الزامات حقوقی اخذ مسکن مجزا برای زن

الزامات حقوقی اخذ مسکن مجزا برای زن

الزامات حقوقی اخذ مسکن مجزا برای زن

در چه شرایطی می توان دادخواست مسکن مجزا داد؟

مهمترین نیاز برای شروع زندگی مشترک، مسکن مستقل و در شان زوجین است. بر اساس قانون و تعهداتی که زوجین نسبت به یکدیگر دارند وظیفه تهیه مسکن برای تشکیل زندگی بر عهده زوج است. همچنین در شرایطی زوجه می تواند درخواست مسکن مجزا را داشته باشد.

تهیه مسکن جزو نفقه محسوب می شود و اگر شوهر مسکن مناسبی را برای زوجه تهیه نکند زوجه می تواند از طریق دادگاه زوج را ملزم به تهیه مسکن نماید.

در شرط ضمن عقد این امکان وجود دارد که حق مسکن به زوجه داده شود. اگر چنین اتفاقی افتاده باشد براساس شرایطی که در سند ازدواج درج می شود زوجه می تواند محل و نوع مسکن را انتخاب نماید. اگر حق تهیه مسکن با زوج باشد زن باید تمکین کند و در خانه ای زندگی کند که شوهر تهیه کرده است در غیر این صورت زوج می تواند به علت عدم تمکین از زوجه شکایت کند.

 

هزینه مشاوره حقوقی

برای تهیه دادخواست اخذ مسکن مجزا به کجا مراجعه کنیم؟

زن برای تهیه مسکن مجزا اگر شرایط لازم را داشته باشد باید دادخواستی را تقدیم دادگاه خانواده نماید. تمامی مسائل حقوقی دارای پیچیدگی های خاصی است و هر کسی بر تمامی مواد قانونی تسلط ندارد. برای اینکه راهنمایی های بهتری در ارتباط با اخذ مسکن مجزا دریافت کنید حتما با یک وکیل متخصص در این حوزه تماس بگیرید.

موسسه وکلای تلفنی به صورت شبانه روزی خدمات و مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین ارائه می دهد. کاربران در هر زمان با کمترین هزینه می توانند با وکیل کاربلد در حوزه اخذ مسکن مجزا تماس بگیرند و سوالات حقوقی خود را مطرح کنند.

در چه صورت زن می تواند محل و مشخصات مسکن را انتخاب کند؟

در صورتی که در حین عقد شرط شده باشد که حق مسکن با زوجه است. اگر زن مدعی باشد که منزل در شان او نیست. زوج مبایعه نامه یا اجاره نامه خانه ای که تهیه کرده است را تقدیم دادگاه می کند، دادگاه نیز آن را به کارشناس تحویل می دهد. کارشناس با بررسی تشخیص خواهد داد که منزل در شان زن است یا خیر.

 

مشاوره حقوقی خانواده

آیا عدم فراهم ساختن منزل مستقل از مصادیق عسر و حرج است؟

اگر زوج بعد از عقد ازدواج منزل مناسبی را برای سکونت زوجه تهیه نکند موجب عسر و حرج می شود و زن می تواند بر اساس آن دادخواست طلاق را تقدیم دادگاه نماید. در ماده 1129 قانون مدنی به این موضوع اشاره شده و عینا آمده است: « در صورت استنکاف شوهر از دادن نفقه و عدم امکان اجراء حکم محکمه و الزام او به دادن نفقه زن می‌ تواند برای طلاق به حاکم ‌رجوع کند و حاکم شوهر او را اجبار به طلاق می نماید ‌همچنین است در صورت عجز شوهر از دادن نفقه.»

در چه صورت زوجه می تواند مسکن مجزا از زوج داشته باشد؟

اگر منزلی که زوج در آن زندگی می کند باعث لکه دار شدن آبروی زوجه شود یا اینکه باعث خطر جانی برای زوجه شود زن می تواند درخواست منزل جداگانه را داشته باشد. همچنین اگر در ضمن عقد حق مسکن به زوجه داده شده باشد زن می تواند مسکن مجزا داشته باشد.

اگر زن بر اساس حکم دادگاه در منزل جداگانه ای زندگی کند باز هم نفقه بر عهده مرد است و مرد باید همچون گذشته نفقه زن را پرداخت کند. برای دریافت مشاوره حقوقی انلاین و رایگان به وبسایت موسسه وکلای تلفنی مراجعه نمایید.

 

مسکن مجزا برای زوجه

 مرجع صالح برای رسیدگی به دادخواست اخذ مسکن مجزا برای زن

برای الزام به اخذ مسکن مجزا متقاضی باید دادخواستی را تنظیم و از طریق دفاتر خدمات قضایی ثبت کند. دادخواست از طریق دادگاه خانواده مورد بررسی قرار می گیرد و بعد از مراحل دادرسی حکم مربوطه صادر خواهد شد. دادگاه خانواده محل سکونت مرجع صالح برای رسیدگی به دادخواست اخذ مسکن مجزا برای زن است.

