه ای که جزء افترای قولی می باشد، از طریق وسایل ارتباط جمعی به وقوع می پیوندد.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

آیا افترا از طریق تلفن همراه جرم است؟

افترا از طریق موبایل جزء افترای قولی می باشد؛ زیرا در این افترا، شخص از وسایل ارتباط جمعی استفاده می کند. بنابراین اگر فردی با جمله های توهین آمیز از طریق تلفن همراه، باعث بی اعتباری فرد دیگری شود، باید طبق قانون مجازات شود. در این شرایط، فردی که مورد افترا قرار گرفته است، می تواند از فرد خاطی شکایت کند. البته، برای شکایت باید اثبات شود که اظهارات به شاکی نسبت داده شده است. گذشته از آن، اظهارات در مورد شاکی باید منتشر شده باشد و عموم از آن مطلع باشند. همچنین، اعتراضات باید به گونه ای باشد که باعث بی اعتباری شاکی شود. در این صورت مجازات افترا قابل اعمال خواهد بود.

 

مجازات افترا از طریق تلفن همراه چیست؟

بر اساس ماده 697 قانون مجازات اسلامی، مجازات افترا از طریق موبایل، یک ماه تا یک سال حبس بوده و تا 74 ضربه شلاق نیز برای فرد در نظر گرفته می شود. البته شرط اصلی برای مجازات فرد خاطی، انتشار اخبار غیر صحیح در مورد فردی دیگر است. به عبارت دیگر، اگر در جریان انتشار گفته‌ی غیر واقعی، از ابزاری مانند روزنامه، اینترنت، تلفن همراه و رایانه استفاده شود، این کار جرم محسوب می شود. همچنین، ناتوانی مفتری از اثبات گفته های خود نیز، شرط اصلی مجازات می باشد.

البته در صورت اثبات افترا، ممکن است قاضی مطابق ماده 698، مفتری را به دو ماه تا دو سال حبس محکوم نماید. در اثبات افترا نیز باید در نظر داشت که اولا افترا به صورت عمد و با قصد ضرر زدن به مال و آبروی شخصی دیگر باشد. ثانیا، شخصی که به دیگری افترا زده باید نسبت به اثبات آن ناتوان باشد. در نهایت، انتساب باید صریح باشد؛ یعنی نام و مشخصات فردی که به او تهمت زده شده، عنوان شده باشد. برای آگاهی بیشتر در مورد مجازات افترا، با مشاوره حقوقی تلفنی  موسسه حقوقی وکلای تلفنی در ارتباط باشید. مشاوران حقوقی زبده‌ ی موسسه ما، می توانند به شما در اثبات جرم افترا کمک کنند.

 

 

مجازات افترا به دیگران

 

مرجع صالح برای رسیدگی به جرم افترا از طریق تلفن همراه

مطابق قانون آیین دادرسی کیفری، مرجع صالح برای رسیدگی به جرم افترا، مراجع قضایی کیفری هستند. بنابراین، برای شکایت بابت افترا از طریق موبایل، باید به دادسراهای کیفری محل وقوع افترا مراجعه نمود. سپس، فرد شاکی برای پیگیری مجازات افترا، باید شکوائیه ای تنظیم نماید. دادسرای مورد نظر، با احضار مفتری، در مورد صحت ادعای شاکی تحقیق می کند. سپس، پس از بررسی های لازم دادگاه رای خود را صادر می کند. در این مرحله، در صورتی که افترا به صورت علنی و بدون دلیل و مدرک شکل گرفته باشد، مفتری مجازات خواهد شود.

شاکی برای اثبات افترا در دادسرا، به شهادت شهود و دلیل و مدرک نیاز خواهد داشت. اگر شاکی در جریان پرونده افترا نتواند به درستی از خود دفاع کند، ممکن است نتواند مفتری را به سزای اعمال خود برساند. به همین دلیل، کمک گرفتن از یک وکیل یا مشاور حقوقی در این زمینه بسیار تاثیرگذار خواهد بود. مشاوره حقوقی  موسسه ما، می تواند شما را در جریان یک پرونده افترا راهنمایی کند.

 

 

ارتباط در واتس اپ

 

هزینه نگارش شکوائیه افترا از‌طریق موبایل

برای طرح شکایت کیفری افترا از طریق موبایل، باید یک شکوائیه تنظیم شود. اگر برای نگارش شکوائیه از کمک وکلا استفاده شود، پرونده زودتر به نتیجه می رسد؛ زیرا وکلا با تسلط کافی بر امور حقوقی، می توانند شکوائیه را به صورتی نگارش کنند تا مورد تایید دادگاه واقع شود. هزینه نگارش شکوائیه را نمی توان به صورت دقیق مشخص کرد. تعیین هزینه نگارش شکوائیه به مواردی مانند موضوع افترا و مدارک موجود بستگی دارد، اما مبلغ آن تا حدود 200 هزار تومان متغیر خواهد بود. از طریق مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان می توانید از خدمات نگارش غیر حضوری شکوائیه نیز بهره مند شوید. مشاوران حقوقی موسسه ما، می توانند با آگاهی کامل نسبت به مراحل نگارش و مدارک مورد نیاز برای تنظیم آن، شکوائیه را به بهترین شکل برای شما تنظیم نمایند.

