مجازات قانونی برای کشف حجاب

مجازات قانونی برای کشف حجاب

مجازات قانونی برای کشف حجاب

همانطور که مستحضر هستید، قانون ایران بر اساس دین و شرع اسلام تدوین شده است. از طرفی یکی از عمده مسائلی که مورد توجه این دین قرار گرفته، مسئله حجاب است. همین موضوع نیز سبب شده تا امر حجاب به یک قانون در ایران تبدیل شده و همه افراد موظف به رعایت آن شوند. در نتیجه این کاملا واضح است که به دنبال تصویب این قانون، مجازات کشف حجاب نیز برای ناقضان قانون حجاب اجباری در نظر گرفته شده است!

چون بیشتر بانوان ایرانی بعد از انقلاب اسلامی، پایبند این قانون بوده اند کمتر کسی به دنبال اطلاع از مجازات کشف حجاب در ایران بود. ولی به تازگی با افزایش تعداد افرادی که خواستار حجاب اختیاری و به نوعی بی حجابی در ایران هستند، جستجو برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مجازات های در نظر گرفته شده برای ناقضان این قانون نیز بالطبع افزایش داشته است.

شما هم اگر به دنبال اطلاع از مجازات کشف حجاب مطابق قانون، مجازات کشف حجاب 1402 و یا مسائل حقوقی مرتبط با بی حجابی هستید، این مطلب موسسه حقوقی وکلای تلفنی را از دست ندهید.

 

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

منظور از کشف حجاب چیست؟

حجاب که یکی از واجبات دین اسلام محسوب می‌شود، در لغت به روگیری و در پرده کردن معنا شده است. در اصطلاح نیز حجاب به پوشاندن موی سر و قسمت هایی از بدن زنان از چشم نامحرم، معنا می‌شود. حالا با توجه به این تعریف، به نظر شما منظور از کشف حجاب، یا به معنای ساده‌تر، بی حجابی چیست؟!

بله درست حدس زدید! کشف حجاب یا بی حجابی که نقطه مقابل حجاب قرار دارد به برداشتن حجاب و در معرض دید قرار دادن قسمت هایی که طبق شرع و عرف و قانون، باید از نامحرم پوشیده باشند، معنا می‌شود. البته کشف حجاب صرفا به لخت بودن موی سر یا بدن نیست. بلکه پوشیدن لباس های تنگ، بدن نما و نامناسب توسط خانم ها نیز مصداقی از کشف حجاب است. یا مثلا استفاده از روسری هایی که موها را به طور کامل نمی‌پوشانند و بیرون بودن قسمت عظیمی از موها در عین استفاده از روسری هم به نوعی بی حجابی تلقی می‌شود.

 

آیا کشف حجاب در قانون ایران جرم انگاری شده است؟

نکته جالبی که وجود دارد این که بعضی از افراد حتی نمی‌دانند که آیا کشف حجاب در قانون ایران جرم انگاشته شده یا نه، چه رسد به این که به دنبال اطلاع از مجازات کشف حجاب باشند! در حالی که این امر کاملا بدیهی است که وقتی رفتاری در یک کشور به عنوان قانون به تصویب می‌رسد، مطمئنا رفتار خلاف آن را مصداقی از جرم می‌دانند. چون به هر صورت این رفتار منجر به نقض قانون شده است. و همانطور که همه ما می‌دانیم نقض قانون جرم انگاشته شده و فاعل آن مجرم شناخته می‌شود.

با این تفاسیر، مطمئنا کشف حجاب و بی حجابی در قانون ایران مصداقی از جرم شناخته می‌شود.

 

چرا کشف حجاب در ملاعام جرم است؟

حالا که فهمیدیم کشف حجاب در قانون ایران جرم انگاری شده، این سوال مطرح می‌شود که؛ چرا کشف حجاب در ملاعام جرم است؟!

بالاتر به یکی از دلایل اصلی جرم انگاشته شدن کشف حجاب و همچنین در نظر گرفتن مجازات کشف حجاب، یعنی نقض قانون، اشاره کردیم. اما علاوه بر این، جرم بودن کشف حجاب در ملاعام دلایل دیگری هم دارد. از جمله این که باعث تضعیف اعتقادات و ارزش های دینی و رواج فساد در جامعه می‌شود. فرهنگ چندین ساله ایران و همچنین دین و مذهب ایرانیان را زیر سوال می‌برد و غرب گرایی را در کشور ترویج می‌کند.

 

 

مجازات کشف حجاب

 

مجازات کشف حجاب در سال 1402

در سال 1375 تبصره‌ای به ماده 638 قانون مجازات اسلامی الحاق شد که قانونگذار در آن به مجازات کشف حجاب اشاره کرده بود. مطابق این تبصره قانونی، زنانی که بدون حجاب در ملاعام و معابر عمومی ظاهر شوند به 10 روز تا 2 ماه حبس و یا پنجاه تا پانصد هزار ریال جریمه نقدی محکوم خواهند شد.