برای تنظیم دادخواست بهتر است از یک وکیل متخصص در حوزه خانواده کمک بگیرید. اگر دادخواست به صورت حقوقی و با کیفیت تهیه و تنظیم نشود ممکن است دادخواست رد شود. قبل از انجام هر کاری می توانید با وکیل پایه یک دادگستری با کمترین هزینه در موسسه وکلای تلفنی مشاوره حقوقی انجام دهید.

همچنین برای طرح دادخواست باید تصویر عقدنامه، کارت ملی و شناسنامه در هنگام مراجعه به دفتر خدمات قضایی موجود باشد.

 

ارتباط در واتس اپ

آیا در صورت زندگی در اتاق خانه پدر شوهر می توان دادخواست منزل مستقل داد؟

بله، اگر خانه ای که پدر شوهر در اختیار زن و شوهر قرار دهد مستقل باشد مشکلی نیست اما اگر زن و شوهر در اتاقی از خانه پدر شوهر زندگی کنند شرایط متفاوت است. به دلیل اینکه صرف داشتن یک اتاق در خانه پدر شوهر مسکن مستقل محسوب نمی شود زن می تواند زوج را از طریق دادگاه ملزم به تهیه مسکن نماید.

اگر خانه مستقل نباشد موجب عسر و حرج زن می شود و زندگی مشترک برای زن سخت و غیر قابل تحمل می شود.

 

بلاتکلیفی در دوران عقد 
نگارش دادخواست تامین خواسته 
کارشناسی منزل برای تمکین 
الزام زوج برای تمکین 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

سحر نیک پور

با سلام و عرض ادب، برای الزام به اخذ مسکن مجزا متقاضی باید دادخواستی را تنظیم و از طریق دفاتر خدمات قضایی ثبت کند. دادخواست از طریق دادگاه خانواده مورد بررسی قرار می گیرد و بعد از مراحل دادرسی حکم مربوطه صادر خواهد شد. دادگاه خانواده محل سکونت مرجع صالح برای رسیدگی به دادخواست اخذ مسکن مجزا برای زن است.


ریحانه یاری

سلام و عرض ادب در صورتی که مرد منزل مستقل برای همسر خود تهیه ننماید. سبب ایجاد عسر و حرج زن خواهد شد. این امر ممکن است باعث ایجاد اختلافات و همچنین جدایی شود. زیرا بر اساس ماده ۱۱۲۹ قانون مدنی زن حق دارد به دلیل عدم تهیه مسکن از طرف شوهر نسبت به محقق شدن امر طلاق اقدام نماید.یکی از مهم ترین موارد و حالاتی که زن می تواند نسبت به داشتن منزل مستقل از شوهر خود طلبکار شود نداشتن یک خانه و یا اقامتگاه مشخص و معلوم است. همچنین اگر زوج در هنگام عقد و یا بعد از آن به زوجه خود حق مسکن اعطا کند زن می تواند مسکن مستقل و جداگانه ای برای خود تهیه کند.‌ علاوه بر این دو مورد ‌گاهی اوقات زندگی در کنار زوج همراه با خطراتی جانی یا مالی و یا بی آبرویی برای زوجه خواهد بود که در این صورت زن می تواند دادخواست تهیه مسکن مستقل را تنظیم و روانه دادگاه نماید. دادگاه نیز با بررسی مدارک و شواهد اجازه داشتن مسکن مستقل را برای زن صادر خواهد کرد.


سجاد جداخانلو

سلام و عرض ادب احترام خدمت یکایک کارمندان محترم و مدیریت گرامی موسسه وکیل تلفنی و البته وکلای با دانش آن . مطالعه مطالب روزانه و متعدد و مختلف سایت شما برای بنده و دوستانم همچون یک کلاس درس مفید و کاربردی میباشد و بنده شخصا همواره در طول روز دیدن از سایت شما را در اولویت برنامه های روزانه خود قرار داده ام زیرا به آگاهی حقوقی بنده بسیار کمک میکند . تشکر از تلاش ها و زحمات شما جها آگاه ساختن عموم جامعه .


فریبرز ذوالفقاری

با سلام خدمت مجموعه وکیل تلفنی .مهمترین نیاز برای شروع زندگی مشترک، مسکن مستقل و در شان زوجین است. بر اساس قانون و تعهداتی که زوجین نسبت به یکدیگر دارند وظیفه تهیه مسکن برای تشکیل زندگی بر عهده زوج است. همچنین در شرایطی زوجه می تواند درخواست مسکن مجزا را داشته باشد. تهیه مسکن جزو نفقه محسوب می شود و اگر شوهر مسکن مناسبی را برای زوجه تهیه نکند زوجه می تواند از طریق دادگاه زوج را ملزم به تهیه مسکن نماید


