قانون جدید برای مرخصی ویژه به زندانیان خطرناک

قانون جدید برای مرخصی ویژه به زندانیان خطرناک

قانون جدید برای مرخصی ویژه به زندانیان خطرناک

قانون جدید مرخصی از زندان

هر ساله به مناسبت های مختلف از جمله مناسبت های مذهبی، به زندانیان مرخصی داده می ‌شود.  البته بر اساس بخشنامه جدیدی که توسط قوه قضائیه تنظیم شده است، به دلیل اعیاد رجب و شعبان، مرخصی های مختلفی به زندانیان در پایان سال ۱۴۰۰ اعطا خواهد شد. اغلب محکومان به حبس در زندان ها، واجد شرایط این مرخصی ‌ها هستند. البته بحران کرونا هم می‌تواند یکی از دلایلی باشد که شرایط مرخصی رفتن زندانیان را فراهم می کند.

 

هزینه مشاوره حقوقی

 برای گرفتن مرخصی زندانی چه باید کرد؟

یکی از اصلی ترین ویژگی ها در هنگام مرخصی زندانی ، این است که قوانین مربوط به آن را به خوبی بدانند. سپرده مناسب نیز برای  مرخصی زندانی لازم است. برای کسب اطلاعات بیشتر، بهتر است  از وکلای مجرب در این زمینه مشاوره بگیرند. شرایط هر زندانی متفاوت است و یک وکیل حرفه ای و مجرب بهتر می تواند در این زمینه ها راهنمایی کند. برای دریافت مشاوره حقوقی با شماره 02147625900 تماس بگیرید.

 مدت زمان مرخصی زندانیان در ایران

طبق قانون مرخصی زندانی برای تمام افرادی که در حبس هستند و  البته شرایط مرخصی دارند، ۳ روز در ماه و در سال ۳۶ روز است. البته اگر فرد شرایط لازم را داشته باشد، حتی می تواند ۵ روز در ماه به مرخصی برود. معمولاً تعداد روز های ارفاقی برای مرخصی زندانی، بر عهده مسئولین زندان است. اما اگر که زندانیان و محکومان در حبس، در برنامه‌ های تربیتی و اصلاحی زندان شرکت کنند و تأمین مناسبی هم بسپارند، می‌توانند  بیش از سه روز در ماه از مرخصی برخوردار باشند. البته مسائلی مانند بیماری بستگان نسبی و سببی و ... می‌تواند این تعداد را زیاد کند که در اختیار مسئولین زندان است. البته همانطور که توضیح دادیم نکته اصلی در مرخصی زندانی ، بحث تامین یک سپرده مناسب است که مقام قضایی تایید کند که فرد می‌تواند به مرخصی برود. حتی با سپرده تامین نیز، باز هم شرایط اعطای مرخصی زندانی، متفاوت است. مثلاً محکومان به حبس تا ۱۵ سال، پس از گذراندن حداقل یک ششم از مدت حبس، می توانند مرخصی بگیرند. همانطور که می دانید در آیین نامه سازمان زندانها، به هر کدام از زندانیان نمره ای اختصاص داده می ‌شود.  اگر حداقل ۲۰۰ امتیاز در زندان برای یک محکوم در نظر گرفته شود، او می تواند به مرخصی برود.  مثلاً خیلی وقت ها پیش آمده است که یک زندانی، صرفا به خاطر داشتن حسن رفتار در زندان و رضایت مسئولان زندان از او، بیش از اندازه تعیین شده نیز مرخصی رفته است. از این رو این مسئله به شرایط زندانی و فعالیت‌های او در زندان هم بر می گردد. برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی با شماره 09212242670 تماس بگیرید.

 

مشاوره حقوقی کیفری

 مجازات زندانی برای تاخیر در برگشت از مرخصی

بر طبق ماده ۵۴۷ قانون مجازات اسلامی،  فرد زندانی باید پس از پایان دوره مرخصی، خود را به زندان معرفی کند. اگر به هر دلیل این کار انجام نشود، فرار از زندان محسوب شده و به ۷۴ ضربه شلاق یا ۳ تا ۶ ماه اضافه بر مدت زمان فعلی، محکوم خواهد شد. البته اگر زندانی بتواند یک دلیل موجه و قانونی ارائه دهد، به راحتی می‌تواند این مشکل را حل کند. در واقع مرخصی زندانی یک روش تشویقی است و درست انجام شدن آن، حسن رفتار محسوب می شود. به همین دلیل بهتر است تاخیر در برگشت از مرخصی زندان وجود نداشته باشد.