 

 

مشاوره حقوقی افترا
مشاوره حقوقی کیفری
هزینه نگارش شکوائیه
همه چیز اعاده حیثیت از همسر
درباره ما

 


سوالات متداول

نظرات

فاطمه عمادی

باسلام،، در ماده 697 قانون تعزیرات بیان می‌شود:هر کس به وسیله اوراق چاپی یا خطی یا به وسیله درج در روزنامه و جراید با نطق در مجامع یا به هر وسیله دیگر به کسی امری را صریحا نسبت دهد یا آنها را منتشر نماید که مطابق قانون آن امر جرم محسوب می­شود و نتواند صحت آن اسناد را ثابت نماید جز در مواردی که موجب حد است به یک ماه تا یک سال و تا 74 ضربه شلاق یا یکی از آنها حسب مورد محکوم خواهد شد با توجه به ذکر جمله « یا به هر وسیله دیگر» می­توان گفت هر وسیله­ای ، مثل چاپ نقاشی یا کاریکاتور، استفاده از رایانه و اینترنت، و ارسال پیام کوتاه از طریق تلفن همراه، می­تواند موجب تحقق جرم افترا شود . بنا به نظریه اداره حقوقی قوه قضائیه طی یک نظریه مشورتی اعلام کرده است،« اگر به وسیله اینترنت یا مشابه آن هم جرمی به کسی نسبت داده شود و نسبت دهنده نتواند صحت آن انتساب و اسناد را ثابت نماید مورد مشمول ماده 697 قانون مجازات اسلامی خواهد بود.»


علیرضا

شاید خیلی افراد دیگه هم مثل من باور نداشته باشند که صرف یک جر و بحث لفظی تلفنی میتواند برایشان تبعات قانونی و کیفری به همراه داشته باشد منم تا زمانی که ابلاغیه به دستم نرسید باور نداشتم که یک عصبانیت لحظه ای برایم سنگین تمام میشود ممنونم که مشاورین شما همیشه در دسترس و پاسخگو هستند وجودشون خیلی برای من مفید بود


آرش سلیمی

با سلام بر اساس ماده 697 قانون مجازات اسلامی، مجازات افترا از طریق موبایل، یک ماه تا یک سال حبس بوده و تا 74 ضربه شلاق نیز برای فرد در نظر گرفته می شود. البته شرط اصلی برای مجازات فرد خاطی، انتشار اخبار غیر صحیح در مورد فردی دیگر است.


حسین سیفی

جرم افترا در ماده ۶۹۷ قانون مجازات جرم انگاری شده است که با توجه به تاثیرات قانون کاهش حبس‌های تعزیری مجازات افترا در ماده فوق به جزای نقدی درجه ۶ تغییر یافته است


محدثه عابدی

با سلام افترا یکی جرایم مهم و پرکاربرد در قانون مجازات اسلامی می باشد که از طرق متفاوتی این جرم قابل انجام است از جمله نطق در مجامع، از طریق تلفن همراه و... بوده که شخص مفتری در صورتی مجازات می‌شود که به کذب تهمت ناروایی را در پخش نموده و موجب آزار شخص شاکی شده باشد که شخص شاکی می تواند با ادله و مدارک موجود تقاضای مجازات قانونی شخص مفتری را نماید. که افترا به افترای قولی و عملی تقسیم می گردد و هر دو جرم و قابل مجازات می باشد


معراج فرجی

تعریف افترا نسبت دادن جرم هستش نه دروغ اما اگر ملاک نسبت دادن دروغ باشد وارد بحث نشر اکاذیب خواهیم شد و در این راستا ماده قانونی ناظر به جرم نشر اکاذیب رایانه‌ای ماده ۱۸ قانون جرائم رایانه‌ای است. وفق این ماده هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله سامانه رایانه‌ای یا مخابراتی اکاذیبی را منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد یا با همان مقاصد اعمالی را بر خلاف حقیقت، راسا یا به عنوان نقل قول، به شخص حقیقی یا حقوقی به طور صریح یا تلویحی نسبت دهد، اعم از اینکه از طریق یادشده به نحوی از انحا ضرر مادی یا معنوی به دیگری وارد شود یا نشود، افزون بر اعاده حیثیت (در صورت امکان) به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون تا چهل میلیون یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.


مجتبی خسروی

فترا یا تهمت از اصطلاحات علم حقوق بوده و به این معناست که فردی جرمی را به دیگری نسبت دهد، بدون آن که قادر به اثبات آن باشد. برخی از شرایط تحقق افترا عبارتند از: انتساب جرمی به دیگری، معین بودن شخص طرف اسناد و ابتدائی بودن اسناد. مجازات مرتکب جرم افترا یک ماه تا یک‌سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق است و نیز اگر شخصیت مرتکب به نحوی بود که می‌بایست درباره او مجازات مناسبی تعیین شود بر حسب مورد حبس تعزیری یا شلاق تا ۷۴ ضربه مورد حکم قرار می‌گیرد.


سعید ربیعی

سلام . باید بدانیم که افترا بر دو نوع قولی و املی است . افترای قولی یعنی عملی را شفاها به کسی نسبت دهیم ، افترای عملی یعنی کاری انجام دهیم که ان فرد عملا در معرض اتهام واقع شود. مثلا به کسی نسبت سرقت دهیم وه میشود افترای شفاهی و اینکه در ماشین کسی مواد مخدر قرار دهیم و با کاری که کردیم باعث شویم فرد دستگیر شود که میشود افترای عملی. بهرحال افترا چه از طریق تلفن و یا غیر از ان انجام شود نتیجه زکیست و میتوان با طرح شکواییه نسبت به شکایت ان قدام کرد


وحید فراست

افترا ازطریق تلفن همراه از جزم های متعدد در دنیای امروز به دلیل گسترش اینترنت شده است که مجازات های متعددی در پی دارد


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.