شرایط حقوقی تعیین انتخاب مسکن با زن

شرایط حقوقی تعیین انتخاب مسکن با زن

شرایط حقوقی تعیین انتخاب مسکن با زن

در صورتی که انتخاب مسکن با زن باشد، مرد باید از الزامات قانونی تبعیت کند و در منزل انتخابی زن سکونت نماید. این اختیار می تواند ضمن عقد لازم به زن داده شود. تفاوت دادن حق مسکن ضمن عقد ازدواج با سایر شروط ضمن عقد آن است که در سایر عقود در صورتی که طرفین به تعهد خود عمل نکنند امکان فسخ قرارداد وجود دارد. اما در عقد ازدواج در صورت عدم انجام تعهدات امکان برهم زدن عقد نیست.

به همین دلیل زمانی که انتخاب مسکن با زن باشد، ممکن است اختلافات حقوقی زیادی به وجود آید. افراد می توانند با مراجعه به مشاوره حقوقی درباره حقوق و تکالیف خود اطلاعات لازم را به دست آورند.

 

هزینه مشاوره حقوقی

تعیین مسکن به صورت قانونی با زن است یا مرد؟

هر چند در برخی موارد حق انتخاب مسکن با زن میباشد. اما بر اساس ماده 1114 قانون مدنی زن موظف است در منزلی که شوهر اقامت دارد سکونت نماید. این ماده به صورت کلی شرایط زندگی زوجین را در نظر گرفته است. معمولا با انجام عقد ازدواج زن به خانه شوهر خود نقل مکان می کند و محل سکونت زوج اقامتگاه زوجه محسوب خواهد شد.

اما در برخی موارد طرفین توافق می کنند که انتخاب مسکن با زن باشد. در این موارد بر اساس قانون زن می تواند حق سکونت را از شوهر خود دریافت کند. به این ترتیب شوهر باید در منزلی که زن تعیین می کند سکونت نماید.

 باید توجه داشت انتخاب مسکن با زن به این معنی نیست که زن منزل را تهیه کند. بلکه پس از انتخاب زن، مرد باید هزینه های مربوط به تهیه مسکن را بپردازد.

در چه مواردی زن می تواند از سکونت در منزل شوهر اجتناب ورزد؟

در مواردی که حق انتخاب مسکن با زن است، زوجه می تواند در منزل انتخابی خود سکونت کند. اما در برخی موارد زن در شرایط سختی قرار می گیرد. بر اساس ماده 1115 قانون مدنی در صورتی که زن خوف ضرر جانی، مالی و حیثیتی داشته باشد، می تواند از سکونت در منزلی که مرد تعیین نموده اجتناب کند. دادگاه بررسی خواهد کرد که آیا ضرری وجود دارد یا خیر؟ در صورتی که اثبات شود چنین ضرر و زیانی زن را تهدید می کند، دادگاه زن را الزام به سکونت در منزل مشترک نخواهد کرد.

اگر حق انتخاب مسکن با زن باشد، زن به میل خود محل سکونت را انتخاب می کند. اما اگر محل سکونت مشترک موجب عسر و حرج زن شود می تواند منزل را ترک نماید. در مدتی که زن با استناد به ماده 1115 قانون مدنی منزل جداگانه اختیار می کند مرد موظف به پرداخت نفقه ایشان می باشد. افراد برای آشنایی بیشتر با حقوق و تکالیف خود می توانند به مشاوره حقوقی تلفنی مراجعه نمایند.

 

حق انتخاب مسکن

دادن حق تعیین مسکن به زن در شروط ضمن عقد

زمانی انتخاب مسکن با زن است که این حق به طور قانونی به زن داده شده باشد. بر اساس قانون ضمن عقد ازدواج زن می تواند چنین شرطی را در دفتر نکاحیه بگنجاند. اما چنانچه بعد از ازدواج نیز زوجین بر این مسئله توافق کنند، می توانند به دفتر اسناد رسمی مراجعه کرده و سند قانونی در این باره تنظیم نمایند.

اگر حق انتخاب مسکن با زن به صورت وکالتی به زن داده شود، زوجه باید توجه نماید که این حق بلاعزل باشد. افراد برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند موسسه حقوقی وکلای تلفنی مراجعه نمایند.

مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خانواده

مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان اطلاعات لازم را درباره حق انتخاب مسکن با زن در اختیار افراد قرار خواهد داد. افراد می توانند با توجه به شرایط زندگی مشترک خود در این باره تصمیم بگیرند. اما از آنجایی که تعیین مسکن محدودیت های زیادی درباره رفت و آمد افراد و شغل ایشان به وجود می آورد، باید در تعیین این حق محتاط باشند.

 

ارتباط در واتس اپ

ملاک تعیین خصوصیات مسکن تهیه شده توسط زوج

دادن حق انتخاب مسکن با زن شرایط مربوط به خود را دارد. در هر حال هر کدام از زوجین که مسکن را تعیین می کند، باید خصوصیت لازم برای مسکن مناسب در نظر بگیرد. ماده 1107 قانون مدنی بیان می کند که تهیه مسکن از مصادیق پرداخت نفقه است. در قانون تاکید شده که نفقه با توجه به شأن زن پرداخت شود. بنابراین ملاک تعیین خصوصیات مسکن مشترک باید با در نظر گرفتن شأن زن و مصالح اجتماعی خانواده باشد.