 منظور از زندانیان خطرناک چیست؟

زندانی خطرناک به همه زندانیانی گفته می ‌شود که مرتکب جرایم خطرناک هستند. مرتکبین به قتل، سارقین مسلح و تروریست ها، محکومان دارای سه فقره سابقه محکومیت، شرورها، محکومان به قصاص و اعدام،  محکومان حوزه اقدام علیه امنیت کشور، جاسوسان، آدم ربایان، متجاوزین، محکومان جرایم باندی و سازمان یافته،  محکومان اسیدپاشی، توزیع کنندگان مشروبات الکلی، اخلالگران در نظام اقتصادی و  مجرمان حوزه مواد مخدر و روانگردان ها،  در دسته زندانیان خطرناک قرار می گیرند. در ضمن مرخصی زندانی خطرناک نداریم.

 

هزینه مشاوره حقوقی

 آیا به زندانیان خطرناک مرخصی ویژه داده می شود؟

به زندانیان خطرناک معمولاً مرخصی داده نمی‌شود.  افرادی که دارای جرم های سنگین هستند و اصطلاحا زندانی خطرناک محسوب می شوند، شامل مرخصی نمی شوند. ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی کیفری به طور کلی مسائل مربوط به زندانیان را در حوزه مرخصی مطرح می کند. البته برای زندانیان خطرناک، قوه قضاییه کارگروهی تشکیل داده که نمایندگان مختلف از جمله دادستانی کل کشور عضو آن هستند. وظیفه آنها بررسی شرایط مختلف به منظور  اعطای مرخصی به زندانیان خطرناک است. طبق قوانین زندانیان خطرناک و دارای سابقه کیفری، حتی در ایام تعطیلات نیز به مرخصی نمی روند. سیاست قوه قضائیه این است که  بیشتر به زندانی های کم خطر مرخصی داده شود. از این رو معمولا مرخصی ها و اعطای ویژگی ها برای  زندانیان کم خطر است. مجرمان خطرناک مشمول عفو یا مرخصی نمی ‌شوند. برای دریافت مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان  به وبسایت وکلای تلفنی مراجعه نمایید.

 

مشاوره حقوقی به زندانی 
بازداشت غیرقانونی توسط مامورین بازداشتگاه
بازداشت یا حبس غیرقانونی
پابند الکترونیک
درباره ما


سوالات متداول

نظرات

مقتدری

هر شخصی در هر جایگاهی که باشد از حقوق و تکالیفی برخوردار است. زندانیان هم از حق مرخصی باید بهره مند شوند. تصویب قوانین مختلف می تواند به بهبود وضع زندانیان کمک کند. در جریان امور کیفری بهتر است افراد از وکیل متخصص کمک بگیرند. سایت وکیل تلفنی با معرفی وکلای مجرب به افراد کمک می کند که بتوانند از حقوق خود دفاع کنند.


سیما غفوری

شرایط اعطای مرخصی محکومان به حبس تا 15 سال پس از گذراندن حداقل یک ششم از مدت حبس. محکومان به بیش از 15 سال و حبس ابد پس از گذراندن حداقل سه سال حبس. محکومانی که به لحاظ عدم پرداخت جزای نقدی یا عدم تأدیه محکومیت مالی در زندان به سر می‌برند، در صورت تحمل حداقل یک ماه حبس. کسب حداقل 200 امتیاز در زندان برای هر نوبت مرخصی با توجه به معیارهای مندرج در آیین نامه سازمان زندان‌ها. کلیه محکومان (به غیر از افراد مستثنا از اعطای مرخصی) در صورت ازدواج یا فوت یکی از بستگان درجه یک آنان (پدر، مادر، فرزند، همسر، برادر، خواهر) بدون لحاظ شرایط مذکور از یک نوبت مرخصی بهره‌مند می‌گردند.


