شرایط حقوقی برای انتقال اسناد ملکی اوقافی

شرایط حقوقی برای انتقال اسناد ملکی اوقافی

شرایط حقوقی برای انتقال اسناد ملکی اوقافی

وقتی صحبت از املاک و اموال اوقافی یا وقف شده می شود، ممکن است این تصور برای  برخی ایجاد شود که انتقال سندرسمی این املاک، ممکن نیست یا حتی برخی بر این باورند که خرید و فروش ملک وقفی کراهت دارد. در صورتی که این تصور، اشتباه است.

در واقع چنانچه شرایط حقوقی لازم برای نقل و انتقال اسناد ملکی اوقافی وجود داشته باشد و از وکیل ملکی با تجربه در این زمینه استفاده شود، مشکلی پیش نخواهد آمد.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر و دقیق تر می توانید از مشاوره حقوقی که موسسه حقوقی  وکلای تلفنی در اختیار شما قرار می دهند، استفاده کنید.

 

هزینه مشاوره حقوقی

نحوه استعلام ملک از اداره اوقاف

یکی از اقداماتی که پیش از انتقال اسناد ملکی اوقافی باید انجام بگیرد، استعلام ملک است. استعلام ملک قبل  از انتقال سند رسمی ملک، به این منظور انجام می شود که میزان بدهی ملک موقوفه مشخص شود. برای  استعلام ملک، باید به متولی آن رجوع شود. درصورتی که ملک، وقف عام باشد متولی آن، اداره اوقاف است و در  صورتی که وقف خاص شده باشد، متولی در وقف نامه مشخص شده است. برای تشخیص متولی، باید از مالک  بخواهید اجاره نامه عرصه را به شما نشان بدهد.  هر کدام از انواع وقف عام یا وقف خاص دارای مباحثی تخصصی است که یک وکیل ملکی می تواند به وسیله ی مشاوره حقوقی به صورت کامل تر و بهتر و از زوایای مختلف به آن بپردازد. پس در صورتی که نیاز به راهنمایی و یا اطلاعات بیشتری داشتید، با وکلا و مشاورین ما در موسسه حقوقی وکلای تلفنی تماس گرفته و از  خدمات مشاوره حقوقی بهره مند شوید.

 

انتقال سند رسمی املاک وقفی

آیا ملک موقوفه را می توان خرید و فروش کرد؟

قبل از توضیح درباره امکان انتقال سند رسمی املاک اوقافی و انتقال اسناد ملکی اوقافی، بهتر است چند اصطلاح راجع به املاک وقفی توضیح داده شود:

هر ملک، دارای عرصه و اعیان است. درواقع به زمین املاک، عرصه و به ساختمانی که در آن زمین بنا شده، اعیان می گوییم. در انتقال سند رسمی املاک شخصی، عرصه و اعیان، طبق یک قرارداد معامله می شوند. اما در املاک اوقافی، معمولا عرصه املاک، وقف می شوند که در این حالت، امکان انتقال سند رسمی عرصه از  طریق فروش، وجود ندارد. اما اعیان، قابل معامله است. انتقال سند رسمی زمین ملک وقفی، فقط از طریق اجاره  ممکن است و شخصی که عرصه را اجاره کرده، اقدام به ساخت بنا می کند و هر زمان که اعیان از طیق خرید و  فروش، به شخص جدیدی منتقل می شود، اجاره نامه ی عرصه آن ملک وقفی هم باید به او منتقل شود.

 

املاک موقوفه

برای انتقال سند ملک وقفی چه باید کرد؟

توجه داشته باشید که برای تشخیص وقفی یا شخصی بودن  ملک، می توان به سند آن رجوع کرد. سند ملک موقوفه از حیث نوشته های مندرج در آن با سند شخصی تفاوت هایی دارد. در اسناد ملک وقفی، اوقافی بودن آن درج می شود. همچنین در حالی که در اسناد شخصی این عبارت درج می شود: (شش دانگ عرصه و اعیان) اما در سند املاک اوقافی نوشته می شود: (شش دانگ اعیان)

