ایرادات در دعاوی تخلیه مستاجر در شورای حل اختلاف

ایرادات در دعاوی تخلیه مستاجر در شورای حل اختلاف

ایرادات در دعاوی تخلیه مستاجر در شورای حل اختلاف

هر نهادی برای بررسی و رسیدگی به جرایم و تخلفات مختلف انجام وظیفه می‌کند. شورای حل اختلاف هم با دستوری که از سوی قوه قضائیه دارد می‌تواند در موارد بین موجر و مستاجر ملک مسکونی تصمیم‌گیری کند. یکی از دعاوی‌های مهمی که در این بین وجود دارد این است که صاحب ملک درخواست تخلیه ملک خود را داشته باشد؛ در این صورت لازم است به شورای حل اختلاف مراجعه کرده و دستور تخلیه مستاجر را صادر کند. ما در این مقاله به بررسی این مورد می‌پردازیم.

 

هزینه مشاوره حقوقی

وکیل روابط موجر و مستاجر

اگر ملکی دارید که قرار است آن را به دیگری اجاره دهید، پیشنهاد ما این بوده که قبل از هر اقدامی از مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان استفاده کنید. در مواردی ممکن است شما نتوانید به مفاد قرارداد پایبند باشید و در این صورت مستاجر از شما شکایت کند. در صورت دیگر هم ممکن است مستاجر طبق قرارداد پیش نرفته و شما مجبور باشید تا این تخلف را گزارش دهید. بنابراین پروسه شکایت و دریافت دستور تخلیه به جریان می‌افتد.

مصادیق بارز دعاوی تخلیه مستاجر

دلایل و موارد زیادی وجود دارد که طبق آن موجر می‌تواند دعاوی تخلیه برای مستاجر را به دادگاه ارائه دهد. البته نکته جالب این بوده که برعکس این موضوع هم صادق است، یعنی مستاجر می‌تواند بابت مشکلاتی که به وجود آمده ملک را قبل از موعد تخلیه کند. با این حال ما قرار است در اینجا به بررسی مساله اول بپردازیم.

  • مصداق بارز اول دعاوی این بوده که مستاجر ملکی را که در آن سکونت داشته به فرد دیگری بدون اطلاع اجاره داده است. در این صورت می‌توان گفت هر ملک فقط یک بار می‌تواند اجاره داده شود.
  • برای بیش از یه ماه هیچ مبلغی را به عنوان اجاره پرداخت نکرده باشد.
  • موجر به دلایلی نیاز داشته باشد تا خودش در آن ملک سکونت کند.
  • مستاجر ملک مسکونی را به ملک تجاری تبدیل کرده باشد.

نحوه دریافت دستور تخلیه

هنگامی که مستاجر قصد اقامت در یک خانه‌ای را دارد باید با صاحب ملک، قرارداد ببندد. طبق این قرارداد مدت زمان اجاره و شرایط مهم در این زمینه ذکر می‌شود. اگر بعد از اینکه مدت زمان اجاره به پایان رسید، مستاجر اقدام به تخلیه ملک نکند، مالک می‌تواند دستور تخلیه را دریافت کند. البته شرایطی هم باید برقرار باشد تا امکان دریافت این دستور برای مالک وجود داشته باشد. اولین شرط این بوده که مدت اجاره به اتمام رسیده باشد. در این حالت، شما به عنوان موجر این امکان را دارید تا درخواست تخلیه ملک را بدهید. شرط بعدی این بوده که ملک شما به صورت غیرقانونی به فرد ثالثی اجاره داده شود. همچنین اگر مستاجر در ملک شما کار غیرمشروعی انجام دهد و به نحوی شما از این مساله اطلاع پیدا کنید، امکان تخلیه ملک را دارید. در نهایت هم اگر مبلغ اجاره ماهیانه برای مدت بیشتر از سه ماه پرداخت نشده باشد، می‌توانید برای دریافت حکم تخلیه اقدام کنید.

 

برای گرفتن حکم تخلیه مستاجر به کجا مراجعه کنیم؟

در صورتی که قصد دارید تا برای دریافت حکم تخلیه مستاجر خود اقدام کنید، می‌توانید به شورای حل اختلاف محلی که ملک در آن قرار دارد مراجعه کنید. به عنوان مثال اگر خودتان ساکن تهران هستید و ملکی را در یکی از محلات کرج به اجاره داده‌اید، باید به شورای حل اختلاف همان محله هم مراجعه کنید. این مساله برای ملک‌های مسکونی وجود دارد.در صورتی که ملک شما تجاری بوده باشد لازم است تا به دادگاه عمومی به منظور شکایت، مراجعه کنید. در صورتی که اجاره نامه را در دفتر اسناد رسمی به ثبت رسانده باشید برای دریافت حکم تخلیه می‌توانید به دفتر اجرای ثبت رجوع کنید.