محمد حسین انصاری مهیاری

سیاست قوه قضائیه بر این است که به زندانیان کم خطر مرخصی بدهد و مجرمان خطرناک مشمول عفو یا مرخصی نمی شوند، با این وجود، قوه قضائیه، کارگروهی متشکل از نمایندگان مختلف، از جمله دادستانی کل کشور، برای زندانیان خطرناک تشکیل داده است که وظیفه آن ها، بررسی شرایط زندانیان خطرناک جهت اعطای مرخصی به آن هاست. چنانکه در سال گذشته نیز، رئیس قوه قضائیه در رابطه با این موضوع گفت: ممکن است برخی محکومان به جهت عناوین مجرمانه ای که دارند، مشمول اعطای مرخصی نشوند و مدت طولانی در زندان به سر برده باشند و واقعا اصلاح و متنبّه شده باشند. در این موارد، هیئت مزبور می تواند با در نظر گرفتن جهات قانونی و اخذ ضمانت های لازم، زمینه اعطای مرخصی به این نوع از زندانیان را با توجه به شرایط فراهم کند.


بهنام رحمانی فرد

با سلام طبق قانون مرخصی زندانی برای تمام افرادی که در حبس هستند و البته شرایط مرخصی دارند، ۳ روز در ماه و در سال ۳۶ روز است. البته اگر فرد شرایط لازم را داشته باشد، حتی می تواند ۵ روز در ماه به مرخصی برود. معمولاً تعداد روز های ارفاقی برای مرخصی زندانی، بر عهده مسئولین زندان است. اما اگر که زندانیان و محکومان در حبس، در برنامه‌ های تربیتی و اصلاحی زندان شرکت کنند و تأمین مناسبی هم بسپارند، می‌توانند بیش از سه روز در ماه از مرخصی برخوردار باشند. البته مسائلی مانند بیماری بستگان نسبی و سببی و ... می‌تواند این تعداد را زیاد کند که در اختیار مسئولین زندان است. البته همانطور که توضیح دادیم نکته اصلی در مرخصی زندانی ، بحث تامین یک سپرده مناسب است که مقام قضایی تایید کند که فرد می‌تواند به مرخصی برود. حتی با سپرده تامین نیز، باز هم شرایط اعطای مرخصی زندانی، متفاوت است. مثلاً محکومان به حبس تا ۱۵ سال، پس از گذراندن حداقل یک ششم از مدت حبس، می توانند مرخصی بگیرند. همانطور که می دانید در آیین نامه سازمان زندانها، به هر کدام از زندانیان نمره ای اختصاص داده می ‌شود. اگر حداقل ۲۰۰ امتیاز در زندان برای یک محکوم در نظر گرفته شود، او می تواند به مرخصی برود. مثلاً خیلی وقت ها پیش آمده است که یک زندانی، صرفا به خاطر داشتن حسن رفتار در زندان و رضایت مسئولان زندان از او، بیش از اندازه تعیین شده نیز مرخصی رفته است


علیرضا

وقت بخیر و خسته نباشید عرض میکنم تولید محتوا امریه که بسیار فراگیر شده در جامعه امروز و خیلی از افراد خودشون متخصص میدونند اما واقعا سایت هایی که به اندازه شما تخصصی و علمی به تولید محتوا بپردازند و حق مطلب را ادا کنند انگشت شمارند من از کاربران قدیمی سایت شمام و چندین باز هم مشاوره داشتم و هربار رضایت کامل داشتم از خدماتی که در اختیارم قرار دادید


معراج فرجی

سلام در مورد جرایم امنیتی و درجه ۱ تا ۵ حتی در صورت داشتن شرایط تا یک سوم از محکومیت تحمل نشود معمولا مرخصی داده نمیشود و در هر حالت گفته میشود که مرخصی حق نیست بلکه امتیاری ارفاقیست


احسان فلاح

سلام و ارادت ممنون از سایت خوبتون و مطالب و مقالات کاربردی که در خصوص مشکلات حقوقی رایج جامعه در اختیار کاربران قرار میدید.


