مشاوره حقوقی شارژ آپارتمان

مشاوره حقوقی شارژ آپارتمان

مشاوره حقوقی شارژ آپارتمان

منظور از شارژ آپارتمان چیست؟

هر ساختمان برای نگهداری نیاز به هزینه هایی دارد. به عنوان مثال حتی یک خانه ویلایی مستقل نیز برای اینکه همیشه سالم و تر و تمیز به نظر بیاید نیاز به هزینه های دوره ای دارد. در آپارتمان ها نیز بخش هایی وجود دارد که در بین واحد ها مشترک است و به آن مشاع گفته می شود برای حفظ و نگهداری این قسمت های ساختمان هزینه ای از تمامی ساکنین آپارتمان به عنوان شارژ آپارتمان گرفته می شود.

یا اینکه برای تمیز کردن راه پله هر هفته هزینه ای به یک کارگر برای انجام تمیزکاری پرداخت می شود. یک نفر به عنوان مدیر ساختمان توسط ساکنین واحدها تعیین می شود و هزینه این کارها را از شارژ آپارتمان که به صورت ماهانه جمع آوری می کند پرداخت می کند.

 

هزینه مشاوره حقوقی

گاها تعدادی از واحدها از بخش هایی از ساختمان استفاده نمی کنند به عنوان مثال ساکن طبقه اول نیازی به آسانسور ندارد یا اینکه واحدهای دیگر از بخش های دیگر ساختمان استفاده نمی کنند اما هیچکدام از این موارد دلیل نمی شود که یک واحد شارژ آپارتمان پرداخت نکند. مبلغی که به عنوان شارژ آپارتمان تعیین می شود بستگی به تعداد واحدها و توافق بین ساکنین واحدها دارد.

آیا واحدهای خالی هم باید شارژ پرداخت کنند؟

در بخشی از ماده 4 قانون تملک آپارتمان ها به صراحت آمده است: « پرداخت هزینه‌های مشترک اعم از اینکه ملک مورد استفاده قرار گیرد یا نگیرد الزامی است». بر اساس قانون مذکور مبلغ ماهیانه شارژ آپارتمان بر اساس زیربنای واحدهای مسکونی محاسبه می شود و فرقی بین واحد خالی و واحد دارای سکنه نیست.

محاسبه هزینه برخی از قسمت های ساختمان مانند حیاط با سایر بخش های مشترک متفاوت است. اگر حیاط ساختمان به گونه ای طراحی شده باشد که تنها چند واحد به آن دسترسی داشته باشند هزینه حفظ و نگهداری آن با واحدهایی است که از حیاط استفاده می کنند.

اما بخشی از ساختمان مانند ایزوگام سقف ساختمان مشاع است و یک واحد در طبقات وسط ساختمان نمی تواند بگوید به دلیل اینکه سقف واحد من چکه نمی کند پس هزینه تعمیر ایزوگام پرداخت نمی کنم. در صورتی که ایزوگام سقف ساختمان نیاز به تعمیر داشته باشد هزینه آن مشترک و حتی واحدهای خالی نیز باید سهم خود را پرداخت کنند. مشاوره حقوقی با وکیل به صورت انلاین و رایگان می تواند به حل مشکلات شما کمک کند.

 

مشاوره حقوقی دعاوی آپارتمان ها

شکایت بابت عدم پرداخت شارژ آپارتمان

اگر صاحب یک واحد مسکونی در یک آپارتمان از پرداخت شارژ امتناع کرد مدیر ساختمان می تواند از طریق مرجع قضایی اظهارنامه ای برای مالک یا مستاجر واحد مربوطه ارسال کند و در آن مبلغ بدهی را درج کند.

اگر با گذشت ده روز از ابلاغ اظهارنامه ساکن واحد باز هم به پرداخت شارژ آپارتمان بی توجه بود اولا مدیر ساختمان می تواند ساکن واحد مربوطه را از خدمات مشترک محروم کند و در نهایت با مراجعه به اداره ثبت محل درخواست اجرائیه کند. اگر باز هم اقدامی برای پرداخت شارژ نشد مدیر می تواند شکایتی تنظیم و دادگاه خارج از نوبت به آن رسیدگی کند.

