راه های قانونی و فوری برای ثبت برند و لوگو

راه های قانونی و فوری برای ثبت برند و لوگو

راه های قانونی و فوری برای ثبت برند و لوگو

ثبت قانونی لوگو و برند تقریبا جزء اولین اموری است که افراد جهت دیده شدن محصولات خود و شناساندن آن ها به دیگران، به سراغ آن می‌روند. در دنیای امروزی تنها تولید محصول کافی نیست بلکه برای کسب موفقیت هر چه بیشتر در میدان رقابت باید طوری برنامه ریزی و عمل کرد که محصولات یا خدمات به صورت منحصر به فرد به دیگران معرفی شوند که ثبت برند دقیقا همین کار را انجام می‌دهد.

علامت تجاری (لوگو) و نام تجاری (برند) در ماده 30 قانون علامت به شکل زیر تعریف شده‌ است؛

  • علامت یعنی هر نشان قابل رویتی که قادر باشد کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز کند.
  • نام تجاری یعنی اسم یا عنوانی که معرف و مشخص کننده کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی از همدیگر است.

اکنون که با ماهیت و معنای برند آشنا شدید بهتر است بدانید، برند و لوگو تا زمانی که به شکل قانونی ثبت نشده باشند امکان سوء استفاده از آن ها بالا خواهد بود. پس اگر قصد دارید از این طریق کالا یا خدمات خود را به سایر افراد بشناسانید ابتدا باید آن را به شکل قانونی ثبت کنید.

جهت آشنایی با مراحل و نحوه ثبت قانونی لوگو می‌توانید با وکلای موسسه وکلای تلفنی در ارتباط باشید.

 

هزینه مشاوره حقوقی

چگونه می‌توان به صورت قانونی برند خود را در کمترین زمان ثبت کرد؟

در حالت کلی ثبت قانونی لوگو دو مرحله اصلی دارد که این مراحل عبارتند از؛

  1. تقدیم درخواست کتبی مبنی بر ثبت قانونی لوگو به مرکز مالکیت معنوی
  2. صدور گواهی ثبت و آگهی در روزنامه

که البته این دو مرحله در صورتی منجر به ثبت برند در زمان کوتاه خواهند شد که برند و لوگوی پیشنهادی، مشابه برند یا لوگویی که قبلا به ثبت رسیده است نباشد. در غیر این صورت سازمان مذکور درخواست را رد کرده و گواهی ثبت صادر نخواهد شد.

به همین دلیل توصیه ما به شما که به دنبال ثبت قانونی لوگو و ثبت برند در زمان کوتاه هستید، این است که پیش از تقدیم درخواست ثبت لوگو، برند و لوگوی مد نظر خود را استعلام کنید. با استعلام برند و لوگو یک آگهی در روزنامه رسمی منتشر شده و به این ترتیب از عموم مردم تقاضا خواهد شد که در صورت وجود برند و لوگوی مشابه ظرف مدت یک ماه پس از انتشار آگهی آن را اعلام نمایند. برای دریافت مشاوره حقوقی از برترین وکلای ایران با شماره 02147625900 تماس بگیرید.

 

برند

برای ثبت برند فوری و قانونی به کجا مراجعه کنیم؟

در گذشته افراد برای ثبت قانونی لوگو و برند خود به صورت حضوری به مراکز و سازمان های ذی‌ربط مراجعه می‌کردند. اما در حال حاضر باتوجه به کامپیوتری و اینترنتی شدن تمام امور دیگر نیاز به مراجعه حضوری نیست.

در نتیجه برای ثبت برند فوری و قانونی باید به وب سایت مالکیت معنوی مراجعه کرده و مشخصات اولیه خود را وارد کنید تا به این ترتیب ثبت نام انجام شود. پس از ثبت نام و نام نویسی اولیه، برگه‌ای از طرف سایت به شما داده می‌شود که می‌بایست آن را پرینت گرفته و با در دست داشتن برگه مذکور به دفتر اسناد رسمی مراجعه نمایید.