امین چراغی شیخ آباد

سلام وقت بخیر ممنون به خاطر سایت خوبتون تمام مطالب حقوقی در آن موجود هست خانواده زندانیان همواره منتظر آزاد شدن فرد زندانی هستند اما تا زمانی که کامل آزاد می شوند همواره سوالی که برای ایشان وجود دارد میزان مرخصی زندانی است که شما با این مقاله ای بسیار کامل تمام سوالات موجود در ذهن خانواده‌های زندانیان را پاسخ گفته و نیاز ایشان را حل نموده آید سایت بسیار کاملی دارید که جامع است راجع به تمام موضوعات حقوقی توضیحات کافی رو ارائه داده داده اید با تشکر فراوان


بشیر علی پاریاد

سلام .در مواردی که زندانی شرایط لازم برای مرخصی از زندان را داشته باشد، بعد از استعلام زندانی از طریق کد ملی و اطمینان از وجود شرایط مورد نظر جهت مرخصی، تامین مناسب از او توسط مقام قضایی اخذ می شود، در صورتی که، محکوم نتواند تامین مناسب را فراهم کند، می تواند تحت مراقبت ماموران به مدت 10 ساعت در یک روز از ماه به مرخصی برود.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام قانون مرخصی زندانی برای تمام افرادی که در حبس هستند و البته شرایط مرخصی دارند، ۳ روز در ماه و در سال ۳۶ روز است. البته اگر فرد شرایط لازم را داشته باشد، حتی می تواند ۵ روز در ماه به مرخصی برود. معمولاً تعداد روز های ارفاقی برای مرخصی زندانی، بر عهده مسئولین زندان است. اما اگر که زندانیان و محکومان در حبس، در برنامه‌ های تربیتی و اصلاحی زندان شرکت کنند و تأمین مناسبی هم بسپارند، می‌توانند بیش از سه روز در ماه از مرخصی برخوردار باشند. البته مسائلی مانند بیماری بستگان نسبی و سببی و ... می‌تواند این تعداد را زیاد کند که در اختیار مسئولین زندان است. البته همانطور که توضیح دادیم نکته اصلی در مرخصی زندانی ، بحث تامین یک سپرده مناسب است که مقام قضایی تایید کند که فرد می‌تواند به مرخصی برود


حمید مرادی نیا

با سلام تشکر از موسسه وکیل تلفنی بابت نشر مطالب حقوقی


Mohamad Sheykhi

طبق قانون مرخصی زندانی برای تمام افرادی که در حبس هستند و البته شرایط مرخصی دارند، ۳ روز در ماه و در سال ۳۶ روز است. البته اگر فرد شرایط لازم را داشته باشد، حتی می تواند ۵ روز در ماه به مرخصی برود. معمولاً تعداد روز های ارفاقی برای مرخصی زندانی، بر عهده مسئولین زندان است. اما اگر که زندانیان و محکومان در حبس، در برنامه‌ های تربیتی و اصلاحی زندان شرکت کنند و تأمین مناسبی هم بسپارند، می‌توانند بیش از سه روز در ماه از مرخصی برخوردار باشند. البته مسائلی مانند بیماری بستگان نسبی و سببی و ... می‌تواند این تعداد را زیاد کند که در اختیار مسئولین زندان است. البته همانطور که توضیح دادیم نکته اصلی در مرخصی زندانی ، بحث تامین یک سپرده مناسب است که مقام قضایی تایید کند که فرد می‌تواند به مرخصی برود. حتی با سپرده تامین نیز، باز هم شرایط اعطای مرخصی زندانی، متفاوت است. مثلاً محکومان به حبس تا ۱۵ سال، پس از گذراندن حداقل یک ششم از مدت حبس، می توانند مرخصی بگیرند. همانطور که می دانید در آیین نامه سازمان زندانها، به هر کدام از زندانیان نمره ای اختصاص داده می ‌شود. اگر حداقل ۲۰۰ امتیاز در زندان برای یک محکوم در نظر گرفته شود، او می تواند به مرخصی برود. مثلاً خیلی وقت ها پیش آمده است که یک زندانی، صرفا به خاطر داشتن حسن رفتار در زندان و رضایت مسئولان زندان از او، بیش از اندازه تعیین شده نیز مرخصی رفته است. از این رو این مسئله به شرایط زندانی و فعالیت‌های او در زندان هم بر می گردد


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.