مدیران ساختمان های بزرگ و دارای واحد زیاد می توانند پیگیری این موضوع را به یک وکیل کاربلد بسپارند. مدیران می توانند از طریق موسسه وکلای تلفنی با کارشناسان مربوطه در مورد حق الوکاله و نحوه انجام وکالت اطلاعات لازم را دریافت کنند.

 

مشاوره حقوقی اجاره

حق الوکاله وکیل برای پرونده عدم پرداخت شارژ آپارتمان

با اینکه نیم قرن از ساخت آپارتمان در ایران می گذرد اما هنوز هم در بسیاری از مناطق کشور بر سر مسائلی همچون شارژ آپارتمان و استفاده از قسمت های مشاع آپارتمان مشکلاتی وجود دارد. به دلیل اینکه ایرانیان تمایل بیشتری به زندگی در خانه های مستقل دارند به سبک زندگی در واحد های آپارتمانی آنچنان که لازم است کنار نیامده اند البته این شرایط در نقاط مختلف کشور متفاوت است.

تعداد زیادی از افرادی که از پرداخت شارژ ساختمان امتناع می کنند آن را هزینه ای اضافه می دانند و معمولا باعث ایجاد دلخوری و درگیری هایی در میان ساکنین یک ساختمان می شود. گرفتن قانونی حق شارژ از طریق مراجع قضایی کار زیاد پیچیده ای نیست اما چون معمولا افراد زیادی در یک ساختمان با موضوع درگیر هستند معمولا مدیر ساختمان یک وکیل را برای انجام پیگیری موضوع انتخاب می کند.

حق الوکاله وکیل برای پرونده عدم پرداخت شارژ آپارتمان بر اساس تعرفه تعیین می شود معمولا وکلا برای رسیدگی به چنین پرونده ای مبلغی حدود 2 تا 3 میلیون تومان می گیرند البته این موضوع بستگی به تعداد خوانده پرونده دارد چون ممکن است مدیر ساختمان از 10 واحد به دلیل عدم پرداخت شارژ شکایت کند.

 

ارتباط در واتس اپ

هزینه مشاوره حقوقی تلفنی شارژ آپارتمان

مشاوره حقوقی یکی از ارزانترین و بهترین راه برای پیگیری مسائل حقوقی است. یک فرد می تواند با کمترین هزینه با وکیل متخصص صحبت کند و بر اساس راهنمایی های وکیل موضوع حقوقی خود را پیگیری کند.

یک مشاور خوب تمامی جوانب موضوع مشاوره گیرنده را بررسی می کند و در نهایت بهترین راه حل حقوقی را در اختیار او قرار می دهد. هزینه مشاوره حقوقی به صورت حضوری به دلیل اتلاف وقت و هزینه های رفت و آمد بسیار زیاد تمام می شود. اما هزینه مشاوره حقوقی تلفنی به دلیل اینکه فقط یک تماس تلفنی برقرار می شود بسیار پایین و مقرون به صرفه است.

مشاوره گیرنده می تواند از خانه یا محل کار با شماره موسسه وکلای تلفنی تماس بگیرد و در کمترین زمان ممکن با وکیل پایه یک دادگستری ارتباط برقرار کند. هزینه انجام مشاوره در موسسه از 20 هزار تومان شروع خواهد شد و محاسبه آن بر اساس دقیقه خواهد بود.

مشاوره گیرنده بر اساس دقیقه هایی که مشاوره انجام می دهد هزینه پرداخت می کند اگر نیاز به بررسی پرونده توسط وکیل نیز باشد هزینه بررسی هم به مشاوره اضافه خواهد شد

 

قوانین مزاحمت در آپارتمان 
شرایط قانونی برای تعیین حق شارژ آپارتمان 
الزام به تعمیر ساختمان مشاعی 
مشاوره حقوقی پیش فروش آپارتمان 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام؛ با گسترش آپارتمان نشینی در میان ما ایرانی ها به صورت طبیعی مسائل و مشکلات مربوط به آن نیز گسترش پیدا کرده و انسان ها وارد فضای جدید می شوند که تا پیش از این وجود نداشته است، اگر یکی از ساکنین طبق اول آپارتمانی مدعی گردد که به هیچ عنوان از آسانسور استفاده نمی کند آیا می تواند از پرداخت شارژ خودداری نماید؟ یا اگر کسی مدعی باشد که سقف واحد من چکه نمی کند و نباید هزینه ای پرداخت نمایم چاره چیست؟ در این گونه موارد با استناد به قوانین و مقرراتی مانند قانون تملک آپارتمان ها باید پاسخ پرسش را داد و این افراد را ملزم به پرداخت هزینه های مشترک نمود زیرا اگر هر کسی مدعی شود از قسمت های مشترک استفاده نمی کند و هزینه ای نمی پردازد راه را برای هرگونه هرج و مرجی باز خواهد گذاشت لذا باید این قوانین را به طور کامل شناخت تا بتوان از حقوق ساکنین آپارتمان در مقابل افراد سودجو دفاع نمود. البته شرایط شکل گیری مدیریت صحیح آپارتمان یا تقسیم بندی درست سهم هر واحد یا بررسی دقیق مشاعات در هر ملک نیز باید مورد بررسی قرار گرفته و بعد از آن جهت احقاق حق در هر مساله اقدام نمود.


