مشاوره حقوقی عده طلاق

مشاوره حقوقی عده طلاق

مشاوره حقوقی عده طلاق

یکی از موارد مهم در زمان انجام طلاق، موضوع عده است. تمام زنان بعد از طلاق یا فوت همسر خود موظف هستند تا عده را نگه دارند. عده مدت زمانی است که زن با فرد دیگری وارد رابطه نکاح نمی‌شود. این مدت معین، باعث می‌شود تا در صورتی که از همسر سابق خود باردار باشید، مشخص شود. این قانون در ماده 1150 قانون مدنی گفته شده است و برخی از زوجین در همین مدت دوباره به هم بازمی‌گردند. با این اوصاف، مساله عده کمی پیچیده‌تر از این موارد بوده و باید به صورت گسترده به بررسی آن پرداخت. بنابراین ما تصمیم گرفتیم در این مقاله درباره انواع عده و چرایی حفظ آن صحبت کنیم. در صورتی که بعد از مطالعه مقاله و سوالات متداول باز هم ابهامی داشتید می‌توانید از طریق مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان آن را مطرح کرده و پاسخ دریافت کنید.

 

هزینه مشاوره حقوقی

منظور از عده طلاق چیست؟

بیشترین ابهامی که در میان موکلین وجود دارد، درک معنای عبارت عده است که می‌تواند در روال قانونی و تنظیم زمان کارها مشکلاتی ایجاد کند. به طور کلی عده به مدت زمانی اطلاق می‌شود که یک زن پس از جدایی از همسر خود باید صبر کند و به قولی منتظر بماند تا بتواند دوباره ازدواج کند. اگر که در مورد عده طلاق خود به راهنمایی بیشتری نیاز دارید می‌توانید از مشاوره حقوقی استفاده کنید. طبق قانون مدنی، عده یک مدت زمان مشخصی است که از زمان طلاق زن شروع شده و تا پایان این مدت، آن زن نمی‌تواند همسر جدیدی برای خود اختیار کند. عده هم در مورد طلاق و هم در مورد وفات همسر در نظر گرفته می‌شود. عده در قانون اسلامی و هم در قرآن به صورت مستقیم مطرح شده که زن موظف است که بعد از طلاق تا سه ماه دوره پاکی را صبر کند و بعد مجددا ازدواج نماید.

مدت زمان عده طلاق

قانون مدنی در مورد مدت زمانی که یک زن باید عده نگه دارد نظرات متفاوتی ارائه کرده که هر یک متناسب با شرایط و حالت خاصی است که زن ممکن است در آن باشد. به طور کلی و در شرایط عادی، مدت زمان عده طلاق سه ماه و ۱۰ روز است که از نظر اسلامی به همان سه عادت ماهانه پشت سر هم اطلاق می‌شود. پس از گذشت این مدت، زن می‌تواند مجددا ازدواج کند. در صورتی که زن در سنی باشد که دیگر عادت ماهیانه ندارد، مدت زمانی که باید به عنوان عده نگه دارد تنها ۴۵ روز است. در مورد خانم‌های باردار نیز، عده تنها تا زمان زایمان لازم است. اگر بین زن و شوهرش هیچ نزدیکی نبوده نیز، عده فسخ نکاح ندارد؛ اما عده وفات در هر صورت لازم است. اگر هم شوهر زنی مفقود الاثر باشد و زن توسط دادگاه طلاق گرفته باشد، عده طلاق بر او واجب نیست اما باید عده وفات نگه دارد. در قوانین اسلامی عمده‌ترین دلیلی که به نگهداری عده تاکید داشته است، بازگشت زن و مرد به یکدیگر بوده و سعی در برگشت دو نفر به یکدیگر است. عده همانن یک مانع موقت در ازدواج مجدد عمل می‌کند و در طی آن اگر از عمل خود منصرف شوند، بتوانند دوباره به یکدیگر برگردند. دلیل مهم دیگر، جلوگیری از اختلاط نسب است. زنی که طلاق گرفته است با نگهداری عده، از بروز مشکلات خانوادگی و همینطور مشکلاتی که به نسب فرزندان احتمالی بر می‌گردد، جلوگیری می‌کند.