با افزایش بی حجابی در ایران، این قانون هم دستخوش تغییر و تحول شد. مجازات کشف حجاب 1402 در ایران در طی دو مرحله اعمال می‌شود. به این صورت که اگر خانمی برای بار اول کشف حجاب کند، به پرداخت جریمه نقدی بالای 1 میلیون تومان محکوم خواهد شد. اما اگر مجددا این جرم را تکرار کند، مجازات بیشتری برای وی در نظر گرفته می‌شود. این مجازات شامل جریمه نقدی بیشتر و یا محکومیت در بهره‌مندی از امکانات جامعه می‌باشد.

ضمنا طبق قانون به جرم خانمی که کارمند اداره و ارگان دولتی یا نیمه دولتی است، و در خارج از ساعت اداری اقدام به کشف حجاب کرده نیز در کمیته انضباطی رسیدگی خواهد شد. یعنی ممکن است مجازات های بیشتری برای وی در نظر گرفته شود!

 

مجازات کشف حجاب در ماشین

اکنون احتمالا می‌خواهید بدانید در صورت کشف حجاب و یا بی حجابی سرنشینان خودروهای شخصی آیا فقط شخص بی حجاب محکوم به مجازات کشف حجاب خواهد شد؟! یا این که برای صاحب خودرو نیز مجازات هایی در نظر گرفته شده است؟!

طبق اخبار و گزارشات موجود از رئیس پلیس و افراد ذی‌صلاح، مجازات کشف حجاب در ماشین به شکل زیر است؛

  1. اخطار به مالک خودرو؛
  2. اعمال جریمه نقدی برای خودرو؛
  3. توقیف خودرو از 1 تا 20 روز؛

این مجازات ها به شکل پلکانی و در صورت تکرار جرم، اعمال خواهند شد.

بنابراین به احتمال زیاد اگر فرد بی حجاب، سرنشین خودرو شخصی باشد دیگر جریمه نقدی برای خود او در نظر گرفته نمی‌شود. ولی باز هم جای بررسی دارد و بدون بررسی نمی‌توان گفت آیا این سخن صحیح است یا خیر! پس برای اطلاع از این موضوع و دریافت پاسخ صحیح و کامل سوالات مطرح شده، بهترین راه ممکن صحبت با وکیل از طریق مشاوره حقوقی تلفنی موسسه حقوقی وکلای تلفنی است.

 

 

مشاوره حقوقی پلیس فتا در ایران 
مشاوره حقوقی جرم کشف حجاب 
مشاوره جرائم امنیتی داخلی خارجی 
مشاوره حقوقی کیفری 
درباره ما 

 

مرجع صالح برای رسیدگی به جرم کشف حجاب

درباره مرجع رسیدگی به کشف حجاب و اعمال مجازات کشف حجاب، نظرات مختلفی وجود دارد. مطابق نظر اکثریت، این جرم باید در دادگاه جزایی مورد پیگیری قرار بگیرد. اما از طرف مقابل نظر اقلیت بر این است که چون مجازات بی حجابی جزو مجازات های بازدارنده است، رسیدگی به این جرم در صلاحیت شورای حل اختلاف خواهد بود.

در هر صورت رسیدگی به این جرم در حیطه وظایف محاکم قضایی است. بنابراین برخلاف تصور بسیاری از مردم، صدور جریمه یا اعمال مجازات برای کشف حجاب از وظایف نیروی انتظامی یا گشت ارشاد نیست. این دو ارگان صرفا عامل بازدارنده هستند. به عبارت دیگر نیروی انتظامی، گشت ارشاد و یا سپاه پاسداران جمهوری اسلامی فقط می‌توانند از بی حجابی در ملاعام، جلوگیری کنند. حتی در این موارد هم فقط با دستور مستقیم دادستانی کل کشور می‌توانند وارد عمل شوند!

البته این قاعده نه فقط در مجازات بی حجابی در ایران، بلکه درباره تمام جرایم صادق است. یعنی صدور حکم برای تمام جرایم و مجازات مجرمین، در نهایت با محاکم قضایی است. ولی رویدادها و اتفاقات اخیر باعث شده تا بعضی از مردم با شنیدن شایعات و اخبار کذب، درباره مجازات بی حجاب ها دچار تردید شوند.