مریم عبدالغلامی

با سلام لازم است هر فرد آپارتمان نشین، علاوه بر داشتن فرهتگ آپارتمان نشینی با قانون تملک آپارتمان ها هم آشنایی داشته باشد تا در زمان بروز مشکل بتواند آن را حل نماید. مالکیت در آپارتمان شامل دو قسمت اختصاصی و مشترک میگردد. قسمت اختصاصی که در سند مالکیت ذکر شده و متعلق به مالک است و قسمت های مشترک، قسمتهایی از ساختمان است که به طور مستقیم یا غیرمستقیم مورد استفاده تمامی شرکا قرار میگیرد و به کلیه مالکین به نسبت قسمت اختصاصی که مالک هستند به صورت مشاعی تعلق میگیرد. مثل: آسانسور، آب یا برق مشترک، راه پله ها، لوله ها، حیاط و... اگرچه ممکن است بعضی واحدها از قسمت هایی از ساختمان استفاده نکنند، اما این دلیل نمیشود که یک واحد شارژ پرداخت نکند. مثلا واحد طبقه اول نیازی به آسانسور ندارد. مطابق ماده ۴ ق.تملک آپارتمانها: پرداخت هزینه های مشترک اعم از اینکه ملک مورد استفاده قرار گیرد یا نگیرد، الزامی است. تعیین شارژ آپارتمان، مطابق توافق نهایی مالکین واحدهای ساختمان به روش های مختلف محاسبه میگردد. درصورت امتناع از پرداخت شارژ توسط یک یا چند واحد مسکونی، مدیر ساختمان میتواند از طریق دفتر خدمات قضایی، اظهارنامه ای برای واحد موردنظر ارسال و میزان بدهی را در آن درج نماید. پس از انقضا مهلت ۱۰ روز درصورت عدم پرداخت بدهی، مدیر میتواند اولا واحد مربوطه را از خدمات مشترک محروم کند و نیز با مراجعه به اداره ثبت محل، درخواست اجراییه نماید. درصورت عدم تادیه، مدیر ساختمان میتواند الزام واحد مذکور را از مرجع قضایی تقاضا نماید.


سحر نیک پور

سلام و عرض ادب، هر ساختمان برای نگهداری نیاز به هزینه هایی دارد. به عنوان مثال حتی یک خانه ویلایی مستقل نیز برای اینکه همیشه سالم و تر و تمیز به نظر بیاید نیاز به هزینه های دوره ای دارد. در آپارتمان ها نیز بخش هایی وجود دارد که در بین واحد ها مشترک است و به آن مشاع گفته می شود برای حفظ و نگهداری این قسمت های ساختمان هزینه ای از تمامی ساکنین آپارتمان به عنوان شارژ آپارتمان گرفته می شود. یا اینکه برای تمیز کردن راه پله هر هفته هزینه ای به یک کارگر برای انجام تمیزکاری پرداخت می شود. یک نفر به عنوان مدیر ساختمان توسط ساکنین واحدها تعیین می شود و هزینه این کارها را از شارژ آپارتمان که به صورت ماهانه جمع آوری می کند پرداخت می کند.