در دفترخانه گواهی امضا به شما داده خواهد شد که باید آن را در وب سایت سازمان بارگذاری کنید تا بتوانید نام کاربری و کلمه عبور دریافت نمایید. حال پس از دریافت نام کاربری و کلمه عبور وارد بخش ثبت اظهارنامه برند شوید و مدارک خواسته شده را بارگذاری کنید تا اظهارنامه و درخواست شما مورد بررسی قرار بگیرد.

آیا سوء استفاده از لوگو موسسه یا شرکت دیگران قابل پیگرد قانونی است؟

به موجب قوانین جمهوری اسلامی، از جمله قانون ثبت اختراعات طرح های صنعتی و علائم تجاری :« استفاده غیر مجاز از علائم تجاری ثبت شده علاوه بر مسئولیت کیفری، مسئولیت حقوقی برای سوء استفاده کننده به دنبال دارد».

بنابراین سوء استفاده از لوگو موسسه یا شرکت دیگران نه تنها جرم محسوب می‌شود بلکه پیگرد قانونی داشته و سوء استفاده کننده به مجازات جبران خسارت وارده، حبس از 3 ماه تا 2 سال و پرداخت جزای نقدی از 10 تا 50 میلیون ریال محکوم خواهد شد.

که تعیین میزان مجازات به نظر قاضی پرونده بستگی دارد. برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی با شماره 09212242670 تماس بگیرید

 

ثبت لوگو

برای ثبت قانونی برند چه مدارکی لازم است؟

مدارک لازم برای ثبت قانونی برند توسط فرد حقیقی؛

  • کپی شناسنامه
  • کپی کارت ملی
  • کارت بازرگانی در صورت استفاده از حروف لاتین در برند
  • کپی جواز تاسیس / پروانه بهره برداری / پروانه ساخت / جواز کسب یا هر نوع مجوز فعالیت دیگری که توسط نهادها و سازمان های مربوطه صادر شده است.

مدارک لازم برای ثبت قانونی برند توسط فرد حقوقی؛

  • کپی شناسنامه
  • کپی کارت ملی
  • کارت بازرگانی در صورت استفاده از حروف لاتین
  • کپی روزنامه‌ای که آگهی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت در آن ثبت شده است
  • کپی جواز تاسیس / پروانه بهره برداری / پروانه ساخت / جواز کسب یا هر نوع مجوز فعالیت دیگری که توسط نهادها و سازمان های مربوطه صادر شده است.

 

ارتباط در واتس اپ

آیا عدم ثبت برند جرم است؟

ثبت قانونی لوگو و برند در اصل امری کاملا اختیاری است که بیشتر افراد تنها به دلیل جلوگیری از سوء استفاده از برند یا لوگوی خود این کار را انجام می‌دهند. اما از طرف مقابل، قانونگذار ثبت برند را جزء ملزومات برخی از محصولات و کالاها قرار داده است. که این کالاها عبارتند از؛

  • داروهای اختصاصی که در طب مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • مواد غذایی که در لفاف و ظروف مخصوص عرضه می‌شوند.
  • لوازم آرایشی که به طور مستقیم روی پوست انسان استعمال می‌شوند.

تولیدکنندگان کالاهای گفته شده چه در داخل کشور باشند چه در خارج از کشور، باید اقدامات لازم جهت ثبت قانونی لوگو و برند را انجام دهند و سپس برند یا لوگوی خود را بر روی برچسب محصول درج کنند. در غیر این صورت مجوز پخش و فروش محصولات خود را نخواهند داشت و در صورت پخش مجرم شناخته خواهند شد. شما می توانید از مشاوره حقوقی انلاین و رایگان در سایت موسسه حقوقی وکلای تلفنی نیز در هر ساعت از شبانه روز استفاده نمایید.