محمدرحیم بارانی فرد

با سلام محتوای بسیار مفید و کاملی بود پاینده و موفق باشید


Mohamad sheykhi

الزام زوج به تهیه مسکن جداگانه در قالب یک دادخواست حقوقی به محکمه تقدیم میشود. وکیل خانواده اینگونه ادامه می دهد که همانطور که پیش تر اشاره گردید یکی از اصلی ترین اهداف تشکیل خانواده و شروع زندگی مشترک سکنی گزیدن زوج و زوجه در کنار هم است. حال گاهی از اوقات این امر به خاطر برخی از دلایل دچار اختلال می گردد. برای مثال می توانیم به مناسب نبودن زندگی زوجین یا اینکه زندگی شخصی زوجه در معرض خطر قرار داشته باشد اشاره کنیم. حال سوال اینجاست که چرا این حق برای زوجه در نظر گرفته شده است؟ وکیل خانواده در پاسخ به این پرسش اینگونه اذعان می دارد که جواب کاملا روشن است. چرا که زن به خاطر جنس ظریف و آسیب پذیر, هر چه بیشتر در معرض بروز خطرات احتمالی قرار دارد. پس قانون گذار سعی بر این نکته داشته تا با دادن این حق به زوجه از بروز این آسیب ها جلوگیری نماید. لذا خواهان دعوای حقوقی الزام زوج به تهیه مسکن جداگانه، زوجه میباشد. نکته: مطابق عرف و قانون اختیار تعیین مسکن با زوج است. مگر آنکه ایشان این حق را در شرط ضمن عقد یا توافقی مجزا به زوجه واگذار کرده باشد. الزام زوج به تهیه مسکن جداگانه و صدور رای اینکه زوجه از حق درخواست تهیه مسکن جداگانه برخوردار است به موجب قانون تحقق می یابد. البته نباید فراموش کرد که اگر این حق برای ایشان در نظر گرفته شده که گاهی به عنوان اهرم فشاری علیه زوج بکار میرود, در مقابل نیز مرد از حقوقی برخوردار است که زن را مستلزم به انجام برخی از کارها وا می دارد. پس روشن است که ضمانت اجراهایی برای هر دو طرف وجود دارد. پس از صدور رای بر مبنای الزام زوج به تهیه مسکن جداگانه، زوج مکلف به تهیه مسکن جداگانه و علیحده برای همسر خویش می باشد. ضمانت اجرای این الزام چیست؟ الزام زوج به تهیه مسکن جداگانه دارای ضمانت اجرای قانونی است. وکیل خانواده ادامه می دهد پس از صدور حکم, دادگاه زوج را ملزم به تهیه مسکن متناسب با شان زوج می نماید. حال حالتی را در نظر بگیرید که زوج از عمل به این حکم امتناع ورزد. اولین سوالی که به ذهن متبادر می شود این است که ضمانت اجرای عدم انجام و عمل به این حکم چیست؟ پاسخ ساده است پس از عدم انجام و اجرای حکم توسط زوج, زوجه می تواند به استناد رای صادره از دادگاه و اقدام نکردن همسر به تهیه مسکن جداگانه مطالبه نفقه کند. و نکته ای که بسیار مهم به نظر می رسد این است که تحقق این امر می تواند موجبات عسر و حرج زوجه را اثبات و دلیلی بر طلاق ایشان شود. نکته: اگر زن بدون دلیل قانونی از زندگی در مسکن تهیه شده توسط مرد امتناع کند مطابق قانون ناشزه محسوب می گردد و مستحق دریافت نفقه نخواهد بود. مرجع صالح به رسیدگی این دعوا کجاست؟ الزام زوج به تهیه مسکن جداگانه در کدام دادگاه مورد رسیدگی قرار میگیرد؟ همانگونه که در مقالات دیگر که مرتبط با امور خانوادگی و زناشویی است بیان شده که در واقع در مورد زندگی مشترک بین افراد است دادگاه صالح به رسیدگی به این امر یعنی درخواست الزام زوج به تهیه مسکن جداگانه همانند سایر دعاوی دیگر دادگاه خانواده می باشد. دادگاه خانواده پس از ارجاع پرونده به بررسی خواسته مندرج در دادخواست یعنی الزام زوج به تهیه مسکن جداگانه می پردازد. و با لحاظ کردن تمامی شرایط و نکات مندرج در قانون اقدام به صدور رای می نماید. شایان به ذکر است که محاکم به صرف درخواست زوجه مبنی بر الزام زوج به تهیه مسکن جداگانه اقدام به صدور رای نمی کند و حتما تمامی شرایط برای تحقق این امر وجود داشته باشد.


بهاره توکلی پور

سلام وقتتون بخیر از سایت وکیل تلفنی نهایت تشکروقدردانی رو دارم که باوجود مشغله زیاد وکلا همچنان وکلای باسابقه و باسوادی رو کنار هم جمع کردن برای خدمت به مردم و با هزینه کم وقت گرانبهاشونو در اختیار ما برای حل مشکلاتمون میدارند.سپاسگزارم


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.