Mohamad sheykhi

شارژ ساختمان هزینه‎هایی هستند که برای حفظ و نگهداری بخش‌های مشترک و مشاع آپارتمان از سوی ساکنین پرداخت می‌شود. ممکن است قسمت‌هایی از ساختمان اصلا مورد استفاده برخی از همسایگان قرار نگیرد، اما این دلیلی برای عدم پرداخت شارژ نمی‌شود و هم مالکان خانه و هم مستاجران لازم است مبلغ تعیین شده برای شارژ را پرداخت کنند. این موضوع بر اساس قوانین وصول شارژ ساختمان در “قانون تملک آپارتمان‌ها” که در سال ۱۳۴۳ به تصویب رسیده، در نظر گرفته می‌شود و باید به مدیر مجتمع پرداخت شود. انواع هزینه‌های ساختمان در آپارتمان‌ها دو نوع هزینه وجود دارد: هزینه‌های نسبی و هزینه‌های ثابت. هزینه‌های نسبی به هزینه‌هایی گفته می‌شود که برای تعمیر و نگهداری بخش‌هایی از ساختمان مصرف می‌شود، مانند هزینه آب، برق، گاز مشاع، ایزوگام، انواع بیمه‌های مربوط به ساختمان و… جزو این هزینه‌ها هستند. این هزینه‌ها براساس متراژ، تعداد نفرات و حتی تعداد پارکینگ برای هر واحد محاسبه می‌شوند. هزینه‌های ثابت هزینه‌هایی هستند که ربطی به خود فیزیک ساختمان ندارند، این هزینه‌ها مربوط به نگهبانی، سرایداری، باغبانی و هر نوع هزینه‌ای است که به یک‌باره به ساختمان تحمیل می‌شود، است. نحوه تقسیم این هزینه‌ها ربطی به مساحت واحدها ندارد و معمولا به صورت یکسان بین همه واحدها تقسیم می‌شود. روش‌های محاسبه شارژ ساختمان نحوه‌ی تقسیم هزینه‌ها و محاسبه شارژ بسته به تصمیم مالکین واحدهای ساختمان تعیین می‌شود. برای این محاسبه روش‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها نیز فرمولی متفاوت دارند. در ادامه معروف‌ترین و مطرح‌ترین این روش‌ها همراه با چگونگی محاسبه آن‌ها را بررسی می‌کنیم: شارژ ثابت در این مدل شارژ برای تمامی واحدها و به صورت یکسان یک عدد ثابت برای شارژ هر واحد در نظر گرفته می‌شود. مثلا تمامی واحدها، هر واحد 50 هزار تومان شارژ پرداخت می‌کنند. این مدل شارژ دارای حداقل پیچیدگی محاسباتی است و برای مجتمع‌های مسکونی، تجاری و اداری که دارای واحدهایی با متراژ یکسان هستند، مناسب است. شارژ واحدی این مدل شارژ براساس تعداد واحدهای ساختمان محاسبه می‌شود و برای مجتمع‌های مسکونی، تجاری و اداری که دارای واحدهای متفاوت از هم هستند مناسب است. این روش برای ساختمان‌هایی که دارای سیستم سرمایش و گرمایش مرکزی نیستند و هر واحد کنتور آب و برق و گاز مستقل دارد، مناسب است. به عنوان مثال واحدهای دوخوابه 50 هزار تومان و واحدهای سه خوابه 70 هزار تومان پرداخت می‌کنند. اگر واحدی انباری و پارکینگ داشته باشد، این مبلغ اضافه خواهد شد. شارژ متراژی این مدل محاسبه شارژ، مانند مدل قبل، برای مجتمع‌های تجاری، اداری و مسکونی که واحدهایی با متراژهای متفاوت دارند، مناسب است. مبلغ و میزان شارژ هر متر در این نوع شارژ مشخص می‌شود و در نهایت مبلغی که هر واحد با هر متراژی باید پرداخت کند، معین می‌شود. این نوع مجتمع‌ها بیش‌تر سیستم گرمایش و سرمایش‌شان نیز مرکزی است. شارژ نفری همان‌طور که از اسم این روش محاسبه شارژ پیداست، با توجه به تعداد ساکنین هر واحد مبلغ پرداختی نیز معین می‌شود. این مدل که برای مجتمع‌های مسکونی با سیستم آب مشترک مناسب است، برای هر نفر مبلغی را در نظر می‌گیرند و در نهایت مبلغی که هر واحد باید بپردازد، مشخص می‌شود. شارژ نفر متراژی این مدل، ترکیبی از دو حالت قبل است، یعنی هم متراژ و هم تعداد نفرات در تعیین میزان شارژ دخیل