مشاوره حقوقی انواع مرخصی در زندان

مشاوره حقوقی انواع مرخصی در زندان

مشاوره حقوقی انواع مرخصی در زندان

قانونگذار همانطور که زندان را به عنوان مجازاتی برای مرتکبین جرایم در نظر گرفته است. باتوجه به این که آزاد بودن حق طبیعی و قانونی هر فرد(حتی افراد مجرم) محسوب می‌شود، مرخصی ماهانه را نیز برای ایشان قرار داده تا بتوانند از حق طبیعی خود بهره‌مند شوند. اما مرخصی زندانی بسته به نوع و میزان جرمی که مرتکب شده شرایطی خواهد داشت، بنابراین زندانی تا زمانی که تمام شرایط را فراهم نکند قادر به دریافت مرخصی نخواهد بود.

موسسه وکلای تلفنی در خصوص دریافت مرخصی زندانی در کنار زندانیان و خانواده های این افراد است تا ایشان را جهت محیای شرایط بهره‌مندی از حقوقشان یاری کند.

باتوجه به این که بیشتر خانواده های زندانیان ممکن است درگیر مسئله دریافت مرخصی شده باشند و این مسئله دغدغه بزرگ برای ایشان تلقی شود، ما در ادامه به بررسی برخی از موارد مهم مرتبط با موضوع مذکور خواهیم پرداخت. برای دریافت مشاوره حقوقی با شماره 02147625900 تماس بگیرید.

 

هزینه مشاوره حقوقی

شرایط لازم برای دریافت مرخصی در زندان

مطابق با ماده 520 قانون آیین دادرسی کیفری :«محکومان می‌توانند در صورت رعایت ضوابط و مقررات زندان و مشارکت در برنامه های اصلاحی و تربیتی و کسب امتیازات لازم پس از سپردن تامین مناسب، ماهانه حداکثر 3 روز از مرخصی برخوردار شوند».

بنابراین هر فرد زندانی حداقل 3 روز در ماه حق استفاده از مرخصی را خواهد داشت. که شرایط اعطای مرخصی به زندانی مطابق با همین ماده به شرح زیر است؛

  1. رعایت ضوابط و مقررات زندان توسط زندانی
  2. مشارکت در برنامه های فرهنگی و اصلاحی و تربیتی زندان و کسب امتیاز لازم
  3. سپردن تامین یا همان وثیقه به مقام قضایی ذی‌صلاح

مدت زمان قانونی مرخصی برای زندانی

همانطور که در عنوان قبل گفته شد مرخصی زندانی حداقل 3 روز در ماه است. اما قانونگذار در ادامه ماده 520 قانون آیین دادرسی کیفری به این مطلب اشاره کرده است :«در موارد بیماری حاد یا فوت بستگان نسبی و سببی درجه یک از طبقه اول یا همسر و یا ازدواج فرزندان، زندانی می‌تواند به تشخیص دادستان حداکثر تا 5 روز از مرخصی استفاده نماید».

در نتیجه این مدت 3 روزه با تغییر شرایط امکان افزایش به مدت 5 روز را خواهد داشت. نکته مهم این که مرخصی زندانی در هر صورت نیازمند ارائه تامین و وثیقه می‌باشد. و قرار وثیقه برای دریافت مرخصی از زندانی هیچ ارتباطی با مدت مرخصی ندارد. برای دریافت مشاوره حقوقی انلاین و رایگان به وبسایت موسسه حقوقی وکلای تلفنی مراجعه نمایید.

 

وثیقه برای مرخصی زندانی

برای دریافت مرخصی چه اقدامی باید انجام داد؟

مرخصی زندانی هم مانند هر امر حقوقی دیگری تشریفات و اقدامات خاص خود را دارد. تشریفات دریافت مرخصی زندانی به شرح زیر است؛

ابتدا شرایط دریافت مرخصی باید فراهم باشد که به تعدادی از این شرایط در عنوان اول اشاره کردیم. شرط بعدی دریافت مرخصی از زندان این است که؛ محکومان به حبس کمتر از 15 سال پس از گذراندن 6/1 از مدت حبس و محکومان به حبس بیشتر از 15 سال و حبس ابد پس از گذراندن حداقل 1 سال قادر به دریافت مرخصی خواهند بود.

اکنون پس از محیا شدن تمام شرایط، زندانی می‌بایست درخواست مرخصی از زندان را تنظیم کرده و به رئیس زندان تقدیم کند. تا پس از آن قرار مرخصی با وثیقه صادر شود و بتواند با ارائه وثیقه از مدت معمول مرخصی خود استفاده کند.