 

مشاوره حقوقی جعل 
مشاوره حقوقی اسرار تجاری 
ثبت اختراع 
ثبت علامت تجاری 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

فاطمه عمادی

باسلام ، ثبت لوگوی طراحی شده توسط اداره مالکیت معنوی و دریافت سند انجام می شود. در حال حاضر باتوجه به پیشرفت علم و انجام اینترنتی امور باید به وب سایت مالکیت معنوی مراجعه کرده و مشخصات اولیه وارد شود تا به این ترتیب ثبت نام انجام گردد.


mohammadi

شرکتهایی که با تبلیغات گسترده در زمبنه ثبت شرکت و ثبت برند و نشان تجاری فعالیت دارند بسیار زیاد است اما توصیه من به عنوان یک کارآفرین باتوجه به سوابق شغلی که در طول سالها کسب کرده ام این است که حتما در کنار خدمات این شرکتها با یک مشاور حقوقی مجرب که در زمینه امور شرکتها تخصص ویژه دارد همفکری داشته باشید تا در پیچ و خم قانونی و روال موجود دچار مشکل نشوید


Mohamad sheykhi

ثبت قانونی لوگو و برند تقریبا جزء اولین اموری است که افراد جهت دیده شدن محصولات خود و شناساندن آن ها به دیگران، به سراغ آن می‌روند. در دنیای امروزی تنها تولید محصول کافی نیست بلکه برای کسب موفقیت هر چه بیشتر در میدان رقابت باید طوری برنامه ریزی و عمل کرد که محصولات یا خدمات به صورت منحصر به فرد به دیگران معرفی شوند که ثبت برند دقیقا همین کار را انجام می‌دهد. علامت تجاری (لوگو) و نام تجاری (برند) در ماده 30 قانون علامت به شکل زیر تعریف شده‌ است؛ علامت یعنی هر نشان قابل رویتی که قادر باشد کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز کند. نام تجاری یعنی اسم یا عنوانی که معرف و مشخص کننده کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی از همدیگر است.


وحید قلی پور عباسی

بدون شک مزایای طراحی لوگو بسیار است. همانقدر که نام شرکت و مجموعه مهم است به همان اندازه لوگو برای معرفی و اعتبار کسب و کار و شرکت اهمیت دارد. لوگو نمادی بصری کوچک است که در مراحل اولیه بازاریابی و فعالیت یک مجموعه توسعه و طراحی می شود. آرم یا لوگویی برای شرکت شما تاثیر گذار است که کسب و کار شما را از همکاران و رقبایتان متمایز کند و در ذهن مخاطب ماندگار. لوگو مناسب کسب و کار شما باید بتواند پیام شما را به خوبی منتقل کند و با یک نگاه مخاطبان، متوجه موضوع و اهداف کسب و کار شما شوند. پس مهم است که طراحی لوگو توسط طراح لوگو حرفه ای و متخصص در این زمینه انجام شود . یکبار برای همیشه یک لوگو حرفه ای داشته باشید. طراحی لوگو نقش مهمی در تثبیت هویت یک برند و انتقال ارزش های آن به مخاطبان هدف دارد.


معراج فرجی

قوانین ثبت لوگو و مراحل آن به شرح زیر است: اولین مرحله این است که برند خودتان را در سامانه ثبت برند ثبت کنید. نام برندتان نباید با نام برند دیگری یکی باشد. مرحله بعد این است که از لوگوهای ثبت شده در حوزه فعالیت خودتان استعلام بگیرید تا لوگوی شما با دیگری یکی نباشد. برای این کار به سایت استعلام ثبت برند به نشانی ssaa.ir مراجعه کنید و از منحصر بفرد بودن لوگوی برندتان اطمینان حاصل کنید. در سامانه ثبت برند به نشانی ssaa.ir ثبت نام کنید و کد شناسایی را برای شخص حقیقی یا حقوقی با توجه به نیاز دریافت کنید. از اقرارنامه ارائه شده در سامانه مرکز مالکیت معنوی پرینت بگیرید و به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید. از دفترخانه شناسه یکتا و رمز تصدیق دریافت کنید. مجدداً به سامانه مرکز مالکیت معنوی مراجعه کنید و ثبت نامتان را با وارد کردن شناسه یکتا و رمز تصدیق تکمیل کنید. اظهارنامه جدید را ثبت کنید و اطلاعاتتان را در آن وارد کنید. در مرحله بعدی هزینه‌های اداری که برای اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت است را پرداخت می‌کنید و در صف نوبت کارشناسی سامانه قرار می‌گیرید. پس از تایید رئیس سازمان، آگهی تقاضای ثبت لوگوی شما صادر می‌شود. پرونده فیزیکی شامل تمامی مدارک و مستندات مورد نیاز توسط متقاضی و یا وکیل ظرف مدت 30 روز باید تشکیل شود. هزینه ثبت آگهی در روزنامه رسمی را پرداخت کنید. بعد گذشت از 30 روز از آگهی ثبت شده در روزنامه رسمی، حق الثبت را باید پرداخت کنید که معمولاً بین 150 الی 300 هزار تومان است. پس از صدور آگهی ثبت علائم تجاری، به اداره ثبت مالکیت معنوی مراجعه کنید و نسخه‌ی امضا شده روزنامه رسمی و پرینت آگهی رسمی ثبت لوگو را ارائه کنید. پس از طی مراحل فوق، گواهی 10 ساله لوگوی برندتان را دریافت می‌کنید. هزینه ثبت لوگو در حالت حقیقی و حقوقی شامل هزینه هر یک از مراحل ذکر شده بصورت جداگانه است که برای اشخاص حقوقی تقریبا دو برابر بیشتر از شخص حقیقی است. برای مثال هزینه ثبت اظهارنامه برای شخص حقیقی 200هزار تومان و برای شخص حقوقی 400هزار تومان است