 

آیا مجازات کشف حجاب قابل گذشت است؟

با توجه به مطالبی که تا اینجا گفته شد، قطعا به اهمیت حجاب در ایران پی بردید. هرچند که همه ما کم و بیش از ارزش والای حجاب در دین اسلام و بالطبع آن در جامعه مطلع بودیم! مهم تلقی شدن حجاب و همچنین جنبه عمومی جرم کشف حجاب و تاثیراتی که این جرم بر فرهنگ جامعه و نگرش مردم به دین رسمی کشور دارد، باعث شده تا این جرم جزو جرایم غیر قابل گذشت باشد.

بنابراین اگر خانمی در ملاعام و در معابر عمومی اقدام به کشف حجاب کند، بسته به میزان جرمی که مرتکب شده و تعداد دفعات تکرار آن، مجازات خواهد شد. این مجازات هم تحت هیچ شرایطی قابل گذشت نخواهد بود، مخصوصا در مراتب بالاتر!

با این حال شاید واسپاری پرونده به وکیل مجرب بتواند تاثیری در پروسه رسیدگی به جرم و کاهش مجازات آن داشته باشد! در صورت تمایل برای صحبت با وکیل برای پرونده کشف حجاب و عقد قرارداد وکالت با او، با شماره 09212242670 تماس حاصل فرمایید.

 

 

 

کشف حجاب

 

آیا کشف حجاب در پیج اینستا جرم است؟

این روزها درصد زیادی از افراد از اینستاگرام استفاده می‌کنند. از طرفی اینستاگرام بستری برای اشتراک گذاری تصاویر و ویدیوها است. از همین رو احتمالا بسیاری از شما اقدام به انتشار تصاویر بی حجاب خود در اینستاگرام یا هر شبکه مجازی دیگری کرده باشید. و اکنون با جو متشنج به وجود آمده در جامعه، این به یکی از دغدغه های شما تبدیل شده باشد!

البته از قبل هم بودند کسانی که بابت این مسئله نگرانی هایی داشتند و در جلسات مشاوره حقوقی با وکلای ما سوالاتی مبنی بر این که آیا اشتراک تصاویر بی حجاب در فضای مجازی، جرم است یا خیر؟! مطرح می‌کردند. ما هم در موسسه حقوقی وکلای تلفنی مقالات متعددی در این باره تالیف کرده ایم.

در حالت کلی، انتشار تصاویر بی حجاب در فضای مجازی جرم انگاشته نشده است. اما خب قطعا قانون و محاکم ذی‌صلاح با بانوان ایرانی که تصاویر بی حجاب در پیچ اینستاگرام یا دیگر صفحات مجازی خود قرار داده باشند، برخورد خواهند کرد. چون انتشار تصاویر بی حجاب نیز به نوعی باعث ترویج بی حجابی در جامعه و تشویق سایرین به کشف حجاب می‌شود.

شاید بتوان در پاسخ به این سوال به فصل چهارم قانون جرایم رایانه‌ای استناد نمود. در قانون صراحتا بیان شده: انتشار عکس های مستهجن و مبتذل از خود و دیگران در فضای مجازی، باعث تحقق جرم انتشار عکس بی حجاب خواهد شد.

پس از اینجا می‌توان فهمید که انتشار عکس بی حجاب در فضای مجازی، مصداقی از جرم است! حال این که چه مجازات هایی دارد؟ و آیا مجازات آن همان مجازات کشف حجاب در ملاعام است یا خیر؟ را بهتر است در مشاوره حقوقی تلفنی یا مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان از وکلای موسسه حقوقی وکلای تلفنی جویا شوید. یا این که مقالات سایت موسسه را که فقط به همین موضوع پرداخته اند را مطالعه نمایید.

 


سوالات متداول

نظرات

پروانه برغمدي

با سلام بر اساس تبصره ماده 638 قانون مجازات اسلامی ، زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند و اصطلاحا کشف حجاب نمایند به مجازات حبس از ده روز تا دو ماه و یا از پنجاه هزار تا پانصد هزار ریال جزای‌ نقدی محکوم خواهند شد.


آزاده حیدری

بی حجابی و کشف حجاب یک عمل مجرمانه و در دسته جرایم با جنبه عمومی است، یعنی ارتکاب به آن نظم عمومی را جریحه دار می کند و از این رو هم مردم عادی و هم دادستان به عنوان مدعی العموم و نماینده جامعه می توانند این جرم را اعلام کنند و خواستار رسیدگی به آن بشوند. یا ضابطین دادگستری مانند پلیس امنیت اخلاقی یا نیروی انتظامی با فرد بی حجاب برخورد داشته و او را توقیف و جهت رسیدگی به دادسرا ارجاع دهند. اقدامات نیروی انتظامی در این زمینه از وظایف مامورین نیروی انتظامی است و اجرای تکلیف قانونی آنهاست، بنابراین توصیه می شود در این موارد ابدا با پلیس درگیر نشوید و به پلیس توهین نکنید زیرا در این حالت تحت عنوان دو جرم بی حجابی و تمرد نسبت به مامور دولتی محاکمه خواهید شد.