 

آیا طلاق توافقی هم عده دارد؟

در قانون تفاوتی بین انواع طلاق‌ها و عده مربوط به هرکدام وجود ندارد و چه طلاق به صورت توافقی انجام شده باشد، چه به صورت عادی و با طی مسیرهای قانونی، عده آن مشخص است. مدت زمان نگه داشتن عده طلاق سه دوره عادت ماهیانه است. برای زنان باردار و همچنین زنان باکره یا آن‌هایی که نزدیکی نداشته‌اند نیز شرایط همانند قبل است. اگر زن یائسه باشد و یا سنش آنقدر بالا است که دیگر عادت ماهیانه ندارد یا نابالغ است، حتی اگر نزدیکی هم داشته باشد، بعد از طلاق توافقی نیز لازم نیست عده نگه دارد.

عده در طلاق بائن به چه صورت است؟

به طور کلی طلاق به دو نوع رجعی و بائن تقسیم می‌شود و در هر دو طلاق، عده بر زن واجب است. اما تفاوتی که در این دو نوع طلاق وجود دارد در این است که در طلاق رجعی، مد می‌تواند در مدت زمان عده به زن برگردد اما در طلاق بائن حتی زوج نیز نمی‌تواند به زوجه خود رجوع کند. طلاق بائن به چند مورد کلی تقسیم می‌شود.

  • زمان طلاق قبل از انجام اولین نزدیکی است.
  • زمانی که زن در هنگام طلاق یائسه باشد.
  • طلاق از نوع خلع و مبارات باشد. یعنی زوج در ازای دریافت پول طلاق داده باشد.
  • پس از سه بار وصلت، سه مرتبه طلاق صورت گرفته باشد.

 

ارتباط در واتس اپ

مشاوره حقوقی عده در وکلای تلفنی

امور مربوط به طلاق و عده هم مانند بسیاری از موارد حقوقی دیگر، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. بنابراین لازم است تا با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید. بهترین گزینه پیش روی شما تماس با شماره 09212242670 و دریافت مشاوره حقوقی تلفنی است. با این روش شما از هر کجای ایران و دنیا که باشید می‌توانید با یک وکیل متخصص مشورت کنید. در بسیاری از موارد چنین مشورت‌هایی جلوی تصمیمات اشتباه را گرفته و منجر به اتفاقات خوشایندتری می‌شود. در صورتی که با مشاوره تلفنی نتوانستید به نتیجه دلخواه برسید، می‌توانید به سراغ مشاوره حضوری هم بروید. البته در اکثر مواقع ثابت شده که مشاوره تلفنی به سرعت و با هزینه کمتر می‌تواند شما را از حق و حقوق خود آگاه کند.

 

نگارش دادخواست طلاق 
مشاوره حقوقی عده در انواع طلاق
وکیل طلاق 
همه چیز درباره عده طلاق بائن خلعی
درباره ما 


نظرات

محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام؛ همان طور که در انبوه پرونده های مربوط به خانواده اعم از مهریه ، نفقه ، حضانت و ... در محاکم دادگستری ما در جریان است و بسیاری از زوجین علیرغم مقررات قانونی و توصیه به رعایت حقوق یکدیگر و نصایح ریش سفیدانی که به آنها پدرانه نکاتی را گوشزد می کنند باز هم در زندگی خود به بن بست رسیده و در دوراهی جدایی قرار می گیرند . فرایند طلاق پروسه ای است که هر انسانی که قصد جدایی دارد باید آن را سپری نماید و هر انسانی به فراخور اوضاع و احوال دلیل خاصی برای جدایی خود ذکر می کند اما دانستن جزئات کار و عبور از این هزارتوی پر پیچ و خم ودشوار برای بسیاری از افراد سخت و طاقت فرسا است . یکی از نکات مهم در پروسه طلاق بحث عده زوجه است که بسته به شرایط جسمی و جنسی زوج و نوع طلاق متفاوت خواهد بود .مثلا در زمان بارداری عده طلاق تا پایان دوران حاملگی است و عده طلاق برای زن در عقد دائم سه ماه و ده روز و در عقد موقت 45روز می باشد و برای مواردی چون طلاق بائن نیازی به نگداشتن عده نیست پس برای دانستن جزئیات بیشتر می توانید از وکلای کارکشته موسسه وکیل تلفنی بهره جسته و مشکل خویش را بر طرف نمائید.