حق الوکاله وکیل برای نقل و انتقال اسناد ملکی اوقافی

حق الوکاله وکیل درخصوص نقل و انتقال اسناد ملکی اوقافی اصولا طبق تعرفه محاسبه می شود. در بیشتر مواقع حق الوکاله به صورت توافقی بین وکیل و موکل تعیین می گردد و به عوامل مختلفی بستگی دارد.بهتر است برای کسب اطلاعات دقیق تر و تخصصی تر و همچنین اطلاع از مبلغ دقیق حق الوکاله برای انتقال اسناد ملکی اوقافی، با وکلا و کارشناسان موسسه حقوقی وکلای تلفنی تماس گرفته و از مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید.

 

ارتباط در واتس اپ

در انتقال اسناد ملکی اوقافی رعایت چه نکاتی الزامی است؟

اولین مسئله ای که در انتقال اسناد ملکی اوقافی باید رعایت شود، انتقال اجاره نامه است. شخصی که اقدام به خرید اعیان ملک وقفی می کند باید علاوه بر انتقال سند رسمی اعیان ملک، از انتقال اجاره نامه عرصه ملک وقفی به نام خود مطمئن شود.

همان طور که در بالا هم اشاره کردم امکان انتقال سند رسمی زمین املاک وقفی از طریق فروش وجود ندارد. از  این رو به موجب اجاره نامه منتقل می شود. البته اجاره عرصه املاک وقفی، با اجاره های معمولی متفاوت است. اجاره نامه املاک شخصی معمولا یک ساله تنظیم می شود. اما اجاره املاک اوقافی، بلند مدت می باشد.در مورد انتقال سند رسمی املاک وقفی، نکات مهم بسیاری وجود دارد که توصیه می شود از مشاوره حقوقی انلاین و رایگان یک وکیل ملکی یا  وکیل اداره اوقاف کمک بگیرید.

 

نگارش دادخواست 
اثبات تولیت مال وقفی 
مشاوره حقوقی وقف 
مشاوره حقوقی ملکی 
درباره ما


سوالات متداول

نظرات

علاآالدین موسوی

من در سال ۱۳۸۳ ملکی با کاربری باغی را از اداره اوقاف اجاره و اعیانی قسمتی از آن را بدون تعیین نقطه ای خاص خریداری نمودم .طی ۲۰ سال بارها اجاره نامه با تکرار عین متن قرار داد اولیه تمدید شده ولی از دو سال قبل اوقاف که در این موقوفه جانشین متولی ملک بدون متولی محسوب می شود از تمدید یکپارچه قرار داد خودداری و مصر است مرا مجبور به امضای دوقرارداد جداگانه با شرایط کاملا متفاوت به نفع خودش نماید طوری که با دست خودم ملکی را که آباد و با مجوز خودشان در آن احداث بنا با پروانه رسمی از شهرداری محل کرده ام تفکیک و در بخشی که اعیانی آن را نخریده ام خودم را بی حق قلمداد کنم . ضمن آن که شهرداری محل که به استناد مساحت کل ملک و مجوز اوقاف به من پروانه داده با تقسیم عرصه دیگر پایان کار ساختمانی صادر نمی کند و من عملا قادر به استفاده از حقوق مالکانه خود یا اخذ سند رسمی یا واگذاری بنای احداثی به غیر نخواهم بود .از طرف اوقاف علیرغم مراجعات مکرر من و ثبت درخواست قرارداد یکپارچه همیشگی را صادر نکرده و در شورای حل اختلاف طرح دعوی نموده و قصد دارد به عنوان عدم اقدام مستاجر در تمدید قرارداد اجاره حکم تخلیه بگیرد .لطفا بنابر فوریت موضوع مرا راهنمایی کنید. از طرفی کارهای خود را به دستورالعمل های ادعایی از سوی سازمان اوقاف توجیه می کند که حاضر به ارائه آن نیست و به احتمال زیاد وجود هم ندارد . من در دیوان عدالت اداری موضوع را مطرح کردم که به به هیات عمومی دیوان ارجاع شده و حالا هیات عمومی از من دقیقا مفاد قانونی مورد استناد را می خواهد که در این مورد هم راهنمایی می خواهم تا مفاد قانونی لازم را ذکر و به آن ها ارائه کنم .از راهنمایی فوری شما سپاسگزارم .