انتخاب مسکن با زن دارای نکات حقوقی مختلفی است که افراد را ناگریز می کند، به وکیل خانواده مراجعه نمایند. وکیل در گفتگوی تخصصی موارد لازم را برای افراد شرح خواهد داد.

 

کارشناسی منزل برای تمکین 
الزام زوج به تهیه مسکن 
وکیل دادگستری خانواده 
مشاوره حقوقی خانواده 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

Mohsen mohammadi farsani

چند در برخی موارد حق انتخاب مسکن با زن میباشد. اما بر اساس ماده 1114 قانون مدنی زن موظف است در منزلی که شوهر اقامت دارد سکونت نماید. این ماده به صورت کلی شرایط زندگی زوجین را در نظر گرفته است. معمولا با انجام عقد ازدواج زن به خانه شوهر خود نقل مکان می کند و محل سکونت زوج اقامتگاه زوجه است


محسن حاجی آبادی

هر چند در برخی موارد حق انتخاب مسکن با زن میباشد. اما بر اساس ماده 1114 قانون مدنی زن موظف است در منزلی که شوهر اقامت دارد سکونت نماید. این ماده به صورت کلی شرایط زندگی زوجین را در نظر گرفته است. معمولا با انجام عقد ازدواج زن به خانه شوهر خود نقل مکان می کند و محل سکونت زوج اقامتگاه زوجه محسوب خواهد شد


معراج فرجی

با سپاس از سایت خوب وکیل تلفنی بسیار مفید بود


سعید ربیعی

باسلام حق انتخاب مسکن بنابر قانون علی الاصول بر عهده مرد است ولی این امکان که این حق در دفترچه نکاحی یا همان عهدنامه و یا بعد از آن در دفتر اسناد رسمی و در سند جداگانه به زن داده شود جای بحث دارد و چنانچه در سند نکاحیه یا عقدنامه این حق به زن داده شود زن حق تعیین منزل مشترک را خواهد داشت و البته باید در نظر گرفت که بنابر قانون منزل مشترک مانند موارد دیگری از جمله خوراک پوشاک آموزش درمان و سایر موارد در زمره نفقه آن است و به هر حال بنابر قانون نفقه باید متناسب با شأن اجتماعی زن باشد ضمن اینکه اگر منزل انتخابی از طرف مرد باشد مرد باید این نکته را مد نظر قرار دهد و اقامتگاه قانونی زن بعد از ازدواج منزل قانونی همسر اوست و چنانچه زن بدون عذر موجه منزل قانون را ترک کند به او نفقه تعلق نخواهد گرفت و این در حالی است که مهریه همچنان پابرجا خواهد ماند ولی در یک استثنا اگر زن منزل مشترک را نیز ترک کند نفقه همچنان برای او باقی است و دادگاه نمی تواند وی را مجبور به اقامت در منزل شوهر کند و آن استثنا وجود ضرر مالی یا آبرو یا جانی برای همسر به صورتی که موجب عسر و حرج او در زندگی مشترک شود می باشد که در این صورت زن میتواند منزل را ترک کرده و دادگاه نمی تواند او را الزام به بازگشت دارد و همچنان برای زن حق گرفتن نفقه از زمان ترک منزل باقی خواهد بود


محسن جعفری

ممنون از سایت وکیل تلفنی


فریبرز ذوالفقاری

با سلام چند در برخی موارد حق انتخاب مسکن با زن میباشد. اما بر اساس ماده 1114 قانون مدنی زن موظف است در منزلی که شوهر اقامت دارد سکونت نماید. این ماده به صورت کلی شرایط زندگی زوجین را در نظر گرفته است. معمولا با انجام عقد ازدواج زن به خانه شوهر خود نقل مکان می کند و محل سکونت زوج اقامتگاه زوجه محسوب خواهد شد. اما در برخی موارد طرفین توافق می کنند که انتخاب مسکن با زن باشد. در این موارد بر اساس قانون زن می تواند حق سکونت را از شوهر خود دریافت کند. به این ترتیب شوهر باید در منزلی که زن تعیین می کند سکونت نماید


Mohamad sheykhi

مطابق ماده ۱۱۱۴ قانون مدنی زن باید در منزلی که شوهر تعیین می کند زندگی کند. در واقع یکی از جلوه های تمکین، سکونت زن در منزلی است که شوهر تهیه کرده است. از طرفی ماده ۱۱۱۹ و ۱۱۱۴ قانون مدنی این اجازه را صادر کرده است که به صورت شرط ضمن عقد، اختیار تعیین حق مسکن به زوجه واگذار گردد. گذشته از این موضوع، ملاک برای مشخص شدن مسکن برای زن، به طور کلی ، شأن اوست و نه توانایی شوهر. بر همین اساس قانونگذار حسب ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی، مسکن را از موارد نفقه قرار داده است. شوهر موظف به تهیه مسکن است و در این موضوع آنچه که ملاک قرار می گیرد شان زن است و نه توانایی مالی یا شأن شوهر. بدین ترتیب عدم تهیه مسکن توسط زوج از موجبات عسر و حرج و طلاق است و عدم توانایی مالی برای تهیه مسکن هم به منزله عجز از پرداخت نفقه و در حکم نپرداختن نفقه است.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.