امین چراغی شیخ آباد

سلام و عرض ادب برای ثبت برند که می تواند نام تجاری یا لوگوی مربوط به کسب و کار شما باشد، شما نیاز است که 4 گام اصلی را طی کنید: مرحله 1 ) انتخاب نام برند و علامت تجاری: اولین گام شما در این ابتدای کار، انتخاب نام برند است که می خواهید با آن سالها فعالیت کنید و بین مشتریان و در بازار معروف شوید. پس نامی را انتخاب کنید که اولا از نام هایی که محدودیت ثبت ندارند انتخاب کنید و دوم اینکه قبلا نباید ثبت شده باشد. نامهای که محدودیت دارند یا عام هستند یا خلاف قوانین اسلامی و عمومی هستند. مرحله 2 ) استعلام از قابلیت ثبت برند: شما قبل از ثبت برند و لوگو یا هر علامت تجاری باید بررسی کنید که آیا این برند قبلا ثبت شده است یا خیر؟ چنانچه یک نام یا یک علامت تجاری در حوزه فعالیت شما قبلا ثبت شده باشد شما نمی توانید دیگر آن نام را برای خود به ثبت برسانید. این کار باعث می شود احتمال رد شدن برند شما در سامانه درصد بالایی کاهش یابد. مرحله 3 ) تکمیل مدارک لازم: بعد از انتخاب نام و استعلام از احتمال ثبت، باید مدارک لازم جهت ثبت برند را که در پایین همین مطلب دقیق ذکر شده است تکمیل کنید. مرحله 4 ) ثبت اظهارنامه علامت تجاری: بعد از تکمیل مدارک لازم، باید در وب سایت مرکز مالکیت معنوی ثبت نام نموده و جهت تایید حساب کاربری گواهی امضا از دفترخانه اسناد رسمی دریافت نمایید. بعد از فرآیند ثبت اظهارنامه ثبت برند در سایت و بارگذاری مدارک و تصویر برند در سایت باید حداقل 15 روز منتظر ماند تا نتیجه بررسی کارشناسان اعلام شود. نکته: مهمترین بخشهای مراحل ثبت برند، استعلام ثبت برند انتخاب شده به شیوه ای کامل و تخصصی و ثبت صحیح اظهارنامه می باشد زیرا توصیف برند یا رفع نقص برند بعد از ایراد کارشناس نیاز به تجربه دارد.


آزاده

ثبت برند برای تمایز افراد، محصولات و خدماتشان از یکدیگر به کار می‌رود. به عبارتی دیگر رقبا با ارائه خدمات مشابه نمی‌توانند از سال‌ها زحمت و تلاش شما سوء استفاده کنند. با ثبت مالکیت معنوی برند چنانچه افراد سودجو مرتکب چنین عملی شوند شما به عنوان مالک نام و برند می‌توانید بر اساس گواهی ثبت برند اقدام به شکایت نماید.