محمد حسین انصاری مهیاری

درود بر شما بسیار مقاله مفیدی بود و موارد عده در طلاق و فسخ تکاح و در عقد موقت آورده شده است نکته حائز اهمیت در این مقاله عده در طلاق رجعی و بائن می باشد که در هر ۲ رعایت عده ضروری است ولیکن در طلاق بائن در مواردی عده ندارد از جمله زوجه باکره باشد و تفاوت مهم طلاق رجعی و بائن در مورد عده این است که در طلاق بائن مرد حق رجوع ندارد ولیکن در طلاق رجعی مرد در دوران عده حق رجوع خواهد داشت


بشیر علی پاریاد

با سلام . در جهت جلوگیری از اختلال نسل در شرع و قانون بعد از طلاق و وفات عده در نظر گرفته شده است . در واقع بعد از پایان عده یا همان سه طهر دیگر امکان اختلال نسل وجود ندارد . علاوه بر عده طلاق عده وفات هم هست که طولانی تر از عده طلاق می باشد و چهار ماه ده روز است


محسن جعفری

فلسفه نگهداری مدت زمان عده طلاق جلوگیری از اختلاط نسل و اختلاف های احتمالی در این زمینه میباشد که مدت ایام آن به صراحت در قانون مدنی تعیین گردیده است


محمدی

سلام ضمن خسته نباشید به پرسنل موسسه بحث عده جدای از مباحث شرعی و ریشه های فقهی موانع قانونی هن دارد و لذا درنظر نگرفتن و بیتوجهی به اتمام یا عدم اتمام دوره عده زن میتواند بعضا جرایم کیفری هم به دنبال داشته باشد پس خوبست که عموم مردم با کسب اطلاعات لازم متوجه عواقب تصمیمات خود باشند


سپیده کرمی

باسلام، عده طلاق به مدتی زمانی گفته می‌شود که خانم بعد از فوت یا طلاق اجازه ازدواج را ندارد و در صورتی که ازدواج کند، عقد او باطل است فلسفه عده نگه داشتن جلوگیری از اختلاط نسل و حرمت به ازدواج سابق بر طلاق است که بنا بر یائسه یا باکره بودن و هم چنین نوع طلاق عده زن طلاق گرفته متفاوت است.


حسین سیفی

عده نگاه داشتن زن در فروض مختلف جدا شدن زن و مرد اهم از طلاق یا فسخ و فوت بدلیل عدم اختلاط نسل می‌باشد چرا که در مدت عده غالبا اگر زن از زوجیت پیشین خود باردار باشد این امر محرز میگردد هر چند به لحاظ علمی و با آزمایشات پیشرفته حال حاضر میتوان در خصوص احراز انتساب نطفه از آنها بهره برد.


محمد

چنانچه طلاق، رجعی باشد، زمان عده از اجرای صیغه طلاق به مدت ۳ طهر کامل خواهد بود. منظور از طهر، آن است که زن عادت ماهانه شده و پس از آن پاک گردد. بنابراین، پس از سه بار دیدن عادت ماهانه و پاک شدن، عده طلاق به پایان می‌رسد. این موضوع در ماده ۱۱۵۱ قانون مدنی ذکر شده است.


بهنام رحمانی فرد

باسلام یکی از مواردی که بعد از طلاق اهمیت دارد عده نام دارد یعنی برای آنکه زن بعد از طلاق سریعا ازدواج مجدد ننماید و همچنین برای جلوگیری از تداخل نسل عده باید نگه دارد که این اراده در طلاق سه طهر که زن با یستی ۳ عادت ماهیانه را پشت سر بگذراند و در فوت شوهر چهارماه و ده روز می باشد بین طلاق بائن و رجعی تفاوتی نمی باشد فقط در طلاق رجعی شوهر میتواند به زوجه برگردد اما در طلاق بائن شوهر نمی تواند به زوجه برگردد.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام یکی از موارد مهم در زمان انجام طلاق، موضوع عده است. تمام زنان بعد از طلاق یا فوت همسر خود موظف هستند تا عده را نگه دارند. عده مدت زمانی است که زن با فرد دیگری وارد رابطه نکاح نمی‌شود. این مدت معین، باعث می‌شود تا در صورتی که از همسر سابق خود باردار باشید، مشخص شود. این قانون در ماده 1150 قانون مدنی گفته شده است و برخی از زوجین در همین مدت دوباره به هم بازمی‌گردند. با این اوصاف، مساله عده کمی پیچیده‌تر از این موارد بوده و باید به صورت گسترده به بررسی آن پرداخت


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.