 

مرخصی برای زندانی

البته برخی از مجرمان حتی با وجود تمام شرایط باز هم امکان استفاده از مرخصی زندانی را نخواهند داشت. که موارد زیر از جمله مجرمان مستثنی از دریافت مرخصی از زندان هستند؛

  1. محکومین سرقت، کیف قاپی، جاسوسی، اقدام علیه امنیت کشور، آدم ربایی، جرایم سازمان یافته، تجاوز به عنف، دایر کنندگان مراکز فحشا و فساد، اسیدپاشی، اخلال در نظام اقتصادی، ورود یا تولید یا توزیع مشروبات الکلی، قاچاق مسلحانه یا مواد مخدر.
  2. محکومان مشهور به شرارت.
  3. محکومان اعدام.
  4. محکومان دارای سه فقره سابقه محکومیت به ارتکاب جرم واحد.

آیا داشتن وثیقه برای دریافت مرخصی از زندان الزامیست؟

باتوجه به این که دریافت وثیقه مطمئن‌ترین ضمانت در مقابل مرخصی زندانی محسوب می‌شود. قانونگذار این مسئله را از شروط دریافت مرخصی برای زندانیان در نظر گرفته است. بر همین مبنا دریافت مرخصی بدون وثیقه تنها به مدت 10 ساعت در ماه آن هم همراه با مراقبت مامور، ممکن خواهد بود.

نوع وثیقه‌ای که جهت مرخصی زندانی تعیین می‌شود هم می‌تواند وجه نقد، ضمانت نامه بانکی، مال منقول یا غیر منقول باشد. که معمولا مقام قضایی مال غیر منقول را آسان‌تر می‌پذیرد.

 

ارتباط در واتس اپ

مشاوره حقوقی تلفنی در خصوص انواع مرخصی در زندان

بسیاری از افراد در خصوص نحوه دریافت مرخصی برای زندانی اطلاعات چندانی ندارند. و یا این که قادر به طی مراحل اخذ مرخصی نیستند و به همین دلیل نمی‌توانند از حق طبیعی خود و مرخصی 3 روز در ماه خود استفاده کنند.

موسسه وکلای تلفنی با داشتن کادری مجرب که همگی جزء وکلای پایه یک دادگستری هستند، آماده ارائه خدمت و راهنمایی زندانیان و خانواده های ایشان می‌باشد. و حتی در صورت تمایل زندانیان و یا خانواده های ایشان آماده قبول وکالت و سپس طی مراحل قانونی دریافت مرخصی برای زندانیان خواهند بود.

برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی در خصوص انواع مرخصی در زندان تنها کافیست با شماره 09212242670 تماس حاصل فرمایید.

 

بازداشت یا حبس غیرقانونی 
پابند الکترونیکی 
مشاوره حقوقی اجرای احکام دادگستری 
مشاوره حقوقی کیفری 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

mohamadi

واقعا ازتون ممنونم شما در شرایطی به کمک خانواده ما اومدید که از همه راه ها ناامید شده بودیم باور نمیکردم با یک تماس بتونم با وکیلی آشنا بشم که تا پایان‌پرونده و رسیدن به هدف مارو همراهی کنند از خدا بهترین هارو براتون میخوام که گره از کار مردم باز میکنید


شیرزاد افشاری

باسلام سیاست اعطای مرخصی به زندانی شرایطی برای زندانی بوجود می آورد که زندانی جهت استفاده از مرخصی یکسری اصلاحاتی در رفتار خود میدهد که چه بسا در آینده پس از سپری شدن حبس خود به زندگی بدون جرم و جنایت باز گردد . استفاده زندانیان از مرخصی باعث می گردد زندانیان متاهل با خانواده خود ارتباط بیشتری برقرار کرده که این خود باعث جلوگیری از انحراف خانواده ها می گردد .


بهنام رحمانی فرد

باسلام مرخصی زندانی هم مانند هر امر حقوقی دیگری تشریفات و اقدامات خاص خود را دارد. تشریفات دریافت مرخصی زندانی به شرح زیر است؛ ابتدا شرایط دریافت مرخصی باید فراهم باشد که به تعدادی از این شرایط در عنوان اول اشاره کردیم. شرط بعدی دریافت مرخصی از زندان این است که؛ محکومان به حبس کمتر از 15 سال پس از گذراندن 6/1 از مدت حبس و محکومان به حبس بیشتر از 15 سال و حبس ابد پس از گذراندن حداقل 1 سال قادر به دریافت مرخصی خواهند بود. اکنون پس از محیا شدن تمام شرایط، زندانی می‌بایست درخواست مرخصی از زندان را تنظیم کرده و به رئیس زندان تقدیم کند. تا پس از آن قرار مرخصی با وثیقه صادر شود و بتواند با ارائه وثیقه از مدت معمول مرخصی خود استفاده کند