اسماعیل۰۹۱۸۹۱۳۳۳۴۷

نحوه انتقال سنداوقافی چیست و چه مبلغی باید به اوقاف پرداخت نمایم


سهند مهدی پور

یکی از اقداماتی که پیش از انتقال اسناد ملکی اوقافی باید انجام بگیرد، استعلام ملک است. استعلام ملک قبل از انتقال سند رسمی ملک، به این منظور انجام می شود که میزان بدهی ملک موقوفه مشخص شود. برای استعلام ملک، باید به متولی آن رجوع شود. درصورتی که ملک، وقف عام باشد متولی آن، اداره اوقاف است و در صورتی که وقف خاص شده باشد، متولی در وقف نامه مشخص شده است. برای تشخیص متولی، باید از مالک بخواهید اجاره نامه عرصه را به شما نشان بدهد


سحر نیک پور

سلام اولین مسئله ای که در انتقال اسناد ملکی اوقافی باید رعایت شود، انتقال اجاره نامه است. شخصی که اقدام به خرید اعیان ملک وقفی می کند باید علاوه بر انتقال سند رسمی اعیان ملک، از انتقال اجاره نامه عرصه ملک وقفی به نام خود مطمئن شود. همان طور که در بالا هم اشاره کردم امکان انتقال سند رسمی زمین املاک وقفی از طریق فروش وجود ندارد. از این رو به موجب اجاره نامه منتقل می شود. البته اجاره عرصه املاک وقفی، با اجاره های معمولی متفاوت است. اجاره نامه املاک شخصی معمولا یک ساله تنظیم می شود. اما اجاره املاک اوقافی، بلند مدت می باشد.در مورد انتقال سند رسمی املاک وقفی، نکات مهم بسیاری وجود دارد که توصیه می شود از مشاوره حقوقی انلاین و رایگان یک وکیل ملکی یا وکیل اداره اوقاف کمک بگیرید.


مریم عبدالغلامی

باسلام درخصوص خرید و فروش املاک موقوفه باید گفت: در املاک اوقافی(برخلاف املاک شخصی)معمولا عرصه املاک، وقف میشوند که در این صورت، انتقال سند رسمی عرصه از طریق فروش وجود ندارد و انتقال سند رسمی زمین ملک وقفی، فقط از طریق اجاره و آنهم اجاره بلند مدت مثلا ۹۹ ساله ممکن است. اما اعیان قابل معامله است و هر زمان که اعیان از طریق خرید و فروش منتقل میشود، اجاره نامه ی عرصه آن ملک وقفی هم به خریدار منتقل میگردد. در اسناد ملک وقفی، اوقافی بودن آن درج شده و نوشته میشود:شش دانگ اعیان(و نه عرصه و اعیان)


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، یکی از انواع معاملاتی که دارای پیچیدگی و ایضا دردسر های زیادی برای افراد می باشد بحث خرید و فروش و حتی اجاره مربوط به اموال وقفی می باشد. البته چنانچه کسی با مشورت و آگاهی در این خصوص گام بردارد به یقین مشکلات سایرین را در این خصوص نخواهد داشت. همان طور که می دانیم خرید و فروش یا تملک اراضی اوقاف تقریبا غیر ممکن است مگر در مواقعی خاص که مثلا در اثر احداث سد یا جاده ناچار به فروش آن شوند که آن هم معمولا به سایر نهاد های دولتی انجام می گیرد نه اشخاص حقیقی . به طور کلی املاک اوقافی در کشور ایران را می توان در چند طبق مهم دسته بندی کرد : 1-املاک اوقافی آستان قدس رضوی 2- املاک وقفی شخصی 3-املاک وقفی سازمان اوقاف 4-املاک وقفی بقاع متبرکه . تفاوت خرید و فروش ملک اوقافی با انواع دیگر خرید و فروش ها را می توان محدود بودن خرید اعیان آن نمود که متولی عرصه همچنان اداره اوقاف خواهد ماند و شما سالانه مبلغی را بعنوان اجاره پرداخت می نمایید. پس در این خرید و فروش، شما فقط اعیان ملک را تملک خواهید نمود نه عرصه آن را ، یکی از درگیری های مهم اداره اوقاف با سایر افراد حقیقی و حقوقی زمانی است که مدعی وقفی بودن برخی از اراضی قدیمی است اما جز چند سند دستنویس و گواهی افراد سالخورده چیز دیگری ندارد مانند قطعی زمینی از یک قبرستان متروکه یا مدرسه ای که سالها پیش تخریب گردیده است ، پس باید برای هرگونه نقل و انتقال مربوط به این اراضی با دقت اقدام کرده تا از بروز هرگونه مشکل اداری یا حقوقی جلوگیری شود و بدون شک موسسه وکیل تلفنی گزینه ای مناسب برای تمامی کاربران در این خصوص خواهد بود.