هستند. به عنوان مثال به ازای هر نفر20هزار تومان و به ازای هر متر 1000 تومان شارژ از هر واحد دریافت می‌شود. یعنی برای یک واحد 70 متری با 2 نفر ساکن درآن مبلغ 110 هزار تومان شارژ محاسبه می‌شود. این روش محاسبه مناسب مجتمع‌های مسکونی با سیستم آب مشترک و واحدهای با متراژ متفاوت مناسب است که سیستم سرمایش و گرمایش مرکزی نیز دارند. شارژ بر اساس تسهیم هزینه‌های مجتمع در این روش هریک از هزینه‌های ساختمان بر اساس یکی از روش‌های بالا محاسبه می‌شود و سپس مجموع سهم هریک از واحدها به عنوان مبلغ شارژ به ساکنین اعلام می‌شود. به عوان مثال هزینه‌های آب، گاز، برق مشترک و … همه جزو همین هزینه‌ها محسوب می‌شوند. رایج‌ترین مدل تقسیم برای هزینه‌های آب به ازای هر نفر و هزینه‌های گاز به نسبت متراژ و همچنین هزینه‌های برق برای هر واحد محاسبه می‌شود. روش ترکیبی روش ترکیبی عادلانه‌ترین روش محاسبه شارژ است. به این صورت که معمولا هزینه‌های ثابت ( مانند هزینه سرایدار، نگهبان و …) که معمولا در طول سال ثابت است، به صورت ثابت و به طور مساوی از واحدها دریافت می‌شود. سپس هزینه‌های نسبی به صورت جداگانه و به روش تسهیم هزینه محاسبه شده و به واحدها اعلام می‌شود. البته روش ترکیبی ( اعلام یک شارژ ثابت + یک شارژ تسهیم هزینه ) به دلیل پیچیده بودن محاسبات کمتر مورد استفاده می‌گیرد.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام مشاوره حقوقی شارژ آپارتمان مشاوره حقوقی شارژ آپارتمان ۲۳اسفند ۱۴۰۰ منظور از شارژ آپارتمان چیست؟ هر ساختمان برای نگهداری نیاز به هزینه هایی دارد. به عنوان مثال حتی یک خانه ویلایی مستقل نیز برای اینکه همیشه سالم و تر و تمیز به نظر بیاید نیاز به هزینه های دوره ای دارد. در آپارتمان ها نیز بخش هایی وجود دارد که در بین واحد ها مشترک است و به آن مشاع گفته می شود برای حفظ و نگهداری این قسمت های ساختمان هزینه ای از تمامی ساکنین آپارتمان به عنوان شارژ آپارتمان گرفته می شود. یا اینکه برای تمیز کردن راه پله هر هفته هزینه ای به یک کارگر برای انجام تمیزکاری پرداخت می شود. یک نفر به عنوان مدیر ساختمان توسط ساکنین واحدها تعیین می شود و هزینه این کارها را از شارژ آپارتمان که به صورت ماهانه جمع آوری می کند پرداخت می کند. هزینه مشاوره حقوقی گاها تعدادی از واحدها از بخش هایی از ساختمان استفاده نمی کنند به عنوان مثال ساکن طبقه اول نیازی به آسانسور ندارد یا اینکه واحدهای دیگر از بخش های دیگر ساختمان استفاده نمی کنند اما هیچکدام از این موارد دلیل نمی شود که یک واحد شارژ آپارتمان پرداخت نکند. مبلغی که به عنوان شارژ آپارتمان تعیین می شود بستگی به تعداد واحدها و توافق بین ساکنین واحدها دارد. آیا واحدهای خالی هم باید شارژ پرداخت کنند؟ در بخشی از ماده 4 قانون تملک آپارتمان ها به صراحت آمده است: « پرداخت هزینه‌های مشترک اعم از اینکه ملک مورد استفاده قرار گیرد یا نگیرد الزامی است». بر اساس قانون مذکور مبلغ ماهیانه شارژ آپارتمان بر اساس زیربنای واحدهای مسکونی محاسبه می شود و فرقی بین واحد خالی و واحد دارای سکنه نیست. محاسبه هزینه برخی از قسمت های ساختمان مانند حیاط با سایر بخش های مشترک متفاوت است. اگر حیاط ساختمان به گونه ای طراحی شده باشد که تنها چند واحد به آن دسترسی داشته باشند هزینه حفظ و نگهداری آن با واحدهایی است که از حیاط استفاده می کنند.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.