مجید شیخی

زندانیان، بسته به نوع جرم ارتکابی و همچنین سوابق آنها در زمان حبس، با سپردن تامین مناسب با نظر مقام قضایی می توانند از شرایط مرخصی استفاده کنندشرایط اعطای مرخصی محکومان به حبس تا 15 سال پس از گذراندن حداقل یک ششم از مدت حبس.محکومان به بیش از 15 سال و حبس ابد پس از گذراندن حداقل سه سال حبس.محکومانی که به لحاظ عدم پرداخت جزای نقدی یا عدم تأدیه محکومیت مالی در زندان به سر می‌برند، در صورت تحمل حداقل یک ماه حبس.کسب حداقل 200 امتیاز در زندان برای هر نوبت مرخصی با توجه به معیارهای مندرج در آیین نامه سازمان زندان‌ها. کلیه محکومان (به غیر از افراد مستثنا از اعطای مرخصی) در صورت ازدواج یا فوت یکی از بستگان درجه یک آنان (پدر، مادر، فرزند، همسر، برادر، خواهر) بدون لحاظ شرایط مذکور از یک نوبت مرخصی بهره‌مند می‌گردند. در خصوص مرخصی باوکلای موسسه وکیل تلفنی در تماس باشید


حمید مرادی نیا

با سلام مطابق قانون آیین دادرسی کیفری محکومان می توانند در صورت رعایت ضوابط و مقررات زندان و مشارکت در برنامه های اصلاحی و تربیتی و کسب امتیازات لازم پس از سپردن تامین مناسب، ماهانه حداکثر سه روز از مرخصی برخوردار شوند. در موارد بیماری حاد یا فوت بستگان نسبی و سببی درجه یک از طبقه اول یا همسر و یا ازدواج فرزندان، زندانی می تواند به تشخیص دادستان حداکثر تا پنج روز از مرخصی استفاده نماید .»بنابراین اصل بر این است که محکومین ماهانه و حداکثر برای سه روز، مشروط بر رعایت ضوابط و مقررات زندان، مشارکت در برنامه های اصلاحی و تربیتی، کسب امتیازات لازم و سپردن تامین مناسب می توانند از مرخصی استفاده کنند.


مجید پریدست فومنی

باسلام قانونگذار مستندبه ماده 520ق.آ.د.ک به زندانیان که دارای شرایط لازم هستند اجازه میدهد به مرخصی 3روز درماه که ممکن است تا 5روز درماه با سپردن تامین مناسب افزایش یابد فراهم و همچنین زندانی که تامین مناسب ندارد تحت مراقبت ماموران یک روز درماه به مدت 10 ساعت میتوانند مرخصی داشته باشند شرایط استفاده بنا بر بخشنامه سالیانه ای است که به تایید ریس محترم قوه قضاییه رسیده و چکیده آن رعایت ضوابط و مقررات و مشارکت در برنامه های اصلاحی و تربیتی .... زندانی وکسب امتیازات لازم وسپردن تامین مناسب است اما درخصوص محبوسین که دارای شاکی خصوصی هستند چنانچه قاضی اجرااحکام ویا دادستان به این تشخیص برسند که مرخصی کمک به جلب رضایت از شاکی دارد با تامین مناسب وحداکًر ۷ روز با مرخصی زندانی موافقت میشود


امین چراغی شیخ آباد

سلام و عرض ادب بنابر مواد قانونی، شرط استفاده از مرخصی سپردن تأمین مناسب می باشد. رویه به اینصورت است که قاضی اجرای احکام تأمین را تعیین می نماید. معمولاً قضات ناظر زندان در زمان اعطای مرخصی، قرارهای تلفیقی صادر می نمایند مثلاً قرار کفالت و قرار وثیقه را با هم صادر می نمایند. اگر فرد زندانی که مرخصی گرفته است، غیبت کند و در زندان حاضر نشود نسبت به ضبط وثیقه یا وجه الکفاله اقدام می شود. در صورت ضبط وثیقه یا وجه الکفاله، پرداخت محکوم به از محل ضبط امکان پذیر است.در صورتی که فرد زندانی در طول مدت مرخصی اقداماتی انجام دهد که بتواند رضایت شاکی را بگیرد، علاوه بر مرخصی در طول مدت حبس میتواند یک نوبت دیگر و حداکثر بمدت ٧ روز از مرخصی استفاده نماید و در صورتی که بتواند بخشی از خسارت شاکی را پرداخت نماید این مرخصی برای یکبار دیگر و بمدت ٧ روز تمدید می گردد.


mohamad sheykhi

مطابق با ماده 520 قانون آیین دادرسی کیفری :«محکومان می‌توانند در صورت رعایت ضوابط و مقررات زندان و مشارکت در برنامه های اصلاحی و تربیتی و کسب امتیازات لازم پس از سپردن تامین مناسب، ماهانه حداکثر 3 روز از مرخصی برخوردار شوند». بنابراین هر فرد زندانی حداقل 3 روز در ماه حق استفاده از مرخصی را خواهد داشت. که شرایط اعطای مرخصی به زندانی مطابق با همین ماده به شرح زیر است؛ رعایت ضوابط و مقررات زندان توسط زندانی مشارکت در برنامه های فرهنگی و اصلاحی و تربیتی زندان و کسب امتیاز لازم سپردن تامین یا همان وثیقه به مقام قضایی ذی‌صلاح


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.