Mohamad sheykhi

ملک اوقافی به ملکی گفته می‌شود که در اختیار اداره اوقاف بوده و در طی اقساطی ۹۹ ساله به شخصی که آن را می‌خرد واگذار می‌گردد. این املاک ممکن است از طرف اشخاصی به اداره اوقاف منتقل شود و سپس به شخصی دیگر داده شود. مبلغی که هم سالیانه به اداره اوقاف بابت اقساط به اداره اوقاف داده می‌شود بسیار کم است. بسیاری از افراد ذهنیت اشتباهی نسبت به املاک اوقافی و نحوه انتقال ملک اوقافی دارند و تصور آن‌ها بر این است که این نوع املاک سند ندارند. املاک اوقافی هم سند دارند ولی تفاوت‌هایی با سندهای ملک شخصی دارند. یکی از این تفاوت‌ها این است که خریدار ملک اوقافی بعد از خرید، مالک ملک نخواهد بود. این به این معناست که اجازه خرید و فروش، رهن و اجاره و ساخت و ساز بر روی آن را بصورت مستقل نخواهد داشت، مگر در شرایطی مشخص و خاص و با تأیید اداره اوقاف این امر امکان‌پذیر خواهد بود. چند نوع ملک اوقافی داریم؟ املاک وقفی دارای چهار نوع هستند و تنها تفاوتی که بین این چهار دسته وجود دارد در نوع متولی آن است. به این معنا که لازم نیست شما نگران این باشید که ملک وقفی کجاست و در چه شرایطی قرار دارد. این چهار دسته از نظر مسائل قانونی و ملکی با هم هیچ تفاوتی ندارند. اگر ما آن‌ها را اینجا آورده‌ایم به این خاطر است که بدانید با چه سازمان و شخصی سروکار دارید. این چهار دسته از این قرارند: املاک وقفی آستان قدس رضوی املاک وقفی شخصی املاک وقفی سازمان اوقاف املاک وقفی بقاع متبرکه انتقال ملک اوقافی خرید و فروش ملک اوقافی چگونه انجام می‌شود؟ شاید در نگاه اول برای برخی افراد خرید و فروش املاک اوقافی عجیب و غریب به نظر برسد. اما واقعیت این است که خرید و فروش ملک اوقافی تفاوت چندانی با دیگر انواع ملک‌ها ندارد و تنها موضوعی که وجود دارد این است که مراحل خرید و فروش باید با تأیید اداره اوقاف صورت بگیرد. نکته دیگری که وجود دارد این است که شما با خرید ملک وقفی تنها اعیان ملک را می‌خرید و مالکیت عرصه ملک متعلق به متولی آن است. شما بصورت سالانه، برای عرصه، مبلغی به عنوان اجاره به متولی پرداخت می‌کنید. با توجه به این نکات شما در ابتدا باید هدف خود را از خرید املاک اوقافی مشخص کنید. اگر با توجه به شرایطی که دارید قصد خرید ملک اوقافی را داشته باشید این را هم باید در نظر داشته باشید که فروش آن نیز کار پیچیده‌ای خواهد بود.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.