مراحل گرفتن حکم تخلیه در شورای حل اختلاف

برای اینکه بخواهید ملک خود را از مستاجر بگیرید، لازم است مدارک شناسایی و مدارکی که نشان می‌دهد شما قانونا این ملک را اجاره داده‌اید، تهیه کنید. برای ثبت شکایت باید به دفتر خدمات الکترونیک رفته تا به صورت اینترنتی درخواست تخلیه را ثبت نمایید. براساس اینکه ملک شما تجاری یا مسکونی باشد، محل رسیدگی به شکایت تغییر می‌کند. برای املاک مسکونی موظف به مراجعه به شورای حل اختلاف می‌شوید. در اینجا باید اثبات کنید که به هر دلیلی، مستاجر ملک شما مفاد قرارداد را رعایت نکرده است. به عنوان مثال از ملک مسکونی شما استفاده تجاری داشته است. علاوه بر این اگر مستاجر بیش از سه ماه بوده که اجاره خود را پرداخت نکرده باشد هم اسناد لازم را باید ارائه دهید. در صورتی که مدارک کافی در اختیار داشته باشید، دادگاه حکم به تخلیه ملک شما خواهد داد.

نمونه حکم تخلیه در شورای حل اختلاف

در نمونه حکم تخلیه‌ای که از سوی شورای حل اختلاف تایید می‌شود، باید مشخصات هر دو طرف دعوا، دلیل شکایت و مدارک لازم باید نگارش شود. علاوه بر این شرح دادخواست نیز طبق متن زیر باید در حکم برای تخلیه آورده شود.
به موجب قرارداد اجاره منعقد شده بین موکل و خوانده محترم منافع شش دانگ یک واحد آپارتمان واقع در فلان منطقه .............. از تاریخ فلان لغایت فلان (یک ماه کامل) در ازای فلان مبلغ به ایشان واگذار شده است. مع الاسف علی رغم انقضای مدت قرارداد اجاره، مستاجر از تحویل عین مستاجره عدول ورزیدند
.البته باتوجه به اینکه در متن دستور تخلیه از کلمات و جملات تخصصی استفاده شده است، بهتر است خودتان شخصا اقدام به نگارش آن نکنید. اگر هم قصد این کار را دارید قبل از نگارش حتما یک
مشاوره حقوقی با یک وکیل داشته باشید.

 

ارتباط در واتس اپ

آیا به دعاوی تخلیه مستاجر در شورای حل اختلاف ایرادی وارد است؟

در صورتی که به عنوان مستاجر حکم تخلیه دریافت کرده باشید، به مدت 20 روز وقت در اختیار دارید تا به این حکم اعتراض کنید. ممکن است موجر شما، بدون داشتن دلایل واقعی و یا اینکه برای امور شخصی خود نیاز داشته باشد تا شما زودتر ملک را تخلیه کنید. در این حالت باید اسناد و مدارک کافی برای رد ادعای وی را به دادگاه ارائه دهید. اگر در مدت زمان مشخص نتوانید یا نخواهید اعتراض کنید، به محض اینکه ضرب العجل فرا برسد مجبور به تخلیه ملک خواهید بود. البته از آن جایی که این کار کمی پیچیدگی دارد، پیشنهاد می‌کنیم تا قبل از هر اقدامی از مشاوره حقوقی تلفنی بهره‌مند شوید. کافیست با شماره 09212242670 تماس بگیرید.

 

وکیل تخصصی ملکی 
مشاوره حقوقی تخلیه فوری مستاجر
مشاوره حقوقی خلع ید و تخلیه 
مشاوره حقوقی اجاره
درباره ما


نظرات

فریبرز ذوالفقاری

دلایل و موارد زیادی وجود دارد که طبق آن موجر می‌تواند دعاوی تخلیه برای مستاجر را به دادگاه ارائه دهد. البته نکته جالب این بوده که برعکس این موضوع هم صادق است، یعنی مستاجر می‌تواند بابت مشکلاتی که به وجود آمده ملک را قبل از موعد تخلیه کند. با این حال ما قرار است در اینجا به بررسی مساله اول بپردازیم. مصداق بارز اول دعاوی این بوده که مستاجر ملکی را که در آن سکونت داشته به فرد دیگری بدون اطلاع اجاره داده است. در این صورت می‌توان گفت هر ملک فقط یک بار می‌تواند اجاره داده شود. برای بیش از یه ماه هیچ مبلغی را به عنوان اجاره پرداخت نکرده باشد.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.