ابوالفضل علی مددی

سلام.کشف حجاب در قانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده است ومجازات حبس یا جزای نقدی را درپی دارد.لازم به ذکر است که جرم مذکور از جرایم غیر قابل گذشت میباشد.


مجید پریدست فومنی

باسلام در تمام جوامع قوانینی با درنظر گرفتن عرفیات و شرعیات جهت حفظ ارکان عمومی آن توسط نمایندگان مردم که درمجالس قانونگذاری حضوردارند تنظیم و ابلاغ میگردد که دریک قاعده کلی یک قانون هرچند ناقص بهتر از بی قانونی است لذا در جامعه ایرانی که حتی قبل ازدین مبین اسلام نیز به عفت و پاکدامنی شهره بوده و خود از قانونگذاران اول و اصلی جهان بشریت است برخی موارد در اذهان عمومی به عنوان عرف و شرع نهادینه شده لذا چنانچه این عرف ها و شرعیات در قوانین جاری نشود قانون دارای ایراد است لذا وقتی قانونی براساس چنین مواردی وضع میگردد بدان معنا است که قانونگذار کل جامعه را در نظر داشته نه تعداد قلیلی حال اگر عدول قانون اتفاق افتد اگر از جهل باشد و مقام قضا به این علم برسد که عمل بدون آگاهی بوده ضمن تذکر لسانی قابلیت گذشت را اعمال خواهد نمود اما اگر عمل عالمانه و آگاهانه باشد مانند سایر جرائم قابلیت رسیدگی و تعیین مجازات دارد


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، حجاب در لغت به معنای در پرده کردن و روگیری است. مساله حجاب یکی از مسایل مهم مورد توجه در فقه و سنت اسلامی بوده و بر زنان مسلمان همواره واجب بوده که بدن و موی خود را بپوشانند و آن را از چشم نامحرمان در امان دارند. وجوب حجاب مورد توافق و قبول تمام فقهای شعیه و اهل سنت می باشد و از حیث شرعی و دینی زنان مسلمان ملزم به رعایت حجاب در حدود مذکور در اسلام می باشند در سوی مقابل، کشف حجاب به معنای برداشتن حجاب یا همان روسری و شال در ایران می باشد. در قانون ایران تمامی بانوان در پایان سن 9 سالگی مستلزم رعایت حجاب و پوشش اسلامی می باشند. در صورتی که بانوان و دختران حجاب و پوشش را از خود بردارند در این صورت کشف حجاب نموده اند. اسلام برای پوشش زنان حد و حدود مشخصی را در نظر داشته که این امر مورد توجه قانون گذار ما نیز بوده و عدم رعایت حجاب شرعی و کشف حجاب را جرم انگاشته و زنانی که اقدام به کشف حجاب و بی حجابی نمایند را به حکم جرم زنان و دختران بی حجاب محکوم خواهد نمود. مطابق ماده 638 قانون مجازات اسلامی مجازات بی حجابی، حبس و یا جزای نقدی خواهد بود. در تبصره ماده فوق آمده که " زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر انظار عمومی ظاهر می شوند، به حبس از ده روز تا دو ماه و یا جریمه نقدی از پنجاه تا پانصد هزار ریال محکوم خواهند شد." این مجازات تعیین شده، مجازات بد حجابی یا بی حجابی زنان است.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام قانون ایران بر اساس دین و شرع اسلام تدوین شده است. از طرفی یکی از عمده مسائلی که مورد توجه این دین قرار گرفته، مسئله حجاب است. همین موضوع نیز سبب شده تا امر حجاب به یک قانون در ایران تبدیل شده و همه افراد موظف به رعایت آن شوند. در نتیجه این کاملا واضح است که به دنبال تصویب این قانون، مجازات کشف حجاب نیز برای ناقضان قانون حجاب اجباری در نظر گرفته شده است! چون بیشتر بانوان ایرانی بعد از انقلاب اسلامی، پایبند این قانون بوده اند کمتر کسی به دنبال اطلاع از مجازات کشف حجاب در ایران بود. ولی به تازگی با افزایش تعداد افرادی که خواستار حجاب اختیاری و به نوعی بی حجابی در ایران هستند، جستجو برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مجازات های در نظر گرفته شده برای ناقضان این قانون نیز بالطبع افزایش داشته است.


وحیدفراست

جرم کشف حجاب با توجه به عدم شاکی خصوصی جزو جرایم غیرقابل گذشت می باشد که جنبه عمومی دارد


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.