مهران رمضان پناه

باعرض سلام؛ هر شخص حقیقی می‌تواند حداکثر سه برند و هر شخص حقوقی می‌تواند حداکثر 10 برند را به ثبت برساند. ثبت لوگو و برند می‌تواند به‌صورت همزمان یا مجزا انجام شود. ثبت برند در ایران در اداره ثبت نام و علائم تجاری و بدون اخذ مالیات انجام می‌شود.


بهنام رحمانی فرد

با سلام ثبت قانونی لوگو و برند تقریبا جزء اولین اموری است که افراد جهت دیده شدن محصولات خود و شناساندن آن ها به دیگران، به سراغ آن می‌روند. در دنیای امروزی تنها تولید محصول کافی نیست بلکه برای کسب موفقیت هر چه بیشتر در میدان رقابت باید طوری برنامه ریزی و عمل کرد که محصولات یا خدمات به صورت منحصر به فرد به دیگران معرفی شوند که ثبت برند دقیقا همین کار را انجام می‌دهد. علامت تجاری (لوگو) و نام تجاری (برند) در ماده 30 قانون علامت به شکل زیر تعریف شده‌ است؛ علامت یعنی هر نشان قابل رویتی که قادر باشد کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز کند. نام تجاری یعنی اسم یا عنوانی که معرف و مشخص کننده کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی از همدیگر است. اکنون که با ماهیت و معنای برند آشنا شدید بهتر است بدانید، برند و لوگو تا زمانی که به شکل قانونی ثبت نشده باشند امکان سوء استفاده از آن ها بالا خواهد بود. پس اگر قصد دارید از این طریق کالا یا خدمات خود را به سایر افراد بشناسانید ابتدا باید آن را به شکل قانونی ثبت کنید


مجید پریدست فومنی

با سلام آنچه در فعالیت های اقتصادی در بنگاه های انتفاعی دارای اهمیت است جلوگیری نمودن از تمام راههای سواستفاده از محصول تولید شده یا کالا که فروش آن را برعهده دارند که مهم ترین آنها ثبت نشان تجاری با تمام جزئیات در مرجع مالکیت معنوی است که اگر چنانچه فرد یا افرادی اقدام به تولید یا فروش نمونه کالا نمایند با توجه به اینکه قانونگذار برای حمایت از برند ثبت شده قوانین جزائی و حقوقی از باب خسارت وارده در نظر گرفته است صاحبان مالکیت معنوی میتواند با تقدیم دادخواست نسبت به اثبات جرم و مطالبه خسارات متعلقه به محکمه مراجعه نمایند


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، برند یعنی نام تجاری و رسمی ای که کسب و کار شما، توسط آن معرفی یا خطاب می گردد. نامی که برای کار یا مجموعه خدمات خود ارائه می دهید، به نوعی، هویت تجارت شما را شکل می دهد و به واسطه آن در میان مراجع رسمی جایگاهی منحصر به فرد خواهید داشت. از آنجا که برند شما، نماد کل مجموعه تجاری تان خواهد بود، باید در خصوص انتخاب آن دقت و حساسیت لازم را به خرج دهید و نامی را انتخاب کنید که به خوبی، معرف فعالیت تجاری شما باشد. ثبت برند، عبارت است از اقدام به ثبت برند مورد نظر در مرجع قانونی آن، با طی کردن مراحل و تشریفات لازم. نحوه و مراحل ثبت برند، با مراجعه به سامانه مالکیت معنوی و ثبت نام در این سامانه می باشد. مدارک هویتی شخص حقیقی یا نماینده شخص حقوقی، کارت بازرگانی و جواز کسب، از جمله مدارک لازم ثبت برند هستند. امکان ثبت برندهایی که خلاف موازین شرعی و اخلاقی بوده، وجود نداشته و این مورد، از موارد ممنوعیت در ثبت برند می باشد. در همین راستا و از آنجا که این موضوع، از لحاظ قانونی و حقوقی نیز بسیار حائز اهمیت است، در سال 1386 قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری تصویب گردید. این قانون دربردارنده تعریف برند یا علامت تجاری، مراحل و شرایط و مدارک لازم، برای ثبت یک برند است. بر این اساس، چنانچه کسی قصد داشته باشد اقدام به انتخاب یک برند و ثبت آن نماید، باید در حدود مقررات قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری عمل کند.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.